Eerste foto's zelfgemaakte speakerstands

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Ik ben bezig met een paar zelfgemaakte speakerstands. De basis is een 5mm dik stalen kokerprofiel met een doorsnede van 10 cm,37 cm hoog en een vloerplaat van 24x38 cm. Het ding weegt trouwens aan staal alleen al zo'n 12.8 kg.

Nu zit ik alleen met de bovenkant. Om toekomstige speakers ook te kunnen plaatsen wil ik de bovenkant van hout (mdf) maken, maar nu vroeg ik me af, is 18mm dik genoeg ivm resonanties e.d. ?En ik heb mijn speakers nu op spikes staan , moet ik deze eraf halen en onder de stands plaatsen of de stands zo op de grond en de spikes alleen onder de speakers, of de speakers en stands op spikes ?

btw, die extra buisjes op de zijkant zijn voor de kabeldoorvoer , dit is dus ook de achterkant.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~t.arends1/ht/stands.JPG

[ Voor 33% gewijzigd door Duncan_R op 13-01-2003 19:00 ]

Verwijderd

Gewoon van hout maken 18 mm MDF is genoeg, 12 mm kan ook nog, de buis opvullen met zand anders extra klankast onder je speaker. De speakers gewoon op stands laten staan, dan heb je extra ontkoppeling. Dus dan krijg je super stabiele basis + ontkoppelde speaker.

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 12:03:
Gewoon van hout maken 18 mm MDF is genoeg, 12 mm kan ook nog, de buis opvullen met zand anders extra klankast onder je speaker. De speakers gewoon op stands laten staan, dan heb je extra ontkoppeling. Dus dan krijg je super stabiele basis + ontkoppelde speaker.
Dat opvullen was al de bedoeling ja, dus gewoon vloer-stand-spikes-speaker.

Verwijderd

Ja dat is wel een goede combinatie, er komen minimale trillingen in de stand (door die spikes) en de stands zelf zijn zo zwaar uitgevoerd dat ze de trillingen die ze krijgen makkelijk aan kunnen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarvoor zijn die buisjes aan de zijkant ? Toch niet alleen om je kabel doorheen te voeren ?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lelijke lasnaden. Ik neem aan dat je die mooi gaat maken :)
Bij mijn stands (mission stands met B&W 601's erop) is de volgorde: vloer-spikes-stand-spikes-speaker. Waarbij de 2e set spikes op de stand zitten en met puntjes naar boven wijst (zodat de speaker met hele klein contact punten op de stand staat. Maar ook de stand zelf heeft spikes.
Voor jou is een goede misschien dat je spikes onder de stands doet en dan met rubbertjes je speakers op een mdf plaat zet.

masaman, lees ff z'n post, die zijn voor kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Scarp op 10-01-2003 13:47 ]

Verwijderd

Zie ik daar Iron Maiden Piece Of Mind op vinyl?

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-07 14:49
ik zou je speakers op de spikes laten staan. aangezien je stands zo zwaar zijn moet je die zeker niet op spikes zetten.

Verwijderd

c0rneel schreef op 10 January 2003 @ 14:12:
ik zou je speakers op de spikes laten staan. aangezien je stands zo zwaar zijn moet je die zeker niet op spikes zetten.
Op zich zou het juist ideaal zijn om die op spikes te zetten! Is natuurlijk de vraag of je spikes het gewicht kunnen houden. Meestal kan een set van 4 maar 30kg aan, maar ga zelf m'n 40kg wegende sub ook op 4 spikes zetten.

Ik zou als ik jou was 8 spikes (2 stands) halen met schroefdraad (M8 meestal) tap dan ook een schroefdraad in je stands, en behalve dat dat er super mooi uitziet, is het ook nog eens super stevig!

Die spikes heb ik oa bij Speakerenco gezien (15e voor 8 ) en Conrad (9e voor 4)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 00:48 ]

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 13:51:
Zie ik daar Iron Maiden Piece Of Mind op vinyl?
Sjezus wat let jij op zeg , idd heb ook nog Number of the beast en Killers op LP 8), was een kadootje van een collega die ze toch nooit luisterde 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Duncan_R op 10-01-2003 22:56 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Als je er een plaat MDF op legt en daar dan de speakers met stands op zet, laat je de speaker rusten op de hoekpunten van het mdf. MDF "kruipt", dwz: in de loop van de tijd buigt het om. Versteving het door er een balkje onder langs te maken (als je dat rondom doet, lijkt het alsof je dikker mdf hebt gebruikt, da's alleen maar mooi).

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Scarp schreef op 10 januari 2003 @ 13:46:
Lelijke lasnaden. Ik neem aan dat je die mooi gaat maken :)
Bij mijn stands (mission stands met B&W 601's erop) is de volgorde: vloer-spikes-stand-spikes-speaker. Waarbij de 2e set spikes op de stand zitten en met puntjes naar boven wijst (zodat de speaker met hele klein contact punten op de stand staat. Maar ook de stand zelf heeft spikes.
Voor jou is een goede misschien dat je spikes onder de stands doet en dan met rubbertjes je speakers op een mdf plaat zet.

masaman, lees ff z'n post, die zijn voor kabels.
Dis mijn laswerk niet he :( ? voor een laborant die voor de 2e keer een lasapparaat in zijn handen heeft gehad is het best wel mooi gedaan:*). En dat dikke spul is erg lastig mooi te lassen als je een amateur bent.Maar ik ga morgen met de Flex wel het een en ander bijwerken. Ook ga ik ze in de donkerblauwe Hammerite hamerslag zetten dus oneffenheden vallen dan wel weg.

Die buizen zijn idd alleen voor de draden, ik heb nl 2 katten die ws de verleiding van een mooi hangend draadje niet kunnen weerstaan. En aangezien ik morgen nieuwe luidsprekerkabel ga kopen wil ik ze wel goed houden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27

Zelfs (:P) ikke besteed mijn laswerk uit. Ik heb een cursus gedaan en heb zelfs een tijdje in een construciwerkplaats meegedraaid EN ik heb hier de beschikking over een prima electrodelasapparaat (de CO2 lassert is verkocht: we lassen dus echt nooit! :P)

Een constructiebedrijfje vraagt er practisch niks voor en dat ziet er veel beter uit dan wat ik zelf kan :)

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 14:17:
[...]
Op zich zou het juis ideaal zijn om die op spikes te zetten! Is natuurlijk de vraag of je spikes het gewicht kunnen houden. Meestela kan een set van 4 maar 30kg, mar ga zelf m'n 40kg wegende sub ook op 4 spikes zetten.

Ik zou als ik jou was 8 spikes (2 stands) halen met schroefdraad (M8 meestal) tap dan ook een schroefdraad in je stands, en behalve dat dat er super mooi uitziet, is het ook nog eens super stevig!

Die spikes heb ik oa bij Speakerenco gezien (15e voor 8 ) en Conrad (9e voor 4)
Ik ga morgen even Bij Hobo langs in Amersfoort om even te kwijlen en speakerkabel te kopen, kan ik meteen even kijken naar spikes en hoe zij het doen.

En natuurlijk even een paar liter zand voor in de stand scoren bij het tuincentrum

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Duncan_R schreef op 10 January 2003 @ 22:55:
[...]

Sjezus wat let jij op zeg , idd heb ook nog Number of the beast en Killers op LP 8), was een kadootje van een collega die ze toch nooit luisterde 8)7
ben jij even een pietzak .. die wil ik ook .. er gaat niets boven de goede oude LP , de sfeer blijft top .. ( voor kwaliteit moet je het wel niet doen :D )

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Mooi he, zijn nauwelijks bespeeld. Moet eigenlijk nog een redelijke platenspeler kopen, die brakke sony die ik nu heb is niets

• Scarp
  • Niet online
Duncan_R schreef op 10 January 2003 @ 23:04:
[...]

Ik ga morgen even Bij Hobo langs in Amersfoort om even te kwijlen en speakerkabel te kopen, kan ik meteen even kijken naar spikes en hoe zij het doen.

En natuurlijk even een paar liter zand voor in de stand scoren bij het tuincentrum
Ik kan je zilverzand aanraden. Is heel "fijn korrelig" droog zand :)
* Scarp heeft nog een 3/4 zak vol liggen.
De andere kwart is gebruikt om m'n stands mee te vullen.
Die zak zand is gratis af te halen bij mij :P

[ Voor 4% gewijzigd door Scarp op 11-01-2003 08:51 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 09:12
ik neem aan dat je het zand niet in de paal giet? Maar eerst in kleine plasic zakjes ofzo. ivm met luchtvochtigheid -> water in zand -> roest?
Of valt dat mee?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Scarp
  • Niet online
Ik mijn stands heb ik gewoon rechtsreeks het zand gedaan. Was vrij droog zand, stands zitten behoorlijk dicht en ik neem aan dat het metaal behandeld is.

Verwijderd

Als je gewoon droog zand neemt met die houten plaat erop is dit geen prob. Je kunt het anders een plastiekzak boven het zand leggen en dan die houten plaat.(zo deed ik het)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 12:13:
Als je gewoon droog zand neemt met die houten plaat erop is dit geen prob. Je kunt het anders een plastiekzak boven het zand leggen en dan die houten plaat.(zo deed ik het)
Nee, dat kan je beter niet doen, als er dan nog vocht in het zand zit kan dit niet weg.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Scarp schreef op 11 januari 2003 @ 08:51:
[...]

Ik kan je zilverzand aanraden. Is heel "fijn korrelig" droog zand :)
* Scarp heeft nog een 3/4 zak vol liggen.
De andere kwart is gebruikt om m'n stands mee te vullen.
Die zak zand is gratis af te halen bij mij :P
Waar woon je dan ?

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Hoe ik het zand ga doen weet ik nog niet precies, eerst moet de boel geschilderd worden. heb vandaag ook een platenspeler gescoord (bij Hobo) , een mooie Pro-ject Debut II in lakzwart. Thriller klinkt er perfect op :)

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Update :

De poten zijn nu geschilderd, ook is de mdf bovenkant op wat verf na af. Poot heb ik gevuld met schelpenzand (hadden we nog liggen :) )
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~t.arends1/ht/stands1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~t.arends1/ht/stands2.JPG

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 13:58

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Vraag de volgende keer ff iemand die wel netjes kan lassen, verder ziet het er wel stoer uit. Hoe wil je trouwens dat mdf aan de koker gaan bevestigen? Klemmen? of lijmen?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Timrek schreef op 13 januari 2003 @ 19:10:
Vraag de volgende keer ff iemand die wel netjes kan lassen, verder ziet het er wel stoer uit. Hoe wil je trouwens dat mdf aan de koker gaan bevestigen? Klemmen? of lijmen?
niet netjes gelast :?
op die onderste foto is het anders wel netjes afgewerkt.
Ziet er netjes uit! :)

Verwijderd

Hmm, denk toch (persoonlijk) Dat bijvoorbeeld mat zwart spuiten stukken mooier geweest zou zijn, dat is dan wel een stuk saaier maar wel strakker. ;)

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 19:25:
Hmm, denk toch (persoonlijk) Dat bijvoorbeeld mat zwart spuiten stukken mooier geweest zou zijn, dat is dan wel een stuk saaier maar wel strakker. ;)
Dit leek me weer eens wat anders, als het niet bevalt is een potje afbijt en een staalborstel genoeg :) , dit lijkt me mooier als ik straks beukenkleurige speakers koop.

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Timrek schreef op 13 January 2003 @ 19:10:
Schroeven en lijmen er zitten 2 gaatjes aan de zijkanten waardoor ik 2 schroeven jas en ik lijm hem bovenop nog rondom vast.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
Ziet er wel strak uit! De boxen kunnen nu vast heel wat harder zonder om te vallen. >:)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Duncan_R schreef op 13 januari 2003 @ 19:38:
[...]

Dit leek me weer eens wat anders, als het niet bevalt is een potje afbijt en een staalborstel genoeg :) , dit lijkt me mooier als ik straks beukenkleurige speakers koop.
Vergeet niet dat ook beukenkleurige speakers een zwart stoffen front hebben, het is wel orgineel dat blauw, maar past maar bij weinig speakers.

Maar idd, als je die speakers hebt haal je het er gewoon weer af :P

• Duncan_R

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Topicstarter
Ik vind ze eigenlijk wel mooi zonder stofkap, zie je de techniek zitten enzo

Verwijderd

Beter vierkante uitsparing maken in grondplaat, balk iets doorschuiven en dan van onder vastlassen. Kiertjes opvullen, lakken en Tada, supermooi resultaat. Eventuieel voor de stevigheid nog een plaatje onder lassen. Zie je toch niks van.

Verwijderd

ziet er bruut uit (op de lasnaden na dan)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zal alleen even aanraden om het blok hout wat in de stand bevind even te dempen met een rubbermatje in de omtrek.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Duncan_R schreef op 13 January 2003 @ 19:55:
Ik vind ze eigenlijk wel mooi zonder stofkap, zie je de techniek zitten enzo
Echt niet elke speaker ziet er mooi uit zonder stofkap, ben het er wel mee eens dat de meeste speakers er dan wel gaver uitzien (hou ook wal van die techniek).

Maar vind de speaker met stofkap wat netter, en past beter in een opgeruimd interieur.

Blijft natuurlijk een kwestie van smaak, net als dat ik ook zonder stofkap, een matzwarte stand nog steed mooier vindt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 20:32 ]

Verwijderd

om ff op je 1e vraag terug te komen.

Je kunt om je speakers op te zetten het beste een "sandwich" met 3 MDF-plaatjes maken Waarvan je van het middelste MDF-plankje alleen de lijst neemt (dus van binnen uitzagen) en dit vult met het zelfde zilverzand, dus:

1 1e MDF-plaat
2 2e MDF (van binnen uitgezaagd) vullen met zand
3 3e MDF-plaat er weer op plakken

Dus dan krijg je een dikke plank die vanbinnen d.m.v. het zand extra demping geeft.
Pagina: 1