Voordeel Cat 6 UTP?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Wie kan me het voordeel van Cat 6 bekabeling zeggen?
Enige verschil lijkt me de bandbreedte. Maar die heb je niet nodig, Cat 5e kan gigabit aan en da's het max. op dit moment.
10Gbps zou ook op Cat 7 gecertifiëerd worden en die zou een andere connector krijgen. Hetgeen Cat 6 weer nutteloos maakt.

Heeft iemand een doordacht antwoord waarom een bedrijf cat 6 zou installen? Een professional die't antwoord weet?

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Verschillende "smaken bekabeling" :

CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.

CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)

CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)

CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.

CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.

CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)

CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)

CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.

De verschillen tussen de diverse CATegorieën bekabeling zit hem voornamelijk in afscherming voor interferentie, en dempingsfactor.
Zo is bijvoorbeeld een CAT3 geschikt voor een 16 Mhz signaal, en CAT5 voor een 100Mhz signaal. (CAT5E=400 Mhz, CAT6=550 Mhz, CAT7=600Mhz.)

Standaard kun je ervan uitgaan dat je UTP kabel 100 meter lang mag zijn tussen twee punten. (Hubs, PC's, enz.)

Dan heb je nog het verschil in "Shielded en "Unshielded".

Dit herken je aan de benaming van de kabel. (Staat ook bijna altijd op de kabel geprint.)

Unshielded:

Unshielded Twisted Pair.

Shielded :

Shielded Twisted Pair.
Foiled Twisted Pair.
Uit de Faq, denk dat je dit bedoeld :)

• witchdoc
Nee, ik ken het verschil wel hoor.
Maar waarom zou er nu iemand Cat 6 nemen als het met Cat 5 ook kan.

Trouwens.. minder interferentie van Cat 5e tov Cat 5, mja, klopt, maar zeer misleidend. Als ik dat zo zou lezen zonder verdere kennis zou'k denken dat Cat 5e beter is in 'noisy' omgevingen met veel interferentie en dat is simpelweg niet.
Die faq is trouwens ook botweg fout. Cat 5e was er eerder dan cat 6. Cat 6 is nog maar pas gecertifiëerd! Ook is Cat 5e de defacto standaard momenteel.

Maar back on topic, waarom zou nu iemand Cat 6 kiezen?

[ Voor 10% gewijzigd door witchdoc op 10-01-2003 09:46 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Waarom niet :?
Als jij gigabit in je huis wil (ja die gekken zijn er). Dan is het praktischer om cat6 te hebben, vooral als je langere afstanden hebt.
Als je gewoon 100mbit hebt is het inderdaad nutteloos (tenzij je al een goeie bekabeling in huis wilt voor gigabit later..)

Tweakers Discord

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

CAT 5E is geschikt voor de huidige 1000Base-X standaard, maar daarbij worden nog alle 4 de paren gebruikt (net zoals bij 100Base-T4, 100 Mbps over 4 paren). CAT-6 maakt langere afstanden hiervoor mogelijk,
Voor de 2-paars 1000Base-TX (zoals dat ook voor 10Base-T en 100Base-TX) is CAT-7 bedoeld.

[ Voor 62% gewijzigd door mvdejong op 10-01-2003 12:15 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Stel dat je op dit moment kabels gaat trekken om een netwerk op te starten,
zou het misschien inderdaad interessant zijn om voor een CAT5E, 6 of 7 te kiezen boven een gewone CAT5, om volgende redenen:
1) Stel je hebt een gebouw waar het niet eenvoudig is om "even" een kabeltje te trekken, dan kan je (nu je het toch moet doen) beter een degelijke kabel trekken, wil je dan in de toekomst upgraden (mobo's met gigabyte netwerkaansluitingen komen meer en meer voor) hoef je niet alles terug op te breken, of kabels vervangen...
2) Stel je zit op de grens van de specificaties van CAT5 (je hebt een vrij uitgebreid netwerk, verschillende kabels van bijvoorbeeld 90m of je kabels lopen voorbij een paar gevoelige punten, met wat straing zoals transformators ofzo), dan kan je misschien ook beter voor de betere kabels kiezen...

Alles hangt natuurlijk af van het doel, je plannen etc
en ook van de prijs van CAT5 en zijn opvolgers (ik ken nu niet direct de prijzen van CAT6 etc) maar stel dat dit maar een te verwaarlozen prijsverschil maakt ...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Cat6 is momenteel de hoogste officieel erkende standaard voor UTP.

• witchdoc
mvdejong schreef op 10 January 2003 @ 12:14:
CAT 5E is geschikt voor de huidige 1000Base-X standaard, maar daarbij worden nog alle 4 de paren gebruikt (net zoals bij 100Base-T4, 100 Mbps over 4 paren). CAT-6 maakt langere afstanden hiervoor mogelijk,
Voor de 2-paars 1000Base-TX (zoals dat ook voor 10Base-T en 100Base-TX) is CAT-7 bedoeld.
Maar die langfere afstand is per definite van de standaard toch niet mogelijk met eender welke kabel? Ok, bij bepaalde propriatary gedoe kan je de betere kabel goed gebruiken, maar zolang je met ethernet zit zal je door die timings toch nooit over die 100m gaan? Ongeacht welke kabel?

PS, wat voor job doe jij man? telkens weer zo'n goeie antwoorden :)

• witchdoc
Kristof schreef op 10 januari 2003 @ 12:29:
Stel dat je op dit moment kabels gaat trekken om een netwerk op te starten,
zou het misschien inderdaad interessant zijn om voor een CAT5E, 6 of 7 te kiezen boven een gewone CAT5, om volgende redenen:
1) Stel je hebt een gebouw waar het niet eenvoudig is om "even" een kabeltje te trekken, dan kan je (nu je het toch moet doen) beter een degelijke kabel trekken, wil je dan in de toekomst upgraden (mobo's met gigabyte netwerkaansluitingen komen meer en meer voor) hoef je niet alles terug op te breken, of kabels vervangen...
2) Stel je zit op de grens van de specificaties van CAT5 (je hebt een vrij uitgebreid netwerk, verschillende kabels van bijvoorbeeld 90m of je kabels lopen voorbij een paar gevoelige punten, met wat straing zoals transformators ofzo), dan kan je misschien ook beter voor de betere kabels kiezen...

Alles hangt natuurlijk af van het doel, je plannen etc
en ook van de prijs van CAT5 en zijn opvolgers (ik ken nu niet direct de prijzen van CAT6 etc) maar stel dat dit maar een te verwaarlozen prijsverschil maakt ...
het gaat over cat5e vs cat6. Dat cat5 'waardeloos' is is klaar en duidelijk :)
Dat je langere lengtes haalt bij storingen is trouwens niet zo he. Al heb je UTP met de (onmogelijke) ideale specs dan nog zal je geen meter extra halen bij storingen. Enkel extra shielding kan dat twerkstelligen he.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

poohbeer schreef op 10 January 2003 @ 16:10:
[...]

Maar die langfere afstand is per definite van de standaard toch niet mogelijk met eender welke kabel? Ok, bij bepaalde propriatary gedoe kan je de betere kabel goed gebruiken, maar zolang je met ethernet zit zal je door die timings toch nooit over die 100m gaan? Ongeacht welke kabel?
Je moet met CAT-5e formeel rekenen op 30m maximaal, niet de 100m.
PS, wat voor job doe jij man? telkens weer zo'n goeie antwoorden :)
Overigens leven een speurtocht over mijn recente posts toch een paar minder slimme op :'(

Mini-CV :

Ik werk voor CGE&Y, momenteel gedetacheerd als technisch systeembeheerder voor een aantal RS/6000-omgevingen bij de ABN AMRO, maar ik heb de meeste UNIX-variaties wel eens langs zien komen (als ik ze al niet thuis heb staan), naast nog wat andere OS-versies (ben 44, al een jaartje of 15-16 professioneel actief in de autmatisering, 13 jaar geleden voor het eerst tegen UNIX aangelopen).

Maar ik heb ook nog hobbies (en geen leven })), en naast het verzorgen van wat katten, en lange wandelingen in bos en hei, valt daaronder ook het verzamelen van exotische SCSI-speelgoedjes, en van netwerk-segmenten. Daarnaast lees ik ook veel.

Mijn opleiding omvat gymnasium (en een gestrande scheikunde-studie), wat enig taalgevoel bewijst, waardoor wat er in zit, er ook nog eens redelijk leesbaar uitkomt (ik ben hiermee dus gezakt voor mijn examen "nerd", ik ben communicatief vaardig).

[ Voor 4% gewijzigd door mvdejong op 10-01-2003 16:57 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
mvdejong schreef op 10 januari 2003 @ 16:52:
Je moet met CAT-5e formeel rekenen op 30m maximaal, niet de 100m.
Uh?! Zegt wie wat waar? Bewijs graag. Ik verkoop altijd maar Cat.5e voor elke gigabitlink omdat Cat.6 mij een domme kost lijkt.
Nog nooit gezeik gehad van klanten ook niet terwijl er toch een aantal die 100m zelfs hebben overschreden!

• witchdoc
ben je der nog mvdejong? :)
Pagina: 1