Graag advies : Firewall op server achter Router ??

Pagina: 1
Acties:

• rnsmfd
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik heb een even vraagje :

Ik heb een Win2000 server draaien met daarop IIS, Terminal Server etc, deze server is via een Wireless Linksys accespoint / router met ingebouwde 4 poorts switch verbonden met het internet, via de switch is er ook nog een XP werkstation verbonden en daarnaast nog een Laptop die wireless in het netwerkje zit.

De Linksys heeft een ingebouwde firewall etc die ik ook aan heb staan.

Is het nu nog nodig om op de server die 24 uur per dag aanstaat een extra softwarematige firewall te installeren en te configureren ?? of biedt de hardwarematige firewall van de Linksys afdoende bescherming voor mijn netwerkje ??

Mocht het nodig zijn om een softwarematige firewall te installeren, welke raden jullie me dan aan, zijn er speciale "server" firewalls ?

Oh ja nog een vraagje, ik meen eens ergens gelezen te hebben dat er sites op het internet zijn waar je de beveiliging van je computer online kunt checken, weet iemand zo'n site ??

Bedankt voor jullie antwoorden !

Verwijderd

www.grc.com en dan met name Shieldsup

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Van de firewall in de Linksys mag je verwachten dat deze gewoon goed zijn werk doet. Ik zelf heb een soortgelijke situatie. Draai voor de zekerheid nog BlackICE Defender op de IIS server. Gewoon als dubbele zekerheid. Maargoed, de firewall in de Linksys is in principe wel voldoende. :)

Mocht je toch een firewall op de IIS-server willen kun je eens kijken naar BlackICE Defender, ISA-server of gewoon ZoneAlarm. Maar dat is even een kwestie van een search..

En wat betreft die site voor het checken van beveiliging, kijk eens op www.grc.com

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als jij 0 poorten forward naar die server dan zullen ze hem nooit bereiken van buitenaf dus hij is zo veilig als je hem zelf maakt.

Je mag aannemen dat die firewall in de linksys alle schadelijke pakketjes er uit filtert en dat het enige verkeer dat wordt geforward geldig dataverkeer is. Dat hier in verstopt weer foute scripts kunnen zitten zal een firewall op de server ook niets aan doen. :)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

TeeDee

CQB 241

persoonlijk zou ik voor www.blackcode.com gaan :) en dan met name de security scan.

Deze geeft ook eventuele exploits op die poorten weer.

Verder is dat idd het beste, gewoon kijken wat er alsnog doorheen komt.

Komt er nog iets doorheen, dan zou je het evt. in je linksys nog een keer aan kunnen passen.

[ Voor 12% gewijzigd door TeeDee op 10-01-2003 11:22 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored