Als julie beiden de PC aan de RAAM-kant zetten van de straat, en een USB wireless adapter aan de BUITENkant monteert (beschermd tegen regen door bijv. een doorzichtig plastic fruitbakje ofzoiets) dan heb je kans dat je toch een vrij goede draadloze verbinding kunt opzetten, voor relatief weinig geld.
Ik heb hier eens getest: Ik had een wireless router tegen het raam aangezet, en was naar buiten gelopen met een laptop. Ik kon toch een goede 50 meter lopen (in direct zicht - zonder obstakels!) Voor ik echt problemen ging krijgen met het maken van een verbinding.
(netgear router MR314 en netgear MA101 USB aansluiting die ik normaal op een werkstation gebruik. De laptop is niet van mij, alleen dat ding even geinstalleerd.)
Wel moest ik na bijv. 10 meter gelopen hebben de adapter muisstil neerzetten op de grond voordat ik opnieuw verbinding kreeg. Tijdens het lopen verloor ie namelijk de verbinding.
Ik zou de PC van je vriend eens verhuizen naar de straatkant, al is het TIJDELIJK voor een test - en eens twee USB adapters kopen. Als het niet werkt ruil je de boel weer gewoon in. Test eens of het zowiezo mogelijk is om in OPEN LUCHT ZONDER OBSTAKELS!! een verbinding te maken. Werkt dit, dan kun je eventueel overwegen een accesspoint buiten te monteren. Wel beschermen tegen het weer natuurlijk.
Verder hoe is de situatie aan de achterzijde van het huis? Kun je daar over de dakgoot heen, en de kabel gewoon over het straatje in het midden laten "hangen"?
Verder kun je hem natuurlijk ook ADSL aan laten vragen. Met de upload van FAST adsl heb je in ieder geval een netwerkje van 256 kbit/s