Lastige situatie, programmeer expertise gevraagd...

Pagina: 1
Acties:

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14
De situatie is als volgt:

Er moet een programma gemaakt worden met invulformulieren. Wanneer de gebruiker de formulieren (c.v. e.d.) heeft ingevuld en op 'opslaan' klikt, moeten de gegevens worden opgeslagen op een diskette of op zijn harddisk. Het programma zelf moet ook op die diskette staan.

Het moet dus iets zijn dat iedereen kan gebruiken, zonder plug-ins te hoeven installeren.

Wanneer een gebruiker opnieuw het programma gebruikt, moeten zijn 'oude' gegevens te zien zijn in de formulieren, zodat hij deze kan aanpassen en opnieuw kan opslaan (overschrijven). Dus er is ook sprake van een soort inlogmogelijkheid.

Ik heb het al geprobeert in html + vbscript, maar deze manier is erg omslachtig
Ook zou je een beveiligd document in Word kunnen maken met invullijsten, maar deze manier is niet professioneel...

De vraag is: Is er een manier om dit te doen?
(met flash, authorware, cgi, javascript, of toch java, C+? )

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

[flauw]
ja
[/flauw]
Een programma met een inlog mogelijkheid die gegevens ergens opslaat. Dat kan je maken in ELKE ontwikkelomgeving. Een webomgeving zou ik hiervoor niet kiezen aangezien je aangeeft gegevens op te moeten slaan op de HD of diskette.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

ik weet niet of dit wat is, maar zou je geen access database kunnen gebruiken? Je hebt formulieren, data opslag, makkelijk terughalen van oude gegevens, denk ook password en volgens mij (als je er niet teveel inzet) past het ook nog op een diskette... nadeel is wel, dat je op alle computers waar je op werkt access moet hebben maar als je office installeerd...

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:49

Gerco

Professional Newbie

Als je iets wil maken wat zonder plugins, dll's en andere zooi gewoon moet werken kun je waarschijnlijk het beste Delphi pakken, die linkt alle libraries die je nodig hebt direct in je executable. Je krijgt dan een mooie exe van 500KB ofzo die geen dependencies heeft (behalve Windows). Kan met C++ ook, maar dat lijkt me niet de meest geschikte taal om zoiets eenvoudigs in te maken, in Delphi kun je het zo in elkaar klikken in 10 minuten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05
Crosspost:
Lastige situatie, expertise gevraagd...

Denk dat 't topic hier meer op z'n plaats is. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Mooody
willem169 schreef op 10 januari 2003 @ 08:48:
Crosspost:
Lastige situatie, expertise gevraagd...

Denk dat 't topic hier meer op z'n plaats is. :)
klopt, de andere is al gesloten...

maar het komt erop neer dat er een serieuze programmeertaal moet worden gebruikt om dit probleem goed op te kunnen lossen?

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Aan welke taal zit jezelf te denken? Er zijn legio mogelijkheden!

De opmerking van Logik is zo gek eigenlijk nog niet, het is een simpele opgave hetgeen wat je wil gewoon in Access te maken. De vraag is echter of dit onder jouw definitie van een serieuze programmeertaal valt ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 17:48

pling

Lekker Kepjoeteren

Als je er ongeveer een dag aan wil spenderen, dan neem je access. Heb je meer dagen, tja dan doe lekker ingewikkeld.
Ik heb het al geprobeert in html + vbscript, maar deze manier is erg omslachtig
Wat is daar omslachtig aan dan ? Je kan ook een .hta (html application) maken. Dan kan je gewoon wegschrijven en lezen. Maar dit is slechts bruikbaar als het om één formulier gaat. Je kan je data mooi wegschrijven en ophalen in xml met gebruik van een domdocument. Toch zou ik je adviseren access te gebruiken. Een andere oplossing heeft te maken met jouw kennis nivo. Het mooie van delphi is dat, dat lekker stand-alone kan werken. Maar een VB programma is ook wel een oplossing, want iedereen heeft wel de runtime libraries geinstalleerd.

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 20:18
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 08:43:
ik weet niet of dit wat is, maar zou je geen access database kunnen gebruiken? Je hebt formulieren, data opslag, makkelijk terughalen van oude gegevens, denk ook password en volgens mij (als je er niet teveel inzet) past het ook nog op een diskette... nadeel is wel, dat je op alle computers waar je op werkt access moet hebben maar als je office installeerd...
Als je een access database gebruikt voor opslag van je gegevens hoef je geen Access geinstalleerd te hebben op de PC's waar je het wilt gebruiken!!! Vanuit VB of zo gebruik je ADO en als je PC een ADO versie heeft die de access versie aankan die jij gebruikt is er niets aan de hand.

Maar als ik jou was zou ik ook gewoon een access database pakken en het programma schrijven in VB. Makkelijk en snel gemaakt en de VB runtimes staan standaard op elke PC met W2K of XP.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• Mooody
de vraag is of dit niet kan worden geprogrammeerd in flash (actionScript) of Director (Lingo), dan kun je meteen een omgeving bouwen...

met director kun je dan een .exe maken, die je op diskette kunt zetten...

ik ben namelijk geen programmeur, maar ik werk met multimedia applicaties als flash, director, premiere etc.
de evt. programmeertalen voor deze applicaties wil ik dan dieper in ingaan, omdat dit toch een vereiste is voor het werken ermee...

[ Voor 37% gewijzigd door Mooody op 10-01-2003 09:57 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Bedoel je zoiets als de belastingdiskette?
Die is in C gedaan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Ik zou niet voor VB gaan, het blijft een afhankelijkheid houden met versies die op een PC staan. Kies iets als Delphi, met een normaal eenvoudig bestandsformaat voor het opslaan van de gegevens, iets waar Delphi graag mee werkt, maar niet iets als een DBMS.

• Mooody
MSalters schreef op 10 January 2003 @ 10:22:
Bedoel je zoiets als de belastingdiskette?
Die is in C gedaan.
zoiets inderdaad...

het probleem is dus dat ik geen C ken, dus ik wil het maken in een meer grafische omgeving (bijv. Director) met behulp van de bijbehorende programmeertaal (Lingo)

Is dit mogelijk met Lingo?

Best vreemd dat dit zo'n probleem moet zijn, als je bedenkt dat mensen dit jaren geleden al heel simpel konden doen met simple DOS basic taal... (copy cv.txt a:)

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 18:36
Ok, wat wil je nou? Je zegt dat je werkt met Director, dan moet jij toch de eerste zijn die antwoord op je eigen vraag kan geven (of verander je vraag in "Kan ik met Lingo file i/o bewerkstelligen en een relaxte UI maken?") ? Anders probeer je het gewoon uit, je moet toch ergens stoppen met denken en beginnen met doen. :) Als je het uiteindelijk toch niet kan dan besteedt je het gewoon uit aan anderen (tenzij het voor school is natuurlijk ;)).

En wat denk je dat er in command.com achter de schermen gebeurde als je copy cv.txt a: intikte?

• Mooody
Ericston schreef op 10 January 2003 @ 12:15:
Ok, wat wil je nou? Je zegt dat je werkt met Director, dan moet jij toch de eerste zijn die antwoord op je eigen vraag kan geven (of verander je vraag in "Kan ik met Lingo file i/o bewerkstelligen en een relaxte UI maken?") ? Anders probeer je het gewoon uit, je moet toch ergens stoppen met denken en beginnen met doen. :) Als je het uiteindelijk toch niet kan dan besteedt je het gewoon uit aan anderen (tenzij het voor school is natuurlijk ;)).
het is niet direct mogelijk, maar misschien m.b.v. een gecompliceerd ActionScript of Lingo code...
ik vroeg me gewoon af of andere mensen een soortgelijk probleem hebben gehad...
En wat denk je dat er in command.com achter de schermen gebeurde als je copy cv.txt a: intikte?
dat is niet relevant, want het gaat om de copy-functie zelf en niet om de code die daarachter zit

het is gewoon vreemd dat er geen copyData functie (iod) bestaat in flash of director, daarom moet ik zelf zo'n functie zien te maken, maar dat gaat eigenlijk meer om het programmeren (technische informatica) en niet het gebruiken en toepassen van commando's en functie's om een programma te maken...

[ Voor 14% gewijzigd door Mooody op 10-01-2003 12:29 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

dat is niet relevant, want het gaat om de copy-functie zelf en niet om de code die daarachter zit
Tegenwoordig kan het nog makkelijker... ctrl-c ctrl-v. Alsof je met het copy commando al gelijk ook je cv ingevuld had. In die tijd was je behoorlijk wat langer bezig om een leuke gui in elkaar te klussen hoor....
het is gewoon vreemd dat er geen copyData functie (iod) bestaat in flash of director, daarom moet ik zelf zo'n functie zien te maken, maar dat gaat eigenlijk meer om het programmeren (technische informatica) en niet het gebruiken en toepassen van commando's en functie's om een programma te maken...
[/nohtml]
Is helemaal niet vreemd. Het probleem is dat je webtechnieken ergens anders wilt toepassen. Wat je hier zegt is meer "Ik wil veel spullen vervoeren, maar ik heb geen vrachtwagen rijbewijs.. Kan ik niet gewoon een oplegger aan mijn smart maken".

Webtechnieken hebben zo hun (met goede redenen opgelegde!!) beperkingen. Daar kun je inderdaad last van krijgen waneer je ze ergens anders voor probeert te gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mooody
ok, ik heb nog grondig gezocht...

zou dit niet mogelijk zijn met een ActionScript met SharedObject in Flash?
wanneer deze dan cookies genereert, zou het ook mogelijk moeten zijn deze cookies weer te kunnen laten zien als tekst...

nog meningen hierover?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

mijn mening?
P&W -> W&G ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Mooody
D2k schreef op 10 januari 2003 @ 13:27:
mijn mening?
P&W -> W&G ;)
waarom?
mijn probleem zit veel meer aan de programmeerkant

[ Voor 34% gewijzigd door Mooody op 10-01-2003 13:38 ]

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Mooooody schreef op 10 January 2003 @ 13:36:
[...]

waarom?
mijn probleem zit veel meer aan de programmeerkant

als je expertise zoekt over flash enzo moet je niet bij de /14;s zijn

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:39

DeFeCt

je wéét toch

in je eerste post vroeg je jezelf nog af of je het uberhaupt wel moest doen.. misschien ook iets om over na te denken...

Flickr

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Het moet dus iets zijn dat iedereen kan gebruiken, zonder plug-ins te hoeven installeren.
Flash is een plugin, dus die valt dan af |:(

maargoed in flash kan je ook databases aanroepen, ik krijg het idee dat je het alleen in flash wilt doen maar dat je liever wil zien dat iemand hier de code geeft, geeft niet :P
maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit, zoek genoeg tutors over de scripting mogelijkheden in flash :)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Hoe ver kom je met HTML + JavaScript en cookies? Lijkt me toch ook een heel eind, en een formuliertje bouwen is dan iig geen probleem :) Kan ook prima op een diskette staan, alleen verhuizen alle gegevens niet met de diskette mee. Da's het enige probleem, dan voor zover ik 't kan overzien.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Mooody
Allochtoon schreef op 10 January 2003 @ 14:26:
[...]

Flash is een plugin, dus die valt dan af |:(
flash importeren naar Director en met Director er een stand-alone .exe van maken...

maargoed in flash kan je ook databases aanroepen, ik krijg het idee dat je het alleen in flash wilt doen maar dat je liever wil zien dat iemand hier de code geeft, geeft niet :P
maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit, zoek genoeg tutors over de scripting mogelijkheden in flash :)[/quote]

wilde geen code, ik wilde alleen ff weten hoe jullie het zouden aanpakken...

maar 't is me al gelukt :)

voor de geinteresseerden staat hier (wel ff opslaan op schijf, anders kan-ie natuurlijk niet saven :)) een prototype....het is dus alleen om ff de code te testen, de uiteindelijke versie wordt anders :)
ook heb ik er maar een .swf van gemaakt, want een .exe werd te groot...

flash slaat hierbij je ingevoerde gegevens op in een dummy movie en laad deze in wanneer je het programma weer opstart....
zodoende kun je editen wat je wil, om zo het gewenste resultaat te krijgen..

misschien nog niet interessant met de 3 entries die ik nu heb, maar wanneer er complete invullijsten met vragen komen, wordt dit interessanter...

maar goed, wat vinden jullie er van? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 10-01-2003 21:14 ]

Pagina: 1