Toon posts:

[Tweeter]Kent iemand deze?

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger was ik veel bezig met speakers, ik heb toen een keer een zelfbouw box van me vader uit elkaar gesloopt om er vervolgens een paar crappy conrad dingen in te hangen. |:(

Tja je moet wat als je 10 bent :X

Nu liep ik laatst op zolder en zag nog 2 tweeters liggen die ik destijds uit die box had gehaald (ik had liever piezo hoornen van 2 gulden :? 8)7 )

Ok nu het meer serieuze, die tweeters (Philips) zagen er best goed uit, ze hebben een grote magneet, mooi gaasachtig dun membraam :? , maar wat daaronder allemaal zit? Ik heb dus geen idee wat voor tweeter het is, ziet er niet uit als een Conus, Piezo, of hoorn tweeter. Het zwarte in het midden is ongeveer 5mm dik, wat het is weet ik niet, misschien een stukje metaal ofzo?

Nu de vraag:
Herkent dus iemand deze tweeter of weet gewoon wat voor soort tweeter het is. Ook wat geschiedenis erover zou ik wel waarderen. Misschien herkent een wat oudere tweaker ze wel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/tweeter1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/tweeter2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/tweeterachter1.jpg
Opschrift:
AD 1060 T8
2422 257 33102
DD 02 723 113
PHILIPS

Natuurlijk heb ik al op Google gezocht maar daar kwamen niet veel nuttige resultaten uit
(alleen deze)

Ook heb ik ze al beluisterd (heb er 2) ze zijn een stuk helderder en klinken een stuk beter als de polycarbonaat tweeters uit m'n Infinity's. Ik was al een tijd van plan om die te vervangen, is het verstandig om deze er voor te gebruiken, of zijn ze verouderd en zijn er veel betere (die betaalbaar blijven) tweeters te koop?

(foto's zijn expres niet geresized, om ze niet niet onduidelijker te maken dat ze al zijn)

bvd :>

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

JeroenT

hoi!

Ik denk een gewone Dome tweeter hoor.. :P

en ik denk dat je pa hierover veel meer kan vertellen dan wij aangezien hij hem gebruikt heeft in zijn zelfbouw luidsprekers :)

[ Voor 62% gewijzigd door JeroenT op 09-01-2003 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klubbheads schreef op 09 januari 2003 @ 20:56:
Ik denk een gewone Dome tweeter hoor.. :P

en ik denk dat je pa hierover veel meer kan vertellen dan wij aangezien hij hem gebruikt heeft in zijn zelfbouw luidsprekers :)
Ha, dat denkje, mijn pa is zo ongeveer de grootste Hifi-leek die ik ken :o ,
weet ook niet wat hem bezielde dat hij een box heeft gebouwd!

Probeer wel GoT en Google, maar vraag het niet aan me pa...kom ook wel eens vanachter m'n computer vandaan hoor ;)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001

JeroenT

hoi!

Sluit ze eens aan :P

klinken ze prettig > houden voor een zelfbouw projectje

Klinken ze niet prettig > wegflikkeren of op martkplaats.nl te koop zetten :o

/Ohh stom helemaal overheen gelezen :D

Hmm ik had ze bewaard voor een DIY projectje :9

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenT op 09-01-2003 21:13 ]

Verwijderd

Klubbheads schreef op 09 January 2003 @ 21:09:
Sluit ze eens aan :P

klinken ze prettig > houden voor een zelfbouw projectje

Klinken ze niet prettig > wegflikkeren of op martkplaats.nl te koop zetten :o
ja misschien moet je ze daar es te kop zetten en dan kijken of jee een reactie geeft van, oh dat zijn ff mooie ...bocxen en dan weet jij t ook weer! :7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na, Got lijkt me betrouwbaarder ;)

Ik heb toevallig nu tweeters nodig, wanneer ik een nieuw DIY projectje start koop ik wel nieuwe, of haal ik ze weer uit me infinity's. Eigenlijk wil ik gewoon weten wat voor kwaliteit ik hier heb, heb namelijk zelf geen briljant referentiekader voor tweeters. Nu vroeg ik me af of iemand hier me er niet wat over kan vertellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 21:24 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

Tis wel een oudje volgens mij :) Soortgelijke unit zit in deze. Die van jou zijn de iets nieuwere (verbeterde) versie zo te zien die op 4 punten vast zit, de oudere maar met 3 (zoals die op die site in deze post)

Dit is trouwens de main site over die MFB speakers, misschien dat daar wat meer info te vinden is, misschien ook over de aparte tweeters (en anders misschien een vraag in het forum daar zetten :)

[ Voor 32% gewijzigd door Yngwie- op 09-01-2003 21:33 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Volgens mij heb ik dezelfde gehad.

Ze zaten in een tweeweg speaker. Per speaker twee van deze tweeters (eentje bovenop, eentje voorop) en een woofer. De balans tussen 'boven' en 'voor' was regelbaar met een potmeter. Ik zette de balans altijd in het midden, want deze tweeters konden niet al teveel hebben.

De speakers waar ik ze in had zitten waren belastbaar tot 20 Watt, en met piano-muziek op vrij zacht volume vervormden deze tweeters al. Het geluid dat ze produceerden was verder overigens prima in orde. Vooral nadat ik de interne bekabeling had ge-upgrade. :)

Siditamentis astuentis pactum.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

JOOO play :P

heb ik hier in mijn kast HEEEL toevallig PRECIES dezelfde unit liggen! :D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 09 January 2003 @ 21:39:
JOOO play :P

heb ik hier in mijn kast HEEEL toevallig PRECIES dezelfde unit liggen! :D
:D

Sluit em van het weekend ff aan dan en geef me jou audiofiele mening over het geluid.. :o (als je tijd hebt en een mogelijkheid hebt om het aan te sluiten natuurlijk O-) )

Hoe kom je eraan? Waar komt hij uit?

Als je trouwens goed naar dat gaas kijkt, zie je dat "zwevende" zwarte stukje in het midden zitten, zou dat gewoon reageren op de magneet, waardoor het membraam trilt? Volgens mij werkt hij zo.

LOL, echt toeval

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54

mr_petit

opperprutser

ik ken deze tweeter wel. philips heeft hier vroeger een hele serie van gehad.
Toendertijd was het niet echt slecht spul, maar het kan niet mee met de 'huidige stand der techniek'.

Dat gaasje is natuurlijk gewoon en beschermgaasje, daaroner zit de dome (van een of ander phenol achtig materiaal)

Grote nadele vandeze tweeter: het afstraalgedrag is slecht omdat die dome zo ontzettend verzinken zit (maar daardoor dus wel goed beschermt).
Ook is het geengeweven dome; dit zal de inwendige demping van het membraam niet ten goede komen. (maar goed,het ding is ook al iets van 25 (30 :? ) jaar oud)
Als je trouwens goed naar dat gaas kijkt, zie je dat "zwevende" zwarte stukje in het midden zitten, zou dat gewoon reageren op de magneet, waardoor het membraam trilt? Volgens mij werkt hij zo.
nee hoor, er zit gewoon eenspreekspoel in

"man is not truly one, but truly two,"

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd.. geen al te beste.. niet zo erg schel.. wel lekker.. maar toch.. kan niet echt mee...

verder heb ik dit dingetje van mijn oom ooit gehad..
opzich wel handig ..een verzonken dome.. leuk voor neafield :D

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx, hier heb ik wat aan.

Zal me maar eens even gaan verdiepen in de huidige markt van tweeters, deze bouw ik misschien in, nog even bekijken.

Nog een vraag over de tweeters, als ik het "stofgaasje" tegenhoud, dan geeft hij geen geluid meer. Dat zou weer betekenen dat het gaasje toch iets te maken heeft met de geluidproductie. Ook vind ik dat zwarte ding in het midden vaag, waar dient dat toe?

Schroef er anders morgen wel even eentje uit elkaar, thx in ieder geval ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom hou je ze niet.. lekker voor een HT opstelling.. is minder veeleiesend /... nou ja..voor mij dan

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 09 January 2003 @ 23:51:
waarom hou je ze niet.. lekker voor een HT opstelling.. is minder veeleiesend /... nou ja..voor mij dan
Omdat ik niet heel de dag films kijk ;)

Was gewoon nieuwschierig naar de tweeter,

Heb hem net opengemaakt en het is dus idd een dome-tweeter, dat gaasje is echt gewoon een bescherming. Werkt ook niet als membraam. De dome is van een soort kunstof geloof ik. Bekijk nog even of ik hem in ga bouwen.

Als iemand nog wat weet te vertellen over de tweeter.. :)

Verwijderd

Ik heb zelf ook een paar van deze tweeters... :D

Zitten in mijn oude Philips Motional Feedback speakers en ik heb er nog 1 gesloopt uit een oude kast... :P

Dat dingetje in het midden onder het membraam is een stukje schuim, is denk ik tegen inwendige resonanties... :?
/me Jah, Oeloe heeft er 1 opengesloopt destijds... 8)7

Klinkt niet slecht... :)
(gelet op de leeftijd van die dingen...)
Zijn wel een beetje dof ivm mijn b&w 602 s2 speakers, maar die hbb ook een titanium dome. ;)

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.com/mfb532/IMAG0018.jpg
Dit model heb ik btw.
Is 1e MFB... (8>
Staan nu tijdeljk in de garage..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 12:33 . Reden: resize ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zag ik ook, ook zit er nog wat pluizig spul spul tussen de opening van de magneet en de dome ruimte.

Wat ik me nog afvroeg, ik heb vaak bij mijn vorige tweeters last van een erg onzuiver geluid, vooral bij hoge tonen zoals bijvoorbeeld Moby - Porcelain begint. Ook deze tweeter klinkt dan niet zuiver, ligt dit aan het signaal of aan de tweeter?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb nog 2 van die middentoners liggen.. ik weet niet of ik ze la weggegiooid heb!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 12:32:
[...]
Wat ik me nog afvroeg, ik heb vaak bij mijn vorige tweeters last van een erg onzuiver geluid, vooral bij hoge tonen zoals bijvoorbeeld Moby - Porcelain begint. Ook deze tweeter klinkt dan niet zuiver, ligt dit aan het signaal of aan de tweeter?
Denk dat het aan de tweeter ligt...
(ken t nummer verder niet)

Probeer het nummer eens op een paar andere speakers.
(van hoge kwaliteit)

Klinkt t dan nog niet dan ligt het aan het nr of wat er tussen zit.
(cd-speler, versterker etc..)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

EXX

EXtended eXchange

De Philips MFB boxen zijn active boxen (de eindversterker zit in de box). Er zit een feedback van de luidspreker (feedback = terugkoppeling) naar de ingebouwde eindversterker om het signaal aan te kunnen passen. Het geheel moet een zo zuiver mogelijke geluidweergave veroorzaken. Ik ken het systeem vanuit de jaren 70/80. Zonder de feedback klinkt het dus niet zo geweldig.

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 10-01-2003 14:27 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03-2025
zulke tweeters zijn ook in Eltax speakers gebouwd

Verwijderd

Topicstarter
Dewoudloper schreef op 10 January 2003 @ 15:41:
zulke tweeters zijn ook in Eltax speakers gebouwd
Verklaar je nader, 30 jaar oude Philips tweeters of gewoon Dome tweeters?

Die laatst worden namelijk in ongeveer elke hifi-box gebruikt. Meestal als geweven dome, maar je ziet ook veel titanium modellen, die laatste klinken nog beter.

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03-2025
Ik heb het over de Dome tweeters, mijn eltax symphony speakers hebben ze ook.
zit een mooie heldere klank in moet ik zeggen

Verwijderd

Hmm volgens mij heb ik die ook ergens in de kast liggen.Komen mij iig bekend voor ik zal eens nazoeken.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hey, die tweeters heb ik ook, !!!

klinken erg goed voor hun leeftijd,

ff zien, je kan ze gebruiken vanaf dacht 2500 hz of 3000 met een 1e orde filtertje, en heeft een impedantie van 8 ohm,
als je meer info wilt kan ik het opzoeken in een philips boekje, dat ligt bij mn ouders, maar dna moet je ffies mailen, staat wel in mn signature.

blabla

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
Ik heb die units ook nog eens ergens in geschroevd, zijn prima tweeters, mijn pa speelt er nog steeds met veel plezier mee.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 11 January 2003 @ 12:13:
Ik heb die units ook nog eens ergens in geschroevd, zijn prima tweeters, mijn pa speelt er nog steeds met veel plezier mee.
Aan dit soort reacties heb ik wat, ben nu overtuigd (uiteraard na wat extra luisteren). Ga ze dus maar inbouwen.
Eerst maar eens door m'n tentamens worstelen, sub afmaken en dan bouw ik ze wel ff in. :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als je er een extra wilt voor een center speaker te maken.. dan roep je maar.. :9
ik moet die dingen toch niet van mij.. ik heb evt (als ik ze niet weggegooid heb) de middentoners ook nog

Verwijderd

Yo, dude... dat is helemaal geen tweeter!!! Da's een BOM uit WOII!!! :+ })

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 11 januari 2003 @ 18:11:
als je er een extra wilt voor een center speaker te maken.. dan roep je maar.. :9
ik moet die dingen toch niet van mij.. ik heb evt (als ik ze niet weggegooid heb) de middentoners ook nog
Vindt ik aardig van je, maar heb je die magneet wel eens bekeken? :+

Zonder die af te schermen kan ik het rustig vergeten om die in me center te stoppen. Ik heb nu juist m'n center samengesteld uit woofers die ik had liggen (zonder grappen heb 8 setjes liggen van 13cm woofers) waarbij ik vooral op het formaat en sterkte van de magneet heb gelet. Nu ligt hij dus direct onder m'n tv en heb ik geen last van magnetische velden.

Is trouwens niet het posten van DIY pics waard, liever geen pics requests dus :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

danniet :Y) :+

Verwijderd

hee zulk soort tweeters heb ik ook, in een setje van die hele oude jvc boxen. klinken heel erg netjes, maar wat het allemaal in houd?? maar als je kan kiezen tussen deze tweaters en andere, duidelijk deze nemen, dit is echt kwaliteit.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 19:03:
hee zulk soort tweeters heb ik ook, in een setje van die hele oude jvc boxen. klinken heel erg netjes, maar wat het allemaal in houd?? maar als je kan kiezen tussen deze tweaters en andere, duidelijk deze nemen, dit is echt kwaliteit.... :)
Welke andere?

Kan wel honderd andere tweeters opnoemen die betere kwaliteit hebben als deze, wat weinig over de kwaliteit van deze tweeter zegt. ;)
Pagina: 1