DNS probleem met internet sharing onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:23
Moi!

Heb net een linux servertje in de lucht en de rc.local aangepast om te kunnen internetten via de linux bak.
Alles lijkt prima, ik kon al met de linux bak op internet komen en de 2e netwerkkaart zag de clients perfect.
Nou, ik kreeg eerst niks aan de praat (ftp/http)
totdat ik per ongeluk een ip nr in mijn ftp lijst aanklikte ipv dns naam.
Dat werkte perfect! Ik had als DNS server het ip nr van de server ingesteld (192.168.0.1) Dat bleek dus niet te werken!
Ik heb toen dat IP nr veranderd in de DNS ips van chello zelf en nu werkt alles wel goed! Aangezien het volgens mij beter is om alsnog je server als dnsserver in te stellen is mijn vraag nu aan jullie; hoe los ik dit op!?? DNS naampjes staan allemaal ingesteld op de linux doos.

Alvast bedankt

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
een dnsserver installeren op je linuxbak

Verwijderd

met named.....:)

Verwijderd

named is eigenlijk alleen handig als je (sub)domeinen wilt hebben, zodat je reverse DNS kunt gebruiken. Anders heb je er weinig aan en kun je even goed die van je provider gebruiken.

maarja, als je dit alsnog wilt doen: <a href="http://www.linuxdoc.org/HOWTO/DNS-HOWTO.html">hier</a> kun je de DNS-HOWTO vinden.

succes.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ik zou zeker wel een cahing name server nemen, is echt veel sneller.. een eigen DNS server werkt ook perfect..

maar kijk ook ff in de homenetwork howto (ofzoiets) die geeft dit soort dingen allemaal bij elkaar weer..

IP Rocks

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 00:37 schreef redguy het volgende:
ik zou zeker wel een cahing name server nemen, is echt veel sneller.. een eigen DNS server werkt ook perfect..
lees jezelf eens terug.. :)

een caching nameserver is sneller
en een eigen DNS server werkt ook perfect

DNS = Domain Name Server
oftewel een caching nameserver = caching DNS

en om op het verhaal terug te komen, inderdaad een caching name server werkt wel sneller omdat je je lookup intern doet, en dus niet afhankelijk bent van je providers dns
(let op : dit geld alleen voor adressen die je al eens hebt bezocht, die cached ie, de rest zoekt ie eerst op in andere dns-servers)
Pagina: 1