Van tijd tot tijd hoor je dat mensen trots zijn of zouden moeten zijn op iets dat ze doen (of zijn), maar ik vind het altijd redelijk hypocriet overkomen. Ben ik opeens superieur omdat ik Nederlander ben of student? Mag ik meer doen omdat ik toevallig iets doe wat anderen moeilijk vinden of zelfs onmogelijk achten? Een bepaalde studie of het leveren van een bepaald bewijs van een wiskundige stelling. Of mag ik trots op mezelf zijn dat voor mij moeilijk is, terwijl het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is?
Zoals eerder gezegd vind ik het nogal hypocriet. Je weet dat je niet beter bent, maar praat het je zelf gewoon aan en gaat zo in je eigen illusies geloven. Het lijkt me allemaal een beetje double think.
Overigens begrijp ik wel dat het goed kan zijn voor je zelfrespect, maar dat kan als je het zo interpreteerd discriminatie ook. En het zal mijns inziens ook een redelijke terugslag geven op het moment dat je er achter komt dat je helemaal niet zo goed bent.
Zoals eerder gezegd vind ik het nogal hypocriet. Je weet dat je niet beter bent, maar praat het je zelf gewoon aan en gaat zo in je eigen illusies geloven. Het lijkt me allemaal een beetje double think.
Overigens begrijp ik wel dat het goed kan zijn voor je zelfrespect, maar dat kan als je het zo interpreteerd discriminatie ook. En het zal mijns inziens ook een redelijke terugslag geven op het moment dat je er achter komt dat je helemaal niet zo goed bent.