Toon posts:

bluescreen -> greenscreen?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He ik had ff een vraagje misschien dat een van jullie dat weet.
Ik was benieuwd waarom ze tegen woordig (bijna) alles met een groenscherm filmen als er ze er iets uit willen keyen.(Dus dat je op een ander beeld geplakt kan worden).
Waarom niet meer blauw? Was de verf op? Groen goedkoper? Of weet misschien iemand een serieus antwoord wat ik zoek..

jaja ik weet het, door gedacht maar het is nog vroeg dus mag

Verwijderd

Het gaat erom dat het een kleur is die bijna niet voorkomt in het menselijk lichaam.
In principe worden hier alleen de primaire kleuren voor gebruikt, dus Rood/Groen/Blauw.
Aangezien tegenwoordig veel kleding e.d. blauw is, is men overgestapt op groen.

edit:
In de volksmond wordt het bluescreen genoemd, maar officieel is het chroma-key.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 13:38 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik vraag ff mee: is het nodig dat het een primaire kleur is, of is elke monochromatische kleur werkbaar?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
paars (R+B) wordt ook vaak gebruikt dacht ik

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet alleen kleding is veel blauw...denk ook aan de ogen van mensen. Ziet er zo vreemd uit als je ineens iets in je ogen hebt, zeker in close up. ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar het is toch ook een bepaalde kleur blauw... Ik bedoel, ik heb nog nooit mensen gezien met dezelfde kleur blauw als zo'n "blue-screen" :)

btw: ik zie ook vaak de term green-screen voorbij komen, maar purple-screen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
In principe zou je iedere kleur kunnen nemen, maar men kiest meestal voor blauw. Dit komt omdat blauw veel minder opvalt, omdat een tv-beeld een wat blauwige uitstraling geeft (Zet de tv maar eens 's avonds aan, doe alle lichten uit en ga buiten van een afstand naar je raam kijken). Ergens in Europa had men een andere kleur (weet niet meer waar en welke kleur).
Het is geen standaard. Technisch is het simpeler om een primaire kleur te nemen.

An 11 is a 10 that swallows

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
In de films en muziekclips wordt meestal groen gebruikt toch?
Maar de weerman staat voor een blauw plaatje :)

Chromakey heet het trouwens volgens mij..

Verwijderd

Elke kleur is mogelijk door met de Hue/Saturation te rommelen, maar het is makkelijker om op 1 knopje te kunnen drukken, dus R/G/B.

Verwijderd

Topicstarter
Dingen die ik zelf denk(??):

1 idd dat er in kleren minder van die felle kleur groen zit

2 Die kleur groen minder licht verstrooid? Zodoende dat je dus ook minder vals licht krijg op je object...

2.1 Dus ook makkelijker te belichten om een egale kleur te krijgen?

En technies makkelijker weet ik niet helemaal, als het live moet gebeuren zo het wel misschien wat makkelijker zijn. Maar zoals bijvoorbeeld in Adobe After Effects kan je meerdere tinten van een kleur(en) kiezen die er uit gekeyed moeten worden.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Zowel blauw en groen worden gebruikt, afhankelijk van de situatie. Het is niet zo dat het technisch eenvoudiger is, iedere kleur kan even gemakkelijk worden gebruikt.

Waarom het zulke vreemde kleuren groen en blauw zijn? Simpel, het moeten kleuren zijn die niet vaak voorkomen in objecten die ervoor staan. Hier hangt ook van af of je groen/blauw gebruikt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 18:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Is trouwens als lang dat ze groen gebruiken hoor beetje gek als je in een superman film alleen een S en 2 rooie schoenen ziet vliegen :P

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21

Reinier

\o/

TrailBlazer schreef op 10 januari 2003 @ 16:11:
Is trouwens als lang dat ze groen gebruiken hoor beetje gek als je in een superman film alleen een S en 2 rooie schoenen ziet vliegen :P
offtopic:
Je vergeet de cape!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ik heb een vraag die hieraan in het verlengde ligt. Ik zag laatst een website, waar men plaatjes had van een programma dat een "blauw scherm" veroorzaakte. Dit blauwe scherm had echter niet de standaard blauwe kleur, maar was rood. Men had dit in de settings van Windows aangepast.

Iemand die weet hoe je dit aan kunt passen? Is natuurlijk wel lachen, als je geen B.S.o.D. meer krijgt, maar een R.S.o.D.! ;)

| Specs Aurora24 | My music |

• Flotter
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

The_Prince_of_Mu schreef op 10 January 2003 @ 16:25:
Ik heb een vraag die hieraan in het verlengde ligt. Ik zag laatst een website, waar men plaatjes had van een programma dat een "blauw scherm" veroorzaakte. Dit blauwe scherm had echter niet de standaard blauwe kleur, maar was rood. Men had dit in de settings van Windows aangepast.

Iemand die weet hoe je dit aan kunt passen? Is natuurlijk wel lachen, als je geen B.S.o.D. meer krijgt, maar een R.S.o.D.! ;)
GSOD in Windows :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
In principe kan je op elke kleur keyen, dat heet dan een chromakey, maar je kunt ook op contrast keyen, lumakey. Of de makkelijkste vorm van keyen is een titel, die heeft een keysignaal erbij zitten dan, ook wel alpha channel genoemd, dat is een signaal in puur zwart en wit, en zo weet het apparaat wat moet keyen precies wat hij wel of niet door moet laten kwa beeld.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

En in Nederland wordt er nog steeds meer gekeyed op blauw dan op groen. Groen gebruiken de NTSC dudes en in film is groen wat vaker vertegenwoordigd maar in NL gewoon blauw dus we blijven bij een B.S.O.D.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1