Toon posts:

FreeBSD 4.7 toetsenboord probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb met mijn zotte kop perongeluk sshd uitgezet, dus moet ik even handmatig sshd aanzetten op server, schijnt het dat je niet met bsd zomaar weer je toetsenboord (ps2) kan aansluiten als je freebsd bak nog aanstaat. Nu vraag ik me af of een usb toetsenboord wel gaat werken? Aangezien ik dan even iemand bel met een usb toetsenboord en die aansluit, of moet ik echt rebooten?? Waarom ik dit vraag, ik weet niet of een usb toetsenboord zomaar in kan geplugt worden. Aangezien het toetsenboord ook niet werkt. En ik kan 't ook nog niet uit testen, maar als het mogelijk is dan heb ik nog een optie...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 20:29 ]

Verwijderd

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

Zelf al gezocht in de BSD manual? Vertel eens wat je al geprobeerd hebt om uit te vinden of USB gaat werken.

Volgens mij zit het wel in de Generic kernel (weet niet zeker) maar anders zouden mensen met een usb plank het zelf niet kunnen installeren voor op de desktop. Wat is trouwens de moeite voor een reboot? Ben je minder tijd mee kwijt dan een toetsenbord ophalen en weer aansluiten :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10

Predator

Suffers from split brain

# USB support
device uhci # UHCI PCI->USB interface
device ohci # OHCI PCI->USB interface
device usb # USB Bus (required)
device ugen # Generic
device uhid # "Human Interface Devices"
device ukbd # Keyboard
device ulpt # Printer
device umass # Disks/Mass storage - Requires scbus and da
device ums # Mouse
device uscanner # Scanners
device urio # Diamond Rio MP3 Player
Het zit dus iig in de GENERIC kernel :)

Waarom test je gewoon niet of je je ps/2 keyboard kan inpluggen ?
Als ik me niet vergis heb ik dat al een paar maal gedaan zonder probleem...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 17:17:
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

Zelf al gezocht in de BSD manual? Vertel eens wat je al geprobeerd hebt om uit te vinden of USB gaat werken.

Volgens mij zit het wel in de Generic kernel (weet niet zeker) maar anders zouden mensen met een usb plank het zelf niet kunnen installeren voor op de desktop. Wat is trouwens de moeite voor een reboot? Ben je minder tijd mee kwijt dan een toetsenbord ophalen en weer aansluiten :)
Je begrijpt 't verkeerd, en ik ben niet nieuw in Nos, en als je goed had gelezen had je begrepen wat ik bedoelde. Maar hij staat al aan, maar als ik mijn ps/2 inplug werkt het niet! Daar moet je kernel feature voor compilen. Wat ik me dus afvroeg of een usb toetsenboord wel meteen werkt?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11

deadinspace

The what goes where now?

PS/2 is officieel niet hotswappable. Dat houdt in dat je een PS/2 toetsenbord volgens de standaard niet van je computer af mag halen of eraan mag hangen als hij eenmaal aanstaat. Als je dat wel doet is het ongedefinieerd wat er gebeurt.

Het resultaat daarvan is dat verschillende moederborden heel verschillend kunnen reageren... Het kan zijn dat als je zonder tobo boot een tobo nooit gaat werken tot je reboot, het kan zijn dat je gewoon naar hartelust kunt hotpluggen, en het kan zelfs zijn dat je je PS/2 poort opblaast als je probeert te hotswappen (komt maar zelden voor though).

Helaas is dat dus allemaal geldig gedrag. Ik gok dus dat het niet aan FreeBSD ligt dat je toetsenbord niet werkt, maar aan de computer zelf. Het kan zijn dat na een BIOS update hotswapping wel mogelijk is (dat werkte op mijn desktop in ieder geval).

Je kunt evt nog kijken of je FreeBSD bak een login heeft op de seriele poort (ik weet niet of dat standaard aan staat).
En anders kun je nog wachten tot er een exploit is gevonden voor een van de services die je draait :+

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 09 January 2003 @ 17:51:
PS/2 is officieel niet hotswappable. Dat houdt in dat je een PS/2 toetsenbord volgens de standaard niet van je computer af mag halen of eraan mag hangen als hij eenmaal aanstaat. Als je dat wel doet is het ongedefinieerd wat er gebeurt.

Het resultaat daarvan is dat verschillende moederborden heel verschillend kunnen reageren... Het kan zijn dat als je zonder tobo boot een tobo nooit gaat werken tot je reboot, het kan zijn dat je gewoon naar hartelust kunt hotpluggen, en het kan zelfs zijn dat je je PS/2 poort opblaast als je probeert te hotswappen (komt maar zelden voor though).

Helaas is dat dus allemaal geldig gedrag. Ik gok dus dat het niet aan FreeBSD ligt dat je toetsenbord niet werkt, maar aan de computer zelf. Het kan zijn dat na een BIOS update hotswapping wel mogelijk is (dat werkte op mijn desktop in ieder geval).

Je kunt evt nog kijken of je FreeBSD bak een login heeft op de seriele poort (ik weet niet of dat standaard aan staat).
En anders kun je nog wachten tot er een exploit is gevonden voor een van de services die je draait :+
Nope, freebsd kan dat niet want op linux werkt het wel hier nog ene link met info: http://www.bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/132

En neen, ik ben niet van bsdfreaks.nl dus geen spam enzo :)

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Normaal gesproken blijft je toetsenbord werken op freebsd als tijdens het booten er ook een toetsenbord aangesloten is. Start je echter op zonder toetsenbord, dan laadt hij de driver niet tijdens het booten en moet je rebooten om het te laden.

Maar als je in FreeBSD bij het compilen van de kernel in dit stukje:
code:
1
2
3
# atkbdc0 controls both the keyboard and the PS/2 mouse
device          atkbdc0 at isa? port IO_KBD
device          atkbd0  at atkbdc? irq 1 flags 0x1

"flags 0x1" weghaalt, dan laadt hij de toetsenbord driver ook al is het toetsenbord niet aangesloten tijdens het booten... :)

zie ook freebsddiary.org

Er staat dat het "probleem" van het niet laden van de driver als er geen toetsenbord is aangesloten ook voor usb toetsenborden geldt.

In het artikel staat dat hij daar geen oplossing voor weet, best wel jammer want bij een usb toetsenbord weet je wel zeker dat de poort niet opgeblazen wordt... :P

* Leon gebruikt het ook een hele tijd, handig als je ineens make world wilt doen of ssh het niet meer doet.. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Leon op 09-01-2003 18:09 ]

Eeuwige n00b

Pagina: 1