[adsl] Extra benodigdheden. Klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik kan me nu aanmelden voor een Planet Internet (KPN) adsl-abbo Comfort met multi pc modem (abbo beschikbaar per februari 2003). Ik ben een leek op het hardware-terrein, maar heb zo ongeveer alles gelezen wat hier door de tweakers geschreven is... ;)

Ik heb een vaste analoge telefoonlijn (geen ISDN), waarop nu alleen mijn fax is aangesloten. Dit wordt de aansluiting voor het adsl-modem. Hieraan worden 1 pc en 1 (Compaq) notebook (Presario 1200) gekoppeld. Beide computers zullen tegelijkertijd internetten. Er zit alleen een muur tussen (gaatjes boren).

Wat ik krijg:

- Splitter
- Multi pc modem
- kabels voor 1 pc aansluiting

Wat ik nog nodig heb (klopt dit, ik heb in beide pc's geen ethernetkaart?):

- Ethernetkaart voor desktop-PC. Kijkshop heeft aanbieding: Sitecom PCI 10/100: http://www.kijkshop.nl/on...%5Fid=68204&variant%5Fid= voor EUR 15,00 (let op: link wordt hier niet totaal onderstreept). Is dit de juiste kaart?
- Ethernetkaart voor de Compaq Presario 1200 notebook (wie weet waar ik die kan kopen?)
- Extra ethernetkabel (welke aansluiting, RJ11 of RJ45?).

Ben ik er dan? Heb ik hardwarematig verder niks nodig? Graag reactie, dan kan ik alvast bestellen en aan de slag.

[ Voor 3% gewijzigd door Jammie op 09-01-2003 00:19 . Reden: Link niet juist weergegeven ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-08 01:11
Jammie schreef op 09 januari 2003 @ 00:16:Wat ik nog nodig heb (klopt dit, ik heb in beide pc's geen ethernetkaart?):

- Ethernetkaart voor desktop-PC. Kijkshop heeft aanbieding: Sitecom PCI 10/100: http://www.kijkshop.nl/on...%5Fid=68204&variant%5Fid= voor EUR 15,00 (let op: link wordt hier niet totaal onderstreept). Is dit de juiste kaart?
Je hebt een standaard UTP kaart nodig. Snelheid van 10mbit is voor internet meer dan genoeg (ADSL komt toch nooit boven 8mbit uit).
- Ethernetkaart voor de Compaq Presario 1200 notebook (wie weet waar ik die kan kopen?)
Dit is waarschijnlijk óf een PCMCIA kaartje óf zo'n USB netwerk ding (waar je dan weer een UTP kabel op moet aansluiten).
- Extra ethernetkabel (welke aansluiting, RJ11 of RJ45?).
RJ45. RJ11 is voor telefoon.

Je pakket bestaat uit een router met 4 aansluitingen, dus verder heb je niks nodig (een hub of switch als je meer dan 4 aansluitingen wil, maar dat is voor jou niet van toepassing).

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
FlamerX, bedankt voor je snelle reply. Toch nog één vraagje over die extra ethernetkabel. Planet biedt het Alcatel multi pc modem aan via KPN. Op de KPN-site staat bij de inhoud van het d-h-z pakket het volgende:

= = = = = = = = = = = = = =

Inhoud Doe-Het-Zelf pakket

Verpakking modem - ADSL Multi-PC Modem
- Adapter
- Aansluitsnoer
- Ethernetkabel
- Gebruiksaanwijzing Alcatel
- Alcatel-cd-rom

Verpakking splitter - ADSL-splitter

- Gebruiksaanwijzing ADSL-splitter
- Pluggen en schroeven

Overige onderdelen Doe-Het-Zelf-pakket

- Telefoonstekker
- 2 aansluitsnoeren van 2 meter elk
- ADSL-cd-rom met software van KPN Telecom
- Gebruiksaanwijzing voor Multi-PC-modemaansluiting
- Speciale tang voor het monteren van ministekkers
- 4 ministekkers van het type RJ11

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Met die 4 ministekkers van het type RJ11 heb ik voor de extra notebook-aansluiting dus niets te maken? M.a.w.: gewoon een UTP-kabel kopen met aan weerszijden 2 x RJ45 stekkers?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jammie schreef op 09 January 2003 @ 00:41:
FlamerX, bedankt voor je snelle reply. Toch nog één vraagje over die extra ethernetkabel. Planet biedt het Alcatel multi pc modem aan via KPN. Op de KPN-site staat bij de inhoud van het d-h-z pakket het volgende:

= = = = = = = = = = = = = =

Inhoud Doe-Het-Zelf pakket

Verpakking modem - ADSL Multi-PC Modem
- Adapter
- Aansluitsnoer
- Ethernetkabel
- Gebruiksaanwijzing Alcatel
- Alcatel-cd-rom

Verpakking splitter - ADSL-splitter

- Gebruiksaanwijzing ADSL-splitter
- Pluggen en schroeven

Overige onderdelen Doe-Het-Zelf-pakket

- Telefoonstekker
- 2 aansluitsnoeren van 2 meter elk
- ADSL-cd-rom met software van KPN Telecom
- Gebruiksaanwijzing voor Multi-PC-modemaansluiting
- Speciale tang voor het monteren van ministekkers
- 4 ministekkers van het type RJ11

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Met die 4 ministekkers van het type RJ11 heb ik voor de extra notebook-aansluiting dus niets te maken? M.a.w.: gewoon een UTP-kabel kopen met aan weerszijden 2 x RJ45 stekkers?
Naast die tang is de rest van de "Overige onderdelen" (incl de cd-rom) gewoon onzin voor jouw doel.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Hoebedoellu? Heb ik bijvoorbeeld die '2 aansluitsnoeren van 2 meter elk' niet nodig? En klopt het dat ik qua kabels alleen maar die extra utp-kabel nodig heb?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jammie schreef op 09 januari 2003 @ 00:58:
Hoebedoellu? Heb ik bijvoorbeeld die '2 aansluitsnoeren van 2 meter elk' niet nodig? En klopt het dat ik qua kabels alleen maar die extra utp-kabel nodig heb?
Ga eens logisch nadenken. splitter -- modem --/ pc1
\pc2

Hoeveel kabels zijn dat? (Aan de lan kant)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Damn! Je hebt gelijk. Gadver, ik haat dat!!! ;)

En toch bedankt....

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
jammie,
die kabels + rj11 spul van de ptt zullen wel voor splitter gebeuren zelf zijn.
UTP voor computers is altijd rj45.
en 100Mbit kaart kan handig zijn als je tussen pc's in je eigen lan snel data wilt sturen, aangenomen dat je hub/switch (bij jou je multipc modem) die snelheid ondersteunt

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Het was toch erg verwarrend, in het begin. Nogmaals: na het lezen van de talloze topics over dit onderwerp is het nu wel duidelijk geworden. Vreemd toch dat het vaak zo ingewikkeld -eerder verwarrend- wordt opgeschreven.

Dank aan iedereen. Ik meld mij wel weer wanneer de installatie niet lukt... ;)
Pagina: 1