Toon posts:

[WinXPpro] hangt steeds even door RAID *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wazig probleem met m'n systeem.
Om de minuut, hangt m'n pc heel eventjes.
Dus als ik bijvoorbeeld een mp3tje afspeel, is dit best wel irritant.
Dit alles komt, sinds ik de HD, met al m'n muziek op m'n raid controller heb gezet.
Even een kleine opsomming van alle ide apparaten:
1x 40 GB HD, Seagate (Windows XP)
1x 60 GB HD, Maxtor (Muziek, Games)
1x CD-ROM 52X Samsung
1x CD-RW 10/10/40 Acer
1x 100MB Zip Drive Iomega

IDE Indeling:
Primary Master : 40 GB Seagate
Primary Slave: 100MB Zip Drive Iomega
Secondary Master: CD-ROM 52x Samsung
Secondary Slave: CD-RW 10/10/40 Acer
Raid 1: 60 GB Maxtor

Dit alles draait op een:
MSI KT-3 333 Ultra 2
AMD XP 1700+
512MB DDR 266
Geforce 4 Ti4200 64MB DDR

Als ik de HD die op de Raid controller aangesloten zit, op een ide kanaal zet, heb ik nergens last van, maar moet ik wel een ander apparaat 'offeren'
Dat kan dus niet, omdat ik ze eigenlijk allemaal nodig heb voor school/werk.
In principie werkt alles wel, maar dat ie af en toe even hangt, is zeer storend.
Ik heb de VIA 4 in 1 driver, de nieuwste Raid Controller Driver via MSI Live Update 2.
De driver voor de raid is: WinXP Promise MBFastTrak133 Lite (tm) Controller.
Misschien hebben jullie er iets aan.
Ik weet niet wat ik er mee moet, computer zaak waar ik de onderdelen heb gekocht ook niet. Die denken dat de HD kapot is, maar ik doe ook ICT, dus kan zeggen dat zij het fout hebben. HD werkt goed, maar ik weet zelf echt niet wat ik hier aan kan doen...
HELP!!! :'(

Verwijderd

maar moet ik wel een ander apparaat 'offeren'
Dat kan dus niet, omdat ik ze eigenlijk allemaal nodig heb voor school/werk
dit duidt erop dat je HD een bestaande driveletter krijgt toegewezen. Geef alle apparaten even een eigen driveletter, dit kan met het schijfbeheer. Even zoeken in de help op 'schijf letter toekennen of assign drive letter'

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Raid verkeerd ingesteld of conflict. Controleer de status (en ook de overdrachtssnelheid en udma modus) eens in je driver (systeem->hardware->apparaatbeheer->scsi of raid devices geloof ik dat ie onder staat). De symptomen die jij beschrijft zijn typisch voor een harde schijf die zijn data niet snel genoeg kan verstouwen.

Die data rate kun je daar mogelijk niet zien. Er zijn een hoop tooltjes die dit wel kunnen, maar het makkelijkst is om ff met nero je drivespeed te checken, zit in het hoofdprogramma, zie je preferences voor cache.

Je kunt sowieso proberen (een nieuwe bij voorkeur) opnieuw te installeren. Heb je de controller trouwens op je mobo of als insteekkaart?

edit: en verzin er eens een leuke titel bij, dan weten mensen met wat verstand van raid systemen, harde schijven en systeembussen dat ze misschien hun kennis hier kunnen gebruiken en maak je een hoop meer kans in het topic. Sowieso is het erg storend om geen topictitel te gebruiken behalve je os. En zelfs al weet je niet waar het aan lag, zelfs 'harde schijf in raid systeem geeft problemen' is al een heel stuk op weg. (zie ook bijbehorende faqs)

[ Voor 26% gewijzigd door SilentStorm op 09-01-2003 03:56 ]

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan, en nog steeds probleem met het systeem.
Ik heb ook vandaag Windows XP opnieuw geinstalleerd.
En ervoor gezorgt dat de Raid HD als eerste 'in beeld' kwam bij Windows, dus hij heeft wel de goede driveletters opgegeven, maar heb ze net weer in een beetje logische volgorde gezet.
Maar nee dus, werkt niet echt... :(

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

driveletters zijn niet relevant. Herkenningsvolgorde doet ook niet echt ter zake.
Maak je toevallig gebruik van 40pins kabels ipv 80 pins als je hem op je raid controller aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]SilentStorm schreef op 09 januari 2003 @ 03:52:

Je kunt sowieso proberen (een nieuwe bij voorkeur) opnieuw te installeren. Heb je de controller trouwens op je mobo of als insteekkaart?[quote]

op m'n mobo

Verwijderd

Topicstarter
SilentStorm schreef op 09 January 2003 @ 03:58:
driveletters zijn niet relevant. Herkenningsvolgorde doet ook niet echt ter zake.
Maak je toevallig gebruik van 40pins kabels ipv 80 pins als je hem op je raid controller aansluit?
80 pins

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

hoe staat het met de udma mode en de rest van de driver instellingen? en de snelheid dus..
Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 03:49:
[...]

dit duidt erop dat je HD een bestaande driveletter krijgt toegewezen. Geef alle apparaten even een eigen driveletter, dit kan met het schijfbeheer. Even zoeken in de help op 'schijf letter toekennen of assign drive letter'
Ik zie deze post nu pas, @hezik: ik neem aan dat topicstarter bedoelt dat -als de hd niet in raid controller zit- hij niet genoeg ruimte heeft voor al zijn storage devices.

Verwijderd

Topicstarter
SilentStorm schreef op 09 januari 2003 @ 04:11:
hoe staat het met de udma mode en de rest van de driver instellingen? en de snelheid dus..

[...]

Ik zie deze post nu pas, @hezik: ik neem aan dat topicstarter bedoelt dat -als de hd niet in raid controller zit- hij niet genoeg ruimte heeft voor al zijn storage devices.
udma 5 volgens mij :X
en de rest van de driver instellingen... tja, weet ik weinig vanaf, zoveel leer ik ook weer niet op m'n ict opleiding:X

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

kun je een screenshotje maken van wat jij denk dat het meest veelbelovende tabje is onder (in klassieke weergave: (dus niet algemeen, stuurprogramma's en bronnen. Als dat alles is kun je er ook weinig mee).

start>instellingen>configuratiescherm>systeem>hardware>apparaatbeheer>scsi / raid controllers deze kan iets anders heten > promise fasttrack[etc] > eigenschappen

en de status van het apparaat erbij zetten (incl code bij fout).

udma5 - ja dat is t m juist, staat ie er wel of niet op. als het er bij de driver niet bijstaat (das meestal wel het geval - instelbaar zelfs) moet je even op zoek naar een programmatje dat dat voor je op kan zoeken. Ook de snelheid van gegevensoverdracht voor de hd is wel van belang. Ik ga er nu de hele tijd vanuit dat er een snelheidsprobleem is, maar dan is het wel van belang te kijken hoe hoog die snelheid is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik maak de topictitel even af :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ah, nu ik het nalees snap ik het.. ik dacht dat hij met dat 'offreren' bedoelde dat er een driveletter-conflict was. Hij bedoelt gewoon dat z'n normale IDE aansluitingen vol zitten.. aha :)

Even de andere hoek: je drive _zou_ ook kapot kunnen zijn. Ik heb vaker gezien dat een schijf ineens een calibratie gaat doen, waardoor de handel vertraagd. Dit is bijna altijd hoorbaar door klikgeluiden of het plotseling wegvallen van spanning.

Zoek dus gerust even samen door met SilentStorm, maar het zou me niets verbazen als idd gewoon de schijf kapot is. Temeer daar het wel werkt maar af en toe hikt. Kijk even of je schijf en je bios SMART ondersteunen, kan handig zijn.

//edit
oh: en check je eventlogs eens voor meldingen..

//edit2
hmm, het feit dat ie het op een normale controller wel goed doet, sluit idd een hardwarematig defect wel een beetje uit.. tenzij de controllers verschillende modes gebruiken..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in de logs gekeken van WinXP, en wat voor fouten stonden daar?
Allemaal Disk errors.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.

Of hier nog 1, nu onder Atapi fout
Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort0.

Of eentje voor de FastTrack Raid Controller
Het apparaat \Device\Scsi\fasttrak1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Wazige boel, maar wat kan ik er aan doen??

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Die eerste foutmelding kan vanalles zijn, van defecte hardware tot kapotte driver.

Pariteitsfout op \Device\Ide\IdePort0. Dit is een check of de data goed doorkomt. Per zoveel bits worden een paar pariteitsbits meegegeven. Als die niet overeen komen met de data, is er een fout en moet de data worden herzonden. Je zou dit kunnen vergelijken met packetloss. Dit gebeurd echter op je ide harde schijf en is niet datgene dat voor problemen zorgt.

Het apparaat \Device\Scsi\fasttrak1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
En dit komt ook bijna altijd door die vertraging. Ik denk nog steeds dat het gaat om een extreem trage gegevensoverdracht. zou je de waarden er eens bij kunnen zoeken? (zie hierboven)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net maar even een normale pci IDE controller gekocht voor 30euro
nu werkt alles weer normaal.
laat die raid maar mooi weg rotten :(
Pagina: 1