Toon posts:

[ASP/Access] Storings database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet op mijn stage een Database maken die van buiten af ook bereikbaar en bewerkbaar moet zijn.
Nou was het in eerste instantie de bedoeling dit in Acces te maken. Maar later werd er gesproken over ASP.

Het is de bedoeling dat in deze database informatie staat over bepaalde pompen. Deze pompen word soms gecontroleerd. Ook woorden deze door monteurs gerepareerd op het moment dat het nodig is.
Deze monteurs moeten dadelijk via hun Laptop/GSM de database kunnen benaderen en bijwerken.
Storings raportages maken is heel belangrijk.

De database moet dus gemakkelijk bereikbaar zijn. En de data die moet worden gestuurd moet niet al te groot zijn aangezien de snelheid van het gsm netwerk maar max. 96K is op dit moment.

Alle monteurs moeten aan het eind van de middag worden geïnformeerd over de dagelijkse werkzaamheden.
Je moet voorstellen dat de monteurs midden in een open veld zitten . Deze moeten dan wel Mobiel contact maken met de database.

Er moet nog een aantal dingen zoals beveiliging,inloggen etc.. maar dat is pas voor later van belang.

Iemand die hiermee ervaring heeft.
Tips??

scriptrequests zijn niet toegestaan!

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 10-01-2003 14:11 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt me handig om eerst ff in te lezen in het onderwerp en de beschikbare technieken. Een zin als
Nou was het in eerste instantie de bedoeling dit in Acces te maken. Maar later werd er gesproken over ASP.
geeft toch wel een beetje aan dat je misschien niet helemaal door hebt waar je over praat.

Daarnaast lijkt me dit niet zomaar een standaard oplossing waarvoor 'mischien wel wat scriptjes' rondslingeren. Zeker is dat er ook niet met zo'n soort instelling aan gewerkt zou moeten worden :).

Verdiep je in de beschikbare technieken (apparatuur, software, protocollen) en ga op zoek naar vergelijkbare implementaties.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 10 januari 2003 @ 14:15:
Het lijkt me handig om eerst ff in te lezen in het onderwerp en de beschikbare technieken. Een zin als
[...]

Verdiep je in de beschikbare technieken (apparatuur, software, protocollen) en ga op zoek naar vergelijkbare implementaties.
Daarom vroeg ik hier om hulp, tips van ervaren mensen.

Acces kan ik wel mee werken, maar ASP nog niet echt veel.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Gebruik geen plaatjes en zo weinig mogelijk tekst. Probeer de pagina's zo te maken dat er zo weinig mogelijk data wordt verzonden en ontvangen. Zo min mogelijk toeters en bellen (is namelijk extra data).

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

eddie19 schreef op 10 January 2003 @ 14:27:
[...]

Gebruik geen plaatjes en zo weinig mogelijk tekst. Probeer de pagina's zo te maken dat er zo weinig mogelijk data wordt verzonden en ontvangen. Zo min mogelijk toeters en bellen (is namelijk extra data).
Hier heb je het over de front-end....

Ik denk dat de topic starter eens goed moet kijken wat je aan de back-end kan doen en aan de front-end...

Volgens mij haalt hij nog wat dingen door elkaar.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Wat wil je nu eigenlijk precies weten?

No worries m8

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat er gezegd is...
Wat voor tips wil je hebben? Je kan in ieder geval al een datamodel ontwerpen.
Je query kan je ook maken.

Verder: Kijk eens een aantal ASP Access Tutorials door.. Deze zijn er genoeg te vinden op internet, deze zuleln wel een hulp kunnen zijn en laten je de basis zien.
Alhoewel ik me afvraag of je al gelijk met databaseconnecties aan de gang moet, als je nog weinig van ASP af weet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Je kan ook met een ASP pagina verbinding maken met een Acces database en er data in uitlezen of inplaatsen, als dat je vraag is.
Als je een beetje in vb kan programmeren lukt je dat wel! Suc6

W3designer.nl

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

De makkelijkste manier is dat je online een database neerzet. En daarbij een webpagina maakt waar de monteurs in kunnen loggen zodat ze hun werkzaamheden kunnen bekijken en een gedeelte waar ze storingen in kunnen voeren.
Dan heb je maar 1 plek waar alle gegevens bijgehouden worden.

Een wat moeilijkere oplossing is dat je 1 centrale plek hebt met de master database.
En elke monteur heeft op zijn laptop een lokale database waar hij storingen kan invoeren.
En dan moet je nog iets maken zodat een monteur zijn lokale database kan synchroniseren met de master database, zodat zijn ingevoerde storingen in de master database komen en dat hij nieuwe werkzaamheden in zijn lokale database krijgt.

Maar de eerste oplossing lijkt me veruit het makkelijkst en misschien ook wel het beste.
Maar ik raad je ook eens aan op een ASP-tutorial door te nemen, biivoorbeeld w3schools

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Ja dat raad ik ook aan gewoon in asp te maken en dan een database te koppelen. En www.w3schools.com heb ik zelf veel informatie van af kunnen halen.

TIP: als je een database toegankelijk maakt van uit een webpagina. En je hebt geen ruimte op de server waar mensen van buiten af niet bij kunnen komen moet je een wachtwoord op je database zetten. Anders is je pagina heel makkelijk hackbaar. DAn hoeven ze alleen maar te gokken wat de bestandsnaam van je database is en je database te downloaden. En dan hebben ze al je data incl. login naam en wachtwoorden en dat wil je natuurlijk niet!!!

W3designer.nl

Verwijderd

Dat is natuurlijk heel makkelijk te voorkomen door de database op een andereplek te zetten dan je asp pagina's. Daarnaast benader je de database via oledb. Niemand die dan nog de lokatie kan achterhalen en dat ding kan downloaden.

Verwijderd

nu ik toch lekker aan het type ben.
Ik zou zelf de database niet in access maken gezien het feit dat ie eigenlijk niet down mag.
En access heeft soms de vervelende eigenschap dat ie niet echt stabiel is. Zelf zou ik SQL Server gebruiken.
Die is lekker stabiel en behoorlijk schaalbaar.
ik weet niet hoeveel monteurs er rondlopen , maar als 10 man 's ochtends gelijkertijd hun werkzaamheden moeten ophalen zal access dat toch niet zo leuk vinden.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 18:59:
nu ik toch lekker aan het type ben.
Ik zou zelf de database niet in access maken gezien het feit dat ie eigenlijk niet down mag.
En access heeft soms de vervelende eigenschap dat ie niet echt stabiel is. Zelf zou ik SQL Server gebruiken.
Die is lekker stabiel en behoorlijk schaalbaar.
ik weet niet hoeveel monteurs er rondlopen , maar als 10 man 's ochtends gelijkertijd hun werkzaamheden moeten ophalen zal access dat toch niet zo leuk vinden.
Zo enorm zwak is Access nu ook weer niet.. (Ter info: Ik kan er 3000 pageviews per uur op loslaten zonder enige moeite.)
Het is niet blij met veel concurrent users, maar een usertotaal van 10 moet hij gemakkelijk aan kunnen.. Het lijkt me sterk dat deze 10 users ook allemaal concurrent op de database bezig zijn.

SQL Server is een stabieler, maar heeft er ook de prijs wel naar.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

SQL Server is een stabieler, maar heeft er ook de prijs wel naar.
MySQL is gratis te downloaden.

Maar ik neem aan dat je je moet aanpassen aan de webserver in het bedrijf? of ga je extern hosten? Een pagina met ASP en Access draait per definitie op een Windows server. Heb je geen Windows (web)server? dan kun je ook geen ASP met Access pagina maken.
En berichten die je doet denken dat Access niet voldoende capaciteit levert, kun je negeren.

Graag wat meer info, dan kunnen we je echt helpen :)

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 18:55:
Dat is natuurlijk heel makkelijk te voorkomen door de database op een andereplek te zetten dan je asp pagina's. Daarnaast benader je de database via oledb. Niemand die dan nog de lokatie kan achterhalen en dat ding kan downloaden.
Je hebt gratis servertjes waar je niet een afgeschermde locatie hebben duzzz. Wat jij zegt is natuurlijk beter.

W3designer.nl

• risr
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-07 10:19
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 21:21:

[...]

Heb je geen Windows (web)server? dan kun je ook geen ASP met Access pagina maken. En berichten die je doet denken dat Access niet voldoende capaciteit levert, kun je negeren.

[...]
En berichten dat je geen Access databases op non-Windows operated systemen kunt gebruiken, kun je ook negeren. >:)

Verwijderd

- Ontwerp het eerst in Access (je zegt immers dat je daar al ervaring mee hebt)...
- Op die manier bepaal je de gewenste functionaliteit van de querys en de formulieren.
- Bevalt het systeem, bouw het dan om naar ASP.
- Installeer op een server binnen je bedrijf een webserver en zet daar de code op.
- Geef de monteurs inbel mogelijkheid op je netwerk...

Verwijderd

gorgi_19: Ik had het dan ook over concurrent users. Al heb je 10.000 users. Als ze niet tegelijkertijd aan het knoeien zijn is er inderdaad niks aan de hand.
Ik probeerde alleen aan te geven dat als je sqlserver bij de hand hebt, het beter daar meteen in kan doen. Mocht dat niet zo zijn, ga lekker met access aan de slag. Mocht je tegen performance problemen aanlopen kan je altijd nog upgraden.
Pagina: 1