Toon posts:

Linux router + nieuw Thompson adsl modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist m'n adsl pakket ontvangen van KPN. In dit pakket zit onder andere het nieuwe Thompson speedtouch 510i v4 modem. Dit modem bied o.a. NAT, UPnP, DHCP en dat soort zaken. In het verleden gebruikte ik altijd m'n linux router om het internet verkeer te regelen. En dat ben ik eigenlijk in de toekomst ook nog van plan.

De situatie is op moment. adsl modem <10.0.0.138 - 10.0.0.150> Eth0 Linux Doos Eth1 <192.168.1.1 - 192.168.1.x> rest van het netwerk.

Ik heb wel verbinding en ik kan nu ook vanuit het hele netwerk internetten. Ik heb daarvoor alleen even de volgende regel in iptables gezet: iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE. Zelf vind ik het nogal krom om er eigenlijk 2 keer geNAT word.

Kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat ik ongeveer weer de ouwe situatie terug krijg zo dat m'n linux doos weer als router/firewall kan dienen? Natuurlijk moet ik wel gebruik kunnen blijven maken van m'n ADSL verbinding ;)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
Ik heb vandaag ook m'n pakketje ontvangen (is nog niet bruikbaar met dank aan Tiscali :( ), toen ik op m'n CD rondneusde (die van KPN ADSL) zag ik in de dir Config een aantal alternatieve config files, onder andere met PPTP, dus de "klassieke" methode. Misschien dat je daar iets mee kan?

Verwijderd

Topicstarter
Zal daar eens even naar gaan kijken. De huidige situatie ben ik niet tevreden mee.
/me had liever zo'n oud modem gehad :(

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
Hmm ik ben best wel in m'n nopjes met het apparaat anders :)
Ik ga sowieso nog een servertje ernaast draaien voor mail/web/etc, maar sinds ik heb ontdekt dat de "echte" providers ook allemaal hardware routing gebruiken lijkt het me sneller en stabieler ivgl met een PC (maar in hoeverre zich dat uit op die snelheden...)

Verwijderd

Topicstarter
Ahh naar even wat zoeken heb ik het volgende gevonden op de adsl4linux site. Op hun forum stond de oplossing. Dit is de link: http://forum.adsl4linux.nl/viewtopic.php?t=814

Ik ga het nu even uitproberen. :D

Verwijderd

Solarsparc schreef op 09 januari 2003 @ 19:45:
Hmm ik ben best wel in m'n nopjes met het apparaat anders :)
Ik ga sowieso nog een servertje ernaast draaien voor mail/web/etc, maar sinds ik heb ontdekt dat de "echte" providers ook allemaal hardware routing gebruiken lijkt het me sneller en stabieler ivgl met een PC (maar in hoeverre zich dat uit op die snelheden...)
Da's niet helemaal correct. Tenzij je veeel geld uitgeeft zul je met een hardware router nooit de features en snelheid hebben van een pc. Sterker nog, kijk maar eens naar de Cisco PIX (router/firewall) serie. Da's gewoon een embedded x86 bordje met alles tussen een goedkope amd (of via eden, kan me vergissen) tot aan pentium 3's. In de grotere PIX dozen kun je zelfs "normale" pci netwerkkaarten steken (al zal je wel een compatible kaart moeten gebruiken). Zo verschrikkelijk veel scheelt het dus niet met een pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 20:57 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
je hoeft met die 510 modem geen router te gebruiken, dat modem IS al een router! Je kan'm direct met een crosscabletje aan je hub/switch hangen en dan kan je internetten! :D

Rookworst zonder R is ook worst.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik heb sinds kort ook ADSL en had daarbij een ethernetmodem besteld. Gelijk maar ff wat netwerkkaartjes besteld, ADSL4Linux gedownload en goed doorgelezen, blijkt bij de installatie dat dat helemaal niet nodig is omdat je hem rechtstreeks op je switch kan hangen :P
Opzich vind ik het wel fijn, zo hoef ik mijn PC die als router zou dienen niet meer 24/7 aan te laten staan, en de configuratie via de webinterface is erg makkelijk (geen gedoe met iptable rules om ICQ/MSN transfer aan te zetten ed). Als je toch perse je computer het PPTP/firewall werk wilt laten doen, kan je de router instellen als bridge zoals op het ADSL4Linux forum inde link hierboven staat.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Pagina: 1