[Portable HDD] Zelf maken met een normale HDD

Pagina: 1
Acties:

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 20:14

spok9

Groen...

Topicstarter
Ik wil een Portable HDD maken en besturen via USB. Is er iemand die weet hoe het moet of weet waar ik een schema kan vinden. Ik weet wel dat er waarschijnlijk een IC moet worden geprogrammeerd om een IDE controller te na bootsen. Ik wil wel een normale (PC) HDD gebruiken. Elke tip zou handig zijn!

PS: Ik ben niet spok9 zelf.. moch zijn account eve gebruiken :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

edit:oeps laat maar...

[ Voor 89% gewijzigd door henkleerssen op 10-01-2003 14:13 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20
Ik ga er even vanuit dat je dit uit academisch oogpunt wil doen, want dergelijke USB HD cases zijn er al in de range van $20, lijkt me niet dat je daar onder blijft als je het zelf wilt ontwikkelen.

Hoe het dan moet, ja, je zegt het eigenlijk al. Je moet een micro hebben waar je aan de ene kant een IDE poort aansluit, en aan de andere kant een USB client chip. Ik weet niet of er kant en klare bridge chips zijn, dit zou me eigenlijk niet verbazen gezien de grote hoeveelheid apparaten er tegenwoordig verkrijgbaar zijn en de snelheid waarmee het zou moeten. Mocht er echt een micro tussen moeten, dan zul je via een DMA kanaal de data heen en weer moeten sluizen, met in het achterhoofd de USB standaard voor externe drives. Deze worden standaard gesupport in alle nieuwere windows OSen.

Google op 'USB IDE bridge':
http://www.deltrontech.com/Firewire/1394IDE/1394IDE.htm
http://www.bestsonic.com/firbridboar.html

Zoek ook eens naar de In-System ISD300A1 chip. Dit is zo'n kant en klare bridge. Als je geen soldeerervaring hebt, lijkt het me een beetje hooggegrepen, aangezien deze chip SMD is en een pincount ergens in de buurt van de 80 heeft... Dat soldeer je niet 1, 2, 3 aan elkaar :)

[ Voor 21% gewijzigd door DaCoTa op 10-01-2003 15:58 ]