Redunante netwerkverbinding

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Hello,

Ik ben bezig een redunante netwerkverbinding aan het bouwen voor een hot-swap te kunnen maken op een server zonder de netwerkverbinding te verliezen.

Dus ik heb een netwerk, 2x 100MBps netwerkkaarten, geen bonding mogelijk, 2 verschillende IP adressen - met load balancing door DNS (da is allemaal geen probleem).

Maar ik wil (lees: ik moet) een verbinding hebben op de 2 netwerkkaarten (Linux) als ze alle twee werken (200MBit doorvoer - door de load balancing).
Als ik een van de kabels uittrek, moet die gewoon door blijven gaan (die DNS zorgt er wel voor dat er niet te veel zullen mislopen).

Wat gebeurt er nu in mijn testomgeving: Ik trek de tweede netwerkkabel eruit (eth1 - iemand knipt de kabel door, de netwerkkaart ontploft) en dat blijft mooi lopen. Ik steek ze er weer in, activeer de module, alles werkt weer perfect.
Trek ik nu eth0 eruit dan loopt alles direct mis. Ik krijg aanvragen binnen maar blijkbaar gaat de routing tabel altijd antwoorden op eth0. Nu vraag ik mij af: is dit normaal gedrag volgens de RFC's (nr. 26??) dat ie dus de aanvraag op eth1 antwoordt op eth0?

Hetzelfde subnet, 2 netwerkkaarten, verschillende IP adressen (laat ons zeggen 10.1.0.1 en 10.1.0.2), Linux met standaard en een gewone firewall.

Of is dat voor op het professionele forum?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

rek ik nu eth0 eruit dan loopt alles direct mis. Ik krijg aanvragen binnen maar blijkbaar gaat de routing tabel altijd antwoorden op eth0
Je hebt beide op 1 subnet gezet.

Als je de reply weerstuurd heb je dus 2 mogelijkheden aangezien beide nics in het 10.1.0.0/24 segment zitten, en je kernel kiest dan blijkbaar altijd eth0
Dat is volledig normaal gedrag aangezien de volgorde niet gedefinieerd is.

Daarom dat je dingen zoals bonding/trunking/ALB/... hebt.
Maar die wil/kan je niet gebruiken zie ik.

Ga dan es neuzen in de linux advanced networking howto daar staat wel iets in hierover dacht ik.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Guru Evi
idd, zelfde subnet een /8 en idd ik kan nog geen bonding gebruiken
Dat ding staat er in (Linux Advanced Routing) maar de network balancing is niet perfect aangezien de routes gecached worden en dus de routes altijd over dezelfde verbinding gaan. Kan ik route-caches uitschakelen en hoeveel snelheidsverlies zou dit dan hebben. Er is geen verbinding naar het internet nodig, gewoon het hele netwerk blijft op hetzelfde subnet.

En kan ik bij bonding bijvoorbeeld ook een netwerkkaart uittrekken zonder dat de boel op de grond gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 09-01-2003 21:08 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

Trunken lijkt mij het simpelst. Dan maakt ie er als het ware een grote verbinding van. Hoe het zit met hotpluggen weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat dit niet zo'n probleem is. Alhoewel je dan wel met packet-loss zit denk ik..

• Guru Evi
Trunken gaat niet op die switchen die ik nu moet gebruiken. Later es een goeie Cisco misschien ;-)
Packet loss geeft niet zo erg, dat wordt allemaal afgehandeld door de DNS

Verwijderd

Weet dat HP redelijke goedkope Nic's heeft die het kunnen, da's goedkoper als een cisco.
Werk er nu 2 jaar mee op onze intranet server en heb nooit problemen gehad.

• Guru Evi
Trunking zonder aangepaste switch? Welke zijn dat aub

• Guru Evi
Probleem is ondertussen al half opgelost ;-) die NIC's waar marsje het hier over heeft, kent iemand die?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
ik heb het gedaan onder windows xp

met 2

10 euro nics en dat werkte

alle 2 connect dan verstuurd de een en ontvangt de ander als ik een van de 2 eruit trek neemt de overgeblevene alles over.

http://www.falconstor.com/ipmetrics.asp

• Guru Evi
Ik zoek niet voor Windows XP maar voor Linux (toch bedankt) en dat is btw al opgelost. Ik zoek nu die NIC's waar marsje het over had.

Verwijderd

Waar heb je dat voor nodig als ik vragen mag? Dat lijkt me namelijk redelijk high-end :D

• Guru Evi
LAN party natuurlijk - en ook voor thuis te testen en voor op sommige werken toe te passen (ik ben freelancer) Het moet inderdaad high-end zijn.

Pagina: 1