[AMD] CPU error volgens BIOS Asus A7V333

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik had me computer aanstaan, lekker rustig...
volgende dag op school, ik kijk, computer offline... ik dus bellen naar huis of me computer nog aanstaat. stond ie dus nog...
ik naar huis gegaan, computer draait inderdaad, maar reageert NERGENS meer op, geen reset, geen powerknop, dus met de voedingswitch uit moeten zetten...
zet de computer aan, enige wat ie doet is alles opspinnen, ledjes aan, maar geen POST, het enige wat ie doet is constant piep - piep - piep (enz)... handleiding van me moederbord erbij gepakt, staat niks in over POST piepjes...

computer ff uitgezet, kast opengeschroefd, niks zichtbaar aan de hand, heatsink zit nog perfect op CPU alles ziet er goed uit, geen enkel teken van beschadigingen or whatsoever...

zet me computer weer aan (kast open), hij start naar de BIOS... kom bij advancedmenu voor CPU, staat er in rode letters iets van dat het systeem was vastgelopen op een 'Impropper CPU setting' terwijl die op standaard settings staat... ik lees het stukje, wil iets gaan doen, hangt meteen weer :( en in deze setting heeft ie het ruim 2 maanden gedaan... hele systeem is nu 7 maanden oud...

met de search krijg ik alleen topics met dingen van 'CPU check failed' en dergelijke... en google's lijst met reacties is ongeveer 10000 verschillende pages...

Specs:
Asus A7V333
AMD XP2000+ (NIET OC'ed)
1x 256MB DDR pc2100 (merkloos)
40GB maxtor
CDbrander
TNT2 videokaart
rlt 100Mbit NIC

wat is er aan de hand? ik heb me computer namelijk nodig vanavond...
btw, CMOS clear helpt niet, want ik heb nog steeds de default settings erin staan die mobo zelf detecteerde.

CPU kan toch niet dood zijn? :(

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
piep piep piep zeg je?

constant door korte piepjes?
google is op bios pcspeaker etc.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Constant gepiep = geheugentroubles. Dit kan van alles zijn; RAM, CPU L2 Cache, VRAM, etc.. Maar omdat je erbij vermeldde dat je "CPU Check Failed" kreeg, zou ik me niet verbazen dat de CPU het loodje heeft gelegd (L2 brak?) :/

Probeer anders L2 cache uit te schakelen via BIOS en test voor de zekerheid het geheugen met memtest86, desnoods op een ander systeem.

Zie ook Hangen en Opstartproblemen onderaan op Technische PMG FAQ B)

• Fludizz
  • Niet online
had ik dus ook gedaan zonder succes
gezocht op
"BIOS PCSpeaker Asus A7V333" geen resultaten
"BIOS PCSpeaker Asus" 10 resultaten over Linux en PCspeaker oid
"BIOS PCSpeaker post" vooral over linux, over disablen PCspeaker en dergelijke, maar niks over posts piepjes

• Fludizz
  • Niet online
BalusC schreef op 09 januari 2003 @ 14:04:
Constant gepiep = geheugentroubles. Dit kan van alles zijn; RAM, CPU L2 Cache, VRAM, etc.. Maar omdat je erbij vermeldde dat je "CPU Check Failed" kreeg, zou ik me niet verbazen dat de CPU het loodje heeft gelegd (L2 brak?) :/

Probeer anders L2 cache uit te schakelen via BIOS en test voor de zekerheid het geheugen met memtest86, desnoods op een ander systeem.

Zie ook Hangen en Opstartproblemen onderaan op Technische PMG FAQ B)
Leuk en aardig, maar hij loopt dus al vast in de BIOS... heb iets van 10 secs om alles te doen voor die hangt :( kan dus niks instellen laat staan opslaan...

enneh, CPU check failed is wat ik via de Omega Search kreeg... dit is niet wat ie bij mij zegt...

en dan is er nog een probleem, mijn systeem is het enige AMD systeem hier in mijn omgeving, en ik heb maar 1 DDR reepje, geen 2...
kan dus niks anders dan via dit systeem alles te moeten doen :( :(

[update] heb weer geprobeerd te booten... doet nu echt niks anders meer dan opspinnen van alles en PCspeaker laten piepen... hij laat niet eens meer de BIOS zien... :( :( :(

[ Voor 30% gewijzigd door Fludizz op 09-01-2003 14:21 ]

Verwijderd

Fludizz schreef op 09 January 2003 @ 14:07:
[...]

knipperdeknip
[update] heb weer geprobeerd te booten... doet nu echt niks anders meer dan opspinnen van alles en PCspeaker laten piepen... hij laat niet eens meer de BIOS zien... :( :( :(
test je cpu is in een ander mobo als dat mogelijk is.

doet die het daar wel dan is je cpu niet ruk

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 15:36 ]

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 15:36:
[...]

test je cpu is in een ander mobo als dat mogelijk is.

doet die het daar wel dan is je cpu niet ruk
ik kan hem dus nergens testen... op school kan ik ze niet in comps steken omdat me CPU daar te snel voor is... en in de omgeving ben ik de enige met AMD athlon XP

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Leverancier? Winkel? Garantie? Neem gewoon contact op met hun :Y)

Verwijderd

Fludizz schreef op 09 January 2003 @ 15:42:
[...]

ik kan hem dus nergens testen... op school kan ik ze niet in comps steken omdat me CPU daar te snel voor is... en in de omgeving ben ik de enige met AMD athlon XP
je kan je geheugen wel testen, dan weet je iig dat dat de oorzaak niet is ;)

• Fludizz
  • Niet online
BalusC schreef op 09 January 2003 @ 15:44:
Leverancier? Winkel? Garantie? Neem gewoon contact op met hun :Y)
Ja, hebbik gedaan (me broer dus)... 'k ga een keer op een vrijdag naar enschede toe vanuit Dronrijp met de gehele bak... (in de trein :( ) en dan mogen ze me daar een werkende CPu/Mem/vidkaart geven...
dit is echt zwaar klote, ik loop hier enorme studievertraging door op :( :(

ik ga nu weg, kan dus maandag pas weer reageren...

[ Voor 7% gewijzigd door Fludizz op 09-01-2003 15:51 ]

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 15:49:
[...]

je kan je geheugen wel testen, dan weet je iig dat dat de oorzaak niet is ;)
school heeft SD, ik DDR

Verwijderd

Fludizz schreef op 09 januari 2003 @ 15:51:
[...]

school heeft SD, ik DDR
der zal toch wel iemand zijn met DDR in de buurt ?
zo afgelegen woon je toch ook weer niet :?

Verwijderd

Ik heb zo goed als het zelfde gehad met mijn A7V333 en 2000+. (Staat nog ergens een topic over op de forum)

PC stond aan, deed verder niks. Ik ga even eten, kom terug, PC uit. Niet meer aan te krijgen, en de melding "System Failed CPU Test".

Ik dacht ook dat de CPU kapot was (de CPU is zelfs terug gegaan naar de winkel), maar het bleek achteraf het moederbord zelf te zijn. Ik heb een ander mobo gekregen, en het hele zaakje werkte weer als vanouds.

Misschien is het bij jou hetzelfde?

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 15:52:
[...]

der zal toch wel iemand zijn met DDR in de buurt ?
zo afgelegen woon je toch ook weer niet :?
niemand die ik ken/vertrouw iig...
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 15:54:
Ik heb zo goed als het zelfde gehad met mijn A7V333 en 2000+. (Staat nog ergens een topic over op de forum)

PC stond aan, deed verder niks. Ik ga even eten, kom terug, PC uit. Niet meer aan te krijgen, en de melding "System Failed CPU Test".

Ik dacht ook dat de CPU kapot was (de CPU is zelfs terug gegaan naar de winkel), maar het bleek achteraf het moederbord zelf te zijn. Ik heb een ander mobo gekregen, en het hele zaakje werkte weer als vanouds.

Misschien is het bij jou hetzelfde?
was dat maar zo... dan wist ik tenminste wat het was... hij zegt dus niet CPU test failed, komt niet eens meer in de bios... en ik heb inmiddels gevonden adt die piepjes op et geheugen duiden, maar welk geheugen... :/ kan niet testen, zie boven...

ben nu echt weg... tot maandag...

[ Voor 65% gewijzigd door Fludizz op 09-01-2003 15:57 ]

Verwijderd

heb zelf ook een grote hoeveelheid problemen met asus a7v333
zal waarschijnlijk je mobo wel zijn
ik heb er in 2 weken tijd 2 naar de knoppen geholpen
de 3de doet t nog steeds en nou maar hopen hoe lang nog
iig dit is mijn laatste asus mobo volgende x een msi

• Fludizz
  • Niet online
Update
heb de computer in de BIOS gekregen... gaf weer 'Improper CPU speed setting' aan... CPU op 1250MHz gegooid, geboot naar windows...
dat werkte... toen weer reboot, via BIOS CPU weer op 1667MHz gezet, en ik ben voorlopig nog in windows... vraag me af hoelang ie et volhoud...

• Fludizz
  • Niet online
Update
heb inmiddels PCspeaker beeps ingesteld op POST speech reporter, en inmiddels is me computer er WEER mee opgehouden, en de POSTreporter roept niks anders dan "System Failed Memory Test" en toen ik die eene keer in de BIOS kwam (kon er niks doen, instant freeze, moest stroom eraf halen om te kunnen rebooten) zei die daar dat et iets met de CPU was, die Impropper speed setting foutmelding van de vorige keer... waarom verschillen de POST en de BIOS zo veel van elkaar? en WELK geheugen is waarschijnlijk kapot?

• Fludizz
  • Niet online
laatste update
DDR module schoongemaakt met klein kwastje, slot op mobo schoongemaakt, en hij wou weer booten... misschien was er iets van stof ofzo dat kortsluiting veroorzaakte... nu _weer_ wachten tot ie er _weer_ mee ophoud...
de heatsink blaast een lekker laagje stof over de DIMM heen...
Pagina: 1