Toon posts:

[Filosofisch topic] Mode -> Webdesign?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Steeds vaker zie ik dat trends uit de mode ook worden doorgevoerd in het ontwerpen van websites (ik zelf doe daar eigenlijk rustig aan mee), maar nu vroeg ik me af of het toeval is dat de mode en design (misschien wel in zn algemeenheid) zo veel overeenkomsten hebben...

zou je denken dat in de mode wereld een stapeltje stylisten vrolijk aan de slag gaat nieuwe trends te bedenken maar wat doen wij?! Kopieeren wij klakkeloos als wat op de catwalk voorbij scharrelt?! Of proberen wij ook onze eigen trends te zetten.

Ik heb het nu over hele algemene dingen dus niet buttons en bh's gaan vergelijken. Maar ik zie tegenwoordig steeds meer dat de nieuwe websites een retrolook hebben. Vette sterren, dikke borders, dikke lijnen. Voorbeeld de nieuwe door micha klein en kornuiten gestylde website van www.cocacola.nl.

Maar ook een paar jaar geleden toen alles echt paar moest zijn, eb ik nogal wat paarse sites gesoept (en ik ben niet de enige hè femme.......... ;))...

Dus worden wij beinvloed door onze modecollega's of is het toeval dat de trends samenvallen en komen die gewoon voort uit de maatschappij. Hunkering zoals het broeger wass bijvoorbeeld. En is deze kwestie gelijk aan die uit de literaire wereld?!

Wie het weet mag het zeggen...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Trends herhalen zich altijd. En ik moet zeggen dat er qua mode veel minder bepaalde trends de nadruk hebben dan bv in de 70ies/80ies. Tegenwoordig kan alles en doet iedereen vooral ook alles. Dus als je die link graag wilt leggen dan is dat simpel. Maar naar mijn idee onzin om conclusies aan te verbinden. Ook qua sites zie je dat er van alles kan. Zo zijn er erg strakke, cleane sites en vreselijk rommelige sites. Kleurstellingen worden op allerlei manieren toegepast.

Persoonlijk vind ik dit een weinig Filosofisch topic, maar meer een topic met gelijke strekking als de twee vorige over trends, was hip en was nie hip. Vooral een blabla topic dus. Een beetje creatief persoon zal zich dan ook wellicht laten beinvloeden door een bepaalde tendens die er heerst maar deze op geheel eigen wijze toepassen en niet achter de meute aanlopen. Modeontwerpers doen dat ook niet als naar de verschillende modeontwerpers kijkt. Iedereen een eigen stijl.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik niet met je eens... zeker niet aangezien de strekking van de vorige 2 topics waren iets als: "ken der iemand ff wat leuke hippe dingetjes onder elkaar plakken"...

Dit topic is niet bedoelt om inpiratie op te doen, maar meer er achter te komen waar trends nou vandaan komen, en ik krijg erg het idee dat de modewereld heir wel een belangrijke rol in speelt... En nou heb ik het niet over de huis tuin en keuken designers met frontpage 5.0 maar de serieus en proffesionele designer... Kleurinstellingen laten zich wel degelijk beinvloeden door trends denk ik... 3 jaar geleden had je heel erg veel paars (www.fok.nl) tijdje daarna kwamen de hele felle roze en groene kleuren (www.qineboko.nl)

Dat soort kleuren zul je in nieuwe designs niet snel meer tegen komen en daaarom is het weldegelijk trendgevoelig.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 22:44:
Maar ik zie tegenwoordig steeds meer dat de nieuwe websites een retrolook hebben. Vette sterren, dikke borders, dikke lijnen. Voorbeeld de nieuwe door micha klein en kornuiten gestylde website van www.cocacola.nl.
Ja, maar nu heb ik het idee dat er dus een beetje jaren '80, zit ik zo goed? ideeën komen. Nu nog vooral in de reclame op straat, maar ook in de websites zal het niet ontbreken. Het 'LoveBoat' sfeertje.
De nieuwe reclame van Chanel no. 5 heeft een '5' van lichtjes, hm tsja, ik zal hier wel een grote foute sprong maken in de modewereld maar ik vind het erbij passen.
Dames met bontstola's, getekend of gefotografeerd volgens het Amerikaanse ideaalmodel, met veel sterren idd, oude glamour.
Ik gooi het allemaal in 1 groep, maar het zal de modeontwerpers wel even pijnlijk aankomen want het zal wel in veel verschillende jaartallen hip zijn geweest.

Wat nieuw is op TV, om nog even te editten: de muziekclip van Junior & Senior. Willen we pixelgraphics op TV? Nee! Maar pixelen schijnt wel ergens vandaan te komen, want ik vind de pixelfonts opeens ook wel toevallig veel opduiken en nou laatst al een hele pixelsite (zo'n paarsrozige geloof ik).
Maar ook een paar jaar geleden toen alles echt paar moest zijn, eb ik nogal wat paarse sites gesoept (en ik ben niet de enige hè femme.......... ;))...
*kuch* ik ben toevalligerwijs paars begonnen ben blijf paars... of het nou in is of niet. maar da's eigen mening.

MaxFoodMarket.nl is helemaal groen met bruin en oranje. Zo ook hun drukwerk, reclames, etc. Wat was daar leuk aan? Het was hip, trendy, maar voor hoelang?
Ach, ze zijn nu toch failliet, net nou die 'oranje/bruin is trendy' hype volgens mij (gelukkig) begint over te waaien.
Dus worden wij beinvloed door onze modecollega's of is het toeval dat de trends samenvallen en komen die gewoon voort uit de maatschappij. Hunkering zoals het broeger wass bijvoorbeeld. En is deze kwestie gelijk aan die uit de literaire wereld?!

Wie het weet mag het zeggen...
We worden echt wel bewust door de mode, of de mode door ons. In Nederland dan he. Ik denk dat in Amerika de mode gelijk opgaat met de web ontwikkelingen daar, maar kijk hier eens: van die chinese/japanse strakke figuurtjes, ik generaliseer het maar allemaal even onder manga, dat is in; je ziet het op websites, 'joh leer manga tekenen' enzo, en waar blijft de mode met van die gekke figuurtjes erop? Die loopt achter, het zal in de VS en Japan allemaal al wel verkocht worden, maar hier? Zeldzaam.

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 08-01-2003 23:20 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Trendwatchers hebben veel invleod bij de totstandkoming van grote trendgevoelige merken en bijbehorende campagnes. Dat website automatisch dat soort definities van trends adopteren lijkt me een logische zaak. Een goede (web)redactie zit bovenop de ontwikkelingen en trends en speelt daar ook op in. Logisch dus dat o.g.v. webdesign die werelden samenkomen.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:39

DeFeCt

je wéét toch

Dark Blue schreef op 08 January 2003 @ 23:16:
[...]
Ja, maar nu heb ik het idee dat er dus een beetje jaren '80, zit ik zo goed? ideeën komen.

Nu nog vooral in de reclame op straat, maar ook in de websites zal het niet ontbreken.
Het 'LoveBoat' sfeertje.
De nieuwe reclame van Chanel no. 5 heeft een '5' van lichtjes, hm tsja, ik zal hier wel een grote foute sprong maken in de modewereld maar ik vind het erbij passen.
Dames met bontstola's, getekend of gefotografeerd volgens het Amerikaanse ideaalmodel, met veel sterren idd, oude glamour.
Ik gooi het allemaal in 1 groep,

maar het zal de modeontwerpers wel even pijnlijk aankomen want het zal wel in veel verschillende jaartallen hip zijn geweest.
Het kan door het tijdstip komen, maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
Wat nieuw is op TV, om nog even te editten: de muziekclip van Junior & Senior. Willen we pixelgraphics op TV? Nee! Maar pixelen schijnt wel ergens vandaan te komen, want ik vind de pixelfonts opeens ook wel toevallig veel opduiken en nou laatst al een hele pixelsite (zo'n paarsrozige geloof ik).
al 1 hele pixelsite, toe maar! Maar is je punt nu dat je wil zeggen dat het web op haar beurt weer de tv beinvloed?
[...]
*kuch* ik ben toevalligerwijs paars begonnen ben blijf paars... of het nou in is of niet. maar da's eigen mening.
Altijd vast blijven houden aan je eigen idealen, das goed, maar heet jij Femme?
MaxFoodMarket.nl is helemaal groen met bruin en oranje. Zo ook hun drukwerk, reclames, etc. Wat was daar leuk aan? Het was hip, trendy, maar voor hoelang?
Ach, ze zijn nu toch failliet, net nou die 'oranje/bruin is trendy' hype volgens mij (gelukkig) begint over te waaien.
Zouden ze daarom failliet zijn? Ik denk het niet, en trouwens, het blijft een kwestie van smaak, ik persoonlijk vind die kleuren tijdloos en dus altijd lekker.
We worden echt wel bewust door de mode, of de mode door ons. In Nederland dan he. Ik denk dat in Amerika de mode gelijk opgaat met de web ontwikkelingen daar, maar kijk hier eens: van die chinese/japanse strakke figuurtjes, ik generaliseer het maar allemaal even onder manga, dat is in; je ziet het op websites, 'joh leer manga tekenen' enzo, en waar blijft de mode met van die gekke figuurtjes erop? Die loopt achter, het zal in de VS en Japan allemaal al wel verkocht worden, maar hier? Zeldzaam.
Hoe vaak kom je in een kleding winkel waar gaan C&A op de gevel staat? Die shirtjes hangen al bijna 2 jaar in de schappen. Qua mode is Japan en Europa juist zwaar toon aangevend, Amerika hobbelt er vaak achteraan.

Je schrijft een hoop, maar zegt zo weinig, de discussie of mode webdesign beinvloedt is volgens mij redelijk ver gezocht, ik ben dan ook erg benieuwd naar een concrete vergelijking want die zie ik nog steeds niet. De nieuwe look van CocaCola kan ik aan geen enkele mode collectie voor het nieuwe jaar binden, maar ik wacht met smart op de topic starter.

Een designer wordt beinvloed door alles om hem/haar heen, inspiratie doe je op uit het kijken naar gebouwen, het lezen van magazines, het interacteren met je medemensen en de invulling die je eigen creatieve geest daaraan geeft. Een patroontje op een blouse of stiksel in een bh dragen daar in mijn ogen voor een heel klein deel aan bij, maar zijn zeker geen grote factor.

Flickr

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 23:14:
En nou heb ik het niet over de huis tuin en keuken designers met frontpage 5.0 maar de serieus en proffesionele designer... Kleurinstellingen laten zich wel degelijk beinvloeden door trends denk ik... 3 jaar geleden had je heel erg veel paars (www.fok.nl) tijdje daarna kwamen de hele
Dan had ik ook niet gereageerd. Maar zeker nu waar gewoon echt alles kan, qua mode, kleuren etc. Vind ik het al helemaal zo dat je er geen conclusies aan kan verbinden. Zeker niet bij de sites die je noemt.

Wat Nozzman daarentegen zegt klopt wel weer, maar dan heb je het over corporate identity. Wanneer Diesel een nieuwe lijn introduceert en daar een (vrolijke/leuke) campagne aanhangt die de jeugd moet aanspreken. Dan gaan ze met trends mee en passen daar hun complete externe communicatie op aan, inclusief internet.

Wat betreft de wat meer degelijke merken, zoals bv autofabrikanten hebben erg weinig met trends te maken. Hun doelgroep let voor het overgrote gedeelte niet meer op trends want die hebben hun leven wel gevormd. Trends zijn vooral iets voor de jeugd. Als je het richting mode trekt. Kijk je bv naar autofabrikanten dan is het weer veel meer de vrijetijdsbesteding en bv iets als het gemiddeld inkomen van mensen die content/uitstraling van een site bepaald.

Wat betreft GoT en FoK! die stralen naar mijn idee niets uit, geen corporate identity en de lelijkheid hier is nooit een trend geweest. Maar het betreft hier ook geen fashion/skate/sport/clothing site waar een trendgevoelig publiek komt. Men komt hier voor de content. Heb ik het nog niet over het feit dat de echte nerd toch al minder/niet trendgevoelig is.

Kortom, de sites die je aanhaalt zijn voor een beperkt publiek. Een sterk merk heeft een sterke corporate identity die niet net als de mode elk jaar wisselt. Dat er op internet sowieso erg veel naar elkaar gekeken wordt is een ander verhaal. Gebrek aan creativiteit wellicht en zoals je weet, een echte creatief die er goed geld mee verdiend trekt zich ook weinig aan van de mode.. heel erg weinig. Maken wat past bij je klant is veel uitdagender dan kijken welk jaren weer hip zijn en vervolgens een DoeMaar-kleuren site maken.

offtopic:
please spel professioneel goed, ik ben geen held in NL, maar bij dat woord staat het zo knullig

[ Voor 3% gewijzigd door OzBoz op 09-01-2003 00:13 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DeFeCt schreef op 09 January 2003 @ 00:01:
Het kan door het tijdstip komen, maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
Goed lezen, DeFeCt. Dat ik de jaren '80 stijl weer in vind komen. Ik geef wat voorbeelden, waarvan ik niet weet of ze bij die jaren hoorden, maar ze wel bij elkaar plak... ik ben pas uit 1984, toen was ik nog niet erg modebewust ;)
al 1 hele pixelsite, toe maar! Maar is je punt nu dat je wil zeggen dat het web op haar beurt weer de tv beinvloed?
Ik wil hier een gezellige discussie van maken, maar je schijnt alleen maar kritiek te kunnen leveren. Ik vind dat er een link gelegd kan worden tussen gepixel op websites, pixelfonts zijn niet aan te slepen, en dat er nu opeens een clip is die met grove pixels gemaakt is.
Hoewel de winkel 'Men At Work' al wel een paar jaar :? van die tassen heeft met een dik pixelfont erop.
Altijd vast blijven houden aan je eigen idealen, das goed, maar heet jij Femme?
Nee, was het de bedoeling dat alleen hij zou reageren? Ik heb toevallig ook een paarse website, maar dat is eigenlijk door toeval zo gekomen, 2 jaar terug geloof ik. Ik heb juist toen niks van die paarse spree gemerkt waar mabit het over heeft.
Zouden ze daarom failliet zijn? Ik denk het niet, en trouwens, het blijft een kwestie van smaak, ik persoonlijk vind die kleuren tijdloos en dus altijd lekker.
Nee, natuurlijk niet. Lees nou eens goed. Ik ga het niet eens meer dubbel uitleggen. Hun huisstijl vind ik vrij tijdelijk, het raakt in, maar het is niet tijdloos, vooral van die slecht bij elkaar passende kleuren niet, dus het raakt ook op een dag weer uit. Hadden ze daar bij MaxFoodmarket al aan gedacht? En was het dan weer tijd geweest voor een nieuwe huisstijl? Ik zou voor een bedrijf de huisstijl niet zo af laten hangen van de op dat moment heerschende trend.
Hoe vaak kom je in een kleding winkel waar gaan C&A op de gevel staat? Die shirtjes hangen al bijna 2 jaar in de schappen. Qua mode is Japan en Europa juist zwaar toon aangevend, Amerika hobbelt er vaak achteraan.
Ik shop genoeg, een stuk meer dan jullie mannen denk ik, en wat ik wel de laatste jaren veel heb gezien zijn draken, maar pas sinds afgelopen zomer zie je figuurtjes à la de Powerpuff girls enzo op kleding verschijnen.
Je schrijft een hoop, maar zegt zo weinig,
Je quote zoveel, maar je leest zo weinig...
de discussie of mode webdesign beinvloedt is volgens mij redelijk ver gezocht, ik ben dan ook erg benieuwd naar een concrete vergelijking want die zie ik nog steeds niet. De nieuwe look van CocaCola kan ik aan geen enkele mode collectie voor het nieuwe jaar binden, maar ik wacht met smart op de topic starter.

Een designer wordt beinvloed door alles om hem/haar heen, inspiratie doe je op uit het kijken naar gebouwen, het lezen van magazines, het interacteren met je medemensen en de invulling die je eigen creatieve geest daaraan geeft. Een patroontje op een blouse of stiksel in een bh dragen daar in mijn ogen voor een heel klein deel aan bij, maar zijn zeker geen grote factor.
Ja, mode is maar een heel klein deel van wat de mensen beinvloedt. Ik denk dat reclames eromheen, wat zie je het meest, wat is het bekendst, toch veel zwaarder weegt.

Edit: het spijt me als ik een beetje kattig overkom. Ik wil de sfeer voor de topicstarter niet verpesten, het kan nog best een leuke discussie worden als we even wat vergelijkbaar materiaal vinden... iets dat meer uitstraalt dan Coca Cola, want ik ben van mening dat zij heel simpel gezegd 'altijd een rode site met veel strakke (vector)vormen hebben.

EDIT onder deze lijn - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - >8 - -

Om even een hele 'jeugdige' zijweg te nemen: G-SUS
Ik zeg niet dat ze toonaangevend zijn, maar ik zie nu dat hun wintercollectie geinspireerd wordt door circus.
http://www.g-sus.com/html%20760/collectiewinter02.html
(http://www.g-sus.com -> collection)
Dit is pas 1 modelijn die zich op de jeugd richt, maar ik neem dit even als
voorbeeld. Zou het stijl worden om je site in foute circus-stijl te maken, met gestempelde olifanten en krullerige fonts (a la Tropicana).

Ik ga het gewoon eens afwachten, nog wat andere modewinkelsites bezoeken. Eens kijken wat hun voorspellingen voor het nieuwe jaar zijn :D en kijken wat we daarvan over een paar maanden :? terugzien op websites...

[ Voor 17% gewijzigd door Dark Blue op 09-01-2003 00:53 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Ik ben nu ook bezig met visuals voor een mode wereld ding> een najaarscollectie 2003,
waar nu de trends en kleuren etc. al zijn bepaald..

Mijn statement, die mode-wereld gaat al tientallen jaren lekker z`n gang. lekker mainstream.

Van dat new-media/web/net/art-design etc. Deze scene komt gelukkig 'net' kijken, de standaard media oa. mode etc.etc.; weten echt niet wat ze daar mee aan moeten.

Ik wil je meer zeggen dat er nu binnen dit jaar meer zal gebeuren online met al z`n hypes, snellere video kaarten, viri, games, ddos, wars etc. zal gebeuren, dan te voorspellen wat de kleur broek/jasje jij a.s. december 2003 mee rond loopt.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

De topicstarter heeft het een beetje over (kleding)mode als de moeder van alle trends. Denk dat dat niet helemaal een juiste opvatting is. De oosprong van trends kan volgens mij uit alle richtingen komen. Denk aan muziekstijlen - gothic bijvoorbeeld, voor zover dat 'stijl' te noemen is' - en aan de pixelplaatjes op dark blue haar t-shirtje. En kijk ook eens hoe de stijl van print beinvloed is door die van het web.

Verder denk ik dat het fenomeen 'website' wel het meest post-moderne is dat we op dit wereldje tot nu toe meegemaakt hebben. Weinig peil op te trekken dus, IMHO.

Ik hoop van harte dat mijn bijdrage 'leuk' genoeg was.

Verwijderd

>2> door enkele heren/dames/trendwatchers-mode is nu de maand aug/sept 2003 al een gothic campagne geplanned. (mischien een maand eerder). als je het maar weet..
(hidden?!? agenda)

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 01:50:
>2> door enkele heren/dames/trendwatchers-mode is nu de maand aug/sept 2003 al een gothic campagne geplanned. (mischien een maand eerder). als je het maar weet..
(hidden?!? agenda)
okee, ik zal mijn verzameling Fracturen en Ornamenten/Scripts vast in de Suitcase zetten :P

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 01:50:
(hidden?!? agenda)
Ach, ik denk bij gothic aan lelijke meisjes die zichzelf nog lelijker maken, dus wat dat aangaat.. ;)
Pagina: 1