Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66095

Topicstarter
Xenation en ik moeten voor Wiskunde een Praktische Opdracht maken. Het gaat over telefoonnummers en hoeveel mogelijke nummers er zijn. Je moet hierbij rekening houden met netnummers. Netzoals omgeving eindhoven 040 is. Wij wonen vlakbij Eindhoven, maar in ons dorpje: Valkenswaard begint ons telefoonnummer met 040 en dan 20. Duz netnummer 040, maar daarna heeft iedereen 20. Wat is dit en heeft heel het land van die tweede nummers. Wij willen dit graag weten, want het geeft nog een beperking op dus minder telefoonnummers. Heel google al gezocht, maar nix gevonden. Weten trouwens ook niet hoe dat naar de netnummer heet. De 20 bedoelen wij. Graag hulp. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2024
kijk eens in de telefoongids, daar staan alle netnummers is van Nederland. Zie je vanzelf wat in gebruik is en wat niet.
Kun je je die omnummeractie nog herinneren, toen kreeg elk dorp er bijvoorbeeld een cijfer bij waarmee abonneenummer verlengd werd aan het begin.
Kengetal is nu vaak voor een hele regio hetzelfde, vroeger alleen voor 1 dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51

JdM

Humbled

Vroeger was het inderdaad zo , dat de eerste 3 nummers zelfs gelijk waren aan de wijk waar je woonde, het was zo bijvoorbeeld dat : Eindhoven ; 040 :stratum : 211/212 gestel : 251/252 : strijp : ? woensel : 243 : tongelre : 281: centrum : 211/244 , en héél vroegerder was het zo dat zelfs de 2 er nog niet voor stond, maar: met de concurrentie op de telecommarkt is er eigenlijk een einde gekomen aan het "wijkgebonden" nummer, omdat mensen graag hun nummer wilden meeverhuizen, áls ze gingen verhuizen , maw kun je nu best wel je nummer uit valkenswaard mee naar tongelre verhuizen en dat doen ze ook voor je , dus over een tiental jaren kun je nog maar moeilijk zeggen welke wijk bij welk nummer hoort, ook het uitgeven van de nummers gaat voortaan door elkaar heen.
Om antwoord te geven op je vraag : nee, nummers zijn niet (meer) persé wijkgebonden .(en ik heb het hier dan wel over eindhoven , maar dit is landelijk , ik ben ex ISDN monteur daar is het me op gaan vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57057

kengetal = regio
eerste 1 of 2 cijders = dorp (verschilt per aantal inwoners)

voorbeeld
lage zwaluwe 0168-48
Zevenbergen 0168-32

vraagje aan radian:

als ik 0168-486234 zou hebben en ik zou verhuizen naar breda (076) dan kan ik mijn nummer toch niet meenemen want dan zou het 076-486234 worden en dan mis ik 1 cijfer.... :?

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 57057 op 10-01-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Die getallen die je noemt die "20" was inderdaad bedoelt om dit hetzelfde te houden voor een bepaalde regio. Dit is echter niet meer van belang om dat in een aantal gemeenten te weinig nummers zijn.

Zoals in Nieuwegein waar ik woon was het altijd 030-60 voor elk nummer, echter de gemeente is gegroeid dus zijn er te weinig nummers en nu is het ook 63 en 65 aan het begin, terwijl 63 in het begin alleen voor houten was bedoelt.
Ook is het zo dat je er rekening mee moet houden dat mensen binnen de regio hun nummer kunnen meenemen, niet dat dit belang is denk ik bij je berekening (gezien mijn voorbeeld), maar het is wel handig om te weten. :+

Als jij wil uitgaan rekenen hoeveel nummers er mogelijk zijn, rekening houdend met de kerngetallen moet je zoiezo weten (zoals hierboven gezegd wordt) welke kerngetallen er zijn.

Als je dit dan heb kijk je hoeveel kerngetallen er met 3 nummer zijn en dan ga je vervolgens rekenen hoeveel er mogelijk zijn met een 3 nummerige kerngetal, dit is 9 tot de 7e macht. (als ik mijn wiskunde goed herinner) dit doe je maal het aantal 3 cijferige kerngetallen en dan heb je het aantal nummers wat mogelijk is met 3 cijferige kerngetallen.

Ditzelfde doe je met 4 cijferige kerngetallen, en dan tel je de 2 uitkomsten die je heb bij elkaar op en dan heb je het aantal telefoon nummers wat mogelijk is (er zijn bij mijn weten geen 5 cijferige kerngetallen)

Maar hoe luid de opdracht precies ?

Je heb namelijk ook nog 0800, 0900, 0906 en 0909 nummers.
Je moet er ook nog rekening met mobiele nummers houden.
Maar hiermee kan ik alleen helpen als ik de complete opdracht weet, maar het is niet de bedoeling dat ik jou huiswerk ga doen. Zelfs al vind ik het zelf een leuke opdracht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 21:13

Nss

The Dude Abides

Je kan alleen je gehele nummer verhuizen, dus inclusief netnummer. Dat lukt dus alleen als je binnen dezelfde omgeving met hetzelfde netnummer verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 57057 schreef op 10 January 2003 @ 11:06:

voorbeeld
lage zwaluwe 0168-48
Zevenbergen 0168-32
Dit is niet waar, wij hebben 2 jaar geleden nieuw nummer aan gevraagd en de ene begon met 57 en de andere met 29 (We hebben ISDN) terwijl de rest van het dorp 56 heeft. Dus dat gaat dus nu helemaal NIET meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

googelen en niet op KPN zoeken maar op PTT zoeken...

Kijk maar bij deze link, daar staat al behoorlijk veel uitgelegt!

http://www.cram.nl/cram/ieni/950202.htm
van bovenstaande link
In 1930 werd de eerste centrale geautomatiseerd: de handelingen van de telefoniste werden vervangen door de Elektro Mechanische centrale ( em-centrale). Tevens werd een begin gemaakt met het koppelen van de diverse lokale telefoonnetten. Hierdoor werd het noodzakelijk de verschillende lokale netten van een eigen nummer te voorzien: de centrale moest immers kunnen 'begrijpen' waarheen een verbinding moest worden opgebouwd. De invoering van netnummers was hier mee een feit.

Bij het toekennen van netnummers aan centra les is indertijd geprobeerd een zekere geografische betekenis aan de netnummers mee te geven: zo beginnen de netnummers van steden en dorpen rondom Utrecht (030) ook met 03 (voorbeeld: Hilversum 035, De Meern 03406). Met de groei van het telefoonverkeer kon deze ordening echter niet consequent worden doorgevoerd: een duidelijk voorbeeld is het netnummer van Den Haag (070) midden in een gebied waar de rondomliggende netnummers beginnen met 01. Toch is een stukje geografische bekendheid wel behouden ge bleven: men weet veelal dat 020 het netnummer van Amsterdam is, 010 het netnummer van Rotterdam, etcetera.

Vandaag de dag kent Nederland 1046 netnummergebieden en daarmee eenzelfde aantal netnum mers. Het gehele net is sinds 1930 geautomatiseerd en sinds eind vorig jaar is het verkeer tussen cen trales zelfs geheel gedigitaliseerd: de laatste em-centrale is in december 1994 vervangen. Het aantal aansluitingen is gegroeid tot meer dan acht mil joen. De verschillende combinaties van net- en abonneenummer van dit zogeheten 'vaste' net worden gebruikt voor spraakverkeer, faxverkeer, dataverkeer en isdn. Tevens wordt aan de hand van deze nummerstructuur het tarief bepaald.
[b]meer van de bovenstaande site... (is een hele lap tekst!)
De wijziging van de geografisch gebonden num mers vindt plaats op 10 oktober aanstaande. Concreet betekent dit dat de volgende wijzigingen worden aangebracht:

1 het aantal netnummergebieden wordt terugge bracht van 1046 tot 141; waarbij

2 de net- en abonneenummers zullen gaan bestaan uit óf een drie-cijferig netnummer met een ze ven-cijferig abonneenummer óf een vier-cijferig netnummer met een zes-cijferig abonneenummer.

Tevens:

3 worden tegelijkertijd de netnummers die begin nen met 08 omgenummerd; evenals

4 de abonneenummers die beginnen met het cijfer één, zeven, acht of negen; en ten slotte zal

5 het nieuwe abonneenummer altijd bestaan uit het oude abonneenummer met één of meer cij fers ervoor geplaatst.

Ad. 1 141 netnummergebieden

Door het aantal netnummergebieden terug te brengen van 1046 tot 141 wordt extra nummercapaciteit gerealiseerd. Een teruggang naar een klei ner aantal is niet mogelijk doordat anders het uitgangspunt van een tariefneutrale invoering verlo ren zou gaan (Nederland kent 141 zogenaamde tariefgebieden). Tevens schept de vermindering van het aantal netnummers een duidelijker beeld van de tariefstructuur: wie in het gebied van een be paald netnummer woont, kan met iedereen in dat gebied telefoneren voor het binnenbasistarief. Maar het binnenbasisgebied is groter dan het eigen netnummergebied: in het algemeen geldt het binnenbasistarief ook voor de gebieden die grenzen aan het eigen netnummergebied. Minder net nummergebieden betekent dat een duidelijker overzicht kan worden gegeven van het gehele bin nenbasisgebied.

Ad 2 Structuur net- en abonneenummer

Een vaste structuur van net- en abonneenummers (3+7 of 4+6) levert eveneens meer capaciteit. (Ove rigens betekent deze nieuwe structuur dat de telefoonnummers in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Almere, Almelo, Woerden en Vriezenveen niet wijzigen: deze nummers gebruiken reeds de nieuwe structuur.)

Ad 3 Leegmaken 08-reeks

Het leegmaken van de 08-reeks schept ruimte om in een later stadium 0800-nummers te kunnen introduceren.

Ad 4 Geen abonneenummers meer die beginnen met één, zeven, acht of negen

Door het omnummeren van abonneenummers die beginnen met het cijfer één wordt de mogelijkheid geschapen volgend jaar 112 in te kunnen voeren. Tevens is dan ruimte gecreëerd voor mogelijke an dere Europese diensten (11x of 1xx).

Door de cijfers zeven, acht en negen vrij te ma ken, wordt het mogelijk, indien noodzakelijk, snel en eenvoudig extra nummercapaciteit te scheppen door integraal voor alle abonneenummers in Nederland één van deze drie cijfers te plaatsen (overi gens zal de acht nog wel voorkomen in Almelo, Woerden en Vriezenveen). Het is op dit moment niet de verwachting dat een dergelijke wijziging in de nabije toekomst werkelijkheid zal worden. Met de nieuwe voorraad nummers kan Nederland in beginsel de eerstkomende tien tot vijftien jaar vooruit.

Ad 5 Oude nummer deel van nieuwe nummer

Doordat het nieuwe abonneenummer altijd bestaat uit het oude abonneenummer met één of meerdere cijfers ervoor, blijft het eigen nummer herkenbaar.

De overgang naar de nieuwe geografisch gebonden nummers start zoals gezegd op 10 oktober aanstaande. Vanaf die dag kunnen de nieuwe num mers worden gebeld. De oude nummers blijven nog gedurende zes maanden (tot 10 april 1996) 'in dienst'. Deze periode van 'dubbele bereikbaarheid' is noodzakelijk om het Nederlandse bedrijfsleven in staat te stellen de noodzakelijke technische aan passingen door te kunnen doorvoeren zonder on bereikbaar te worden. Na 10 april 1996 zal er nog gedurende één maand van melderbandjes gebruik worden gemaakt. Daarna is het definitief afgelopen: belt men dan nog een oud nummer, dan hoort men de informatietoon. Pas na dit moment kan de nieuwe voorraad nummers ook daadwerke lijk worden gebruikt en kan worden begonnen met de invoering van zowel het Europees alarm nummer 112 als de 0800/0900-nummers. Voor beide (112 en 0800/0900) zal uiteraard een migratiepad worden gevolgd: 06-11 zal een tijdje parallel naast 112 bestaan, de 06-0, 06-4 en 06-3-nummers zullen eveneens een tijd parallel aan de nieuwe 0800/0900-nummers bestaan. Uiteindelijk zal het nieuwe Nederlandse nummerplan er dan uitzien als weergegeven in figuur 1.

[ Voor 99% gewijzigd door zwahiel op 10-01-2003 13:19 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Bel de KPN op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[Airwolf] schreef op 10 januari 2003 @ 11:12:
Als je dit dan heb kijk je hoeveel kerngetallen er met 3 nummer zijn en dan ga je vervolgens rekenen hoeveel er mogelijk zijn met een 3 nummerige kerngetal, dit is 9 tot de 7e macht. (als ik mijn wiskunde goed herinner) dit doe je maal het aantal 3 cijferige kerngetallen en dan heb je het aantal nummers wat mogelijk is met 3 cijferige kerngetallen.
klopt nie helemaal, want je hebt ook nummers als 112.
volens mij kan het abboneenummer nooit met 0 beginnen
met 1 heb ik er ook nog geen gezien trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

zie mijn geeditte post boven ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
tijsco schreef op 10 januari 2003 @ 13:15:
[...]

klopt nie helemaal, want je hebt ook nummers als 112.
volens mij kan het abboneenummer nooit met 0 beginnen
met 1 heb ik er ook nog geen gezien trouwens.
Ik zeg ook tot de 9e macht en niet tot de 10e, dan komt de 0 er dus niet bij.
En de berekening die ik gemaakt heb is ook alleen voor abbonee nummers, want zoals ik onderaan zeg weet ik niet precies wat te opdracht inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kijk eens bij Telecomo.paper.nl daar verzamelen ze alle telefoon nummer informatie van de hele wereld. Zij weten precies hoe lang bepaalde reeksen zijn en welke nummers gereserveerd zijn etc. etc. Misschien kunnen ze je wat info geven als je zegt dat het voor school is.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

014 is geen bestaande netnummer dacht ik! Dat was een testreeks van KPN en kan langer dan 10 cijfers zijn!

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Als ik het goed herinner werd bij het omnummeren gezegd dat er nu 100 miljoen nummers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Pc123 schreef op 10 januari 2003 @ 16:17:
Als ik het goed herinner werd bij het omnummeren gezegd dat er nu 100 miljoen nummers zijn.
Dat herinner je je goed, maar ik denk toch dat hij voor wiskunde een complete berekening moet hebben met een precies antwoord. :)
Het kunnen namelijk niet precies 100 miljoen nummers zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Dat begrijp ik ja, maar het is bijzonder complex, er zijn echt gigantisch veel regeltjes voor de nummers, volgens mij hebben verkeer & waterstaat economische zaken (ik lees net dat telecom verplaatst is naar ez :) ) en de OPTA er ook nog het een en ander over te zeggen. Iemand heeft hierboven al een overzicht geplaatst met regeltjes maar ik weet niet of dat overzicht helemaal compleet is. Ik denk dat het niet te doen is om het met de hand uit te rekenen, er zal iets van een computerprogrammatje voor gemaakt moeten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Pc123 op 10-01-2003 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51

JdM

Humbled

Anoniem: 57057 schreef op 10 januari 2003 @ 11:06:
kengetal = regio

voorbeeld
lage zwaluwe 0168-48
Zevenbergen 0168-32

vraagje aan radian:

als ik 0168-486234 zou hebben en ik zou verhuizen naar breda (076) dan kan ik mijn nummer toch niet meenemen want dan zou het 076-486234 worden en dan mis ik 1 cijfer.... :?
Ik zeg toch ook dat dat in zijn geval zo is :? , het is natuurlijk wel de regel dat je hetzelfde netnummer moet houden ja , maar dat leek me eigenlijk wel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onze opdracht is om alle teloonummers die mogelijk zijn te berekenen. Dus voor huizen/abbonomenten/bedrijven. Dus geen alarmnummers of 0800 0906 nummers etc. Ik zal de opdracht even erbij zetten voor de duidelijkheid. Alle netnummers weten we trouwens al alleen even tellen hoeveel 3 en 4 cijferige erzijn.

4 Telefoonummers
De telefoonnummers in Nederland bestaan uit 10 cijfers. Daarmee kun je 10 miljard nummers maken. Je zou kunnen denken dat dit aantal voor een land als Nederland ongeveer 15 miljoen inwoners overdreven veel is. Maar door allerlei beperkingen is het aantal beschikbare telefoonnummers veel mincder.

Opdracht
Een van de beperkingen heeft te maken met de indeling van Nederland in regio's. Zo zijn er bijvoorbeeld regio's met drie-cijferige kengetallen. Onderzoek op welke manier de indeling in regio's beperkingen oplevert. Onderzoek welke beperkingen er nog meer zijn. Bereken of geef een schatting van het aantal beschikbare telefoonnummers als je rekening houdt mer alle beperkingen. Presenteer je bevindingen in overzichtelijke tabellen.

Dit was dus de opdracht. We hadden al een site gevonden van alle plaatsen met hun bijbehorende netnummers, maar jullie snapen net zo goed als mij dat dit onbegonnen werk is om de dubbele netnummers eruit te halen. We hebben een nieuwe site gevonden met alle mogelijke netnummers. Deze is : http://www.s2ip.com/bmk/belregios.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan heb je de opdracht dus niet goed gelezen. Je hoeft niet te berekenen hoeveel nummers er mogelijk zijn. Ik denk ook niet dat ze voor het vak wiskunde van je verwachten dat je met allerlij instanties contact gaat opnemen om de nummerreeksen te achterhalen.

Je moet een betoof schrijven over hoe de indeling in elkaar zit, misschien waarom er daarvoor gekozen is en een schatting geven van het aantal beschikbare nummers op basis van de aannames die je gedaan hebt. Eventueel voor verschillende scenario's uitwerken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat bedoel ik ook het aantal telefoonnummers. Natuurlijk moet dit een schatting zijn, want anders is het monnikenwerk. Maar moet van de meester wel rekening houden met de netnummers maar niet met de 2 cijfers erna. Bijvoorbeeld 040-2045757. Met 040 moet je rekening houden maar met 20 niet, omdat je dan ook moet gaan kijken wie er allemaal is verhuisd en ze eigen nummer heeft gehouden of een nieuw nummer heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22473

We weten nu hoeveel netnummers er zijn.
Er zijn 30 3-cijferige netnummers en 4-cijferige netnummers.
Hoe berekenen/schatten wij nu hoeveel telefoonnummers er te maken zijn.
We moeten ook rekening houden met deze beperkingen:

(0)61 Mobiel
(0)62 Mobiel
(0)63 Mobiel
(0)64 Mobiel
(0)65 Mobiel
(0)65 Paging (dat zijn "Piepers" die bijvoorbeeld de brandweer en
dokters gebruiken)
(0)66 Paging
(0)67 Videotex
(0)6760 Internet toegang
(0)800 Gratis
(0)82 VPN (voor grote bedrijven)
(0)84 Voice Mail
(0)84 Electronic Mailbox
(0)87 Persoonlijk (1 nummer voor vast-, mobiel-, fax etc.)
(0)900 Premium Rate Services (betaalde nummers)
(0)906 Premium Rate Services (betaalde nummers)
(0)909 Premium Rate Services (betaalde nummers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
111 4-cijferige bedoeld hij.
Zou je het dan zo uit kunnen rekenen:
30+7^10 --> 3 cijferige netnummers/telefoonnummers
111+6^10 --> 4 cijferige netnummers/telefoonnummers

Kan iemand ons zeggen of we goed bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
In principe kan binnen een kengetal elk nummer worden gebruikt dus van 1000000 tot 9999999. Abonnee numers beginnen nooit met een 0.

Er zit wel een beetje een systeem in.... zoals IJsselstein is 030-68, Nieuwegein is 030-60, Utrecht is 030-2 etc... en er is voldoende ruimte overgelaten. Zo heeft IJsselstein al een paar 030-69 nummers en Nieuwegein al een paar 030-61 nummers.

Voor de centrale maakt het niets meer uit.... je kunt tegenwoordig je nummer gewoon verhuizen zolang je in dezelfde Netnummer regio blijft. Mensen die van IJsselstein naar Utrecht verhuizen en andersom kunnen dus gewoon hun nummer houden.

In theorie heb je dus 9 miljoen nummers per Net nummer, dus de KPN kan weer een jaartje of 100 voorruit.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
we hadden op de site die hierboven is gegeven informatie uitgehaald, thnxs zwahiel :) En daar mocht het abonneenummer niet beginnen met 09 en met de cijfers één, zeven, acht en negen d8 ik. Maar dan ist:

*Dus bij 3 cijferige netnummers:
30 x 5x6x10x10x10x10x10
Dus in totaal = 90.000.000 nummers
(Er zijn 30 3-cijferige netnummers in totaal. Vandaar die 30)

*Voor de 4 cijferige netnummers geldt:
111 x 5x10x10x10x10x10
Dus in totaal = 55.500.000 nummers
(Er zijn 111 4-cijferige netnummers in totaal. Vandaar die 111)

(90.000.000+55.500.000)= 145.500.000 nummers. Das het antwoord. En dat klopt ook want die site zegt dat er met de omnummering meer als 100 miljoen nummers mogelijk zijn.

edit:

We hebben rekening gehouden dat abonneenummers niet mogen beginnen met 09 en de cijfers één, zeven, acht, negen aan het begin van een abonneenummer. Dit zijn de 2 grootste beperkingen

Iedereen bedankt he ;) Zal het punt er wel bij zetten als we het terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
maartena schreef op 03 February 2003 @ 20:15:
In principe kan binnen een kengetal elk nummer worden gebruikt dus van 1000000 tot 9999999. Abonnee numers beginnen nooit met een 0.
Als gezegd mag de 1 dus niet worden gebruikt, ivm 112, 118 e.d.
En van wat ik hierboven las worden de 7, 8 en 9 ook niet gebruikt, maar is gebruik hiervan wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar je moest juist rekening houden met die beperkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Niet heel Valkenswaard heeft 20
20 is erbij gekomen om het aantal van 10 cijfers te krijgen in telefoonnummers..
Mensen die er later bij zijn gekomen die hebben geen 20 maar iets anders, en verder zijn er nog een hoop uitzonderingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kom je ook uit Valkenswaard dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

jongentje schreef op 10 January 2003 @ 12:42:
[...]

Dit is niet waar, wij hebben 2 jaar geleden nieuw nummer aan gevraagd en de ene begon met 57 en de andere met 29 (We hebben ISDN) terwijl de rest van het dorp 56 heeft. Dus dat gaat dus nu helemaal NIET meer op.
idd. alhoewel je tegenwoordig nummerbehoud hebt met isdn. het is me trouwens opgevallen dat die 29 in de regio eindhoven ALTIJD gevolgd wordt door een 0 of 1 of 2. dus niet de andere cijfers. of het klopt weet ik niet, maar dat zou betekenen dat het aantal isdn nummers redelijk beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

De netnummers zijn om de verschillende regios aan te geven.
Daaronder komen de abonnenummers die in principe per centrale gelijk beginnen. Let op de woorden 'in principe'!
Aalsmeer: 0297
Mijn nummer: 34x xxx (Was vroeger analoog, nu ISDN)
Mijn nummer bij mijn ouders thuis: 32x xxx (nog steeds analoog)
Mijn eerste ISDN aanlsuiting: 36x xxx (In het begin kon je je nummer niet houden dus kon het nooit beginnen met 32 of 34.
Mijn tweede ISDN nummer 21x xxx

Mijn theorie die enigzins gestaafd is aan de kennis die ik heb opgedaan 10 jaar geleden in het telecom vak:

Stukje historie:
Het is niet altijd 10 cijfers geweest. Ik kan me nog herinneren dat het nummer bij mijn ouders thuis 2x xxx was. Met het netnummer 02977. Doordat 5 cijfers niet genoeg mogelijkheden meer bood is dat gewijzigd naar 4-6. Er werd op dat moment voor ieder nummer een 3 geplaatst en het netnummer werd 0297.
Op het moment dat de 32x xxx nummers op waren is de KPN overstapt in de wijkcentrale Aalsmeer naar 34x xxx.
Toen de ISDN mogelijkheid kwam en het technisch nog niet mogelijk was om ISDN en analoog over 1 telefooncentrale van KPN te laten lopen is er dus een extra centrale geplaatst met daarbij de nummerreeksen 36x xxx en 38x xxx. In het begin kon je daar dus aan herkennen dat het een ISDN lijn betrof.
Na de upgrade/vervanging van de telefoon centrale van KPN konden alle aansluitingen ISDN of analoog zijn. Elk nummer kon aan ISDN of analoog gekoppeld worden.

Het lijkt nu dus of 0297 2xx xxx alleen in Aalsmeer voor kan komen maar dat is nu ook weer niet zo. Uithoorn, De Kwakel, Kudelstaart, Mijdrecht en misschien nog wel enkele plaatsen hebben nu ook nummers in de 2xx xxx serie. Terwijl daar dus echt andere centrales staan.

Door de voortschrijdende techniek is het mogelijk om nummerreeksen over verschillende centrales te verdelen. Dat maakt het inzicht er niet makkelijker op voor de buitenstaander.

Had je deze vraag dus 15 jaar geleden gesteld was het antwoord wat makkelijker te geven maar nu niet meer. Een nummerreeks is niet meer gekoppeld aan 1 centrale. En volgens mij is het zonder meer mogelijk dat we in de (verre) toekomst ons nummer mee kunnen nemen bij een verhuizing naar een andere regio. Ik denk alleen dat KPN daar administratief wat moeite mee zou hebben en dat het daarom niet zou gebeuren, maar technisch is er volgens mij niet zo veel belemmering meer voor.

Ik heb niet direkt antwoord gegeven op je vragen maar hoop dat het wel enigzins tot hulp is voor je. Succes!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1