Toon posts:

[koeling] hoe meet je je cpu temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik weet natuurlijk hoe je de temperatuur kan aflezen in de bios. Vaak blijkt echter dat deze teveel aangeeft.
in programma's als mbm en Speedfan ben ik niet thuis genoeg om te weten of hij (ik) wel de juist sensor selecteert.

De situatie, Koolance case (koolance zegt, kijk op onze display, met WC- koeling gaat je mainboard sowieso nog wat hoger aangeven als normaal.
Speedfan zegt iets van 49°
MBM weet ik niet
mn case zegt 30°
Sisoftsandra zegt 30°. Meet Sandra de temperatuur niet van een sensor IN de amd-chip zelf?

thx.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zit er een sensor IN de chip dan? ik meende toch dat de sensor in het uitsparinkje zit van de socket A en onder tegen de proc drukt

Verwijderd

mmm, hier zag ik de sensor net nog buiten over het gras hollen :P :9

Verwijderd

Topicstarter
tsja, hoop zelf op wat opklaring dmv dit topic... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 01:15:
tsja, hoop zelf op wat opklaring dmv dit topic... :)
psssttt... gebruik eens got search..

Verwijderd

Lijkt me dat sandra (of andere software) het uit je BIOS pakt en BIOS pakt het van de sensor op je mobo aan de onderkant van je proc.

Die Koolance sensor lijkt me het meest betrouwbaar aangezien dit ook een sensor onder je proc is (lijkt me) en deze dan misschien niet de afwijking heeft die je mobo wel heeft.

Kan iemand dan gelijk eens vertellen waarom sommige mobo's (Asus Epox) een hogere temp aangeven. is dit omdat de sensor dichter op de cpu zit (in dit geval zijn ze dus té accuraat :/ ) of omdat er door het mobo een bepaalde foutaanpassing op toepast?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Tis veel blaat.... maar 't is heel eenvoudig.

Er zit een sensor onder de processor, die meet dus (zo ongeveer) de temperatuur van de processor. De temperatuur die Koolance aangeeft is de omgevingstemperatuur in de kast, neit die van de processor.
Normaal gesproken zeggen Speedfan, MBM, SiSoft Sandra enz. dezelfde temperatuur als in de BIOS staat. Is dit niet zo dan zal waarschijnlijk idd aan de sensor instelling liggen van een van deze programma's.
het KAN zo zijn dat je BIOS temperatuur niet klopt maar dat komt maar heeeeeeel zelden voor dus neem dat maar niet aan.
De temp. in je BIOS is dus je chip temp. en die van de Koolance de temp. van de lucht in de kast.

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
neen, die van de koolance is die van de tempertuur van het koelblok, op zo een 2 mm van de core.

en heb het al gevonden, met CPU is idd zo rond de 30 graden ,mn mainboard is ergens 45° ... hmm need airflow :)

Verwijderd

¿¿¿¿¿¿ mainbord 45 en cpu 30......Hoe kan dat? Ah w8 die Koolance is natuurlijk wc....Maarre als het watercooling is gaat het voor de temp van je cpu waarschijnlijk niet uitmaken als je een betere airflow hebt.

Verwijderd

Topicstarter
niet veel neen, maar wel voor mn mainboard, HD's etc :) misschien ook wel een klein beetje betere cpu temps...

Verwijderd

Die koolance kast he? Daar zit toch allemaal koper spul in he? Maar ik was bij MyCom en het viel me op dat het videoblokje (chipset blokje) van alu is. Die mens bij MyCom weten er ook helemaal niets vanaf maar zit dat chipset blokje standaard in die kast? Want koper en alu gaat niet samen.

Bij nieuwere processors zit idd een interne sensor, deze geeft vaak wat hoger aan als de sensor op het mobo. Ook zit bij het ene mobo de sensor dichter tegen de core aan als de ander. Het is een indicatie, maar de ene core is de ander ook niet. En mensen zeuren al snel over een 50 graden terwijl een Duron met de standaard koeling gewoon 60 graden stressed is en daar kunnen ze ook prima tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk, ik wou gewoon even bevestigd zien ,wat jij nu schrijft :) , om teru te komen op mn koolance case, de meesten worden verkocht enkel met radiator en pomp ingebouwd.de wpu-adaptor zit er meestal niet bij (ik heb de 200 waat versie, deze is idd van koper. De radiator moet ik nog eventjes nakijken, maar 99% zeker dat dat aluminium is.
Koolance geeft bij de case een potje met ethyleen glycol bij wat je vloeistof en de koelblokken/radiator zuiver zou moeten houden. Na 4 maanden gebruik is mijn vloeistof nog zaltijd erg goed in orde.

over de chipset en grafische kaart koelblok weet ik op het moment niet veel nuttigs te vertellen, behalve dat het opties zijn :)

Verwijderd

Ethyleen glycol? Kan aan mij liggen maar volgens mij verdampt dat. Maar misschien wel interesant omdat ik van alu->koper wil maar in stapjes want ik vind het blok wat ik heb prima en een nieuw blok kost nogal. Ik vroeg nog wat voor rotzooi ze erin gooiden, maar ze weten echt niets bij MyCom. Maar ik heb dat blokje wel mooi gekocht want hopelijk komt morgen mijn 9500 Pro en die wil natuurlijk wel water hebben...nu heb ik 7200 watergekoeld 8)7

Verwijderd

blower eraf halen en ff met een vinger erop kijken hoe heet je amdtje word, 8)7

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 08:02

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

zoek maar eens gewoon op motherboard monitor op google... suc6

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
ja ethyleen glycol gebruikt Koolance. Vraag me wel af heo het kan verdampen in een gesloten systeem? afin, misschien wel verdampen, maar dat condeseert toch terug? :/

Edit: Na 3 maanden is er nogaltijd evenveel vloeistof in mijn systeem... :?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 18:00 ]

Verwijderd

Met een thermometer:P
Pagina: 1