ADSL setup met Linux router

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Gistern het dhz pakket gekregen: Alcatel Speedtouch ethernet modem, splitter, wat kabeltjes en CD's.

Nu gaat echter mijn win98 bak niet rechtstreeks aan het de ADSL verbinding, maar via een Linux router (met SuSE 7.2). Er zijn mij een paar zaken nog niet helemaal duidelijk, misschien dat anderen hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven

1. In de installatiehandleiding zit een set-up CD voor windows. Die moet ik waarschijnlijk NIET gebruiken, en de modem gewoon configureren via de browser?
(via http://10.0.0.138)

2. In de Linux handleiding staat een configuratiehoofdstuk over ADSL. Daar wordt gebruik gemaakt van pppoed. Naar wat ik begrepen heb gebruikt KPN echter pptp. Houdt dit dus in dat in de Linux handleiding kan vergeten, en dat SuSE Linux standaard geen pptp aan boord heeft en dus gewoon het pakketje moet installeren wat te vinden is op de adsl4linux?

3. Op mijn Win98 bak moet eigenlijk helemaal niets veranderen, afgezien van het feit dat ie niet meer moet gaan proberen in te bellen via het modem. Naar wat ik begrepen heb stel je dat in in IE?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• aren
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 08:40
De nieuwe modems gebruiken NAT
Als je 1x de software op win98 installeer om het modem te configureren
kun je daar na je linux installeren
als of je aan een kabelmodem zit
de adsl geeft je linux een ip of je vult het zelf in
dus adsl is 10.0.0.138
je wan van linux 10.0.0.139 met DNS 10.0.0.138
LAN van linux 19x.168.x.x

Verwijderd

Dat programma op die Cd moet je één keer draaien, anders doet hij het echt niet.

Je kan die Speedtouch ook tot Speedtouch Pro hacken, dan kan je al je pc's gewoon aan je hub hangen en hoeft die Suse ook niet aan te staan

• EXX
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De momentele situatie is als volgt:

Linux is al geinstalleerd op een bak met 2 NICs. eth0 gaat naar het interne netwerk en heeft als ip: 192.168.0.1. eth1 gaat naar de ADSL modem en krijgt als ip 10.0.0.201

De Win 98 bak heeft 1 NIC met als ip adres: 192.168.0.2

Verder is het de bedoeling dat de linux machine de ip masquerading (dat is IIRC hetzelde als NAT) gaat doen; ook de firewall zal op deze machine lopen.

Waarvoor moet ik de KPN ADSL installatie CD gebruiken op de Win98 machine? Is dat puur voor de modem te configureren, of wordt er ook nog iets aaan Win98 veranderd?

O ja, op de Linux bak komt uiteindelijk ook een webserver te draaien, dus die moet toch blijven aanstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door EXX op 10-01-2003 11:25 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nou, ik ben er al achter geloof ik. Het Speedtouch 510 modem wat ik gekregen heb, is dus niet een gewoon modem, maar een complete router met firewall. De modem verzorgt het ppp protocol, op je computers (linux, Winhoos or whatever) hoef je niets de installeren. Alleen de config CD draaien om de modem te configureren. Nu snap ik ook waaron je je provider user-id en password op de modem moet instellen.

Eeeh, dat houdt dus idd in dat als ik NAT aanzet en gewoon een switch op de ethernetaansluiting van de modem zet, ik geen Linux machine nodig heb.

[ Voor 15% gewijzigd door EXX op 10-01-2003 12:08 ]

• aren
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 08:40
Dat klopt je hebt het begrepen

Verwijderd

Goed nu een vraag voor de diehards.
Ik kan hier op een gekraakte "oude" modem wel een vpn verbinding opbouwen naar citrix.
Op de nieuwe modem (510) lukt dit echter niet.
Heb de defserver al aan/uit gezet en ook de firewall.

• EXX
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 11:19:
Dat programma op die Cd moet je één keer draaien, anders doet hij het echt niet.

Je kan die Speedtouch ook tot Speedtouch Pro hacken, dan kan je al je pc's gewoon aan je hub hangen en hoeft die Suse ook niet aan te staan
Eeeh, hacken? Hoezo? Naar wat ik begrepen heeft de Speedtouch 510 NAT/ Firewall aanstaan. Dus als je er een switch achterzet heb toch je gewoon hetzelfde als de multiPC modem. :?

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
EXX schreef op 10 januari 2003 @ 12:07:
Nou, ik ben er al achter geloof ik. Het Speedtouch 510 modem wat ik gekregen heb, is dus niet een gewoon modem, maar een complete router met firewall. De modem verzorgt het ppp protocol, op je computers (linux, Winhoos or whatever) hoef je niets de installeren. Alleen de config CD draaien om de modem te configureren. Nu snap ik ook waaron je je provider user-id en password op de modem moet instellen.

Eeeh, dat houdt dus idd in dat als ik NAT aanzet en gewoon een switch op de ethernetaansluiting van de modem zet, ik geen Linux machine nodig heb.
Dan zou je dus die Suse bak gewoon als client in je netwerk kunnen hangen en poort 80 op je router doorsturen naar die bak.. heb je alsnog een webserver :)

• EXX
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
xxplosiefje schreef op 13 januari 2003 @ 09:58:
[...]

Dan zou je dus die Suse bak gewoon als client in je netwerk kunnen hangen en poort 80 op je router doorsturen naar die bak.. heb je alsnog een webserver :)
Ja, daar heb ik ook al over nagedacht. Dan hoef ik op de linux bak ook geen ip forwarding etc. te installeren. Nu alleen even uitzoeken hoe ik port 80 via de speedstore 850 moet forwarden naar een bepaald IP adres op het interne netwerk.

Pagina: 1