Vaag geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

• BlindWillie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12-2022
Een tijdje terug heb ik zelf een el-cheapo pc'tje gebouwd en je begrijpt het al: problemen met het ram geheugen (PC133 SDRAM). Eerst herkende de computer het geheugen niet eens, maar dat lijkt nu steeds beter te gaan (!?), maar nog steeds gebeurt het regelmatig als ik 'm aanzet dat ie de bekende lange piep geeft. Dus maar eventjes memtest-86 erover gehaald. En ja hoor...errors. Het gekke is alleen dat de errors elke keer als ik memtest draai op een andere geheugenlocatie zitten. Betekent dit nou dat het inderdaad een RAM-probleem is? Of moet ik het in het moederbord zoeken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer in ieder geval eens terug te klokken (FSB@100?) en alle geheugentimings in de BIOS losser te zetten. Doe daarna nogmaals de memtest86 :)

• BlindWillie
Heb ik al geckeched. Maakt weinig verschil, helaas.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

al een ander stripje RAM geprobeerd?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:33
Als je in de buurt van zwolle woont heb ik wel een testplankje voor je bsb.
s203740 at student.windesheim.nl

• BlindWillie
OK. Nog wat tests gedaan.

Moederbord staat standaard gejumpered op FSB 100. Als ik 'm op FSB 133 zet, wil ie niet posten. Het gekke is dat ie dan zelfs geen error beep (lange piep) geeft als het geheugen er *niet* in zit.

Een tijdje terug heb ik nog een reepje ValueRam geprobeerd. Dat werkte wel in 1x (helaas geen memtest op los gelaten :(). Maar ook toen wilde de boel *niet* booten met FSB 133.

Verder valt me op dat de HD- en powerled op de PC niet branden en ik heb de connecties al een paar keer gechecked.

Misschien een moederbord- of voedingsprobeem? Enig idee hoe ik dat verder kan controleren? (met de hardware die ik nu heb, heb helaas geen extra spullen liggen en iemand anders vragen om z'n PC voor mij te slopen gaat me in dit stadium nog wat te ver :-)).

Jantje112: bedankt voor het aanbod, maar zwolle is net iets te ver weg.
Pagina: 1