Win98 <-> WinXP netwerkje zo goedkoop mogelijk *

Pagina: 1
Acties:

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ok, de situatie is als volgt: Het bedrijfje waar ik werk heeft 2 PC`s:
Een PIII 600 met Win 98SE, ADSL en een fax
En een P4 1700 met Win XP en een goede scanner/printer ernaast. (Binnenkort hebben ze allebei ook USB2.0 dmv een PCI-card..)
Er zit ongeveer 4 meter tussen ze en mogen niet verplaatst worden.
Het is de bedoeling dat deze PC`s, het liefst draadloos, met elkaar kunnen communiceren. Het hoeft helemaal geen snelle verbinding te zijn, een USB netwerkje (waar ik zelf aan dacht) is snel genoeg. Of als een USB2.0 netwerk niet zoveel kost...

Het zit alleen zo, het moet geen pertinent netwerk zijn, dus er moet alleen verbinding zijn als we dat nodig hebben. (in verband met virussen, me baas wil dat gewoon niet.) En de kosten: we gebruiken het niet zo vaak dus het budged is vrij klein, ~80-150 euro denk ik..

Ik heb zelf weinig verstand van netwerken, dus vandaar mijn vraag.
Zelf zat ik er over te denken om dat draadloze USB1.1 netwerkje van Sitecom (dacht ik?) te nemen. Alleen, omdat de en een XP heeft en de ander 98SE, kunnen ze dan wel gewoon normaal functioneren? Zo niet hoe is dat op te lossen?
Of wat raden jullie me aan? (Liever geen Ethernet-netwerk)
BVD.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Een nulmodem kabel? >:)

Denk toch dat ethernet het goedkoopste is. Snap niet waarom het draadloos moet zijn, koop twee 100Mbit kaartjes van 5 euro en een patchkabeltje van eveneens 5 euro (5 meter), en trek simpelweg de kabel los of schakel de verbinding uit als je niet wil netwerken. Werkt het makkelijkste, goedkoopste, is overal ondersteund, en snel, zo je wil. helemaal te gek, believe me...

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja en wat bedoel je met pertinent netwerk precies?
als ze gewoon heel af en toe met elkaar moeten kunnen communiceren dan kan je het beste volgens mij gewoon een USB netwerkje maken.
Dan heb je namelijk alleen een kabeltje nodig als de computers over een USB poort beschikken

Lekker op de bank

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
I c... Ik zat zelf ook aan een USB netwerkje te denken... Maar een Ethernet-netwerk is natuurlijk weer sneller... En je kan gewoon de stekker eruit halen en er weer in porren als je verbinding nodig hebt?
Voor mij zal het geen probleem zijn, maar als ik er niet ben en me baas wil ff wat overzetten, dan moet hij het ook gewoon kunnen doen, hij heeft nog minder verstand van netwerken dan ik..

En dat de 1 Win XP heeft en de ander Win 98SE kan geen conflicten opleveren? :? Als het eenmaal geinstalleerd is dan maakt het niet meer uit, als het netwerk dan ook maar gelijk werkt als je de stekker erin steekt, is het goed.

Use the Search Luke...

Verwijderd

Win98SE vertrouw ik niet zo met USB... ethernet is beproefd en heeft zich bewezen. ik zou toch echt voor ethernet gaan.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Hoe snel moet het netwerk zijn, en hoevaak wordt er gebruik van gemaakt.
Want als dit slechts heeeeel af en toe is en je niet giegs aan data moet kopieren dan lijkt mij ethernet overbodig

Lekker op de bank

Verwijderd

mja, de betrouwbaarheid zou voormij de doorslag geven ZaZ.. RealTek 8139 werkt altijd, USB-netwerken geeft op sommige oudere mobo's nog weleens problemen. Ik kan me voorstellen dat dat met W98 alleen maar erger wordt. Daarbij is ethernet in de toekomst extreem eenvoudig uit te breiden: koop een hub en prik er de kabeltjes op en je bent klaar (huidige crosskabel in de uplink!). kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat dat netwerkje klein blijft..

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

idd daar heb je gelijk in..
het is ook een bedrijf, en die paar pleuro's zouden niet echt uit moeten maken.
Maar als de topicstarter het zekere voor het onzekere wilt nemen kan ie altijd op eigen kosten zo'n kabeltje aanschaffen (altijd handig om te hebben voor die paar centen) en als zn baas daar genoeg aan heeft terugvragen..
is maar een optie hoor

Lekker op de bank

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Mja, ik twijfel nog tussen ethernet en USB... Ethernet is wel sneller, maar USB misschien makkelijker.
Want is dat Ethernet ook 'gewoon' plug&play? Ik heb zo`n Sitecom Ufo-USB netwerk kabel gevonden (met zo`n knobbel in het midden) en dat lijkt me wel wat, geen extra kaarten in de PC... En doordat het USB is is het toch gewoon Plug&Play?

De snelheid maakt echt niet veel uit, af en toe een paar Word-documenten of een paar foto`s... Het moet alleen super makkelijk zijn in gebruik: data overzetten? stekker erin, data overzetten, stekker eruit, klaar. En de volgende keer moet het gewoon weer werken, liefst zonder aanpassingen in windows.

Trouwens, hoe werkt zo`n netwerk? Krijg je bij Deze Computer een icoon van de andere PC en kan je daar gewoon dingen naartoe kopieeren, of zelfs via het netwerk de andere computer inkomen? :?

Use the Search Luke...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Gewoon een crosscable van 6 meter tussen beide apparaten vrotten , werkgroepje maken , IP adresjes zetten. Klaar

Netwerk niet nodig? Kabel eruit trekken. Weer bestanden uitwisselen? Kabel er weer invrotten.

Het leven kan zo simpel zijn :z :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Het werkt hetzelfde als met een netwerkkaart, dus zodra je met een netwerkkaart de IP's etc.. goed hebt staan is het ook een kwestie van het kabeltje erin en eruit halen, net zoals bij USB.
Het grootste verschil is dat je bij ethernet 2 netwerkkaarten moet hebben, en dat het makkelijker uit te breiden is tot een 'echt' netwerk.
Met USB en de snelheid zul je niet zoveel problemen ondervinden als ik het zo zie, want het is nog steeds behoorlijk snel dan.

edit:
Ik zou USB alleen nemen wanneer je zeker weet dat die 2 computers tijdelijk met elkaar zouden moeten communiceren

[ Voor 15% gewijzigd door ZaZ op 09-01-2003 14:32 ]

Lekker op de bank

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan thnx! :)

Alleen, praten we hier over USB of Ethernet? crosscable -> denk Ethernet? hmmz ja, dan krijgen bijde PC`s weer een extra card erbij... Maar als het idd zo werkt als dat je zegt, is het perfect! :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 13:52:
Win98SE vertrouw ik niet zo met USB... ethernet is beproefd en heeft zich bewezen. ik zou toch echt voor ethernet gaan.
Win98 werkt prima met USb, maar ethernet is gewoon goedkoper, makkelijker en sneller. Ethernet dus, en ja, als je geen verbinding nodig hebt, trek je de plug er gewoon uit (of je schakelt de verbinding gewoon uit in XP)

Voor 2 PCtjes heb je een crosskabel nodig, als je er meer wilt juist geen cross, maar een hubje

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 14:35 . Reden: extra info ]

Pagina: 1