Wat is de goedkoopste manier om een 100m te overbruggen?

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een vriend van me woont zo een 75m van me vandaan. Nu willen we alleen verbinding met elkaar hebben via een netwerk.

Alleen wat is het goedkoopst en makkelijkst?

Hij woont eigenlijk aan het einde van de straat. Dus het is gewoon 1 rechte lijn.

Alleen met Wireless lan gaat het me denk ik te veel kosten. En een kabel leggen is niet echt een oplossing.

Of zijn er hele goedkope WiFi verbindingen voor maar 2 pc's?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gewone LAN kabel, onder de tegels leggen ;)

hebben we hier ook, maar dan moet niet je vader :( met zijn schep de tegels eruit spitten,
en dan "ow ja daar lag een kabel :) "

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten op 09-01-2003 13:48 ]

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Je zou ook aan VPN kunnen denken als je de benodigde routers en internetverbindingen al hebt. Dat wil zeggen beide VPN ondersteunend materiaal en allebei het liefst een breedband verbinding.

Powered by KPN

• Xavier
  • Niet online
Hij heeft ook geen internet. Ja via de telefoonlijn.
Dat was ook meer de bedoeling om inet van mij bij hem te krijgen.

Een kabel spitten is geen optie. Want onze straat ligt haaks op de hoofdstraat. En daar is de bestrating te strak gelegd. Je krijgt het niet los en is ook niet te doen.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:08
Misschien via het riool een kabeltje trekken?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kabel over de straat heen?gewoon lekker hoog, dus zo dat het verkeer er geen last van heeft?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik weet de woon-situatie niet echt, maar is het hetzelfde pand (rijtjeshuis)?
dan zou je eventueel ook een kabel langs de dakrand kunnen leggen.
Liggen de tegels direct tegen het huis aan? anders zou je de kabel daar ook tussen kunnen drukken.
Post anders eens een foto/schets van de situatie.

Wireless gaat over die afstand eigenlijk niet tot niet goed werken, zonder richtantennes en dergelijke.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• nihitsia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49

nihitsia

The Banana goes on always on

Van lantaarnpaal naar lantaarnpaal? Ik denk dat de makkelijkste manier via de dakrand is en dan als je de straat nog overmoet daar nog naar de overkant (via lantaarnpaal misschien). Lijkt me zo en zo vrij lastig te doen en je zal flink wat buren af moeten gaan voor toestemming of je even een kabel onder hun dakgoot door mag laten gaan.

Gamebak Specs

• Xavier
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jhpb/Shit/schema.JPG
Fear my 31337 paint skills!

Via dakrand gaat dus ook niet. En lantaarn palen ook niet. Dat valt veel te veel op. Er staan geen bomen in de straat. Naja 2. En het gemeente huis is vlakbij. Dus die gasten zien dat zo.

Muis = Huis

[ Voor 4% gewijzigd door Xavier op 09-01-2003 14:29 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Je kunt idd een kabel leggen, omlaag, tegen de grond, naar de andere kant, aan de 'doorgang' wel een plank of zo leggen zodanig dat de auto's het niet plat kunnen rijden, langs de garage en de muis (heeft uw muis zoveel plaats nodig?) tot aan uw huis. Je kunt de boel camoufleren met verf, bladeren - be creative. Je neemt best BNC of STP hiervoor. UTP gaat veel te snel stuk.
Een wireless zou (gemakkelijker) gaan als je vriend en jij de antenne's op het balkon of op de vensterbank zet (in een vogelnestje aan de muur). Door de muren betwijfel ik het.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Xavier
  • Niet online
Guru Evi schreef op 09 January 2003 @ 14:27:
Je kunt idd een kabel leggen, omlaag, tegen de grond, naar de andere kant, aan de 'doorgang' wel een plank of zo leggen zodanig dat de auto's het niet plat kunnen rijden, langs de garage en de muis (heeft uw muis zoveel plaats nodig?) tot aan uw huis. Je kunt de boel camoufleren met verf, bladeren - be creative. Je neemt best BNC of STP hiervoor. UTP gaat veel te snel stuk.
Een wireless zou (gemakkelijker) gaan als je vriend en jij de antenne's op het balkon of op de vensterbank zet (in een vogelnestje aan de muur). Door de muren betwijfel ik het.
Oeps paint foutje.

Kabel moet mogelijk zijn onder de tegels. Maar als ze je 1 keer pakken ben je de lul.

Maar die wireless enzo. Dan moet je toch ook meteen een acces point gebruiken?
Zijn er niet 2 apparaten voor elke pc 1. Die de verbinding maken?
Zonder een acces point dus.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Postduiven.. :o

Zonder dollen. Er schijnt een groep bezig geweest te zijn met het versturen van IP pakketjes via postduiven.
Op PC1 commando intypen, uitprinten, via postduif naar andere PC, daar lezen, intypen, antwoord uitprinten, en retour sturen met andere postduif.
Werkt goed, als je akkoord gaat met een Roundtrip-time van 1,5 uur. ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyberJ schreef op 09 januari 2003 @ 14:36:

Zonder dollen. Er schijnt een groep bezig geweest te zijn met het versturen van IP pakketjes via postduiven.
Op PC1 commando intypen, uitprinten, via postduif naar andere PC, daar lezen, intypen, antwoord uitprinten, en retour sturen met andere postduif.
mja, je wilt niet weten wat voor lag je hebt bij een spelletje UT ofzo :+
Xavier schreef op 09 januari 2003 @ 14:31:
[...]
Maar die wireless enzo. Dan moet je toch ook meteen een acces point gebruiken?
Zijn er niet 2 apparaten voor elke pc 1. Die de verbinding maken?
Zonder een acces point dus.
je hebt niet perse een AP nodig, met 2 (volgens mij kon het tot 4) wlan nics kan je zonder AP

Verwijderd

hoe zit het met de achterkant? hebben jullie geen tuin ofzo, waardoor je gewoon via de achterkant een draadje kan leggen. En als er dan mensen op straat lopen zullen die er niks van merken.
Waarschijnlijk zul je nog wel de doorgang moeten overbruggen maar das dan ook geen probleem, gewoon de kabel een beetje ingraven met wat versteveging erop/omheen (be creative)
Verder hoef je alleen nog maar toestemming om via de tuin van de buren een draadje te mogen leggen. Lijkt me opzich geen probleem als je het draadje maar goed afwerkt (verstopt)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De goedkoopste verbinding is via CPIP. Zie RFC1149 voor details.
;)

[ Voor 30% gewijzigd door Brahiewahiewa op 09-01-2003 15:19 . Reden: URL ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Xavier
  • Niet online
wattes??
:?

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 23:27
Andere optie die ik nog niet gezien heb is evt. via laser. Beide aan de achterkant van de huizen een stok met daarop een laser-zender\ontvanger. Ja moet elkaar natuurlijk wel kunnen zien. Alleen als het mist of hard regent\sneeuwd heeft de laserverbinding hier last van.

Heb wel eens een zelfbouw projectje daarvan gezien op internet.

• TD-er
Brahiewahiewa schreef op 09 January 2003 @ 15:01:
De goedkoopste verbinding is via CPIP. Zie RFC1149 voor details.
;)
CPIP (carrier pigeon internet protocol)
Oftewel "IP-over-postduif" ;)
The highly unofficial CPIP user group

Maar over die kabel....
Ik denk dat COAX inderdaad niet eens zo'n slecht idee is. Nadeel is wel dat je dan maar max 1MB/s haalt, voordeel is dat die kabel 185 meter lang mag zijn, oftewel dat je de boel wat makkelijker kunt wegwerken.

Zwarte kabel valt ook niet zo erg op in het zand.
Ik denk wel dat je in de gaten moet houden wanneer ze onderhoud gaan plegen aan de straat, maar dat je niet echt veel trouble krijgt wanneer ze je kabel vinden.
Onder dat gangetje zou ik de kabel in een buisje ofzo leggen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• martijnr17
  • Laatst online: 17-08 16:15
of w88 totdat ze met straat onderhoud bezig zijn en ff vragen of ze jou kabel erbij willen leggen :)

• Xavier
  • Niet online
Wat zou het goedkoopste kwa Wireless zijn?
Lijkt mij gewoon 2 PCI kaartjes. Die antennes kan je wel verlengen of ergens anders ophangen.

• The Dolf
  • Niet online
Waarom mag je geen kabel aanleggen? Die kleine doorgang is toch makkelijk te overbruggen?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

kun je op de daken van de huizen dan leg je zi in de dak goten en op het dak?
met of zonder toestemming van d e personen in kwestie.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
UTP mag geloof ik toch 150m lang zijn, en STP toch 300? Of hoe heb ik dat...

Moet je wel nog steeds spaajen, maar ook daar val wel wat op te verzinnen. En pak een bult PVC pijpjes om 't in te leggen, leg het minimaal 20cm diep in de grond en dicht langs de huizen (als het kan ertegen aan). En dan is het geen probleem...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Xavier
  • Niet online
Een draad leggen word volgens mij helemaal niks.
Want die doorgang word kut. Die "muur" is een soort rechthoekig gebouw met een bedrijf erin. Die hebben een plat dak. En ik kom bij die doorgang zelf gewoon niet weg met de draden.

Moet draadloos worden. Alleen die prijzen zijn allemaal zo f*cking duur.
PCI kaartje met antenne is al 150 euro. Dan 2 stuks natuurlijk.
Die antennes moeten verlengd worden. Dus dan ben ik zo een 350,- kwijt.
Dat moet toch wel goedkoper kunnen?

• TD-er
die PCI-kaartjes hebben waarschijnlijk niet genoeg bereik, dus dat wordt zelfs nog duurder, vanwege versterkers en externe antennes.
Ik zou toch voor de kabel oplossing kiezen.

• Xavier
  • Niet online
TD-er schreef op 09 January 2003 @ 15:53:
die PCI-kaartjes hebben waarschijnlijk niet genoeg bereik, dus dat wordt zelfs nog duurder, vanwege versterkers en externe antennes.
Ik zou toch voor de kabel oplossing kiezen.
En iets van Infrarood ofzo? Een directe recht straal kan ik wel regelen.

• Xavier
  • Niet online
2 access points zou wel kunnen. Alleen de goedkoopste die ik kon vinden is 136,- de stuk.
Beetje jammer

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Xavier schreef op 09 januari 2003 @ 15:54:
[...]

En iets van Infrarood ofzo? Een directe recht straal kan ik wel regelen.
infrarood kan je helemaal vergeten afgezien de zeer hoge snelheid ;) dat werkt maar een paar meter.
Xavier schreef op 09 januari 2003 @ 18:28:
2 access points zou wel kunnen. Alleen de goedkoopste die ik kon vinden is 136,- de stuk.
Beetje jammer
mja, of je moet een kabel willen trekken ;)

offtopic:
zou je in het vervolg gebruik willen maken van de editknop

• Xavier
  • Niet online
Erkens schreef op 09 January 2003 @ 18:32:
offtopic:
zou je in het vervolg gebruik willen maken van de editknop
Het is geen kick en voor de posts doe ik het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Xavier op 09-01-2003 18:55 ]

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Kabel is geen optie, zal je toch naar draadloos moeten, zijn wel wat zelfbouwprojecten, maar geloof niet dat dat echt handig is en ook niet echt goedkoop. Wil je draadloos en goedkoop? Nou dat bestaat (nog) niet. Helaas!

Daarnaast werk het meeste draadloze maar tot 150 voet, zeg 50 meter. Ook niet voldoende, andere draadloze systemen met richtantennes worden alleen maar duurder.

[ Voor 28% gewijzigd door Martin?81 op 09-01-2003 18:56 ]

• Xavier
  • Niet online
das erg jammer. Er zijn ook heel veel PCMCIA kaarten wireless en een stuk minder PCI kaarten. Is zeker toch niet zo een markt voor ofzo?

• Guru Evi
Die optische oplossing vind ik misschien toch wel lukken. Probleem is natuurlijk als het zicht beperkt wordt. Heb je geen zo'n speelgoed walkie talkie? Die draait op 433 MHz of zoiets, moduleer daar een signaal op. Met een beetje elektronica skillz moet da lukken of stap eens in een school binnen waar ze elektronica geven (bij mij in school deden we dat regelmatig zo'n dingen) Je kan een signaal moduleren op de 433MHz band zonder problemen en met een goede versterker daarin kan je al heeel ver geraken (legaal 10m - illegaal...) of een oude CB (bereik - 2 km dacht ik) en op een ongebruikt kanaal (13 :p) jullie signalen moduleren.

• TD-er
probleem met de 27 MHz band en de 433 MHz band is dat je niet veel bandbreedte tot je beschikking hebt.
Tevens moet je niet alleen heen zenden, maar ook terug, wat niet echt lekker gaat werken wanneer je op vrijwel gelijke frequenties een te hoge bandbreedte overheen gaat pompen.

Kortom voor een trage verbinding ( tot 10 kB/s) zou het mischien met het nodige getweak nog wel lukken, maar een hoge bandbreedte gaat niet lukken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CyberJ schreef op 09 januari 2003 @ 14:36:

Das een RFC bedacht op 1 april, niet serieus dus :P
Elk jaar bedenken ze wel weer een gek protocol op 1 april :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Als julie beiden de PC aan de RAAM-kant zetten van de straat, en een USB wireless adapter aan de BUITENkant monteert (beschermd tegen regen door bijv. een doorzichtig plastic fruitbakje ofzoiets) dan heb je kans dat je toch een vrij goede draadloze verbinding kunt opzetten, voor relatief weinig geld.

Ik heb hier eens getest: Ik had een wireless router tegen het raam aangezet, en was naar buiten gelopen met een laptop. Ik kon toch een goede 50 meter lopen (in direct zicht - zonder obstakels!) Voor ik echt problemen ging krijgen met het maken van een verbinding.

(netgear router MR314 en netgear MA101 USB aansluiting die ik normaal op een werkstation gebruik. De laptop is niet van mij, alleen dat ding even geinstalleerd.)

Wel moest ik na bijv. 10 meter gelopen hebben de adapter muisstil neerzetten op de grond voordat ik opnieuw verbinding kreeg. Tijdens het lopen verloor ie namelijk de verbinding.

Ik zou de PC van je vriend eens verhuizen naar de straatkant, al is het TIJDELIJK voor een test - en eens twee USB adapters kopen. Als het niet werkt ruil je de boel weer gewoon in. Test eens of het zowiezo mogelijk is om in OPEN LUCHT ZONDER OBSTAKELS!! een verbinding te maken. Werkt dit, dan kun je eventueel overwegen een accesspoint buiten te monteren. Wel beschermen tegen het weer natuurlijk.

Verder hoe is de situatie aan de achterzijde van het huis? Kun je daar over de dakgoot heen, en de kabel gewoon over het straatje in het midden laten "hangen"?

Verder kun je hem natuurlijk ook ADSL aan laten vragen. Met de upload van FAST adsl heb je in ieder geval een netwerkje van 256 kbit/s :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mischien dat je hier wat aan hebt maar kwam het net tegen

http://www.wireless-almere.nl/forum/viewforum.php?f=3

• Xavier
  • Niet online
wtf
Ik kijk op dat forum en er heeft een jongen 2 antennes gemaakt. Hij kan er 1600m mee afleggen!!
koste van 1 antenne is 18,50
Van mij zal dan een stuk goedkoper zijn. Want ik hoef niet zo ver.
Bedankt voor de link.
Erg leuk!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

Ehmm gaat prima met 2 accesspoints... of usb kaartjes...
aan de muur of op het dak (der mag 3-5 m extra usb kabel aan meestal)
geen extra verlengde antennes nodig, misschien zelfs wel door een paar muren heen.
ik kon binnen (2 muren tot buitenlucht..) met een usb-actiontec wireless kaart bij een een kammeraad 200 m verder op komen , die had zelfde kaartje buiten op een paal gespijkerd (in een behuizing)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Verwijderd

http://www.routershop.nl/nl/dept_15.html

de 1 km versie kost 600 euro dus als je dat er voor over hebt heb je een perfecte verbinding en volledig compleet.
Dit heb je er dus ruim binnen twee jaar uit (een jaar abbo adsl kost +/- 420 euro)

• Xavier
  • Niet online
LoneWolf. Heb jij een URL met die USB kaartjes?

Khildin. Een AP kost zo een 150,-. Antenne zelfbouwen kost zo een 20 euro. En dan kan ik zo een 2,5 Km ver komen.

Uit de USA kan ik die AP ook bestellen ben ik incl verzendkosten 100,- kwijt.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Heb laatst ook zo'n bizar project gedaan. 2 vrienden van me, die ruim 125 meter van elkaar wonen.... dwars over het dak van een appartementen complex... wel een stuk simpeler dan dit maar het was toch bizar dat het werkte :o

DIT IS MIJN WEBSITE

• TD-er
meestal worden dergelijke leuke gadgets niet buiten de USA geleverd, al was het alleen maar omdat ze in de USA andere vermogens en kanalen gebruiken.
Ff voor de volledigheid:
WiFi apparatuur uit de states, waarbij je in de software niet voor NL kunt kiezen, is hier illegaal.

• Xavier
  • Niet online
TD-er schreef op 09 januari 2003 @ 23:36:
meestal worden dergelijke leuke gadgets niet buiten de USA geleverd, al was het alleen maar omdat ze in de USA andere vermogens en kanalen gebruiken.
Ff voor de volledigheid:
WiFi apparatuur uit de states, waarbij je in de software niet voor NL kunt kiezen, is hier illegaal.
Het is dezelfde hardware.
Maar bedankt voor het melden. Dan moet ik daar even voor navragen.

• TD-er
dat wil natuurlijk ook zeggen dat je in NL ook meer vermogen kunt krijgen door je windows in te stellen op US ;)

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Xavier schreef op 09 January 2003 @ 13:56:
Hij heeft ook geen internet. Ja via de telefoonlijn.
Dat was ook meer de bedoeling om inet van mij bij hem te krijgen.

Een kabel spitten is geen optie. Want onze straat ligt haaks op de hoofdstraat. En daar is de bestrating te strak gelegd. Je krijgt het niet los en is ook niet te doen.
Tuurlijk is dat te doen, als het er maar profi uitziet, en dat er dan maar een kabeltje in moet van nauwlijks 5mm, ach. Trek van die mooie reflecterende jassen aan, borden op de stoep en komt best goed. In het gros van de gemeenten weten ze zelf niet wanneer de straat open mag.

Het is zelfs zo erg dat door de privatisering van o.a. het telefoon/kabel netwerk (de kabels dus) de maatschappijen van wie deze kabels zijn zonder vergunning morgen graven. Zou zegen leen ff een jasje bij de KPN :Y)

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Guru Evi
LoL, wat je nog kunt doen is misschien moduleren op het elektriciteitsnet (kun je meteen je dag- nacht-teller herprogrammeren) :p

Verwijderd

DSL, zolang jullie beide op dezelfde telefooncentrale in de straat zitten, allebei een DSL modem kopen, en bij de KPN een koperdraadje huren, dat in de centrale aan elkaar wordt geknoopt. Zo haal je de 11Mbit van een WLAN vrij gemakkelijk. Heb het zelf nog nie helemaal uitgezocht, maar zo is mij verteld dat het moet werken. Ben er mee bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 08:26 ]

Pagina: 1