• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 14:49

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ik loop hier al een tijdje mee rond: Heeft het oog een 'oplossend vermogen'?
Ik post het hier ivm de digicams die hier thuis horen. Bij het optisch gedeelte van een digicam zit je namelijk altijd met een maximaal oplossend vermogen. En hoe fijner/hoger dit vermogen is hoe fijner het plaatje.
Mijn vraag is nu, hoe precies is het menselijk oog?
Als de 'gegevens' verstuurd van het oog naar de hersenen 'gecaptured' zouden kunnen worden, hoe ver kun je er dan op inzoomen bijvoorbeeld.

Helmaal cewl zou zijn, als je dit signaal zou kunnen porten naar een standaar vga beeldscherm :P

Beetje vergezocht, geef ik toe, maar ik vroeg het me zo af

ps. als het heir niet thuishoort, zet het dan maar ergens anders, maar is er iemand die hier wat van weet?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

kegeltje voor kleur en staafjes voor zwart wit toch?
is lastig want de dichtheid van deze cellen is niet overal gelijk in het oog......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

ps. als het heir niet thuishoort, zet het dan maar ergens anders
Wat dacht je van /HK?

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 15:23
Voilá:
Hoeveel megapixel is een menselijk oog?

Met de search (weleenswaar mijn eigen toppic...) binnen de 30 sec...

...

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 10:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als dit een beetje serieus is/blijft, kan volgens mij SG ook wel en als het echt serieus wordt met zware wetenschappelijke ondertonen misschien W&L.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
baexem schreef op 10 January 2003 @ 13:28:
Voilá:
Hoeveel megapixel is een menselijk oog?

Met de search (weleenswaar mijn eigen toppic...) binnen de 30 sec...
[schaammodus] Ik was zo verwaand te denken dat dit nog niet eerder aan bod was gekomen. Dank u voor de terechtwijzing _/-\o_ [/schaammodus] <- kan dit niet als het fokicoontje gemaakt worden? Sveel handiger _0_

Verwijderd

Scheidend en contrastoplossend vermogen!

Het oog heeft, in nauwe samenhang met de informatieverwerking in de hersens, een aantal eigenschappen die voor detailwaarneembaarheid van belang zijn.

Scheidend vermogen:

Onder gunstige omstandigheden kan de mens details die circa 1 boogminuut van elkaar zijn gelegen, gescheiden van elkaar waarnemen. Dat wil zeggen dat op 25 meter afstand twee lijnen op een onderlinge afstand van 6 mm nog net gescheiden worden gezien. Men spreekt hier van scheidend vermogen, ook wel ruimtelijke of spatieel oplossend vermogen genoemd. (aantal lijnenparen/mm)

Het scheidend vermogen wordt beinvloed door:
- het aangeboden licht
- het gezichtsvermogen
- de leeftijd
- de mate van vermoeidheid
- concentratievermogen
- gebruik van medicijnen

Contrastoplossend vermogen:

Het vermogen om helderheidsverschillen te kunnen onderscheiden, noemt men het contrastoplossendvermogen. onder gunstige omstandigheden ziet men nog ongeveer 30% helderheidsverschil.

clou: het oplossend vermogen van het oog is dus puur subjectief....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 13:51 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Dank voor al deze verheldering. Ik heb inmiddels de eerder genoemde thread ook doorgenomen.
Heb ik nog een vraagje: de waarde poster hierboven geeft al aan dat het oplossend vermogen subjectief is.
Mijn vraag is nu: in hoeverre speelt de menselijke geest hierin een rol?
Kijk, als je een boek ziet, dan weet je dat de zijkant van dat boek waarschijnlijk bestaan uit pagina's die heel dicht op elkaar liggen.
Je denkt die wellicht te kunnen onderscheiden, omdat je geest weet dat er pagina's aanwezig moeten zijn.
Met andere woorden, je denkt een detail te kunnen onderscheiden, dat je oog niet ziet, maar je brein wel voor jou invult.

Verwijderd

Een detail is waarneembaar wanneer:
- Het voldoende contrast vertoont;
- Groot genoeg is;
- voldoende scherp is;
- voldoende helderheid bezit om gezien te worden.

word aan deze eisen voldaan, dan mag je een detail waarneembaar noemen. Omdat oplossend vermogen subjectief is zal de ene persoon een detail wel zien en de andere wellicht niet. Dus in geval van die pagina's; je ziet het of je ziet het niet!!
Pagina: 1