Toon posts:

Monitor Audios Silver i of New Silver S? met welke Denon?

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds vorige week mijn huidige receiver de Technics SA-AX7 en een paar Jamo Classic 8 vloerstaande speakers verkocht.

Nu ga ik beginnen om een compleet nieuwe HT op te bouwen. Alleen ik kom er niet echt helemaal uit en wil jullie om advies vragen.

Ik heb mijn oog en oren laten vallen op de nieuwe new Silver S serie van Monitor Audio. Het gaat hier om de Silver S6 of de Silver S8.
Ik was er van overtuigd dat ik één van deze twee speakers zou gaan kopen.
Totdat ik van iemand hoorde dat de Oude Silver i serie die in veel (internet)winkels is afgeprijsd omdat deze serie er uit gaat. Het gaat hier dan om het model de Silver 9i.

Ik vond beide Silver series beter klinken dan de Kef Q en B&W 600 serie die ik ook op mijn vergelijkingslijstje had staan.

Wanneer ik voor de new Silver S serie zou kiezen breid ik deze in de toekomst uit met speakers uit dezelfde Silver S serie.

Ik vind de oude Silver i serie beter klinken. Alleen deze serie wordt niet meer gemaakt en is dus over een tijdje niet meer te krijgen. Nu wil ik mijn HT uitbreiden met de Center 12i en de Surround Silver fxi.

Alleen nu wil ik er gelijk een surroundreceiver bij kopen en heb ik geen geld om en een receiver te kopen en de hele oude Silver i serie.

Ik wil als surroundreceiver de Denon 3802 kopen. Ik vond deze in combinatie met Monitor Audio beter klinken dan de Marantz 6300. Alhoewel ik het uiterlijk van Marantz mooier vind.

Nu heb ik geen genoeg geld om de Denon 3802 en de Monitor Audio Silver 9i, 12i en fxi in één keer te kopen.
Ik kan wel de Denon 3802 en de Monitor Audio Silver 9i in één keer kopen. Alleen dan ben ik bang dat ik over een tijdje nergens meer de center 12i en surround fxi uit deze kan krijgen. En ik wil wel een HT die uit dezelfde serie speakers is opgebouwd.

Vinden jullie het trouwens beter om als surroundspeakers de boekenplankspeaker de Silver 4i in plaats van de Silver fxi te nemen. Qua klank, soort opstelling en opstelling van de speaker :? Of zeggen jullie het maakt niet uit.

Maar wat moet ik nu doen :?
- ik koop de Denon 3802 en de Silver 9i en hoop dat er over een driekwart jaar
nog de Center 12i en Surround fxi te te krijgen zijn.

- Ik koop de gehele Silver i serie en doe het meer dan een half jaar met een oude
stereo JVC receiver (dus geen surround) die ik kan lenen totdat ik de Denon 3802 kan kopen. En misschien is de 3803 dan wel in prijs gedaald.

- Ik koop de Denon 3802 en de nieuwe new Silver S6 of S8. Deze kan ik wel in de
toekomst uitbreiden omdat deze speakers voorlopig goed te verkrijgen zijn.

- Ik koop een Denon 1803 en de Silver 9i en de Center 12i. En dan hoop ik maar
dat er na meer dan een half jaar nog surroundspeakers van dezelfde serie te
krijgen zijn. de 1803 lijkt me alleen een beetje te goedkoop/ligt in vergelijking met de Monitor Audio 9i. Of is dit niet zo?

Wat raden jullie mij aan :? Want ik kom er echt niet uit |:(
Of hebben jullie een ander idee van HT opstelling of mogelijkheid van kopen :?

Prijzen:
Monitor Audio new Silver S6 = € 1000,- per paar
Monitor Audio new Silver S8 = € 1300,- per paar
Dit zijn prijzen uit een audio zaak die niet echt goedkoop is. Alleen omdat de serie vrij nieuw is heb ik ze in Duitsland en op het internet nog niet goedkoper gezien omdat ze nog nergens staan aangeboden.

Monitor Audio Silver fronts 9i = € 1199,- per paar
Monitor Audio Silver center 12i = € 549,- per stuk
Monitor Audio Silver surround fxi = € 549- per paar
Dit zijn prijzen van een Duitse (internet)winkel Dit zijn zeer scherpe prijzen. Ik heb de 9i al voor € 1850,- per paar gezien in Nederland.

Denon 3802 = € 850,- incl. verzendkosten uit Duitsland.
Denon 1803 = € 475,-

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 20:04 ]

Verwijderd

Kun je van alle onderdelen de prijzen noemen, dan kan ik eens kijken of er alternatieven zijn, waarmee je wel uit de voeten kunt.

-Wat kan ik je wel alvast vertellen: surroundspeakers moeten qua klankkleur en presentatie passen bij de fronts, omdat dit zorgt voor een mooie integratie van het geluid. Dit houdt dus niet in dat het van dezelfde serie _moet_ zijn.
-Bi-polaire surroundspeakers komen van oorsprong uit het dolby pro logic concept. Geschiktheid voor dolby digital betwijfel ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 15:20:
Kun je van alle onderdelen de prijzen noemen, dan kan ik eens kijken of er alternatieven zijn, waarmee je wel uit de voeten kunt.

-Wat kan ik je wel alvast vertellen: surroundspeakers moeten qua klankkleur en presentatie passen bij de fronts, omdat dit zorgt voor een mooie integratie van het geluid. Dit houdt dus niet in dat het van dezelfde serie _moet_ zijn.
-Bi-polaire surroundspeakers komen van oorsprong uit het dolby pro logic concept. Geschiktheid voor dolby digital betwijfel ik.
De surroundspeakers zijn wel uit dezelfde serie en hebben dezelfde tweeter en woofer...etc.
Ik heb nooit geweten dat surroundspeakers gemaakt zijn voor DPL en niet voor DD. Is het misschien toch beter om ook eens naar de Monitor Silver 4i te gaan luisteren. (Als ze nog ergens te koop zijn :?)

Ik heb de eerste post van dit topic geedit door de prijzen er vanonder bij te zetten.

Verwijderd

Ok, ik heb even snel voor je rondgekeken. Je wilt denk ik niet zelfbouwen (versterker noch speakers), dus dan is dit denk ik het beste:

Tannoy Saturn S10 (infopagina, de echte tannoy-pagina is even down):
http://markt.hifi.nl/cgi-...v_action=display_sub_list - voor ongeveer 650 euro (als ik de verkoper mag geloven). Door dual concentric (de tweeter zit in de midden/laag-weergever) heb je een uitstekende plaatsing en ook het rendement (93 db) van deze speaker is bovengemiddeld.

Een vriend van mij heeft de S8's, en ze kunnen echt shinen (afhankelijk van aansturing natuurlijk). Persoonlijk ben ik geen fan van conventioneel meerweg, maar in dit geval kan ik ze toch aanraden. Die vriend van mij heeft een zelfbouw buizenvoorversterker gecombineerd met een Rotel 1080 eindversterker. Dat klinkt nu echt heel erg goed.

Qua versterking is een DD Denon een beetje jammer, maar als je per se surround wilt en niet wilt zelfbouwen is het misschien toch wel de optie voor jou.

Wat je dus kunt doen is de Tannoy's en de Denon kopen. Zodra je weer geld hebt kun je er een paar (tweedehands) bijpassende (klankkleur en presentatie) surrounds en center bij kopen. Een sub heb je met deze Tannoy's trouwens niet nodig.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
als je tannoy neemt zou je Marantz ook weer is moeten beluisteren.
Tannoy speakers zijn moeilijker aanstuurbaar aanstuurbaar als de meeste andere speakers.

Verwijderd

als je tannoy neemt zou je Marantz ook weer is moeten beluisteren.
Marantz DD of Denon DD maakt in beginsel weinig uit.
Tannoy speakers zijn moeilijker aanstuurbaar aanstuurbaar als de meeste andere speakers.
Was is dat nou weer voor bullshit.

Verwijderd

Was is dat nou weer voor b*llsh*t.
Forgive me French, maar ik kan slecht tegen 1. generalisaties 2. gewaagde uitspraken die niet onderbouwd worden 3. type- en grammaticale fouten en 4. 1, 2 en 3 gecombineerd in één zin%$%#^%$#%.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
dat is geen bullshit, het heeft te maken met de schommelende inmpedantie die niet constant rond de 8ohm zit.
speakertje als B&W is makkelijker aanstuurbaar als Tannoy.
en dat verzin ik niet zelf.
op mijn vorige versterker klonken mijn tannoy's gewoon 10x slechter.

Verwijderd

het heeft te maken met de schommelende inmpedantie die niet constant rond de 8ohm zit. speakertje als B&W is makkelijker aanstuurbaar als Tannoy.
Nee, inderdaad. Je praat volgens mij domweg iemand na, zonder na te denken wat je zegt.

Geen enkele speaker heeft een constante impedantie.

Tannoy maakt volgens mij al meer dan vijftig jaar speakers, en jij denkt ze even allemaal op één hoop te gooien, en dat te vergelijken met alle B&W speakers (die ook al een tijdje meegaan)..

Verwijderd

Topicstarter
O-) Peace!! _/-\o_ Houd het alsjeblieft gezellig op GoT _/-\o_
Want ik geloof dat ik om advies had gevraagd B) en niet om een bekvechtende discussie over impedantie.

Verwijderd

Ik ga voor optie 1, denk toch (wat jij uiteraard na een luistertest gaat testen) dat jouw toekomstige speakers wel profijt hebben bij een wat zwaardere amp, dus zoiezo de 3802, nu is het alleen de vraag of je de extra HT mogelijkheden van de 03 serie het wachten waard vindt. Denk daar nog even over na.

Ik vind het trouwens lullig om te zeggen na zo'n uitgebreide openingspost, maar het Centrale Home-Theatre topic is er natuurlijk niet voor niks ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59

Jag

Dnc1n schreef op 09 January 2003 @ 16:32:
dat is geen bullshit, het heeft te maken met de schommelende inmpedantie die niet constant rond de 8ohm zit.
speakertje als B&W is makkelijker aanstuurbaar als Tannoy.
op mijn vorige versterker klonken mijn tannoy's gewoon 10x slechter.

Het wordt zo ongeveer over elke speaker gezegd dat ie moeilijk aanstuurbaar is, dus je moet zoiets niet te snel geloven.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

al is het zo dat b&w nog best wat vermogen lekker vindt! :9

(somebody stop me! :X B) :? )

[ Voor 26% gewijzigd door gitaarwerk op 09-01-2003 21:51 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Elke laag-rendement conventionele meerweg-speaker 'vindt best wat vermogen lekker'. Vergeet overigens niet dat de kwaliteit van het vermogen minstens even belangrijk is.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

uiteraard.. een 100W sony van 150 euro of een rotel van 1500 euro O-)

naja.. laag rendament.. ik geloof ik dat mijnes beetje int midden zitten : 91dB

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

110 db is ongeveer het hoogste van wat ik ken. 82 db is ongeveer het laagste. De meeste drieweg-speakers zitten rond de 90 db, en dat is op de 82-110-schaal nog steeds vrij laag.

In het algemeen wordt vanaf 94 db iets hoog-rendement gerekend. Ik denk dat dat komt doordat ~vanaf die waarde het weinig uithaalt om er brute kracht achter te zetten. Single ended buizenversterking wordt vanaf dan ook erg interessant. Kanttekening bij 94 db is ook een goed impedantieverloop.

Verwijderd

<off-topic>Hmm beetje jammer dat je die marantz toch slechter vond klinken dan die denon. Maar ja ben ook Marantz leipo :P Wel vage afstandsbediening bij die 6300<off-topic>

Zo te zien heb je je al wel bedacht op de speakers. Dus daar kan ik je niet meer vanaf lullen :D Wat betreft wat ik je aanraadt is voor mij de keus Denon 3802 en de nieuwe new Silver S6 of S8. Dit mede betreft de voorradigheid van de speakers.

Dus dat kan ik je dan wel aanraden.

Hmm even naar het slecht aanstuur gedeelte, hoe kan je er nou zo zeker van zijn dat je speakers slecht aan zijn te sturen. Ik zelf heb namelijk ook wel eens wat geexperimenteerd met versterkers op me JBL, en ja het klonk op de ene versterker brak en op de andere mooi. Maar betekent dat dan gelijk dat je speaker slecht aanstuurbaar is, of je versterker slecht levert qua vermogen. Ik zelf ben van mening ook dat het equalizer gedeelte in de versterker ook veel roet in het eten gooit wat betreft klank uit de boxen, zelf heb ik een lange tijd op een Marantz SR-53 stereo versterker gedraait, en daarop me nog steeds huidige JBL's. Op de versterker klonken mijn speakers redelijk vlak en vondt het niet echt lekker klinken (niet zoals ik ze gehoord had in de winkel). Me vader kocht toen zijn SR7000 versterker en hij had toen een EQ-580 van Marantz, waar hij niks meer mee kon, dus ik heb die genomen en er tussen geplaats. Deze Equalizer pushte het geheel toe tot een extreem vol geluid. En maakte mijn JBL's weer zo zoals ik ze gehoord had. Met dit stukje geef ik dus aan dat je het niet altijd bij je aansturing moet zoeken van je boxen, en dat er dus meer factoren meespelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooie marantz gevonden :9~ die eigenlijk net buiten mijn budget valt maar volgens mij beter klinkt en presteert dan de Denon 3802 als ik de feurures zo eens zie.
Het is de Marantz 7300 en is op Eurohopper € 925,- dat kan nog net voor die prijs maar hoger ga ik echt niet.

Ik ga hem binnenkort even opzoeken in een zaak en beluisteren.
Heeft iemand ervaringen met deze reciever :?
En wat zouden jullie doen voor de Denon 3802 of de Marantz 7300 gaan :?
Zijn er nog andere receivers waarvan jullie zeggen ja die moet je ook eens gaan beluisteren :?
Ik heb zelf nog nooit naar Onkyo geluisterd en lees er toch wel goede berichten over. Of kan een onkyo van rond de € 850 niet op tegen een Denon en een Marantz :?

Verwijderd

ik snap niet dat je niet op de reactie in bent gegaan die ik een tijd heb gemeld dat Correct uitverkoop had en hun Marantz 7200 voor 649 euro van de hand deed!!

Verwijderd

De keus zou voor mij op de 7300 vallen dan. Heb zelf ervaring nu met 7000 van me vader en heb zelf de 6200. En moet zeggen bevallen mij beide uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 22:43:
De keus zou voor mij op de 7300 vallen dan. Heb zelf ervaring nu met 7000 van me vader en heb zelf de 6200. En moet zeggen bevallen mij beide uitstekend.
Op de site van Marantz kan je de 7200 en 7300 receivers vergelijken.

De 7300 heeft heel wat meer nieuw spul in huis vergeleken met de 7200.
I.p.v. 96/24 Khz heeft de 7300 nu een 192/24 A/D Converter.
Je kan de 7300 nu ook updaten via RS232
De 7300 heeft 32 bit digital signal processing i.p.v. 24 bit bij de 7200
Er zijn nog wel meer verschillen en volgens mij zijn die het geld wel waard.
Verder is het uiterlijk er nog beter uit gaan zien.

Verwijderd

Heb ze idd vergeleken en ook geluistert naar elkaar, wilde ook een 6300 ipv 6200. En ik kan heel veel leuke specs zien en allemaal leuk en aardig, maar het is verdomd lastig om de verschillen te horen, laat staan of je ze wel hoort. En daar gaat het om neem ik aan in de muziek. Tuurlijk zal het beter moeten zijn, maar als je dit niet hoort vindt ik de keus erg jammer. En zeker als je er 200 euro meer voor neer moet tellen.

Natuurlijk ben je vrij in je keus, maar ik wijs er wel op dat de specs meer beloven dan dat je waarschijnlijk zal horen.

Verwijderd

Topicstarter
Daar geef ik je 100% gelijk in. Maar het oog wil ook wat. En ik vind het wel leuk om een nieuw model te hebben als het er toch al is. Tja..... de keuze blijft moeilijk 8)7
Pagina: 1