[Colocatie] Bandbreedte?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Nu heb ik eindelijk (Heb al een tijd een aantal, inmiddels redelijk verourderde) Proliants staan, van die 7U krengen... Deze dingen colocaten is bijna onbetaalbaar, maar gelukkig heb ik nu eindelijk via via een adresje gevonden waar ik (tijdelijk" deze server kan hosten, in een vrij ruimte in een Rack. Maar misschien lukt het me dan ook om iets te beginnen, waardoor ik dus verderop zelf hosting wil regelen, zij het in dat geval waarschijnlijk een heel rack, omdat ik die wel vol krijg met servers (4x 7U voor 4 Proliants, dus het schiet op >:) ). Echter zie ik nu overal bij colo aanbieders bij rackspace huren een hoeveelheid data genoemd, wat ik snap, echter bij andere aanbieders, en bij gehele racks bieden ze meestal enkel bandbreedte... Gezien ik in eerste instantie puur een gameserver zal hosten, moet ik in game 1Mbit kunneh halen om snelheid aan mijn vrienden te garanderen, maar hoe werkt deze bandbreedte nou? Is het een gemiddelde? Dus als ik 1Mbit neem, kan ik dan grofweg 30dagen x 24uur x 3600seconden x 128KByte aan data genereren (Al met al dus _nogal_ wat data) of krijg ik dan idd een cap op mijn snelheid waardoor ik niet boven dat 1Mbit uitkomt, of zelfs problemen krijg als ik er niet zelf zorg voor draag onder de 1Mbit te blijven?

Alvast enorm bedankt voor mensen die mij helderheid hierover kunnen verschaffen, dat maakt de keuze of ik hier enige sommen geld in moet steken toch iets makkelijker ;P

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Als je 1mbit neemt, rekenen ze op een gemiddelde van 1megabit. Als jij meestal niets, en af en toe 80mbit wil gaan blazen om zo aan je 327gig te komen, moet je 327gig inkopen en dat noemt men 'burstable'. :)

Een kabinet hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn hoor, als je 4 7U machines klaar hebt liggen kun je neem ik aan ook wel een kabinetje van 500 euro betalen :).

Je krijgt zowieso geen cap op je snelheid. Probleem is alleen, dat het ene bedrijf een gemiddelde van 1mbit rekent, en het andere 1mbit sustained. Die ongeschreven regels lopen een beetje door mekaar.

Informeer eens bij een bedrijf :)

[ Voor 57% gewijzigd door jep op 09-01-2003 23:25 ]

Verwijderd

Dan kun je gewoon continu maximaal 1mbit uit je lijn lurken, dat is dus heel wat data inderdaad.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 23:07:
Dan kun je gewoon continu maximaal 1mbit uit je lijn lurken, dat is dus heel wat data inderdaad.
30x24x60x60x1Mbit/8 =~ 300Gbyte/mnd, dus zo lang ik dan niet boven een gemiddelde 300Gb/mnd uitkomt zit ik safe, ook al is dat vooral in pieken?

[ Voor 3% gewijzigd door Kippenijzer op 10-01-2003 09:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 23:07:
Nee, meestal kan je maximaal gewoon 100mbit uit je lijn lurken, maar als je dat continu doet krijg je een pittige rekening ;)

Bovendien rekenen de meeste bw-aanbieders niet gewoon het gemiddelde uit, maar werken ze via de 95e percentiel regel. Meer daarover kan je hier op WHT vinden.

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 10 januari 2003 @ 09:32:
[...]

30x24x60x60x1Mbit/8 =~ 300Gbyte/mnd, dus zo lang ik dan niet boven een gemiddelde 300Gb/mnd uitkomt zit ik safe, ook al is dat vooral in pieken?
Je kunt (zie mijn volgende reactie) bij 1 mbit maximaal 300gb/maand verkeer genereren. Als je in de piekuren veel verkeer hebt kan het dus zijn dat 1mbit te weinig is en alles een beetje traag gaat worden. In de daluren zal het voorkomen dat je misschien nog niet eens 50% van de lijn gebruikt. Uiteindelijk zal je dus vrijwel nooit het maixmale uit je 1mbit lijn.
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 11:37:
[...]

Nee, meestal kan je maximaal gewoon 100mbit uit je lijn lurken, maar als je dat continu doet krijg je een pittige rekening ;)

Bovendien rekenen de meeste bw-aanbieders niet gewoon het gemiddelde uit, maar werken ze via de 95e percentiel regel. Meer daarover kan je hier op WHT vinden.
Nee hoor, meestal krijg je als je 1 mbit koopt 1 mbit. Dat is juist het grote verschil tussen vooraf dataverkeer inkopen of gewoon bandbreedte kopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 12:26 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Ja, en da's dus precies de onduidelijkheid waarom ik dit postte... Een aantal aanbieders geven duidelijk aan gewoon 95% te doen, de anderen geven aan dat ze 1Mbit leveren als garantie, en dat je dus soms peaks omhoog kunt hebben (Blijft 100Mbit uplink) en weer anderen zetten je echt op een link met 1Mbit max...

• jep

jep

Een link van 1mbit max heb ik nog nooit mee gemaakt, en geloof ik eigenlijk ook niet ;).

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 23:54
wat kost gem een gigbyte eigenlijk? (nieuwsgierigheid)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Praeth schreef op 10 January 2003 @ 19:27:
Bij iemand met kennis van zaken: 1 a 2, soms 3 euro.
Bij UPC: 25 tot 50 euro :P

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
jep schreef op 10 januari 2003 @ 19:24:
Een link van 1mbit max heb ik nog nooit mee gemaakt, en geloof ik eigenlijk ook niet ;).
Ik ben het met jep eens :)

De meeste providers berekenen de hoeveelheid dataverkeer op basis van een maandelijks gemiddelde op de switch.

Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat je bij een provider 1Mbit _snelheid_ krijgt...
Je krijgt afaik altijd een 100Mbit poort, alleen als je meer data gaat afnemen (boven een bepaalde grens) hanteren ze een andere prijs, en die wordt uitgedrukt in het gemiddelde verbruik in Mbits ipv het aantal GB....

Daar komt nog bij dat ik niet zou weten waarom een provider dat zou doen... hij moet investeren in apparatuur om het eea af te knijpen, terwijl als hij dat niet doet, het risico bij de klant ligt dat de klant meer gaat gebruiken, wat alleen maar extra geld oplevert :)
Praeth schreef op 10 January 2003 @ 19:27:
Gemiddeld? ongeveer 3 euro denk ik zo...
Maar dat is voonamenlijk als je niet zo veel afneemt.... ( < 100GB)
Hoe meer je afneemt, hoe goedkoper het wordt :)

[ Voor 36% gewijzigd door RupS op 10-01-2003 19:38 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Veel hosters die meer bedrijfsmatig aanbieden zitten op 5euro/Gb (Essent bijvoorbeeld, waar ik hopelijk binnenkort gehost kan worden...)
En wat die 1Mbit betreft... Dat was een bedrijf wat me hositng op hun kantoor ipv hun colo aanbod, gezien 7U op kantoor goedkoper was, en daar was de feiltelijke bandbreedte de beperking... In een colo zal dat idd iets minder snel het geval zijn {=-

[ Voor 48% gewijzigd door Kippenijzer op 10-01-2003 19:44 ]

Verwijderd

ThaRups schreef op 10 januari 2003 @ 19:34:
Ik heb er echt nog nooit van gehoord dat je bij een provider 1Mbit _snelheid_ krijgt...
Je krijgt afaik altijd een 100Mbit poort, alleen als je meer data gaat afnemen (boven een bepaalde grens) hanteren ze een andere prijs, en die wordt uitgedrukt in het gemiddelde verbruik in Mbits ipv het aantal GB....
Ligt er helemaal aan wat je met je provider afspreekt.

Als je er voor kiest om afgeknepen te worden dan is dat meestal wel mogelijk(bijvoorbeeld als je de kosten in de hand wil houden).

[edit]
enneuh, kippeneizer... voor 5 euro per Gbyte wordt je vet afgezet hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 19:49 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 19:46:
[...]
Tja, weinig aanbod in Groningen, naast de lokatie, essent heeft een 99,999 facility (dubbele strromvoorziening, beide power brake safe (Ups idee dus). Daarnaast ligt je daar direct op 1Gbit GN-IX, 1Gbit & 2x155MBit AMS-IX, en tja, je betaald wel voor de kwaliteit die ze leveren, en da's in een data-limit situatie max. 5,50/GB, daarnaast zijn er natuurlijk bandbreedte afspakren te maken, helaas weet ik daar (nog) geen tarieven van. Ik zou natuurlijk veel "betaalbaarder" in Leeuwarden kunnen hosten, daar is het zelfs haalbaar om een heel rack te plaatsen (Alhoewel, 500/mnd eruit krijgen op een 256Kbit bandbreedte met 95%) Maar daar is gewoon minder uptime garantie vrees ik... Zeg maar zo, heb je zelf een UPS eraan hangen, blijve nbij powerfail je eigen systemen doorgaan, terwijl je uplink eruit ligt (nee nee, zo erg zal het echt niet zijn, gezien hoe betaalbaar ze zijn overweeg ik dat serieus, moet ik enkel nog effe 20U rackspace verhuren/kwijt raken...)

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 10 January 2003 @ 21:29:
[...]

Tja, weinig aanbod in Groningen, naast de lokatie, essent heeft een 99,999 facility (dubbele strromvoorziening, beide power brake safe (Ups idee dus). Daarnaast ligt je daar direct op 1Gbit GN-IX, 1Gbit & 2x155MBit AMS-IX, en tja, je betaald wel voor de kwaliteit die ze leveren, en da's in een data-limit situatie max. 5,50/GB, daarnaast zijn er natuurlijk bandbreedte afspakren te maken, helaas weet ik daar (nog) geen tarieven van. Ik zou natuurlijk veel "betaalbaarder" in Leeuwarden kunnen hosten, daar is het zelfs haalbaar om een heel rack te plaatsen (Alhoewel, 500/mnd eruit krijgen op een 256Kbit bandbreedte met 95%) Maar daar is gewoon minder uptime garantie vrees ik... Zeg maar zo, heb je zelf een UPS eraan hangen, blijve nbij powerfail je eigen systemen doorgaan, terwijl je uplink eruit ligt (nee nee, zo erg zal het echt niet zijn, gezien hoe betaalbaar ze zijn overweeg ik dat serieus, moet ik enkel nog effe 20U rackspace verhuren/kwijt raken...)
Ik zou hem dan toch in amsterdam gaan hangen, als je een beetje veel bandbreedte gebruikt heb je de reiskosten er zo uit :D

(doen wij ook, wij wonen in brabant :D)

Verwijderd

jep schreef op 10 januari 2003 @ 19:24:
Dat gebeurd heel veel, vooral bij de kleinere colocatie gelegenheden die bijvoorbeeld maar een 10mbit lijn hebben en die gewoon onder verhuren. Ik kan er in de omgeving oost-nederland zo een paar bedrijven opnoemen die dit aanbieden. xmbit capped dus.

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 19:47:
[...]

Dat gebeurd heel veel, vooral bij de kleinere colocatie gelegenheden die bijvoorbeeld maar een 10mbit lijn hebben en die gewoon onder verhuren. Ik kan er in de omgeving oost-nederland zo een paar bedrijven opnoemen die dit aanbieden. xmbit capped dus.
Of shared streaming media-servers.

• jep

jep

Ik ging even uit van professionele toko's >:) ;).

• jadjong
  • Niet online
jep schreef op 11 januari 2003 @ 19:55:
Ik ging uit van Vuurwerk, maar dan klopt het dus :P

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jep schreef op 09 January 2003 @ 23:07:
[...]

Je krijgt zowieso geen cap op je snelheid. Probleem is alleen, dat het ene bedrijf een gemiddelde van 1mbit rekent, en het andere 1mbit sustained. Die ongeschreven regels lopen een beetje door mekaar.

Informeer eens bij een bedrijf :)
Ik ben niet echt goed in wiskunde, maar daarmee kom je toch op dezelfde hoeveelheid data uit of niet?

• Romeo
  • Laatst online: 01-08 19:47
Kippenijzer schreef op 10 January 2003 @ 21:29:
[...]

Tja, weinig aanbod in Groningen, naast de lokatie, essent heeft een 99,999 facility (dubbele strromvoorziening, beide power brake safe (Ups idee dus). Daarnaast ligt je daar direct op 1Gbit GN-IX, 1Gbit & 2x155MBit AMS-IX, en tja, je betaald wel voor de kwaliteit die ze leveren, en da's in een data-limit situatie max. 5,50/GB, daarnaast zijn er natuurlijk bandbreedte afspakren te maken, helaas weet ik daar (nog) geen tarieven van.
Volgens mij staat er bij de GN-IX nog wel een paar honderd vierkante meter leeg...
Bijvoorbeeld bij Tyco. Ik kan me zo voorstellen dat het daar iets goedkoper is ivm overcapaciteit :)

Verwijderd

jep schreef op 11 January 2003 @ 19:55:
Dat zijn hele professionele toko's hoor, alleen wat kleinschaliger dan de toko's die jij professioneel noemt... ;) Daarnaast is een afgeknepen lijn ook bij de meeste grotere toko's verkrijgbaar hoor. Het heeft zowel voor als nadelen...

• jep

jep

Bigs schreef op 11 januari 2003 @ 19:57:
[...]

Ik ben niet echt goed in wiskunde, maar daarmee kom je toch op dezelfde hoeveelheid data uit of niet?
Klopt. Het verschil is alleen dat je bij het ene bedrijf alles in een paar uur weg mag blazen, en de andere (1mbit inkoop) wil zeggen dat je dat en nacht ongeveer een mbit doet (bijv: ik koop voor 'n bepaalde machine 1mbit in die overdag 1.5 doet, 's nachts 0.5 ofzo)

:)

• jep

jep

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 20:01:
[...]

Dat zijn hele professionele toko's hoor, alleen wat kleinschaliger dan de toko's die jij professioneel noemt... ;) Daarnaast is een afgeknepen lijn ook bij de meeste grotere toko's verkrijgbaar hoor. Het heeft zowel voor als nadelen...
Yup, ik weet 't :)..

Voor mezelf zou ik alleen liever willen dat je kunt pieken, zodat snelle mensen alles ook snel binnen krijgen, en niet sloom omdat jij wilt voorkomen dat je teveel geld kwijt raakt :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Romeo schreef op 11 januari 2003 @ 19:57:
[...]

Volgens mij staat er bij de GN-IX nog wel een paar honderd vierkante meter leeg...
Bijvoorbeeld bij Tyco. Ik kan me zo voorstellen dat het daar iets goedkoper is ivm overcapaciteit :)
Hiermee heb ik al contact gezocht, die lui zijn nog een paar maal duurder dan Essent, naast dat ze een minmum van 2 racks aan afname hanteren (En dat heb ik wel, maar kan ik financieel niet hebben, naast dat ik enkel de racks, niet de vullig heb ;P )

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Wat de opmerking betreft dat ik net zo goed in Amsterdam kan hosten, dat vind ik persoonlijk geen hele top oplossing, gezien ik tzt toch op volle racks over wil gaan, en dan ook zelf ruimte wil verhuren, dan, en in geval van hardware failures, wil ik gewoon in enkele minuten bij mijn server zijn om hem weer up and running te krijgen... Toch redelijk essentieel mocht ik tzt voor meerdere mensen/bedrijven gaan hosten buiten de vriendschappelijke hosting om...

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 19:44
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 19:46:
[edit]
[Hint mode]
Inderdaad, ik ken bedrijven waar dat een behoorlijk stuk goedkoper kan,
bijvoorbeeld voor 0,50 euro per gig

[/Hint mode]

Je moet gewoon duidelijke afspraken maken met je provider, wat je precies wilt doen, wat je stafel wordt etc. Normaal is gewoon een 100Mbit uplink, maar je prijs zal dalen als je een caped afspraak maakt oid.
Al zullen providers niet zitten te wachten op een 7u server die maar 1Mbit doet, gemiddeld, maar dat zul je wellicht gewoon terug zien in een iets hogere prijs.

maar 5 euro per gig is gewoon belachelijk veel.

[ Voor 13% gewijzigd door JMW761 op 11-01-2003 22:35 . Reden: typo ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hier lijken mensen met verstand van zaken te zitten; hoe kom ik goedkoop aan 5 gb. hdd ruimte en een gigje of 5-15 / maand. Enige requirements zijn php & mysql..... en die hint van JMW; -> er staan geen prijzen bij de hosting?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• jadjong
  • Niet online
Spider.007 schreef op 11 January 2003 @ 23:00:
Hier lijken mensen met verstand van zaken te zitten; hoe kom ik goedkoop aan 5 gb. hdd ruimte en een gigje of 5-15 / maand. Enige requirements zijn php & mysql..... en die hint van JMW; -> er staan geen prijzen bij de hosting?
www.webhosters.nl

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

ok, ik mijn post was offtopic; maar als ik zeg dat ik op zoek ben geweest; denk je dan echt dat ik daar al niet geweest ben? 8)7 Ik heb zelf al een vergelijking gemaakt tussen 15 hosters; maar echt kwaliteit zit er helaas niet tussen dus hoopte ik hier wat hulp te krijgen.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

/offtopic
voor spider.007, ik zit bij protagonist, vind ik zelf prijs/kwaliteit zeer goed.
/offtopic

Zijn er ook vergelijkings-sites voor de rack-hosting (dedicated?) met prijzen enzo?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

KarreMania schreef op 11 January 2003 @ 23:52:
/offtopic
voor spider.007, ik zit bij protagonist, vind ik zelf prijs/kwaliteit zeer goed.
/offtopic

Zijn er ook vergelijkings-sites voor de rack-hosting (dedicated?) met prijzen enzo?
www.webhosters.com vindt ik zelf heel erg aardig :)

---

Verwijderd

Ja, maar dat is voor het buitenland neem ik aan, USA mik ik dus nu op.

• JMW761
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 02:32:
Ja, maar dat is voor het buitenland neem ik aan, USA mik ik dus nu op.
Voor co-locatie is buitenland niet echt handig, dan kun je beter dedicated gaan. Bedoel, je bent dan zelf verantwoordelijk voor je hardware (colocated) en das gewoon niet handig in het buitenland.

De prijzen in USA zijn laag, lager dan in NL. Maar vaak zijn die providers maar op 1 carrier aangesloten, vaak zelfs op Verio of Cogent..en dat zijn nou net weer niet de carriers die je moet hebben als je voor uptime van je link gaat, neem tenminste aan dat de meeste mensen hier zitten te wachten op redundancy.

[ Voor 1% gewijzigd door JMW761 op 12-01-2003 13:13 . Reden: typo ]

Verwijderd

JMW schreef op 11 January 2003 @ 22:33:
[...]

[Hint mode]
Inderdaad, ik ken bedrijven waar dat een behoorlijk stuk goedkoper kan,
bijvoorbeeld voor 0,50 euro per gig

[/Hint mode]
Hoeveel verkeer moet je wel niet hebben met 0,50 euro/gig. Je gaat daarbij wel van uit dat het allemaal NL verkeer is dat via peering kan. Als ik om 19.00 piek met 20 Mbit/s en s'avonds minder dan 3 Mbit draai krijg ik echt geen 0,50 euro/gig met allemaal buitenlands verkeer.

• JMW761
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 13:34:
[...]

Hoeveel verkeer moet je wel niet hebben met 0,50 euro/gig. Je gaat daarbij wel van uit dat het allemaal NL verkeer is dat via peering kan. Als ik om 19.00 piek met 20 Mbit/s en s'avonds minder dan 3 Mbit draai krijg ik echt geen 0,50 euro/gig met allemaal buitenlands verkeer.
ik ga geen reclame maken, maar dat valt best wel mee hoor....hoeveel verkeer je daarvoor moet doen, als je echt veel verkeer doet dan kan het nog wel goedkoper, 0,30 euro per gig is mogelijk.

en mbt. tot je andere vraag, dat krijg je dus wel.....je krijgt een 100Mbit lijn en daarmee mag je in principe doen wat je wilt, en aan het einde van de maand betaal je voor het gemiddelde gebruik van die maand, dus als je de helft van de dag niets doet en de andere helft 100Mbit, dan betaal je aan het einde van de maand 50Mbit, of je nou NL verkeer doet of World Wide.
Zo is dat bij alle grote providers in NL als je even overlegt.

Verwijderd

JMW schreef op 12 januari 2003 @ 15:08:

ik ga geen reclame maken, maar dat valt best wel mee hoor....hoeveel verkeer je daarvoor moet doen, als je echt veel verkeer doet dan kan het nog wel goedkoper, 0,30 euro per gig is mogelijk.
Dat doe dus wel want je hebt toch je link onder in je sig staan?

En geen een NL partij gaat zo laag met zijn marges zitten...alleen toevalig waar die link naar toe wijst. En die hebben ook nog eens zelf geen eigen netwerk maar dan zit je gekoppeld aan netholding.......kan je beter direct bij netholding gaan zitten!

• JMW761
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 16:17:
[...]
En geen een NL partij gaat zo laag met zijn marges zitten...
wie heeft het over lage marges? ik heb het over een bandbreedte prijs, niet over marges. Hoe groter je inkoopt, hoe goedkoper je het kan verkopen, maar verlies kwaliteit niet uit het oog. Wat is een lage prijs als je verbinding niet stabiel of constant is?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
[schopje]Volgens mij begon er eindelijk een boeiende discussie met veel informatiebronnen te ontstaan :-)

Verwijderd

Nou, ik zie het niet, want je moest skuppen ;)

Ik heb nog steeds geen prijsinformatie kunnen opvragen Kippenijzer, maar dat komt omdat ik al m'n mail kwijt ben, zou je hem dus nogmaals kunnen mailen naar me?

Van wat je nodig hebt?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 13:46:
Nou, ik zie het niet, want je moest skuppen ;)

Ik heb nog steeds geen prijsinformatie kunnen opvragen Kippenijzer, maar dat komt omdat ik al m'n mail kwijt ben, zou je hem dus nogmaals kunnen mailen naar me?

Van wat je nodig hebt?
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee waar dit over gaat :-)

Dus stuur effe een mailtje naar het adres in mijn profiel, dan kan ik eens zien of ik al vaker mail heb ontvangen van jou adres en alsnog enige reactie sturen :?
Pagina: 1