DNS entrys local netwerk aan inet

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
Ik ben van plan om thuis een DNS servertje neer te zetten (Om mijn trage isdn-verbinding (al is het minimaal) te ontlasten, en om ervan te leren natuurlijk), maar nu zou het leuk zijn als ik mijn eigen pc's kon benaderen met een url...
Moet ik dan een domeinnaam hebben of zijn er bepalde namen daavoor beschikbaar?
Mag ik bijvoorbeeld een mx-entry op naam "mail" naar 192.168.0.2 laten wijzen? Of mag ik zelfs alles gebruiken, als ik de echte site maar niet wil bezoeken, en mijn dns-server niet te zien is vanaf het internet... (hoe moet ik mijn firewall dan instellen?)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zolang je op de 192.168.x.x range blijft mag het niks uitmaken
zal echter alleen intern werken

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je mag alles instellen in je lokale dns, dus ook mx dingen. Er zijn geen speciale namen beschikbaar om lokaal te gebruiken, maar er zijn wel bepaalde namen in gebruik op het wel. Die moet je niet gebruiken, dat zijn vooral de 2 letterige afkortingen van de langen, .com, .org, .net, .mil. er komen er nog een paar bij als .eu, .shop, .web enzo. Gebruik gewoon een vage 3 letterige afkorting als extentie (ik heb de eerste 3 letters van mijn achternaam gebruikt). Zolang die extentie uniek is, kan je alle woorden ervoor als lokale namen gebruiken.

Zolang je firewal l niet poort 53 toelaat, kan er niemand gebruik maken vanaf het internet van jouw dnsserver. Mochten ze het wel doen, dan hebbe n ze er niets aan, want als ze een lokale naam van jou opvragen, krijgen ze een private ip terug, en dat is niet te vinden op internet.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
Mijn firewall (en router) laat (binnenkort, fw staat er nog niet) wel 53 door, anders kan ik zelf niet internetten...
Maar idd, 192.168.x.y mogen ze best hebben hoor, daar komen me netwerk toch niet mee op...
Ik bedoelde ook meer, dat als ze iets intypen, dat ze dan niet meer naar een al bestaande locatie kunnen, maar als ik idd geen gebruikte dingen gebruik...

[toekomstdroom, vooral ivm adsl]
Als ik wel een domein naam heb, mag ik ze dan wel vernoemen naar dat domein, bijvoorbeeld server.nieuwkamp.com en mail.nieuwkamp.com?
En als we dan toch bezig zijn, kan ik een server thuis hosten met een domeinnaam (mag niet-commercieel van cistron, hosten bedoel ik)? Dan moet ik de officiele dns-tables veranderen in mijnstatische ip?
[/toekomstdroom, vooral ivm adsl]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het gaat ook alleen om requests van buiten naar binnen op poort 53.