Toon posts:

[WIN2k] Nieuw moederbord, opstart error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb men pc vernieuwd met een nieuw moederbord,
heb alles aangesloten als oorspronkelijk,
maar een cd-speler, de vga kaart en ethernet kaar uit gehaald .
De laatste 2 staken immers op het moederbord zelf.

Wanneer ik nu probeer op te starten geraak ik niet verder dan het eerste zwarte scherm van win 2000, waar je de loading ziet.

Daarna komt er een blauw scherm met de error,
en verolgens iets dat als het de eerste keer is ik opnieuw opstarten,
anders een checkdisk /f doen.

Herstarten hielp niet,
dus stak ik men win 2000 cd in en wanneer hij de setup aan't laden is stopt hij bij het starten ervan.
Dan valt het toetsenbord uit en ik heb het zo al eens een kwartier laten opstaan.

Weet iemand hoe ik het aan de praat krijg?
Als het moet geraak ik wel opgestart door de oude pc configuratie te gebruiken.

Ook heb ik nog een 2e harde schijf waarop ik het heb geprobeerd,
maar die geeft hetzelfde probleem.

Weet iemand wat ik hiermee moet aanvangen?

Thx in advance,
nils

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ander moederbord?

Ik zou zeggen:
1) Backup maken van belangrijke meuk op de oude windowspartitie (in je oude bak dus nog)
2) Boel ombouwen
3) compleet schone installatie maken.

Verwijderd

Inderdaad. Windows opnieuw installeren. Nieuw moederbord heeft andere chipset e.d. (ik neem aan dat je een ander merk of type hebt nu).

Verwijderd

idd zo te horen een systeem herkenings fout (hardware herkening dan) maar heeft 2000 met die nieuwe config wel is gedraaid of nie ??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ WFVN : Ik heb eens geprobeerd met een lege harde schijf, dus dat zou dan een scone installatie zijn, maar windows geeft het zelfde systeem bij setup.
Die blijft hangen na het laden en voor je kan beginnen ...

@Wipernl: Op oud moederbord geen enkel probleem om het te draaien.

:s

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Geef eens alle informatie van ALLE hardware die je in dat nieuwe systeem hebt zitten. Wat ik in ieder geval graag zou zien is:
Processor
Moederbord
Geheugen
Videokaart

Verder: of het nieuw of oud is (mogelijk gebruik je je oude processor en/of geheugen)

Geef ook mobo, cpu, geheugen en videokaart van je 'oude' bak

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Vaak wil het niet om een met een ander mobo op te starten. Lees anders eerst [rml][ win2K] ander mobo/cpu, zelfde HDD[/rml] even door.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
quote uit dat topic:
"Komen de laptop totaal niet overeen dan heb je een prachtig blauw scherm te pakken en/of een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE....
Het kan eigenlijk alle kanten op, uitproberen zou ik zeggen.

Maar waarom niet gewoon de win2k CD erin, booten en een nieuwe installatie erop? Je windows installatie is nu toch al naar de haaien en met de rest van je data gebeurt niets bijzonders..."

Maar als ik na dat blauwe scherm dus opnieuw wil installeeren kan ik alleens ni verder dan "instal is loading" scherm geraken :(

Verwijderd

je kan hem evt ook een schoon register geven dan start hij wel op , maar ik raad toch aan om in deze situatie een schone installatie uittevoeren

Verwijderd

Topicstarter
schoon register?
Sorry ik ben nog niet zo lang bezig met echt aan de hardware te werken en dus weer veel nieuwe woordjes

Verwijderd

Je moet waarschijnlijk een driver installeren tijdens je w2k installatie. Druk als je onderin een boodschap ziet a la "press F6 to install" op F6 en installeer de gevraagde driver vanaf een floppy. Je hebt kans dat je eerst een floppy moet maken van de cd-rom die bij je moederbord zat.

Als je wilt dat we je gerichter helpen zul je toch eerst moeten zeggen welk moederbord je precies gekocht hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Mzz bij de cd stak nix speciaals om een diskette van te maken.
Het betreft hier een EagleTEC M810 series.

Ik heb geprobeerd de RAID map te kopiëren op een diskette,
was misschien een beetje wilde gok,
maar gaf toch nix :)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

je kunt eens bij de fabrikant op zoek naar een driver. Als je die toch niet kan vinden kun je proberen je harde schijf (mits IDE) op je gewone IDE controller prikken (waar waarschijnlijk je cdrom ook op zit). Als je het zo doet heb je geen drivers nodig bij het booten van windows

Verwijderd

Topicstarter
Men hd steelts gewoon in men IDE 1 als master e tvoh boot ie niet

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Als de vertaling van die zin is 'Mijn hd staat gewoon ingesteld als primary master en toch boot hij niet', zou ik eens gaan kijken of hij in de bios wel herkent wordt. Zo niet, moet je even met jumpertjes gaan stoeien. Meestal staat er wel een beschrijving hoe je hem op 'master' zet op de hdd, anders even bij de fabrikant op de site kijken.

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Of gewoon op Cable Select zetten, werkt bijna altijd :)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

moah, ik heb het niet zo op cable select.. als er iets verkeerd gaat ligt het bijna altijd daaraan..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

SilentStorm schreef op 10 januari 2003 @ 22:40:
moah, ik heb het niet zo op cable select.. als er iets verkeerd gaat ligt het bijna altijd daaraan..
Ik heb weinig ervaring met CableSelect; meestal doe ik ook lekker handmatig master/slave.

Maar ik heb een keer een systeem voor iemand in elkaar gezet waarbij de boel in 'handmatige master/slave'-instellingen, de boel dus NIET wilde werken. Ten einde raad heb ik toen CS ingesteld... en guess what: het draaide :+

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:36

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Ik heb het vaak gedaan ,dat hdd met windhoos in een ander bakkie gooien haha Gaat windhoos toch roepen FOUND NEW Hardware en is zo een half uur bezig maar......... opstarten deed ie! Dus friemel ff wat met cs enof jumpers en check je memory van je nieuwe mobo ff in je oude bak maybe that's the problem.Want als je je reepjes niet goed behandeld(statisch) dan zijn ze zo kaduk. En moet je nieuwe kopen. maar check alles wat je kan. suc7

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

Verwijderd

Topicstarter
Het is me uiteindelijk gelukt,
ik heb nog eens windows proberen te installeren,
waar hij vroeger vast hing heb ik eens hard zitten rammen op men toetsenbord.
Plots ging dat door , wel ja het lukt niet steeds en opstarten lukt ook niet altijd.

Nu ga ik even wachten tot men zus terug thuis is,
eind januari :( .
Dan ga ik alle files backuppen en eens mooie clean format doen.

In de hoop dat ik dan mooi kan opstarten.

Nils
Pagina: 1