[SMB/CUPS] Windows geeft Access Denied

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ik heb in mijn netwerkje een server draaien (Debian 3.0) met daarop samba (2.2.3a-12) en CUPS. Beiden werken heel goed, lokaal kan ik perfect printen mbv CUPS en op de windows pc's kan ik gewoon perfect bij de shares op de server komen.
Nou wil ik graag die printer via samba sharen over het netwerk, na uuuuren de doc's doorgelezen te hebben had ik het eindelijk voor elkaar dat de printer op de windows pc's zichtbaar is. Nu is alleen het probleem dat de clients steeds 'access denied' krijgen bij het openen van de printer/connecten naar de printer.

hier de relevante stukjes uit /etc/samba/smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[global]
    obey pam restrictions = yes
    passwd program = /usr/bin/passwd %u
    passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n [knip]
*Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n .
    printing = cups
    printcap name = cups
    dns proxy = no
    encrypt passwords = true
    workgroup = workgroup
    server string = server
    syslog = 0
    socket options = TCP_NODELAY
    log file = /var/log/samba/log.%m
    load printers = yes
    invalid users = root
    max log size = 1000
               guest account = nobody

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[printers]
   comment = All Printers
   browseable = no
   guest ok = yes
   path = /usr/spool/samba
   printable = yes
   public = yes
   writable = no
   create mode = 0700

wat doe ik fout?

offtopic:
(oh, en modjes: als mijn post onvolledig is, zeg dat dan en geef mij een kans het te verbeteren, zeggen dat het onvolledig is en het topic dan zonder pardon op slot gooien slaat natuulijk nergens op! ik spreek helaas uit ervaring... :()

Rookworst zonder R is ook worst.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb het ook :( maar ik heb ook nog een [print$] staan met drivers voor op de windows machine's helaas wil dit niet werken op een of andere manier en kan ik alleen via een andere linux-bak via cups printen! Zwaar irri dus.

Overigens heb ik smb 2.2.7a

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Ik heb ook problemen gehad, lees ff m'n thread (kijk vooral naar de grote hulp die ik hier heb mogen ontvangen :) ).
[rml][ SAMBA] Printen XP -> Samba Access Denied[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 23:57 ]

• BezurK
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 23:56:
Ik heb ook problemen gehad, lees ff m'n thread (kijk vooral naar de grote hulp die ik hier heb mogen ontvangen :) ).
[rml][ SAMBA] Printen XP -> Samba Access Denied[/rml]
wat stom dat ik dat topic nog niet gevonden had |:(
ik lees het meteen ff door, thx! :D

Verwijderd

Kijk ff of dit werkt (toevoegen in de smb.conf):
use client driver = yes

en zeker ff zorgen dat je minimaal 2.2.7 draait

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 00:00 ]

• BezurK
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 00:00:
Kijk ff of dit werkt (toevoegen in de smb.conf):
use client driver = yes

en zeker ff zorgen dat je 2.2.7 draait
Waarschijnlijk een nogal clueless opmerking, maar moet dat onder het [printers] kopje of onder [global]?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 22:17
offtopic:
(oh, en modjes: als mijn post onvolledig is, zeg dat dan en geef mij een kans het te verbeteren, zeggen dat het onvolledig is en het topic dan zonder pardon op slot gooien slaat natuulijk nergens op! ik spreek helaas uit ervaring... :()
[/quote][/nohtml]

Nou reageer ik even alleen op het offtopic deel, sorry.

Maar even dat je snapt waarom dat is (we hebben echt niet iets tegen je ofzo hoor :P ): tegen de tijd dat er meer info wordt gegeven staan er vaak al de nodige 'geef eens meer info'-posts, en een aantal onjuiste of irrelevante oplossingen en suggesties omdat het probleem niet duidelijk omschreven is. Kortom: Allemaal 'ruis' en weinig 'signaal'.

Daardoor is het topic voor iedereen lastig te lezen en is het zeer irritant om later via de search te zoeken in zulke topics. Kortom: GoT is te groot om dat nog altijd zo te kunnen doen. Dus: wij willen gewoon dat je een goede topicstart maakt. Als het om een detail gaat zal je topic er echt niet voor dicht gaan! Maar als de helft van de benodigde informatie mist, dan gebeurt dat wel.

Snappie?

P.S. Over wat 'details' zijn kan schriftelijk (via mail) gecorrespondeerd worden, als je het er niet mee eens bent. Maar we sluiten topics echt niet 'zomaar' omdat dat wel leuk is ofzo ;)

Verwijderd

Is een goede vraag, maar ik heb 't gewoon onder global gezet.
(had deze instelling gevonden na uren zoeken via google)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 00:02 ]

• BezurK
ik heb zojuist samba 2.2.7a geinstalleerd en nu is idd die 'access denied' melding weg, maar het printen van een pagina failed :(

* BezurK is radeloos ;(

Verwijderd

BezurK schreef op 10 januari 2003 @ 00:15:
ik heb zojuist samba 2.2.7a geinstalleerd en nu is idd die 'access denied' melding weg, maar het printen van een pagina failed :(

* BezurK is radeloos ;(
:) Was ik ook, en m'n vriendin helemaal 8)

Heb je die use client driver=yes geprobeerd?
Anders ff loggin aanzetten:
Volgende toevoegen in je smb.con (global)
log level = 3
niet veel hoger zetten, en ff kijken wat je in je log ziet over access denied ,
misschien dat je het kan herleiden waar het probleem precies zit.
Met welk OS connect je btw (XP ?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 00:19 ]

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik word ook echt gek ... zie vast iets simpels over het hoofd!

Maar wat ik wil is; dubbelklikken op een printer op m'n linux-server en dan onder windows de printer installeren en dan kunnen printen.

Daarvoor heb ik cups, samba en ik heb ppd's drivers voor postscript ook voor windows via samba/cups de adobe postscript drivers .. Ik heb de hele samba documentatie al doorlopen. Via cupsaddsmb ook al printer geshared ...

Die use client driver = yes ook geprobeerd; maar ik ben nu echt het spoor bijster.

edit:

log level = 3
log file = log.%m
en ik kan niets vinden van acces denied ... of ik moet heel scheel kijken nu

[ Voor 13% gewijzigd door imdos op 10-01-2003 00:22 . Reden: edit ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• BezurK
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 00:18:
[...]

:) Was ik ook, en m'n vriendin helemaal 8)

Heb je die use client driver=yes geprobeerd?
Anders ff loggin aanzetten:
Volgende toevoegen in je smb.con (global)
log level = 3
niet veel hoger zetten, en ff kijken wat je in je log ziet over access denied ,
misschien dat je het kan herleiden waar het probleem precies zit.
Met welk OS connect je btw (XP ?)
OS is idd XP

ik zag dat er stond "account willem disabled" in de logs, dus ik heb met smbpasswd opnieuw ff een w8woord aangemaakt voor willem (het account op die xp-pc) en nu geeft hij geen foutmelding meer aan de windows kant.
Echter, nu is mijn logfile met 180kb gegroeid met allemaal meldingen waar ik niets uit kan opmaken helaas :(

• BezurK
yes! eindelijk! het werkt!
Ik bedacht mij ineens dat al die meldingen in de log wel eens zou kunnen komen doordat die linux bak helemaal niks snapt van het bestand dat'ie krijgt van de windows bak, hij verwacht namelijk 'raw' en krijgt een of ander vreemd opgemaakt bestand (door de HP drivers)... ik heb dus nu die Adobe Postscript drivers geinstalleerd en nu werkt het WEL!

ik kan nu met een gerust hart naar bed :D (en ook daadwerkelijk slapen, want als iets niet werkt kan ik de slaap nooit vatten, dan blijf ik maar doormalen en denken over het probleem ;))

mensen, bedankt voor jullie hulp!
En imsdos, heb jij die Adobe drivers al geinstalleerd?

[ Voor 10% gewijzigd door BezurK op 10-01-2003 00:35 . Reden: bedankje is wel op z'n plek zo op het late uur :P ]

Verwijderd

Je krijgt geen melding meer in Windows ?? Dus window denkt dat alles ok gaat nu?
Ik weet niet of cups ook een logging heeft (ik print gewoon via lpr). Anders 's ff daarin kijken.

Ik zou ff die user verwijderen en opnieuw toevoegen (met smbpasswd).
Rechten van:
path = /usr/spool/samba
staan ook goed??

Verwijderd

BezurK schreef op 10 januari 2003 @ 00:34:
yes! eindelijk! het werkt!
Ik bedacht mij ineens dat al die meldingen in de log wel eens zou kunnen komen doordat die linux bak helemaal niks snapt van het bestand dat'ie krijgt van de windows bak, hij verwacht namelijk 'raw' en krijgt een of ander vreemd opgemaakt bestand (door de HP drivers)... ik heb dus nu die Adobe Postscript drivers geinstalleerd en nu werkt het WEL!

ik kan nu met een gerust hart naar bed :D (en ook daadwerkelijk slapen, want als iets niet werkt kan ik de slaap nooit vatten, dan blijf ik maar doormalen en denken over het probleem ;))

mensen, bedankt voor jullie hulp!
En imsdos, heb jij die Adobe drivers al geinstalleerd?
Vergeet je niet je logging uit te zetten, loopt behoorlijk op namelijk

Verwijderd

imdos schreef op 10 January 2003 @ 00:20:
Ik word ook echt gek ... zie vast iets simpels over het hoofd!

Maar wat ik wil is; dubbelklikken op een printer op m'n linux-server en dan onder windows de printer installeren en dan kunnen printen.

Daarvoor heb ik cups, samba en ik heb ppd's drivers voor postscript ook voor windows via samba/cups de adobe postscript drivers .. Ik heb de hele samba documentatie al doorlopen. Via cupsaddsmb ook al printer geshared ...

Die use client driver = yes ook geprobeerd; maar ik ben nu echt het spoor bijster.

edit:

log level = 3
log file = log.%m
en ik kan niets vinden van acces denied ... of ik moet heel scheel kijken nu
Kan je wel printen, als je de drivers via windows (met de hand zegmaar) installeerd??

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Nee ... dat werkt ook niet echt super, ook een access denied! Maar ik ga nog maar eens kijken naar die users, maybe dat daar toch iets fout gaat.

Hoe heb jij eigenlijk die adobe drivers geinstalleerd bezurk :?

• BezurK
imdos schreef op 10 January 2003 @ 08:52:
Nee ... dat werkt ook niet echt super, ook een access denied! Maar ik ga nog maar eens kijken naar die users, maybe dat daar toch iets fout gaat.

Hoe heb jij eigenlijk die adobe drivers geinstalleerd bezurk :?
Nou, bij mij lukte het eerst ook niet dacht ik, maar als hij vraagt of je het type van je printer weet dan moet je gewoon op Yes klikken. Vervolgens vraagt hij of hij een "Generic Postscript Printer" moet installeren en dat wil je natuurlijk. Dat is volgens mij een soort van emulatie-achtig iets, ik snap ook niet precies hoe het werkt maar het werkt bij mij wel!
Ik kan nu prachtige prints maken vanuit alle programma's zonder problemen met fonts ofzo, het komt eruit rollen alsof die printer direct aan de windows-bak hangt.

Waar geeft hij bij jou problemen dan?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Aha ... dat scherm heb ik dus nooit gehad; ik krijg meteen die stomme windows lijst met printers te zien.

Dan ga ik het toch maar zoeken in de user-accounts (vanavond pas zit op me werk :( )

• BezurK
imdos schreef op 10 januari 2003 @ 09:11:
Aha ... dat scherm heb ik dus nooit gehad; ik krijg meteen die stomme windows lijst met printers te zien.

Dan ga ik het toch maar zoeken in de user-accounts (vanavond pas zit op me werk :( )
Ja, ik ben ook aan het werk :)
Je moet iig gewoon ff van de adobe site die postscript drivers downloaden, ze zijn wel 7.5mb dus ik hoop dat je breedband heb >:)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en andersom? Ik wil windows <-> router <-> windows_printer_share printen omdat ik geen connectie kan maken rechtstreeks naar die windows gesharde printer.... (zit een kink ergens, is een coax kabel die langs een novell server loopt, geen id waar het aanligt iig), en krijg nu vanuit cups een error melding, conn refused

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• BezurK
sorry dat ik dit topic omhoog trap, maar ik vond het opzich best relevant en nogal nutteloos om hier een nieuw topic voor te openen:
ik heb dus die Adobe Postscript drivers geinstalleerd op de windows client en als ik vanuit dat setup-programma een test-page print dan is die gewoon perfect. Echter ga ik nu (via die Generic PostScript Printer) een pagina printen, gewoon bijvoorbeeld een word-document of de WindowsXP Printer testpagina dan wordt'ie volledig zwart/wit.
Iemand enig idee?

[ Voor 9% gewijzigd door BezurK op 20-01-2003 22:47 ]

Verwijderd

Nope geen idee, maar waarom niet gewoon met de Native windows drivers printen ??
Heb ik nu ook, vind ik persoonlijk makkelijker.

• BezurK
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 22:48:
Nope geen idee, maar waarom niet gewoon met de Native windows drivers printen ??
Heb ik nu ook, vind ik persoonlijk makkelijker.
Native windows-drivers? Wat bedoel je? Ik ben al lang blij dat het uberhaupt werkt nu met die adobe-drivers... zou je iets meer uitleg kunnen geven? :)

Verwijderd

BezurK schreef op 20 januari 2003 @ 22:49:
[...]

Native windows-drivers? Wat bedoel je? Ik ben al lang blij dat het uberhaupt werkt nu met die adobe-drivers... zou je iets meer uitleg kunnen geven? :)
shit, moet film gaan kijken (vriendin loopt te zeuren :) ).

euh, Ik heb dus die cups etc. geuninstalled, en print gewoon via RAW naar de linux printer queue.
Op de windows client installeer je dan gewoon de Windows printer driver van de desbetreffende printer. En die connect je met de 'samba printer poort'

• BezurK
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 22:53:
[...]

shit, moet film gaan kijken (vriendin loopt te zeuren :) ).

euh, Ik heb dus die cups etc. geuninstalled, en print gewoon via RAW naar de linux printer queue.
Op de windows client installeer je dan gewoon de Windows printer driver van de desbetreffende printer. En die connect je met de 'samba printer poort'
Zou jij anders even de inhoud van je smb.conf hier willen posten? Ik heb het idee dat ik vanalles door elkaar ga gebruiken nu en dat lijkt me niet de bedoeling. CUPS is zeker niet meer nodig op het moment dat er met RAW geprint wordt?

Verwijderd

/etc/samba/smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
# Global parameters
[global]
        workgroup = werkgroep
        load printers = yes
        printing = bsd
        printcap name= /etc/printcap
        use client driver = yes
        Smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
server string = %h
        interfaces = eth1
        bind interfaces only = Yes
        encrypt passwords = true
        passwd program = /usr/bin/passwd %u
        passwd chat = *Enter\snew\sUnix\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUnix\spas
sword:* %n\n
        syslog = 0
        max log size = 1000
        socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF=4096 SO_RCVBUF=409
6
        preferred master = False
        admin users = root
        printer admin = root
        hosts allow = 192.168.1.0/255.255.255.0
        short preserve case = No

[homes]
        comment = Home Directories
        read only = No
        create mask = 0700
        directory mask = 0700
        browseable = No

[doc]
        comment = Shared Docs
        path = /usr/share/doc

[printers]
        comment = All Printers
        path = /tmp
        read only = No
        printable = Yes
        writable = Yes
        browseable = Yes

/etc/printcap
code:
1
EpsonColor480|Epson Stylus Color480:sd=/var/spool/lpd/EpsonColor480:sh:lp=/dev/lp0:

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 19:51 ]

Pagina: 1