Enermax Voeding: Control Fan Speed

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende voeding: Enermax EG365AX-VE G FMA, 353Watt Lownoise

Deze heeft achterop een draaiknopje zitten waarmee je de fan speed kan veranderen voor de voeding. Deze draait tussen de 1500-3000rpm.

Ik heb um altijd op de 3000rpm laten draaien, omdat mun HD net ietsje meer geluid produceerde dan mun voeding.
Nu heb ik een andere HD en deze is enorm stil te noemen.

Nu willik dus de voeding middels de draaiknop op 1500rpm zetten, maar zitten daar nog enige "gevaren" aan ? Ik neem aan van niet anders zit die draaiknop er niet op, maar ik vraag ut tog maar even.

Kan ik gewoon zodra mun pc op full load staat te draaien die voeding op 1500rpm laten of moet ik hem dan weer op 3000rpm zetten ?

Deze pc staat gewoon 24uur/7dagen aan, rest van de info zie je in mun specs mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
Mwaah gewoon op 1500rpm zetten, en als je dan af en toe voelt achteraan, of er zéér hete lucht oid uitkomt, gewoon ff wat sneller zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
als je hem op 2000 zet hoor je hem ook niet
(heb de zelfde fans, maar niet in mn voeding :) )
maar dan producert hij toch nog best veel luchtverplaatsing...
zijn zeer goede fans btw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dus het kan geen kwaad om um gewoon zachter te zetten, heb um niet aangesloten staan op mun m/b dus dan zou'k moeten gokken waar de 2000rpm zit :)

Zitten er in die dingen een autom. shutdown systeem in ofzo, niet da'k dalijk een keer thuiskom van ut werk en heel mun pc cq voeding is naar de gallemiezen doordat die fan niet genoeg lucht naar buiten stuwde ?

Of kan ik ook gewoon zo doen van: Wanneer pc in idle toestand staat ('s nachts en overdag met d/len) gewoon op 1500rpm zetten en wanneer ik er actief mee ga werken zet ik um weer op 3000rpm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

Enforcer schreef op 09 January 2003 @ 19:29:
Dus het kan geen kwaad om um gewoon zachter te zetten, heb um niet aangesloten staan op mun m/b dus dan zou'k moeten gokken waar de 2000rpm zit :)

Zitten er in die dingen een autom. shutdown systeem in ofzo, niet da'k dalijk een keer thuiskom van ut werk en heel mun pc cq voeding is naar de gallemiezen doordat die fan niet genoeg lucht naar buiten stuwde ?

Of kan ik ook gewoon zo doen van: Wanneer pc in idle toestand staat ('s nachts en overdag met d/len) gewoon op 1500rpm zetten en wanneer ik er actief mee ga werken zet ik um weer op 3000rpm ?
kan zeker, je moet wel elke keer je kast opendraaien :)

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon laag zetten, je merkt van zelf wel als ie uitvalt.

Had ik gister bij mijn schakeling die de snelheid van mijn fans regelt, het draadje van de NTC was losgeschoten dus dacht ie dat hij nog keurig koel was. Toen ik na het eten terug kwam was mijn pc uitgevallen. :)
De warmte beveiliging van die transistors in mijn voeding werken dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Outsync schreef op 09 January 2003 @ 19:31:
[...]
kan zeker, je moet wel elke keer je kast opendraaien :)
Euh ... lees en huiver :)
Ik heb de volgende voeding: Enermax EG365AX-VE G FMA, 353Watt Lownoise

Deze heeft achterop een draaiknopje zitten waarmee je de fan speed kan veranderen voor de voeding. Deze draait tussen de 1500-3000rpm.
Pc staat gewoon op de grond en ik kan hier vrij makkelijk bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:58

Kristof

is een Belgisch product

Enforcer schreef op 09 januari 2003 @ 19:13:
Nu willik dus de voeding middels de draaiknop op 1500rpm zetten, maar zitten daar nog enige "gevaren" aan ? Ik neem aan van niet anders zit die draaiknop er niet op, maar ik vraag ut tog maar even.
verkeerde gedachte...
Op sommige voedingen zit er ook een knopje om te schakelen tussen 220 en 130 volt
best niet aankomen als je hier in België of Nederland woont....

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik heb precies dezelfde voeding en die geeft @ 1500 rpm geen problemen, hoor :)
maar je hebt toch een los snoertje voor rpm-meting? Why heb je die dan niet aangesloten? Dan kan je em op 2000 rpm zetten ofzo.. :)
Sluit em even aan, dan :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Kristof schreef op 09 januari 2003 @ 19:52:
[...]

verkeerde gedachte...
Op sommige voedingen zit er ook een knopje om te schakelen tussen 220 en 130 volt
best niet aankomen als je hier in België of Nederland woont....
Nee, dat ding heeft echt een draaiknopje om de fan aan de buitenkant te een bit in te stellen :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
ik had tot voorkort een noname 350watt voeding, en die had een fan die ZOOO stil was, dat ik in het begin twijfelde of ie het wel deed,
nou hij deed het wel, maar had echt minimale luchtverplaatsing...
en die heeft het 6jaar goed gedaan (ik heb uiteindelijk een nieuwe voeding gekocht, omdat ik er 2 fans in wou hebben) en mijn computer heeft vaakgenoeg dagen aangestaan en middagen staan te renderen... dus ik denk haast dat het geen kwaad kan...
(owhja, om je fan rond de 2000 te krijgen,
eerst helemaal op min zetten, en dan een heel klein tikje naar boven draaien, zodat je de toon hoor veranderen en je duidelijk meer lucht voelt stromen... tja beter kan ik het niet uitleggen (owhja mischien heb je op sommige snelheden een rotte piep er door zitten, dan moet je hem gewoon een tikkeltje hoger zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Okyah schreef op 09 januari 2003 @ 19:53:
Ik heb precies dezelfde voeding en die geeft @ 1500 rpm geen problemen, hoor :)
maar je hebt toch een los snoertje voor rpm-meting? Why heb je die dan niet aangesloten? Dan kan je em op 2000 rpm zetten ofzo.. :)
Sluit em even aan, dan :)
Omdat mun Epox Mobo 3fan aansluitingen heeft, waarvan er 2 met RPM-meting en die laatste niet :)

Fan1 = CPU Fan
Fan2 = Power/Case Fan (NO RPM-Reading)
Fan3 = Case Fan

Hmm .. ik sluit um wel aan op mun case-fan , heb nog wel ergens zo'n molex verloop stukje om mun case-fan aan te sluiten op zo'n voeding connector ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
De FCA uitvoering van een Enermax voeding wordt gecontrolled door je moederbord, moet je hier een speciale aansluiting voor hebben op je moederbord? Ik kan hem namelijk niet vinden, ik heb een Abit KT7a MB. Dit bepaald of ik deze voeding wel of niet moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

wrcveen schreef op 11 January 2003 @ 00:10:
De FCA uitvoering van een Enermax voeding wordt gecontrolled door je moederbord, moet je hier een speciale aansluiting voor hebben op je moederbord? Ik kan hem namelijk niet vinden, ik heb een Abit KT7a MB. Dit bepaald of ik deze voeding wel of niet moet kopen.
gewoon een connector voor een fan :)
Je mobo kan toch wel rpms aflezen, neem ik aan?
Check dit even in je bios, maar als je daar je fanspeeds kan aflezen, kan ej ook de speed van de fan van die voeding aflezen, kan ik ieg wel :)
(a7v333 icm Enermax)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Ik heb de EG465AX-VE(G)(FMA, dus de iets zwaardere.
Draait hier al een jaar probleemloos op de laagste stand :+

Ook de lucht die uit de voeding komt is niet super warm.

Als door de lage toeren v/d fan de voeding zou beschadigen door oververhitting dan zouden ze niet goed bezig zijn bij Enermax.

[ Voor 7% gewijzigd door Redje op 11-01-2003 00:29 . Reden: ff typenummer opgezocht ]

Pagina: 1