Toon posts:

Evolutie in software-leven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het niet laten dit toch even te typen, hoewel ik wel meer belangrijke dingen te doen heb (voor filosofie leren bijvoorbeeld :+).
Het speelt al een tijdje in mijn hoofd: kunstmatige intelligentie verkrijgen door evolutie op software-niveau. Veel AI-onderzoekers proberen AI te creeeren door direct een programma op te stellen dat vergelijkbaar is met de hersenen (ook al gesimplicifeerd). Nu is mijn idee:
We beginnen met een simpele worm (computerworm, soort virus) wat zich kan voortplanten, maar bij deze voortplanting hoeft er geen perfecte copie plaats te vinden; liever niet, met fouten (zoals in de natuur) zodat misschien een paar van deze copieen anders zijn, en beter omgaan met het milieu (en na een tijd misschien iets anders dan processor en ram gaan gebruiken). Hopelijk ontstaan er dan ook een mannelijke en vrouwelijke variant, die dan combineren en de evolutie pas echt de ruimte geven.
Gelukkig is er ook bij de computer sprake van veranderende milieus; nieuwe technieken waarin deze digitale diertjes zich aan kunnen passen.
Ik hoop dat deze methode na een tijdje zowel inzicht oplevert in de evolutie en de artificiele intelligentie, bv na een Distributed Computing project.
Wat denken jullie hiervan?

Verwijderd

Mja, het lijkt me niet erg ethisch om een evoluerend computervirus te gaan verspreiden :) Maar experimenten met replicerende computers zijn en worden al gedaan. Functieadoptie kan in die gevallen wel waargenomen worden, maar mannelijke en vrouwelijke vormen niet, misschien omdat dat niet erg voor de hand ligt met computers. Recombinatie is niet erg nuttig voor een programma. Overigens is een probleem met jouw voorstel dat de computers zullen crashen door mutaties waarbij programma's ineens in bepaalde cruciale geheugendelen gaan schrijven en dergelijke, en de hele populatie dood gaat.

Veel inzicht brengt het overigens niet aangezien digitale en natuurlijke omgeving te verschillend zijn. En dat cumulatieve selectie en mutatie tot functieadoptie kan leiden, is al zo vaak aangetoond dat dat niet meer bewezen hoeft te worden. Tenminste niet voor modelsystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 23:35:
Mja, het lijkt me niet erg ethisch om een evoluerend computervirus te gaan verspreiden :) Maar experimenten met replicerende computers zijn en worden al gedaan. Functieadoptie kan in die gevallen wel waargenomen worden, maar mannelijke en vrouwelijke vormen niet, misschien omdat dat niet erg voor de hand ligt met computers. Recombinatie is niet erg nuttig voor een programma. Overigens is een probleem met jouw voorstel dat de computers zullen crashen door mutaties waarbij programma's ineens in bepaalde cruciale geheugendelen gaan schrijven en dergelijke, en de hele populatie dood gaat.

Veel inzicht brengt het overigens niet aangezien digitale en natuurlijke omgeving te verschillend zijn. En dat cumulatieve selectie en mutatie tot functieadoptie kan leiden, is al zo vaak aangetoond dat dat niet meer bewezen hoeft te worden. Tenminste niet voor modelsystemen.
Hmm, toch nog even van mijn cognitieve psychologie artikel wegspringen om achter de pc te zitten.
Ach, het ethische is het probleem niet. Als het op een DC manier wordt gedaan neemt het geen nuttige processor (of andere onderdelen)capaciteit op.
Ik kan me voorstellen dat recombinatie toch wel degelijk zinnig is, omdat het enorm veel verschillende programma's en mogelijkheden creert, zoals in de natuur. In feite zou een fatale mutatie slechts het einde van 1 digi-organisme betekenen, omdat deze niet leefbaar is.
Als je deze dieren een duidelijk doel geeft (zoveel mogelijk processortijd gebruiken om te groeien en voort te planten, maar dan zoveel als beschikbaar is; dit is ook het geval in de natuur, omdat het aantal en de soorten bronnen verschillen over een bepaalde tijd of plaats) dan leidt het m.i wel tot intelligentie.

Verwijderd

Hoe zorg je ervoor dat de programma's die zo onstaan ook nuttig zijn? Als je de verschillende 'dieren' laat strijden om zoveel mogelijk processortijd, krijg je gewoon programma's die erg efficient zijn in het verbruiken van processortijd. En wanneer noem je zoiets intelligentie?
Om echt iets te bereiken op deze manier heb je, denk ik, een ontzettend complexe digitale leefomgeving nodig voor je organismen. En dan is het nog erg onzeker of je tot intelligentere software komt dan wat wij zelf nu kunnen ontwerpen. In de natuur heeft zich (toevallig?) een bewust en echt intelligent wezen ontwikkeld (wij namelijk), hoe zorg je ervoor dat die software zich ook zo ontwikkelt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 01:47 ]