Afstandsbediening werkt wel .. maar werkt niet :?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022
Oooow nee .. niet weer een topic over een afstandsbediening he :Z

Heb gezocht maar ik vind alleen maar topics over afstandsbedieningen die het wel doen of helemaal niet doen. En mijne doet t wel want met het proggie serial watcher komen er allerlei codes binnen en met ir assistand ziet i ook dat er van alles binnen komt maar hij weet niet wat i ermee moet ofzo. Bij het gebruiken van de learn optie ziet i dat er wat binnen komt maar t is net of de codes elke keer anders zijn. Met serial watcher komen er ook elke keer andere codes binnen als ik op t zelfde knopje druk. Ik heb al 6 afstandsbedieningen geprobeerd maar helaas ;(
Het is de bedoeling dat ik mn winamp kan besturen maar winamp opent die poort maar weet ook niet wat i met de inkomende data moet.

Ik hoop dat er iemand is die voor mij een oplossing heeft want ik zou m heel graag aan de praat willen hebben.

Sorry voor dit zoveelste afstandsbediening topic.

• Outerspace
  • Laatst online: 01:13

Outerspace

Admin General Chat
Misschien dat je nieuwe drivers moet installeren(als die er zijn) voor je afstandsbediening. Wat voor een afstandsbediening heb je eigenlijk????
Probeer je topicnaam ff te veranderen in: probleem met afstandsbediening

Wauw, een sig!

• TA2
Er is niet echt een driver voor. Hij kijkt gewoon wat er binnen komt op de seriele poort.
Ik heb al meerdere ab's geprobeert maar winamp of ir assistand kunnen nix met die codes die binnen komen.

Komen er bij jullie ook steeds andere codes binnen als je elke keer op dezelfde knop drukt ?

Ik zie totaal geen herhalingen in die codes, het is echt elke keer compleet anders.
En daarom kunnen die programma's er niets mee volgens mij.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Neem aan dat je onder Windows werkt;
Ik gebruikte de combi WinLirc met erhm. naam even kwijt.. (zal thuis even zoeken)

Maar die WinLirc kan ook icm met IrAssist draaien dacht ik... als je het type van je AB weet kun je het schema van inet aftrekken; hoef je zelf de knopjes niet meer te learnen..

Pvouput live

Verwijderd

Nou ik heb ook lang lopen klote met mijn afstandbediening.
Maar na veel klote kwam ik er toch achter wat er aan de hand was.
Ik heb eerst met winlirc bepaalde knopen een naam moeten toekennen.
(kun je ook kant en klaar downloaden op het internet).

Daarna irassistant moeten gebruiken en daar moet je zeggen wat hij moet doen met welke knoppen.

Dus volgens mij werkt t zo winlirc ontvangt de signalen en geeft door wat hij ontvangt aan irassistant.
In irassistant heb je weer verteld wat er moet gebeuren met bepaalde codes.

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld
Anders nog wat nederlandse uitleg
http://home.wanadoo.nl/novh/winlircconfig.htm

maar die staat ook ergens in 1 van de tig topics vermeld
suc6 ermee

Dit is de site die Krypt bedoeld

Maar die WinLirc kan ook icm met IrAssist draaien dacht ik... als je het type van je AB weet kun je het schema van inet aftrekken; hoef je zelf de knopjes niet meer te learnen..

http://lirc.sourceforge.net/remotes/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:25 ]

• TA2
WinLirc .. ok, vanavond ff testen.

Ik zou niet weten wat voor type ab's ik allemaal heb.
Het zijn gewoon ab's van mn tv,vcr,versterker,enz.. ow en nog een universele ab.

Ik heb net ff gezocht maar kan geen schema's vinden.
Zijn 't schema's speciaal voor winlirc ?

Verwijderd

TA2 schreef op 10 januari 2003 @ 18:37:
WinLirc .. ok, vanavond ff testen.

Ik zou niet weten wat voor type ab's ik allemaal heb.
Het zijn gewoon ab's van mn tv,vcr,versterker,enz.. ow en nog een universele ab.

Ik heb net ff gezocht maar kan geen schema's vinden.
Zijn 't schema's speciaal voor winlirc ?
Hier wat info die ik ooit eens snel voor een vriend heb geschreven ik hoop dat je t kan volgen

installeer eerst Irassistant_v3.5..... (c:\afstandbediening\irassistant)
Gooi de bestanden van de ira_lirc.zip ook in dezelfde map waar irassistant is geinstalleerd.

Dan pak het bestand winlirc-0.6.2.zip uit in een directory (c:\afstandbediening\winlirc)

Start winlirc

Je moet hier de computer leren welke knoppen wat betekenen.
Met dit programma werkt irassistant winlirc ontvangt een signaal zegt wat voor signaal het is
en in winlirc wordt dit signaal verbonden aan een commando (geluid harder zachter)

Wil je winlirc niet zelf configureren (is erg veel werk) kijk dan eerst op de volgende site of
er geen programma bij zit voor jou afstandbediening.

http://www.lirc.org/remotes/

Copieer alles in een tekt bestand en sla hem op bv (tv.txt)

Open winlirc en kies reconfigurate
kies open en zet daar het bestand neer wat je net hebt opgeslagen (tv.txt)

Dan kun je irassistant gaan leren welke knop wat moet doen

Kijk ook voor complete uitleg

http://home.wanadoo.nl/novh/winlircconfig.htm

De losse bestanden die er nog meer bij zitten *.cmd kun je importeren in
irassistant.
Waarna je ze met het learn commando kunt leren welke toets van je afstandbediening
wat moet doen

• TA2
Thanx

• TA2
Nou, ben van 't weekend ff bezig geweest met winlirc en irassistant en hij doet 't :*) :*)
Alleen ik vind irassistant niet echt een lekker programma. Als ik bijvoorbeeld het volume wil regelen en ik zet die repeat functie aan in irassistant dan blijft i nog heel lang hangen terwijl ik de knop allang niet meer in gedrukt heb. Dus als ik 1 volle seconde de volume knop in houw dan gaat irassistant nog 2 seconde door en dat is heeeel irri. En als ik die repeat functie uit zet dan schiet het helemaal niet op omdat i dan elke halve second de volume een heeeel klein beetje aanpast. Nou heb ik ook het proggie Girder gevonden maar die krijg ik niet zo ingesteld dat i de knoppen van winlirc pakt.
Iemand een id of een ander proggie om aan te raden ?

Heeft Winamp 3 nog geen winlirc plugin ? (Ik kan m iig nie vinden)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Ik gebruik uICE; een van de weinige proggies die ik geregged heb.. werkt naar volle tevredenheid... Is ook een demo van te vinden..

Pvouput live

Verwijderd

TA2 schreef op 13 januari 2003 @ 07:34:
Nou, ben van 't weekend ff bezig geweest met winlirc en irassistant en hij doet 't :*) :*)
Alleen ik vind irassistant niet echt een lekker programma. Als ik bijvoorbeeld het volume wil regelen en ik zet die repeat functie aan in irassistant dan blijft i nog heel lang hangen terwijl ik de knop allang niet meer in gedrukt heb. Dus als ik 1 volle seconde de volume knop in houw dan gaat irassistant nog 2 seconde door en dat is heeeel irri. En als ik die repeat functie uit zet dan schiet het helemaal niet op omdat i dan elke halve second de volume een heeeel klein beetje aanpast. Nou heb ik ook het proggie Girder gevonden maar die krijg ik niet zo ingesteld dat i de knoppen van winlirc pakt.
Iemand een id of een ander proggie om aan te raden ?

Heeft Winamp 3 nog geen winlirc plugin ? (Ik kan m iig nie vinden)
Idd irassistant is niet echt een top programma ben er zelf ook erg lang mee aan t kloten geweest voordat t werkte.

Wat betreft dat volume daar heb ik gelukkig geen last van dat werkt bij mij goed. Het duurt wel even voordat het geluid ook echt zacht gaat maar dat het nog 2 seconden door gaat nadat je de knop loslaat heb ik geen last van.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Ik had telkens problemen met WinLirc, alleen Philips en Sony afstandsbedieningen kreeg ik er goed mee aan de praat. Mijn sharp ding van de stereoset waar ik naastzit (die was dus over) stuurt gewoon telkens pulsjes: combinaties van 2 codes. Hier kon WinLIRC niet mee overweg, dus ben ik toen overgegaan op Girder
Die pakte mijn remotes allemaal, ook elke toetsdruk dezelfde code :)

• TA2
Heb nu girder erop staan, werkt een stuk beter dan irassistant :)
Nu nog een plugin voor winamp3, heb nu gewoon de toetsen z x c v b in mn ab staan werkt ook maar niet als winamp niet active is en ik kan nu geen playlists kiezen. Voor de rest is mn mp3 boxie nu wel af.
Zal ff wat pics maken om te posten :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15

Hertog

Aut bibat, aut abeat

_JGC_ schreef op 13 January 2003 @ 13:57:
Ik had telkens problemen met WinLirc, alleen Philips en Sony afstandsbedieningen kreeg ik er goed mee aan de praat. Mijn sharp ding van de stereoset waar ik naastzit (die was dus over) stuurt gewoon telkens pulsjes: combinaties van 2 codes. Hier kon WinLIRC niet mee overweg, dus ben ik toen overgegaan op Girder
Jamaar, girder heeft toch een IRserver (zoals winlirc) nodig? Bij mij werkt winlirc ook niet helemaal (zie ook topic in SA) en toennet heb ik ook even girder geprobeerd maar dat reageert helemaal nergens op. Als het bij jou werkt zonder winlirc, hoe heb je dat dan gedaan?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 16:58

K-Jay

Klaas Jan

Ja, volgens mij hen je inderdaad ook Winlirc nodig als je Girder gebruikt. Best aardig progje trouwens, Girder, maar ik kan niet vinden hoe je een PageUp of PageDown key moet instellen :? Heb ik nodig op met mn tv kaart te zappen. Je kunt zowat alle keys selecteren met Girder, van Insert tot Print screen maar geen PageUp/PageDown :(

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik snap sowieso niet hoe je in Girder de learn functie kunt gebruiken zoals dat bij IRAssistant kan. Bij IRAssistant druk ik op learn, en dan kan ik een toets op m'n AB indrukken en deze wordt dan toegekend aan de functie waarbij ik learn heb. Zowel bij Girder als bij IRAssistant heb ik de WinLIRC plugin geïnstalleerd.
Dus: hoe kun je Girder in godsnaam zover krijgen dat hij wacht op de input van de AB? Als je learn doet staat er steeds "captured IR code 4" oid. Girder lijkt mij wel wat beter dan IRAssistant (is beetje buggy), maar ik zie niet hoe ik het in kan stellen. Looki heeft hetzelfde probleem in het topic [IR]Software voor besturing PC.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 16:58

K-Jay

Klaas Jan

Even de helpfile van Girder doorlezen! Staat ook een voorbeeld enzo in, t werd voor mij allemaal een stuk duidelijker iig.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Verwijderd

Je kunt ook Irex in samenwerking met winlirc gebruiken. En gebruik je ook gen-ir?
Zo doe ik het, werkt perfect!

• TA2
Je moet voor Girder WinLirc gebruiken of een soort gelijk proggie.
Ik gebruik WinLirc en dat werkt perfect, wel ff de winlirc plugin downen bij girder.
Ik heb nu Girder 3.2 erop staan en als je een new command toevoegd en dan het commando kiest dat i moet uitvoeren kun je rechts boven op learn klikken. Girder kijkt dan naar WinLirc wat er binnen komt en gebruikt die code voor dat commando. Na het kiezen van een commando wel even op apply drukken anders houd i m niet vast.
WinLirc is wel aan te raden want zo goed als alle ir proggies kunnen daarmee over weg.

Verwijderd

_JGC_ schreef op 13 januari 2003 @ 13:57:
Hoe zit dat nou ik lees dat je ook met Girder gebruik moet maken van winlirc.

Bij mij doen ook niet alle toetsen het van de afstandbediening. Maar ik dacht dat dat juist aan winlirc lag aangezien die de infraroodsignalen omzet en naar codes voor irassitstant.

Ligt dat dus nu wel of niet aan winlirc en hoe krijg ik het voor elkaar dat ik nu wel al mijn knoppen op mijn afstandbediening aan de gang krijg. Ik gebruik een officele univercele philips afstandbediening (VCR/TXT 5900 )

• Aham brahmasmi
WinLIRC heeft in principe niks met IRAssistant te maken. WinLIRC is een IR server die de signalen van de IR Receiver aan de seriële poort uitleest. Voor IRAssistant en Girder e.d. kun je een WinLIRC plugin gebruiken zodat de codes die WinLIRC ontvangt worden doorgegeven aan die programma's.

Bij mij werkten een aantal (3) van de knoppen van mijn AB eerst ook niet, terwijl ik een .cfg bestandje voor het juiste type AB gebruikte. Maar nadat ik Win98 opnieuw had geïnstalleerd (en WinLIRC ook) werkten alle knoppen opeens wel. :?

[ Voor 30% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-01-2003 18:26 ]

• TA2
Het kan idd zijn dat er een aantal knoppen niet werken, maar dat is dan gewoon omdat de infrarood ontvanger die codes niet aan kan of niet begrijpt. Wat je kunt proberen is een nieuwe configuratie aanmaken en het knoppie dat het eerst niet deed als eerst gebruiken bij de initialisatie van de afstandsbediening. Als i daar al niet op reageert dan kan de ontvanger het signaal niet aan. Je kunt Serial Watcher gebruiken om te kijken of er uberhaupt wat binnen komt op die poort. Serial Watcher doed nix dan alleen maar het signaal omzetten in codes en die codes zie je in een venster verschijnen. Als je daar al nix binnen ziet komen dan geef ik je weinig kans dat i je ab pakt.

[ Voor 1% gewijzigd door TA2 op 16-01-2003 07:37 . Reden: :) ]

• Aham brahmasmi
Bij mijn IR ontvanger (gekocht bij Zapway.de voor 17 euro) was het dus volstrekt niet duidelijk waarom eerst niet alle toetsen herkend werden, en daarna wel. Er was namelijk alleen iets veranderd in de Windows omgeving bij mijn weten.

Verwijderd

TA2 schreef op 16 januari 2003 @ 07:36:
Je kunt Serial Watcher gebruiken om te kijken of er uberhaupt wat binnen komt op die poort. Serial Watcher doed nix dan alleen maar het signaal omzetten in codes en die codes zie je in een venster verschijnen. Als je daar al nix binnen ziet komen dan geef ik je weinig kans dat i je ab pakt.
Kan ook in winlirc onder het knopje rawe codes of zoiets ( kan het nu niet ff checken winlirc zit niet op deze bak geinstalleerd)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 15:10:
[...]

Hoe zit dat nou ik lees dat je ook met Girder gebruik moet maken van winlirc.

Bij mij doen ook niet alle toetsen het van de afstandbediening. Maar ik dacht dat dat juist aan winlirc lag aangezien die de infraroodsignalen omzet en naar codes voor irassitstant.

Ligt dat dus nu wel of niet aan winlirc en hoe krijg ik het voor elkaar dat ik nu wel al mijn knoppen op mijn afstandbediening aan de gang krijg. Ik gebruik een officele univercele philips afstandbediening (VCR/TXT 5900 )
Ligt aan WinLIRC, en Girder hoeft geen WinLIRC:
Op de Girder site bij de plugins staat de Igor SFH56 device plugin, die stuurt gewoon rechtstreeks je IR ontvanger aan die je zelf gemaakt hebt met de guide van www.tweakhardware.com
Pagina: 1