[2940W] Booten van Ultraplex 40max

Pagina: 1
Acties:

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 22:23
Ik heb thuis nog wat onderdelen en ik dacht daar ff een extra pctje van te bouwen. Nou alles goed en wel, alles werkte en ik moest nog een CD-ROM hebben. Ik aan de pa van een vriend van me gevraagd en ja hoor hij had nog wel een Ultraplex en een Adaptec 2940 liggen. Ik alles ingebouwd en het bios van het mobo als 1ste boot device SCSI aangegeven.

Nou is het probleem: tijdens het booten gaat op het mobo alles goed en dan komt ie bij de SCSI controller aan en heeft/geeft ie de Ultraplex SCSI-ID 2 (hostadapter heeft ID 7) en daarna geeft ie de melding: BIOS not installed

Systeem gaat verder maar boot niet van de CDROM (cd is wel bootable) en geeft dan aan: no system disk, insert disk and press any key to continue

Ik kan wel gewoon in de SCSI Select Utility (heb nix veranderd) dus hoe dat kan????

Alle hulp is welkom

Verdere hardware is:
Epox EP-3VSA2
Intel PIII 800 EB
128 MB Apacer PC133
nVidia TNT2 32MB
WD 6,4 GB schijfje (IDE)
floppy

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
normaal boot je van id 0 of 1, maar het zou best ook van 2 of meer kunnen, nog nooit geprobeerd eigenlijk. Ik kan me 1 2 3 niet de scsi select opties voor me halen, maar heb je al naar de settings per ID gekeken?

specs

Verwijderd

Ctrl A van je scsi kaart zit een optie om te booten van cdrom.
Hebbie daar al naar gekeken?

• Clueless
Ik zal ff de settings van de SCSI Select Utility geven:

AHA-2940/AHA2940W at Bus:Device 00:09h
-----------------------------------------------------------
Configure/View Host Adapter Settings
SCSI Disk Utilities

SCSI Bus Interface Definitions:

Host Adapter SCSI ID: 7
SCSI Parity Checking: ENABLED
Host Adapter SCSI Termination: Low ON/High ON

Additional Options:
SCSI Device Configuration: <<Press Enter>>
Advanced Configuration Options: <<Press Enter>>

SCSI Device Configuration: (voor alle SCSI ID's hetzelfde)

Intiate Sync Negotiation: YES
Maximum Sync transferrate: 10
Enable Disconnection: YES
Initiate Wide Negotiation: YES

Options Listed Below have NO EFFECT if BIOS is disabled!!!

Send Start Unit Command: NO
Include in BIOS Scan: YES

Advanced Configuration Options:

Host Adapter BIOS (Configuration Utility reserves BIOS Space: ENABLED
Support Removable Disks under DOS as Fixed Disk: BOOT ONLY
Extended BIOS Translation for DOS Drives > 1 GB: ENABLED
BIOS Support for more than 2 drives (MS-DOS 5.0 or above): ENABLED

SCSI Disk Utilities: (lijst van alle SCSI ID's)

SCSI ID#2: Plextor CDROM PX40TS ----> Not A Disk Drive
SCSI ID#7: AHA-2940/AHA-2940W ----> This is your SCSI Host Adapter

Dat is alles wat er in de Utility staat.
Maar wat ik zo vreemd vind is dat er boven in het scherm tijdens het detecteren staat SCSI Bios Version 1.11 en dan na het detecteren er onder: Bios not installed

Verwijderd

Clueless schreef op 09 January 2003 @ 23:20:
...
Nou is het probleem: tijdens het booten gaat op het mobo alles goed en dan komt ie bij de SCSI controller aan en heeft/geeft ie de Ultraplex SCSI-ID 2 (hostadapter heeft ID 7) en daarna geeft ie de melding: BIOS not installed

Systeem gaat verder maar boot niet van de CDROM (cd is wel bootable) en geeft dan aan: no system disk, insert disk and press any key to continue
Aan bovenstaande tekst te zien probeert je systeem wel van je SCSI-CD-ROM te booten. Het ligt dus niet aan je SCSI! :X

Waar ligt het dan wel aan? Aan die zogenaamde 'bootable' CD-ROM... :X
Is die CR-ROM wel bootable? Kan die uberhaupt in een werkend systeem door die Ultraplex40 gelezen worden?

Hoe weet je zo zeker dat die CD-ROM bootable is? Heb je hem zelf bootable gemaakt? Getest... etc. etc.? :+

• Clueless
CDROM die in de Ultraplex ligt is een RH 8.0 installatie cd die op me andere PC wel gewoon werkt dus aan de CD ligt het niet. Zo ver als ik weet is het wel mogelijk om met een SCSI CDROM te Booten (kan met een HDD toch ook :?). En die Plextor lijk mij wel in ieder geval zo'n degelijke CDROM dat ie dat in ieder geval wel aan kan. Ik zit in ieder geval wel te dubben met die melding dat bios niet geinstalleerd is |:(

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 08:52

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Bios 1.11?

Is wel heel erg oud.

Ik zou eerst de bios upgraden naar 1.34 of 2.20, beiden kan je op www.adaptec.com downloaden

die moet je met een dos floppy (of win9x bootflop) installeren

Zet verder wel even alle installingen goed, Termination in SCSI bios op Automatic, Wide Negotiation uit voor de Plextor en als het goed is komt er in de Advanced Setup de optie Bootable CD-ROM tevoorschijn.(aanzetten dus)

Ff de plextor goed jumperen, id, parity(atijd aan) en termination(aan als het het enige scsi apparaat aan de kabel is.

Zet de plextor ook aan het einde van de kabel dan.

Dan moet het werken, bij mijn 2 systeme met Adaptec 2940UW en Ultraplexjes werkt het ook altijd prima

Sukses

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Clueless
*klein schopje* Weet niemand dan waar dit aan zou kunnen liggen? anders wordt het wel erg rot om linux te gaan installeren :(

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoezo? Gewoon 2 floppies maken om van te booten toch? Ben je waarschijnlijk sneller klaar :)

• Clueless
hmm ja maar dan moet die ultraplex het wel gaan doen, maar als ie het niet doet dan wordt het als nog rot linux installeren om dat de CDrom niet werkt...

(ik heb geen idee hoeveel floppies er op 2 CD's gaan :S)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan kun je ook nog altijd een netwerk install doen :) Gewoon de RH cd in een andere PC en dan sharen via een FTP server.

Oplossingen genoeg :)

• Clueless
ovhees schreef op 11 January 2003 @ 13:47:
Bios 1.11?

Is wel heel erg oud.

Ik zou eerst de bios upgraden naar 1.34 of 2.20, beiden kan je op www.adaptec.com downloaden

die moet je met een dos floppy (of win9x bootflop) installeren

Zet verder wel even alle installingen goed, Termination in SCSI bios op Automatic, Wide Negotiation uit voor de Plextor en als het goed is komt er in de Advanced Setup de optie Bootable CD-ROM tevoorschijn.(aanzetten dus)

Ff de plextor goed jumperen, id, parity(atijd aan) en termination(aan als het het enige scsi apparaat aan de kabel is.

Zet de plextor ook aan het einde van de kabel dan.

Dan moet het werken, bij mijn 2 systeme met Adaptec 2940UW en Ultraplexjes werkt het ook altijd prima

Sukses
Ik zou wel willen maar die SCSI adapter is niet van mij, dus ik zal eerst ff vragen of ik em mag flashen. Maar dan nog: Waarom geeft ie de melding: BIOS Not Installed???

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Die melding geeft een scsi kaart als jij geen bootable device op ID 1 en 2 (dacht ik) kan vinden. Voor het booten heb je een bios nodig. Probeer die plex eens in ID 1 of 2.

controleer ook eens de jumpers van die plex, op mijn pioneer kon ik de blokmode 512/1024 veranderen, daardoor las hij de cd niet.

Bij het scannen van de apparaten krijg je een overzicht van de devices er aan. Als je de CD er in stopt geeft de SCSI kaart dan aan dat de CD bootable is?

Voor het installeren van RH kun je gewoon die disks gebruiken. RH herkent als het goed is zelf de kaart en daarmee ook de CD-rom.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Clueless
Bedoel je dan niet op ID 0 of ID1, want als het zo is wat jij zegt dan zou ie namelijk al moeten werken (hij staat namelijk op SCSI ID 2). Ik heb die plex zo gekregen dus ik neem aan dat ie gewoon CD's kan lezen (dacht alleen wel dat ie er toen meer devices aan had hangen :? ). Uit mijn hoofd dacht ik in ieder gval dat je die blokmode niet kan veranderen op de plex (kan me natuurlijk vergissen :)) morgen ga ik proberen om die plex op SCSI ID 0/1 te zetten en dan denk ik ff verder kijken

[ Voor 9% gewijzigd door Clueless op 12-01-2003 05:06 ]

• ThaHandy
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb zelk ook een SCSI plex40 mer daarbij een plex12x4x32
en ik kreeg geen 1 bootable cd aan de praat met een 2940uw of een simple symbios scsi kaartje

ff opzoek naar een oude cd-rom spelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThaHandy op 12-01-2003 05:13 ]

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 08:52

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Het maakt niet uit welk id de plextor heeft...

Het bios van de scsi kaart is dusdanig oud, dat ie de No Emulation mode nog niet kent.

Waarschijnlijk boot de win2000/xp cd ook niet en de Win98 / ME cd WEL

Blocksize hoef je niet te veranderen.

Dus eerst het bios upgraden.

En over andere scsi kaarten:

Op ELKE scsi kaart met een bios die bootable cd`s ondersteunt, zal een Plextor booten

Maar, scsi is heel gevoelig voor kabelfouten.(maar dat had ik al gezegd d8 ik :) )

[ Voor 8% gewijzigd door fordrwd4ever op 12-01-2003 11:59 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Verwijderd

Het is bij mij altijd zo dat als ik een SCSI adapter aleen op een CD-rom speler aansluit dat hij altijd zegt "Bios not instald" is ook vrij nomaal want dat gebeurd aleen bij HDD's maar je kan nog steeds met deze melding booten vanaf je CD.
Pagina: 1