Toon posts:

[subwoofer] Welke sub, de JBL PB 12 of REL Q200

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me de afgelopen tijd druk bezig gehouden met het zoeken naar een goede subwoofer voor mijn HT. Over het nut van een subwoofer zijn de meningen wel gelijk, gewoon doen! Maar welke sub zal ik aanschaffen! Ik wil niet 1000 euro uitgeven voor een sub! Nou zag ik een REL Q200 voor 699,- euro en een JBL PB 12 voor 502,- euro. Welk vermogen moet een subwoofer zijn om een beetje bij mijn huidige set te passen. Ik heb 2 JBL S310 als frontspeakers en 2 JBL S38 als rearspeakers. De front speakers zijn beide 200 W en de rear speakers zijn beide 175 W.

Dus welke subwoofer is het beste, ik weet van de reputatie van REL maar al mijn andere speakers zijn JBL!

FF offtopic als iemand mij zou kunnen helpen aan een JBL S-Center of weet waar ik deze kan krijgen ben ik ook al erg blij!

Verwijderd

JBL RULEZ !!! Worden nie voor niets in veel bioscopen en uitgaangelegenheden gebruikt. Ben zelf zwaar tevreden over mijn TLX 5000 speakers van JBL. Maar das geen sub zul je zeggen, nee, maar zegt wel iets over het merk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 17:49:
JBL RULEZ !!! Worden nie voor niets in veel bioscopen en uitgaangelegenheden gebruikt. Ben zelf zwaar tevreden over mijn TLX 5000 speakers van JBL. Maar das geen sub zul je zeggen, nee, maar zegt wel iets over het merk.
En Rel is niet goed wou je zeggen :+

Het merk sub is niet belangrijk, meestal zijn dit anonieme houten dozen en hoef je je niet druk te maken over het uiterlijk.

Rel heeft zoals je zegt, een enorme reputatie op sub gebied, maar om een goede keus te maken moet je toch echt gaan luisteren, het liefst in je eigen kamer.

Dus vort! eerst luisteren en dan posten :P

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 14:09
Ik heb al geruime tijd een PB10, ongeveer een jaar (waar ik toen trouwens nog 500 euro voo betaald heb, maar ja nieuwer is duurder he :( ). Nu zijn de prijzen van die sub wel gezakt omdat ie al een tijd lang uit is maar zo gaat dat. Afijn het is gewoon een hele goede sub, heb er ook alleen maar goede reviews over gelezen. Toen ik een sub wilde kopen zat ik te wijfelen tussen een rel en de PB10, de rel was toendertijd een Q50, welke niet meer geleverd wordt. De rel kost ook 500 euro, dus de prijs is hetzelfde. Nu heeft dde pb10 een 10 inch driver en een zwaardere versterker, dat leek me fijner, al zegt de grootte van de driver ook niet altijd alles maar das weer een ander verhaal (zie o.a. de sub van Sunfire :) ).

Voordelen van de JBL zijn vooral een uitschakelbaar filter, wanneer je hem aansluit op de LFE.
Nadeel van de JBL is een niet traploos instelbare fase regeling, maar ik ben er ook niet zeker van of die rel dat wel had.

Verwijderd

Ik heb hier zelf REL staan maar dat is echt subliem!!

• fisherman
Trouwens die rel voor 700 euro zou ik gelijk halen hoor, is volgens mij heel goedkoop, wanneer hij meer dan 1000 zou kosten zou ik nog ff doorsparen voor een SVS sub.
Dat is zo ongeveer wel het beste wat je op het moment zou kunnen krijgen en die zijn over het algemeen niet zo belachelijk duur en een heel stuk beter dan REL of wat dan ook.
De vraag is alleen of je het wel thuis wil hebben staan of lievergezegd durft, want daar is een REL storm 3 ook niets bij, de studio zal het misscien nog wel bij kunnen benen, maar die is wel ff rond de 6000 euro en een SVS heb je volgens mij al voor 1400 euro ofzo

das trouwens inclusief aparte versterker :)

[ Voor 4% gewijzigd door fisherman op 09-01-2003 19:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 19:15:
Ik heb hier zelf REL staan maar dat is echt subliem!!
fisherman schreef op 09 januari 2003 @ 19:20:
Trouwens die rel voor 700 euro zou ik gelijk halen hoor, is volgens mij heel goedkoop, wanneer hij meer dan 1000 zou kosten zou ik nog ff doorsparen voor een SVS sub.
Dat is zo ongeveer wel het beste wat je op het moment zou kunnen krijgen en die zijn over het algemeen niet zo belachelijk duur en een heel stuk beter dan REL of wat dan ook.
De vraag is alleen of je het wel thuis wil hebben staan of lievergezegd durft, want daar is een REL storm 3 ook niets bij, de studio zal het misscien nog wel bij kunnen benen, maar die is wel ff rond de 6000 euro en een SVS heb je volgens mij al voor 1400 euro ofzo

das trouwens inclusief aparte versterker :)
Waarom praat iedereen over Rel alsof het 1 sub is? Je hebt 10 Rel subs, die vallen onder de ST serie en Q serie, de St's zijn over het algemeen erg muzikaal de q serie is meer geschikt voor HT. Alle St's zijn downfireing, wat natuurlijk niet betekend dat downfireing alleen geschikt voor muziek en niet voor film is, of andersom. ;)

Dus als je nou over Rel (of andere subs) praat, probeer er dan wat dieper op in te gaan, ten eerste welke rel, en wat je er mooi aan vindt, bijvoorbeeld afstelling, uiterlijk, geluid en wat spreekt je dan zo aan aan het geluid.

• fisherman
*kuch* *kuch* ik zeg duidelijk om welke REL het hier gaat. Maar iedereen hier praat of dat REL HET merk subwoofer is, maar dat is namelijk helemaal niet zo.
REL maakt idd hele goede subwoofers, maar er moet niet overdreven worden en je hoort mij ook niet zeggen dat JBL dat wel maakt.

Wat ik van REL weet is dat ze kasten kunnen "zuchten" en dat is bij zon prijs, niet echt wat je kan verw88, is trouwens alleen waargenomen bij de Storm 3.

Maar echt imposant zijn die REL woofertjes nu ook weer niet, je betaalt eerder voor de naam dan voor REL zelf.
De Q serie is idd heel geschikt voor HT. De ST serie behoort muzikaler te zijn. Maar er zijn meer muzikale subwoofers, denk o.a. aan MJAcoustics, welke niet echt voor HT geschikt zijn, maar wel veel eerder voor muziek, als ondersteuning van de frontspeakers.

Bu kost de REL Storm 3 iets van 1200-1300 euro. Ik zeg alleen maar dat je daarvoor beter een SVS sub aan kan schaffen, wanneer je echt imposant geluid wil hebben. Die blaast de STORM 3 er echt uit geloof mij. En dat voor maar een klein beetje meer.

Nadeel is wel dat hij helemaal uit amerika zal moeten komen, maar das wel te regelen :)

• i_like_scotland
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 17:49:
Tuurlijk :Z ik denk dat zo´n Rel wel even een stukje beter is, zeker als je je subwoofer ook voor muziek wil gebruiken. Ik heb zelf een slechte ervaring met JBL subwoofers, ze dreunen veelste veel na, dat is echt heel lelijk met muziek.

Verwijderd

ik zou zelf voor klipsch gaan :D
vind ik qua sub woofers echt rulen

Verwijderd

Ik heb zelf een slechte ervaring met JBL subwoofers, ze dreunen veelste veel na, dat is echt heel lelijk met muziek.
Mag ik vragen welk JBL je gehoord heb, want heb ook een JBL gehoord die strak bleef, en totaal niet door dreunde. Heb zelf de PB-10 toen gehoord met een Enya cd en een Enigma cd die ik had meegenomen. En moest wel zeggen dat hij netjes rustig bleef, geen zware door dreun bass.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 23:24 . Reden: Quote is moeilijk te schrijven :) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 23:23:
[...]

Mag ik vragen welk JBL je gehoord heb, want heb ook een JBL gehoord die strak bleef, en totaal niet door dreunde. Heb zelf de PB-10 toen gehoord met een Enya cd en een Enigma cd die ik had meegenomen. En moest wel zeggen dat hij netjes rustig bleef, geen zware door dreun bass.
Nou, kijk bij ons in de zaak zijn toch wel een paar JBL subs die niet echt goed omgaan hier mee, dan gaan ze te lang door of ze gaan over hun nek :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, luisteren ja! Ik wist wel dat ik dat antwoord zou krijgen. Maar ik wil hem eigenlijk alleen voor HT gebruiken en hoe moet ik dat luisteren dan? Vragen of de winkel de sub wil aanzetten met een meegebrachte film? In een luisterkamer? Lijkt me wel lastig, want hoe weet ik of de sub bij mijn huidige speakers passen! En welk vermogen is nodig!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:17:
Hmm, luisteren ja! Ik wist wel dat ik dat antwoord zou krijgen. Maar ik wil hem eigenlijk alleen voor HT gebruiken en hoe moet ik dat luisteren dan? Vragen of de winkel de sub wil aanzetten met een meegebrachte film? In een luisterkamer? Lijkt me wel lastig, want hoe weet ik of de sub bij mijn huidige speakers passen! En welk vermogen is nodig!
Vermogen? Daar praten we niet over, totaal irrelevant bij een sub, tis eerder de maximale uitslag die bepaald tot hoever je hem kan belasten.

Je moet idd gaan luisteren, als je hem veel voor HT gaatr gebruiken is het minder belangrijk dat hij goed met je speakers matcht, wel is het belangrijk dat je de bas die hij produceerd voldoende en aangenaam vindt.

Dit ga je testen met een dvdtje ofzo, zul jij of een winkel vast wel hebben. Meestal hebben ze The Fith Element wel standaard aanstaan ;)

Verwijderd

zwaar vermogen nemen, goede versterker erachter en dan vullen doom zetten en dan schuif je

Verwijderd

Topicstarter
Juist ja, dank voor de info! Als je straks een volledige zin kan produceren die a. door iedereen te begrijpen wordt en b. wel relevante informatie bevat meld je je nog maar een keer!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 18:26:
zwaar vermogen nemen, goede versterker erachter en dan vullen doom zetten en dan schuif je
Aha zo moet, heel verhelderend |:(

Wie nu nog durft te zeggen dat Hardcore je hersens niet aantast }:O

:+

(edit: Net even op de users andere posts gezocht, 16 posts waarvan allemaal vandaag maakte hem verdacht. Allemaal crap dus, hij is ook al in SM gemeld)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 20:17 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
lol die gast spoort echt niet. :D
ik heb ff die 16 posts doorgelezen van hem gelezen en slaan totaal nergens op,
wel lagwekkend :D

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Publiekelijk afzeiken heeft ook geen zin..... (ja ja de moraalridder ;) )

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 22:37

Jag

Dnc1n schreef op 10 January 2003 @ 20:26:
lol die gast spoort echt niet. :D
ik heb ff die 16 posts doorgelezen van hem gelezen en slaan totaal nergens op,
wel lagwekkend :D

Hehe :P.
Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:17:
Full range speakers combineren met een sub is vooral een kwestie van volumeknop goed zetten, crossover frequentie zorgvuldig kiezen en beetje schuiven met de sub door de kamer.
Hoeveel vermogen? Hangt helemaal af van type sub en wat je wilt. Als algemene regel kan je stellen dat hoe groter de sub, hoe minder vermogen je nodig hebt voor dezelfde hoeveelheid geluid. En die verschillen kunnen groot zijn, kan wel factor 100 schelen in het extreme geval (hoog efficiente 200L sub vergeleken met klein gesloten kastje met Linkwitz transform).
In praktijk zullen de meeste mensen wel genoeg hebben aan de subs die je noemde in je beginpost qua output.

Verwijderd

www.magnat.de die hebben leuk spul voor thuis en car

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Zelfbouw ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

hehe exactly my point ;)

Maar laten we het maar bij niet DIY houden, denk dat de topicstarter die overweging al heeft gemaakt.

toch? :X >:)

• tbusquet
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 11:09:
[...]
hehe exactly my point ;)

Maar laten we het maar bij niet DIY houden, denk dat de topicstarter die overweging al heeft gemaakt.

toch? :X >:)
Hoezo ? Ik dacht dat ik toch wel bewezen had dat het niet moeilijk en of duur hoeft te zijn om een sub van een goed formaat met goede performance te bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tbusquet/cuben007.JPG

Passief bouw je ze voor 300 euro per stuk. Dan een ampje erbij, en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door tbusquet op 11-01-2003 11:22 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

tbusquet schreef op 11 januari 2003 @ 11:14:
[...]

Hoezo ? Ik dacht dat ik toch wel bewezen had dat het niet moeilijk en of duur hoeft te zijn om een sub van een goed formaat met goede performance te bouwen.

[afbeelding]

Passief bouw je ze voor 300 euro per stuk. Dan een ampje erbij, en klaar.
Ja, daar ben ik me wel van bewust, trouwens behalve jouw sub zijn er nog veel makkelijker bouwbare subs. Kies bij speaker enco een subje uit, neem een houtpakketje mee, lijmen en klaar is kees. Daarna kan je lekker veel tijd besteden aan het afwerken. Tijd die je niet nodig hebt gehad voor het zagen van de panelen :)

en geloof mij, voor het geld van een Quake, bouw je een veel beter presterende DIY sub ;)

Maar dat neemt niet weg dat veel mensen DIY niet zien zitten en niet alleen omdat ze het niet denken te kunnen.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik denk dat ook de waarde van een DIY wat sneller afneemt, of niet :?
ik bedoel niet veel mensen gaan naar een zelfbouwsub sub 2ehands kijken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 11-01-2003 11:48 ]

• tbusquet
Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 11:43:
[...]
Ja, daar ben ik me wel van bewust, trouwens behalve jouw sub zijn er nog veel makkelijker bouwbare subs. Kies bij speaker enco een subje uit, neem een houtpakketje mee, lijmen en klaar is kees. Daarna kan je lekker veel tijd besteden aan het afwerken. Tijd die je niet nodig hebt gehad voor het zagen van de panelen :)

en geloof mij, voor het geld van een Quake, bouw je een veel beter presterende DIY sub ;)

Maar dat neemt niet weg dat veel mensen DIY niet zien zitten en niet alleen omdat ze het niet denken te kunnen.
MDF laat je zagen, en dan ben je NOG veel goedkoper uit dan bij een compleet pakket wat je koopt bij SenC...

Bovendien is er dus veel efficienter te bouwen.

• tbusquet
Dnc1n schreef op 11 januari 2003 @ 11:48:
ik denk dat ook de waarde van een DIY wat sneller afneemt, of niet :?
ik bedoel niet veel mensen gaan naar een zelfbouwsub sub 2ehands kijken ;)
Dat zou je nog wel eens kunnen verbazen.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 20:35
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 20:08:
[...]
Aha zo moet, heel verhelderend |:(

Wie nu nog durft te zeggen dat Hardcore je hersens niet aantast }:O

:+

(edit: Net even op de users andere posts gezocht, 16 posts waarvan allemaal vandaag maakte hem verdacht. Allemaal crap dus, hij is ook al in SM gemeld)
ik, ik post namelijk meestal vrij intelligente dingen
Pagina: 1