Toon posts:

Instabiel systeem (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vorig jaar september het volgende systeem...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Chieftec 340W PSU
Epox 4G4A (i845G), 533Mhz FSB
Intel P4B 2.4 Ghz (533Mhz FSB)
1 x 256Mb Kingston PC2100 CL2
1 x 256Mb Corsair PC2700 CL2
ATI Radeon 9700 Pro
Creative SB Audigy Player
3COM 10/100Mbit NIC

Windows XP Prof geupdate naar SP1 + DX 9.0 (ook DX8.1 gehad)

Soms... zeg maar 1 a 2 keer in de maand ofzo... dan kan tie ineens helemaal vast lopen. Gewoon als ik bijna niets zit te doen, gewoon in Windows. Vaak hoor ik dan een schrel geluid door mijn koptelefoon gaan. Dan kan ik helemaal niets meer doen, het beeld staat er nog wel en hij reboot niet.
Maar goed, das vind ik nog niet het ergste. Volgende probleem wel..

Ik was altijd een UT speler, maar sinds ik UT2003 speel heb ik daar in last van een rare soort van mouselag ofz. Het is vaak als er veel in beeld gebeurd (veel belasting op het systeem), dan gaat me cursor zwieberen en reageerd nog amper om mijn muis. Het is niet altijd, maar toch zeker dagelijks een paar keer. Dat is uitermate irritant als je probeerd op het hoogste niveau mee wilt draaien. (gamen is een soort sport voor me).
Het is helemaal erg als ik TeamSpeak2 (een voicom progje) op de achtergrond heb draaien (ik speel in een clan) en ga spelen. Dan is het echt niet meer te doen, terwijl dat eigenlijk prima zou moeten werken.

Ik geloof niet dat ik dit probleem heb in UT, en ik denk omdat dat komt omdat mijn systeem daar niet zoveel belast wordt als in UT2003. Ook heb ik problemen met "haken" dus niet een typisch geval van haperen, maar dat tie soms heel even een fractie stil staat, als ik mIRC hoger dan versie 6.01 (met 6.01 en lager gaat het goed) aan heb staan op de achtergrond.

Alle drivers zijn up 2 date, me BIOS is nog niet zo lang nog gelden geupdate en me Windows en programma`s zijn ook allemaal erg up 2 date. Ook heb ik al meerdere malen alles er opnieuw op gezet... niets lijkt te helpen :(

Zou dit kunnen liggen aan bijv. het moederbord? Dat wanneer deze onder druk komt staan het allemaal niet meer zo goed aan kan? Zou dit hardware-related kunnen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 17:56 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 23:44
hmz mja da met da geluid heb/had ik ook.. dan blijft je geluid op een fractie van een seconde hangen.. das die piep... wrom t crasht.. uhh.. probeer eens een format + reinstall? *hielp bij mij*

Verwijderd

Topicstarter
BobR13 schreef op 09 January 2003 @ 18:08:
hmz mja da met da geluid heb/had ik ook.. dan blijft je geluid op een fractie van een seconde hangen.. das die piep... wrom t crasht.. uhh.. probeer eens een format + reinstall? *hielp bij mij*
Ook heb ik al meerdere malen alles er opnieuw op gezet... niets lijkt te helpen
;)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Misschien een wilde gok, maar trek die Audigy eruit en doe het even zonder of met onboard sound.

Baat het niet dan schaad het niet... ondanks je geen Via chipset hebt weet je het nooit met die dingen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Probeer eens met zoveel mogelijk kaarten eruit en dan één per één trgsteken... Heb ook een soortgelijk probleem gehad en bleek een rotte netwerkkaart te ziejn (ook 3Com).
Dat haperen in UT2003 is dat bij online spelen?

Blog (Linux-related)

• Ainnir
  • Niet online
ik heb hetzelfde probleem gehad.. bleek de geluidskaart te zijn icm raid controller.. die zaten samen op 1 irq..

Verwijderd

Topicstarter
SnK schreef op 09 januari 2003 @ 21:50:
ik heb hetzelfde probleem gehad.. bleek de geluidskaart te zijn icm raid controller.. die zaten samen op 1 irq..
Waar kan ik mijn IRQ`s zien / wijzigen?

Verwijderd

Topicstarter
Jensd schreef op 09 January 2003 @ 21:46:
Probeer eens met zoveel mogelijk kaarten eruit en dan één per één trgsteken... Heb ook een soortgelijk probleem gehad en bleek een rotte netwerkkaart te ziejn (ook 3Com).
Dat haperen in UT2003 is dat bij online spelen?
Ik heb onboard sound en video... maar als ik met die video chip ga spelen haperd het zoiezo. Weet niet of het in Singleplayer ook is, zal dat v/h weekend ns ff uitspelen :)

• Ainnir
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 22:25:
[...]

Waar kan ik mijn IRQ`s zien / wijzigen?
rechtermuisklik op icoontje 'my computer' op het bureaublad -> manage -> rechtermuisklik op device manager -> view -> resources by type

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik had ook een probleem, maar dan met meerdere games, als ze wat meer intensief werden werd het te zwaar. Ik heb ongeveer systeem als jouw. Bleek ook IRQ te zijn. Moet je ff met de pci kaarten gaan schuiven in je systeem, zodat irq's allemaal vrij zijn.

Tweakers Discord

Verwijderd

2 geluidskaarten is altijd omste beurt installeren, anders botsing :9

dus 1st de on-board (of deze uitzetten in bios)
daarna Audigy

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 09 January 2003 @ 22:38:
ik had ook een probleem, maar dan met meerdere games, als ze wat meer intensief werden werd het te zwaar. Ik heb ongeveer systeem als jouw. Bleek ook IRQ te zijn. Moet je ff met de pci kaarten gaan schuiven in je systeem, zodat irq's allemaal vrij zijn.
Ik weet niet zeker of het ook met meerdere games is, ik speel namelijk alleen maar UT2003. Maar wat voor probleem had jij precies dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 22:45:
2 geluidskaarten is altijd omste beurt installeren, anders botsing :9

dus 1st de on-board (of deze uitzetten in bios)
daarna Audigy
De geluidskaart is disabled in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
SnK schreef op 09 januari 2003 @ 22:37:
[...]

rechtermuisklik op icoontje 'my computer' op het bureaublad -> manage -> rechtermuisklik op device manager -> view -> resources by type
Dit krijg ik dan...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gamm/mijnIRQ.jpg

Is dit goed of moet er iets veranderd worden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zijn de voltages van de voeding? (check in BIOS / met MBM).

Probeer ook eens in de BIOS "Assign IRQ to VGA" op enabled te zetten. De Radeon zou daarna op IRQ9 moeten lopen. Mocht dat niks oplossen, dan zou ik eens de 3Com eruittrekken of verschillende 3Com drivers uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de 3Com netwerkkaart verplaatst van pci-slot #5 naar #2. Liep alleen wel tegen deze error op
http://www.xs4all.nl/~gamm/wtf.jpg
waarop ik NEE heb geantwoord. Hoe kan ik die ouwe registraties verwijderen?

Me IRQ`s zagen er toen zo uit...
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gamm/mijnIRQnaverplaatsing3com.jpg

Toen werkte mijn geluid niet meer =X

Ik heb nu me Creative geluidskaart in poort #3 en me 3Com in #6. Mijn IRQ`s zien er nu zo uit...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gamm/mijnIRQnaverplaatsing3com2.jpg

Anyways... nu krijg ik me geluid nogsteeds niet aan de praat. Ik heb in de BIOS trouwens de optie USB Mouse Support van disabled af gehaald, misschien verhelpt dit het muiszwieberen ingame.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 10 januari 2003 @ 17:12:
Hoe zijn de voltages van de voeding? (check in BIOS / met MBM).

Probeer ook eens in de BIOS "Assign IRQ to VGA" op enabled te zetten. De Radeon zou daarna op IRQ9 moeten lopen. Mocht dat niks oplossen, dan zou ik eens de 3Com eruittrekken of verschillende 3Com drivers uitproberen.
Voltages v/d voeding huh? Ik weet dat me voeding 340Watt is, maar wat jij precies wilt weten is me een raatsel. Ik heb gekeken naar die instelling Assing IRQ to VGA, maar kon um niet vinden. Staan wel een hele reeks mogelijkheden wat betrekking heeft op poorten en IRQ`s.

Ik heb zojuist me BIOS geflashed naar de laatste versie op de epox.nl site. Ik denk dat ik nu me C schijf maar es ff ga formateren en Windows en alles er opnieuw op ga zetten. Want me geluid doet het nogsteeds niet (helemaal aan het begin, met me eerste post nog wel)

Iemand nog tips voor de plaatsing van mijn 2 pci-kaarten voor ik dit ga doen? Heb dus 6 PCI sloten en 2 PCI-kaarten. De 3Com NIC zit nu in #6 en de Creative Audigy in #3. Of misschien tips voor de BIOS instellingen? Alles staat nu nog op de Optimised Defaults.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
/me ROFLMAO

over dat me geluidskaart het niet meer wilde doen... het stekkertje van me koptelefoon had ik in de verkeerde poort gedouwd :+

Verwijderd

Topicstarter
Me prob is nogsteeds niet solved :(

*bumb*

Oh.. om er nog een wat nuttigere post van te maken...
Ik heb ALWEER me C schijf geformateerd en alle shit er weer terug op gezet, maar het mocht weer niet baten. Heb nu mijn geluidskaart en netwerkkaart in een andere PCI slot gedouwd en we gaan weer testen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 01:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou had ik altijd 1 geheugenreep van 256mb op 333mhz draaien. Maar sinds vandaag heb ik er 2. Toen ik de tweede er bij prikte en UT2003 wilde proberen, hing het zooitje al na enkele seconden. Ik ben er nu achter dat ik ze allebij op 266mhz moet draaien wil ik me systeem stabiel hebben.

Eén reep op 333mhz lukt wel meer 2 repen op 333 is dus te veel gevraagd van mijn moederbord :(
Ik heb dus een Epox 4G4A (i845G) die "officieel" geen PC2700 ondersteunt, maar wel de divider er gewoon voor heeft. Om die reden heb ik destijds ook dit bord gekocht (en niet de i845e).

Denken jullie dat de winkel hem terug zullen nemen omdat het boeltje niet werkt op 333mhz? Heb um bij Informatique gekocht.

Ik kan nu trouwens ook gewoon teamspeak gebruiken en gamen tegelijk :) Dus me probs zijn opgelost. Tis alleen klote dat ik 2 (dure) repen Corsair PC2700 CL2 Platinum Heatspreader heb, waar ik bij lange aan niet alles uit kan halen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 19:43:
Nou had ik altijd 1 geheugenreep van 256mb op 333mhz draaien. Maar sinds vandaag heb ik er 2. Toen ik de tweede er bij prikte en UT2003 wilde proberen, hing het zooitje al na enkele seconden. Ik ben er nu achter dat ik ze allebij op 266mhz moet draaien wil ik me systeem stabiel hebben.

Eén reep op 333mhz lukt wel meer 2 repen op 333 is dus te veel gevraagd van mijn moederbord :(
Ik heb dus een Epox 4G4A (i845G) die "officieel" geen PC2700 ondersteunt, maar wel de divider er gewoon voor heeft. Om die reden heb ik destijds ook dit bord gekocht (en niet de i845e).

Denken jullie dat de winkel hem terug zullen nemen omdat het boeltje niet werkt op 333mhz? Heb um bij Informatique gekocht.

Ik kan nu trouwens ook gewoon teamspeak gebruiken en gamen tegelijk :) Dus me probs zijn opgelost. Tis alleen klote dat ik 2 (dure) repen Corsair PC2700 CL2 Platinum Heatspreader heb, waar ik bij lange aan niet alles uit kan halen.
heb je al een andere voeding getest ?

en je kan je voedings waarde chekken in je bios
of met een progsel als speedfan :>

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 27-02-2003 20:18 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 27 February 2003 @ 19:53:
[...]

heb je al een andere voeding getest ?

en je kan je voedings waarde chekken in je bios
of met een progsel als speedfan :>
Ik heb maar 1 voeding :x en dat is dus een Chieftec 340W. Voedingswaarde zal ik zo ns checke

Bedoel je dit? VDIMM = 1.50 V
Ik heb alles standaard staan btw.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 23:46 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 23:38:
[...]

Ik heb maar 1 voeding :x en dat is dus een Chieftec 340W. Voedingswaarde zal ik zo ns checke

Bedoel je dit? VDIMM = 1.50 V
Ik heb alles standaard staan btw.
nee dus ik bedoel de waardes
van 3.3 v
5 v
12 v :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1