[Win2K]fysiek geheugen dump

Pagina: 1
Acties:

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 10:59
Hallo, een vriend van mij heeft een probleem met zijn pc, maar aangezien hij geen email heeft van een provider kan hij niet hier op GoT posten.
Ik heb kort geleden een nieuwe PC gekocht en ben daar zeer actief mee bezig geweest. Nou heb ik echter één probleem (vertel), zodra ik een zwaarde applicatie start (grafische games, zelfs één maal de virusscanner), dan draait dat allemaal, maar na een tijd (dat kan varieren van 2 minuten tot 2 uur), wordt het scherm zwart, en reboot de computer. Vervolgens krijg ik een blauw scherm met daarop iets van "start fysieke geheugendump". Nou wil ik graag weten wat dat inhoudt, want die windows help bestanden helpen dus bar weinig!

Mijn systeemgegevens:

Intel Pentium IV 2,4 ghz

512 MB DDR RAM PC2700

ASUS P4S8X ATA133 onboard LAN + sound

ASUS GeForce 4 Ti4200S 128 MB RAM

LITEON DVD 16x48x

LITEON CDRW 52x24x52

Maxtor 40 GB HDD 7200 rpm

Ik draai Windows 2000 proffesional. De programma's waar ik problemen mee heb zijn Norton Systemworks 2001 (1x de fout in), Battlefield 1942 en Warcraft 3 (laatste 2 zijn herhaaldelijk foutmeldingen).

Ik heb alle nieuwe drivers gedownload, PC gecontrolleerd op virussen en alle mogelijk patches geinstalleerd maar dat probleem blijft! Wie weet?

Alvast bedankt!
Kan iemand hem helpen?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Beetje weinig info, maar klinkt als een hardware probleem.
als ik een zwaardere applicatie start...
eerste mogelijkheden:
- processor te warm of brak (of overgeklokt?)
- geheugen brak (of overgeklokt, of te scherpe latency's?)

Dus: temperatuur processor meten, eventueel andere processor proberen, geheugen testen en ander geheugen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pooh op 09-01-2003 15:33 ]

• Lentje
Geen van beide zijn overgeklokt. Ik heb ze zelf ingebouwt en na het rebooten ligt de temperatuur op ca. 40+ graden. Na gewoon opstarten is dat 30+ graden. Ik heb trouwens geen vergelijkbaar geheugen/processor om te testen.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Lentje schreef op 09 January 2003 @ 15:47:
Geen van beide zijn overgeklokt. Ik heb ze zelf ingebouwt en na het rebooten ligt de temperatuur op ca. 40+ graden. Na gewoon opstarten is dat 30+ graden. Ik heb trouwens geen vergelijkbaar geheugen/processor om te testen.
40+ na normaal gebruik zegt niet zoveel. De vraag is vooral hoe hoog de temperatuur oploopt als je de processor 100% belast. Als er meerdere geheugenmodules inzitten, kun je kijken of het probleem zich ook voordoet als er maar 1 inzit. (en dan natuurlijk ze allemaal apart proberen)

Voor testen van geheugen en processors zijn wel tooltjes beschikbaar. Zie ook de search

[ Voor 24% gewijzigd door Pooh op 09-01-2003 15:50 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:13

ThaHandy

Discovery Channel

dat had ik nou ook
ik had ben er dus 2x 512 2700 in zitten en ik heb de 2e er ui gehaald en alles draait als een trein
2e mem module is dus brak

overgens
ik spellen had ik er geen last van (CS) maar kon het niet voor de 2e keer starten exe errors
en in windown bezig blauwe verschillend van 3 tot 3 uur :S

zet de optie "automatische opnieuw opstarten in eigenschappen "deze computer"
dan kan je zien wat voor error

[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 09-01-2003 15:55 ]

• Lentje
Er zit maar één module in, dus dat kan het niet zijn. Ik heb momenteel geen software geinstaleerd waarmee ik de temperatuur kan meten, maar in de BIOS zit wel zoiets. Dus als het systeem crashed en ik reset hem vanaf het blauwe scherm, en ga dan de BIOS in, dan zit ie op 40+. Hij zal dus wel afgekoeld zijn.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Lentje schreef op 09 January 2003 @ 16:00:
Er zit maar één module in, dus dat kan het niet zijn.
Ehm, die kan ook best brak zijn hoor. Alleen moet je dan even een ander ergens lenen om te testen, of een geheugentesttooltje downloaden.
Ik heb momenteel geen software geinstaleerd waarmee ik de temperatuur kan meten, maar in de BIOS zit wel zoiets. Dus als het systeem crashed en ik reset hem vanaf het blauwe scherm, en ga dan de BIOS in, dan zit ie op 40+. Hij zal dus wel afgekoeld zijn.
Probeer eens een halfuurtje de processor op 100% te belasten, en kijk dan (na reboot) nog eens. Bovendien hoeft 't niet perse de temp. te zijn, de processor kan ook gewoon brak zijn...

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
probeer de latency van het geheugen eens omhoog te gooien.. dus langzamer maken

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Pagina: 1