Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] IR intercasio cable

Pagina: 1
Acties:

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik wil 2 Casio rekenmachines (9850GB) met elkaar laten communiceren via IR.
Volgens mij is het een serieel signaal, maar de scoop die ik heb is niet snel genoeg om het duidelijk in beeld te krijgen.
Is dit mogenlijk? En zo ja, hoe?

(Lijkt me leuk voor tijdens een proefwerk....)

Online LED calculator

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
je kunt ze wel met kabels met elkaar connecten maar draadloos zou ik niet weten
lijkt mij idd wel lagguuh

• tomvleeuwen
Ik heb nu al een intercasio cable.
Deze is crossed, in tegenstelling tot die van de TI, en daarom denk ik dus dat IR communicatie mogenlijk moet zijn (allebij 1 IR Zenddiode en 1 IR Fototransistor o.i.d.) maar ik weet niet hoe ik dan zorg dat die 5v signalen (daar ga ik nu even van uit) omgezet kunnen worden naar een IR-puls en terug naar 5v

Online LED calculator

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

is er ook een manier om dit te doen met een Ti-83???

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• PcFer
  • Laatst online: 26-11 22:05
DeaTH-MeTaL schreef op 09 januari 2003 @ 19:07:
is er ook een manier om dit te doen met een Ti-83???
Er zijn wel linkkabels voor de ti als je dat bedoelt

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 00:04

krisis1

Onder-watte?!

Ja, zelfs infrarood, ik denk dat ik zoiets vroeger wel eens op ticalc heb zien staan.

/edit
Ah ik heb de site over de infrarood-dinges voor de TI-83 gevonden op http://sami.ticalc.org/irlink/e_intro.htm .
Misschien valt dit met wat aanpassingen ook wel te gebruiken op die casio van je.
Succes in ieder geval!

[ Voor 58% gewijzigd door krisis1 op 09-01-2003 20:19 ]

• tomvleeuwen
Daar maken ze gebruik van PIC's. Bij de TI gebruikt hij allebij de 'snoertjes' voor verzenden EN ontvangen, bij de Casio 1 voor verzenden en 1 voor ontvangen
/me Correct me if i'm wrong
Dan moet het naar mjin idee wel wat simpeler kunnen (als ik zorg dat de verzonden IR niet bij de 'eigen' ontvanger kunnen komen d.m.v. een stuk plastic o.i.d.)
Alleen weet ik (nog) niet hoe

[ Voor 10% gewijzigd door tomvleeuwen op 09-01-2003 20:35 ]

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Stel:
-Het inkomende signaal, wat ik opvang met een fototransistor en de juiste weerstanden(lees pot-meters), laat ik naar een logische port gaan, bijvoorbeeld een xor port, deze zal het lage signaal van ongeveer 1v omvormen naar 0v en het hoge signaal van bijvoorbeeld 3,5v omzetten naar 5v.
-Het uitgaande signaal laat ik via een transistor naar een IR-led gaan
Zou dit dan kunnen werken of is dit heel stom gedacht?

Online LED calculator

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Simpel idee : Kan je niet het signaal out van de GR mbv transistors versterken tot een goed/logisch signaal, die naar de infra rood led gaat. De IR ontvanger ontvangt deze, en zet hem om naar een veilige stroomsterkte.

Volgens mij iets te simpel om et werkend te krijgen.

Moeten de signalen niet (om 1 of andere reden) op een frequentie 'meeliften'? Bij de ontvanger filter je de freq er weer uit..... :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

lol!

Als dit je lukt moet je effe posten hoe je het gedaan hebt, want dit is damn' handig bij een repetitie! >:)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

tomvleeuwen schreef op 09 January 2003 @ 20:33:
Daar maken ze gebruik van PIC's. Bij de TI gebruikt hij allebij de 'snoertjes' voor verzenden EN ontvangen, bij de Casio 1 voor verzenden en 1 voor ontvangen
/me Correct me if i'm wrong
Dan moet het naar mjin idee wel wat simpeler kunnen (als ik zorg dat de verzonden IR niet bij de 'eigen' ontvanger kunnen komen d.m.v. een stuk plastic o.i.d.)
Alleen weet ik (nog) niet hoe
De TI en de Casio hebben allebei een RS232 'achtig' signaal. Ik denk dat het voldoende overeen komt om gewoon direct te kopieren, alleen effe de pinout aanpassen van de connector (en de software in de PIC), misschien moet je ook nog een MAX232 driver ic ertussen proppen. En die PIC is NODIG om fatsoenlijk IR te kunnen zenden/ontvangen.

Al met al haal je jezelf heel wat op de hals. Zoek nog effe of er niet een casio variant is.

• tomvleeuwen
Hmm.. Ik denk inderdaad dat het dan iets te ingewikkeld wordt voor het leuke. Eigenlijk heb ik ook geen ervaring met PIC's.

Online LED calculator

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
*IR is niet bar handig bij je tentamens hoor... je moet namelijk een goed zicht op elkaar hebben en ook nog flink sterke led's hebben. Ik heb nl een HP48 met een ingebouwde IR poort maar die moet je echt niet verder dan 10cm van elkaar leggen anders werkt het niet.

er is wel een pagina waar ze een HF link hebben opgebouwd met vellaman kitjes, die halen 50-100 meter zonder direct zicht door muren en deuren :7

*zoekt linkie!

hebbes: http://arthurp.free.fr/hp/hpradio.htm

jupz, t is frans maar ik dacht dat er ook engels bij zat maar dat weet ik niet zeker. Ach het schema is goed te volgen in ieder geval en je kan het waarschijnlijk zonder al teveel moeite aanpassen voor een casio of TI. Je sluit m aan op TX en RX, de data wordt raw verstuurd.
Ze hebben het hier als 'interne kaart' ontwikkeld voor de hp48gx, dit is alleen maar omdat ie dan mooi is opgeborgen en voor de stroom. Hij is gewoon aangesloten op de compoort van de rekenmachine en stuurt de data rechtstreeks door. Helaas haalt hij geloof ik niet meer dan 1200 baud maar das natuurlijk ruim voldoende als je een dringende vraag hebt bij je tentamen ofzo B)
Het zal wel een stukkie duurder zijn dan een IR-dingest maar t is ook veel 1337-er ;)

met een hamer past alles

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:52

Tarin

Just plain weird.

Hey, die HP48-mod is wel gaaf! Ik heb ook een HP48GX, maar verder zijn er niet zoveel mensen met zo'n apparaat.. ik denk dattie een beetje te duur was :). Toch blijft het een van de fijnste GR's waar ik mee heb mogen werken.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Punksmurf
*ik heb spijt dat ik een 48g heb gekocht ipv een gx..minder geheugen maar die 300 formules in het rom komen wel van pas bij natuurkunde 8)

met een hamer past alles

• tomvleeuwen
Is er niet iets met een TFDS4500 te doen?

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Schop!
Als de TOIM3232 speciaal voor RS232 verbindingen is, en het casio signaal lijkt ook sterk op RS232, dan moet het toch met deze ic lukken?

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Iemand die weet of het met de TOIM3232 of TFDS4500 mogenlijk is zonder micro controller?

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Dit is nou niet echt een stormloop topic....

Online LED calculator

• Punksmurf
blijkbaar weet niemand ut?

met een hamer past alles

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30

klown

geek

Ik heb er ook over nagedacht, nadat ik een casio<-->casio-linkkabel had gemaakt......en een kabel casio<--> pc en die schema's redelijk kon begrijpen (casio<-->casio is idd gewoon crossed, das echt heel simpel) dacht ik dat het ook makkelijk zou zijn om het over IR te doen, op de HCC-dagen zou ik een boek van elektuur over IR-communicatie kopen, maar toen ik er even in gebladerd had zag het er dermate ingewikkeld uit dat ik het boek maar niet gekocht heb en er dus niet aan begonnen ben......misschien een tip, dat boek :)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Pagina: 1