Toon posts:

[info] welke onderdelen gebruiken welke voltages ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, maar kon het toch niet vinden.. Mijn vraag is welke onderdelen in een pc, welke voltages gebruiken..

Volgens mij worden ze door de volgende onderdelen gebruikt, maar wie kan mij helpen ?
Dus:

+3.3 volt - chipset, geheugen

+ 5 volt - PCI kaarten, AGP, processor, HDD(??), Floppy (??)

+ 12 volt - HDD(??), CDROM, Fans, CCFL's

Wie kan mij hiermee helpen ?

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Ben maar een dummy, maar is dat niet afhankelijk van de apparatuur zelf? In een molex zit zowel 5 als 12, dus ik neem aan dat de apparaten dan nog zelf kunnen kiezen.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
een processor werkt niet op 5 volt maar op een lager voltage wat per processor verschilt

Verwijderd

Topicstarter
PilatuSSS schreef op 09 January 2003 @ 01:27:
een processor werkt niet op 5 volt maar op een lager voltage wat per processor verschilt
Dat weet ik, maar toch heeft de 5 voltlijn er onder te lijden als ik mijn processor overklok... de meeste processors gebruiken tussen de 1,5 en 1,85 volt... Maar trekken dat dan wel uit de 5voltlijn volgens mij...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom hebben de P4's dan een extra 12V aansluiting op het moederbord zitten als ze de 5V gebruiken 8)7

'k Weet natuurlijk niet of dat voor AMD en Intel geldt :)

Trouwens, AGP is ook niet 5V, maar 1,5V (de nieuwe), geen idee hoe dat precies zit?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 09 januari 2003 @ 05:09:
Waarom hebben de P4's dan een extra 12V aansluiting op het moederbord zitten als ze de 5V gebruiken 8)7

Trouwens, AGP is ook niet 5V, maar 1,5V (de nieuwe), geen idee hoe dat precies zit?
Zou de AGP die 1,5 volt bij de 5 volt lijn wegtrekken ?

Ik vraag dit allemaal, om te achterhalen waarom mijn 5volt lijn zo instabiel is,... 550Watt voeding, maar met mijn nieuwe moederbord niet echt stabiel..

Verwijderd

Hier op Tomshardware wordt een mooi tabelletje gegeven...

Het hangt voor AMD's trouwens af van het moederbord of de stroom voor de proc van de 12V lijn of van de 5V lijn wordt afgeleid. Bij P4's wordt altijd de extra 12V-stekker gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, dit geeft al een heel mooi beeld,... maar dat de floppydrive op 5 volt loopt... hmmm, dat wist ik niet..

Verwijderd

Op alle schijfapparaten staat het sowieso: wat voor mA ze gebruiken bij welk voltage. Vrijwel alle harde schijven, CD-ROMs, etc. voor de Europese markt gebruiken 5 volt voedingsspanning.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 09 januari 2003 @ 05:09:

12 Volt is qua stroom handiger.
De lage spanningen (1.X volt en zoveel Ampere) worden allemaal gemaakt metbehulp van schakelende voedingen op je MOBO.

Stel nu 100% rendement in de voeding:
Proc gebruikt 2 Volt, 30A (is 60 VA)
Bij 5 Volt aansluiting gaat dan een stroom van 12 Ampere door de 5 Volt leiding (5x12 = 60VA).
Bij 12 Volt aansluiting gaat dan een stroom van 5 Ampere door de 12 Volt leiding (12x5 = 60 VA).

Resultaat minder stroom door de draden -> minder verlies en dus hoef je de aansluitingen ook niet zo groot te dimensioneren.
Pagina: 1