Toon posts:

[KT7-RAID]Crash in bios

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist ff mijn oude mobo'tje in een oude kast gehangen, namelijk mijn oude trouwe Abit KT7-RAID, icm een Athlon 1400. Vervolgens de hele mikmak aangesloten en na alles nog een keertje te hebben nagelopen de powerknop een tikkie gegeven. Het zag er allemaal goed uit, het geheugen werd herkend en zelfs de oude instellingen van FSB en multiplier had mijn trouwe mobo'tje onthouden. Voor de zekerheid ben ik ff naar het bios gegaan om ff de temp in de gaten te houden (je weet maar nooit).

Op het moment dat ik had geconstateerd dat de temp van de proc 27 graden celcius aangaf, schoot de monitor uit (led werd oranje). Ik kon niet ontdekken wat het probleem was, dus ff gereset. Vanaf dit moment krijg ik helemaal niets meer. De monitor springt niet meer aan. Alle fans draaien en ik ruik niets vreemds. De volgende stap was alles eruit slopen wat niet nodig was, dus hd en cdrom losgehaald. Eveneens een andere (PCI) grafische kaart erin gehangen. De computer had nu dus alleen nog mobo, proc, mem en vga. Opnieuw de powerknop voorzien van wat druk, maar weer gebeurde er helemaal niets.

Ik weet inmiddels niet meer wat het probleem is. De proc heeft het vanmorgen nog gedaan, hetzelfde geldt voor het geheugen. Ook de VGA is goed (anders is de tweede wel goed, deze kans is te verwaarlozen). Heb voor de zekerheid ook nog even de CMOS gecleared, eveneens geen resultaat.

Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand is?

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Tja test die CPU eens in een andere comp, en druk de bios chip ff aan (dat was het bij mij laatst)

Verwijderd

Topicstarter
CPU testen is in principe het laatste wat ik wil proberen, omdat ik zo'n zalmann cooler heb, die netaan past, dus dat is een langdurig karwei om te testen, daarnaast deed ie het vanmorgen nog wel en sloeg ie in het begin ook aan, want ik ben in het bios geweest! Zal nu ff het bios aandrukken!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wel grappig, vandaag heeft de PC van mn ouders het ook begeven. ( er zit nog garantie op bij mij dus durf ik het nog grappig te noemen ;) )

Verder is het precies zoals jouw verhaal.

Vanmorgen nog gewoon gedraait en nu komt ie niet eens meer door de POST. Net zoals jij andere processor erin gedaan, alle PCI zooi eruit behalve de videokaart etc etc. Geheugen verwisseld noem maar op. Alles aangedrukt en ga maar door.

2 mogelijkheden lijkt mij, het mobo is verrot of de voeding. Anders kan het niet zijn.

edit:
processor had je nog niet getest zie ik nu

[ Voor 6% gewijzigd door SmartDoDo op 08-01-2003 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de BIOS aangedrukt, evenals het geheugen... Heeft niets geholpen helaas. Als al mijn fans ed gewoon draaien, kan mijn PSU dan alsnog verrot zijn?

edit:
Idd proc nog niet getest, maar is heel veel werk, wil ik dus als laatste optie houden, aangezien ie het vanmorgen nog gewoon deed en ik zojuist nog in het bios ben geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 23:25 ]

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
monitor niet kapot?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Lijkt me niet, anders zou je nog gewoon de hele rambam horen opstarten. En ik begrijp juist dat dat niet het geval is.

Geeft hij bij jou dan geen No signal huppeldepup aanwezig melding? Op de monitor dan natuurlijk die melding ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 08-01-2003 23:33 . Reden: Beetje wat vergeten... ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen dergelijke melding, gewoon het ledje dat oranje is, ipv groen. Bovendien kon ik het BIOS nog zien EN hoor ik geen piepjes bij het opstarten.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Tja, blijven er nog een paar mogelijkheden over.

- Een andere cpu erin om te testen. Of deze op een ander mobo natuurlijk.
- Ander geheugen proberen
- Andere videokaart
- Andere voeding

En hierbij natuurlijk alles loskoppelen zoals HD, CD-Rom etc. Alleen processor, videokaart en geheugen erin.

Maakt dit alles niets uit, dan rest alleen het mobo nog.

Verwijderd

Topicstarter
Nou tot zover iig bedankt, ik ga morgen verder met testen en dan post ik mijn bevindingen.

Verwijderd

Haal de stroomstekker er uit, wacht effe, stekker er weer in, druk "Insert" in op toetsenbord en houd die ingedrukt, startknop indrukken.

Zodra je een piep hoort uit de speaker of er wat op het scherm komt, "Delete" op het toetsenbord indrukken.

Als dit niet werkt, is echt de CPU of het mobo of het geheugen kapot.

Of de AGP kaart zit niet lekker in her AGP slot. :9

Maar dan moet de speaker van de PC wild piepen als je 'm aanzet. Doet de speaker van de PC het bij jou eigenlijk wel ..??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 10:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hooi, ik ga zo proberen wat je hebt aangedragen. Heb zojuist de PSU getest en deze werkt nog gewoon. Hij is ook niet te klein (300 Watt voor die paar dingen die erin zitten). FF hooi zijn suggestie proberen en daarna huisgenoot wakker schoppen om wat geheugen uit zijn compu te trekken!

edit:

Ik zat zojuist te denken: wat gebeurt er als het mobo contact maakt met de kast (soort geaard), krijg je dan dergelijke fouten?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 11:07 ]

Verwijderd

Ik vrees voor de proc. Het zijn de symptomen van een dode proc, hij was juist opnieuw geïnstalled (misschien dat de cooler toch niet zo goed aansloot) en heeft het dan eventjes gedaan en dan niet meer...

90% zeker de proc.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zit dat dan met die temp die ik in de gaten hield? Het BIOS kapte ermee toe de proc rond de 27 graden zat!

edit:

En wat zijn de symptomen van contact tussen de kast en het mobo?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist mijn mobo uit de kast gehaald en opnieuw geplaatst. Het lijkt erop dat ie idd wat contact heeft gemaakt met mijn kast. Ik kwam zojuist in mijn bios terecht. Vervolgens zag ik dat de rpm van de cpu fan terug schoot van 1500 rpm (oid, Zalmann CPS3100+) naar 0. Dit was het moment dat ikzelf ff de stekker eruit heb getrokken. Vermoed dat de fan zelf verrot is, dus zo ff nieuwe halen. Iig heb ik het BIOS weer gehaald. To be continued...

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels een nieuwe fan erop geschroeft en de problemen die hierboven gesteld zijn, zijn nu opgelost. Ik denk dat het mobo contact maakte met de kast en dat het daarom verkeerd liep.

Het zou ook nog kunnen dat de fan op een lagere snelheid draaide dan het bios nog als safe ervaarde, maar volgens mij stond deze optie uit. Ik heb nu problemen met de ntldr, maar daar zijn al vele topics over.

• Joe-star
  • Niet online
hoezo contact met de kast? Je hebt toch gewoon genoeg afstandsbusjes tussen kast en mobo zitten? Te veel kan ook problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet gecontrolleerd hoe het precies zat, maar mobo uit de kast gehaald, ff een paar van die busjes verwijderd en ding met minder busjes teruggeplaatst.

Probleem met ntldr was een partitie groter dan 7,4 GB. FF partities aan laten maken en ik kon installeren!
Pagina: 1