Toon posts:

ICS onder XP IP-adres conflict?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie

Ik heb een freesco router met daarachter een aantal clients. Een daarvan ( waarop Xp) is geinstalleerd bezit 2 netwerkkaarten. 1 ervan is een wireless kaartje. Nu wil ik met mijn laptop hier een ad-hoc verbinding mee maken.
Echter het internet delen onder XP krijg ik niet aan de gang. Ik krijg steeds de melding dat het IP-adres wat het ICS nodig heeft voor het delen al gebruikt wordt in het netwerk. Welke IP -adressen worden er dan eigenlijk gebruikt. Ik dacht 192.168.0.1.
Mijn freesco router had dit adres dit heb ik gewijzigd echter hij blijft met dezelfde melding komen. Ook heb ik onder ipconfig /xx renew en flush gedaan. Niets hielp.
Iemand een idee??

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
kan je niet beter die wireless kaart bridgen naar je normale kaart?? dan kan je wireless pc ook je freesco router berijken en hoef je oko nog niet een ics achter freesco te gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Topicstarter
Bridgen heb ik geprobeerd maar kreeg het niet werkend. Het moet toch kunnen met ICS??

Verwijderd

Topicstarter
Welke Ip adressen heeft ICS eigenlijk nodig???

Verwijderd

laurens0619 schreef op 09 January 2003 @ 13:31:
kan je niet beter die wireless kaart bridgen naar je normale kaart?? dan kan je wireless pc ook je freesco router berijken en hoef je oko nog niet een ics achter freesco te gebruiken
Routen bedoel je denk ik

Bridgen: omzetten van het ene protocol naar het andere (bv tcp/ip naar ipx) tussen twee (logische) netwerken
Routen: doorsturen van pakketjes van 1 protocol tussen twee netwerken (meestal physiek, soms logisch)

Brigden -> vereist bridge
Routen -> vereist router

tegenwoordig zijn de meeste router eigenlijk Brouters, ofwel een router die tegelijkertijd ook kan bridgen (als nodig).

Maar ik ben het verder wel met je eens, maak van dat pctje met twee kaartje een router, lekker makkelijk. Bovendien kon je wel eens problemen krijgen met NAT. Je hoofdnetwerk hangt achter een router, en ik neem aan dat daar NAT op draait (dynamic). ICS op je PC aanzetten met die twee kaartjes veroorzaakt weer een NAT-layer. -> Twee NATs achter mekaar = geen Inet verbinding.

Om terug te komen op het meldingkje dat IP adres al bestaat: dat kan meerdere oorzxaken hebben. Eerst effe checken of 192.168.0.1 al bestaat dmv PING 192.168.0.1 te doen en kijken of je antwoord krijgt.

Als dat zo is, IP van die device effe verandferen. Als je met DHCP werkt (dat zou die hoofdrouter van je kunnen doen....) dan in die DHCP router 192.168.0.1 effe maskeren als excluded (ofwel: niet uitdelen aan clients) of manual: ofwel ip adres 192.168.0.1 aan het MAC-adres van de XP client hangen.

Als je er niet uitkomt, post je hier maar weer, ik heb nog weer meer ideeen, maar dit zijn de meest logische.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ping wordt 192.168.0.1 niet gevonden. Ook deelt DHCP vanaf 192.168.0.100 uit. Dus dat moet ook geen probleem zijn. Onder de Windows 2000 heb ik het werkend gekregen mbv sygate, maar ik wil dit nu onder XP zonder extra progje. XP blijft de melding geven bij Internet Delen dat het Ip adres gebruikt wordt.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 23:56:
[...]
Routen bedoel je denk ik

Bridgen: omzetten van het ene protocol naar het andere (bv tcp/ip naar ipx) tussen twee (logische) netwerken
Routen: doorsturen van pakketjes van 1 protocol tussen twee netwerken (meestal physiek, soms logisch)
eeeuh, met een brug koppel je twee netten aan elkaar zodat dit 1 logisch geheel wordt, een bridge is transparant voor het netwerk.
Wat jij bedoelt, dus twee protocollen is de taak van een gateway ;)

Bridgen is HIER dus de oplossing

hub: welke ip range gebruik je met Freesco?
Aangezien ICS geloof ik altijd de 192.168.0.x range gebruikt als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
Freesco deelt uit vanaf 192.168.0.100.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 17:23:
Freesco deelt uit vanaf 192.168.0.100.
en het ip van freesco zelf?

Verwijderd

Topicstarter
192.168.0.13. Dit was eerst 192.168.0.1. Maar omdat ICS deze nodig had heb ik deze gwijzigd in 13.

Verwijderd

Erkens schreef op 11 January 2003 @ 17:15:
[...]

eeeuh, met een brug koppel je twee netten aan elkaar zodat dit 1 logisch geheel wordt, een bridge is transparant voor het netwerk.
Wat jij bedoelt, dus twee protocollen is de taak van een gateway ;)

Bridgen is HIER dus de oplossing

hub: welke ip range gebruik je met Freesco?
Aangezien ICS geloof ik altijd de 192.168.0.x range gebruikt als ik me niet vergis.
I stand corrected.. Je hebt helemaal gelijk, zelfs een expert maakt fouten (is verdorie mijn vakgebied)

Effe compleet verhaal:

(Transparant) Bridge: kent geen protocollen, alleen mac-adressen (osi laag 2), gebruik om logisch 1 netwerk temaken, vaak gebruikt om belasting netwerkdelen te verminderen, en vaak gebruik om fysiek verschillende typen netwerken te koppelen (coax aan utp bijvoorbeeld)

Switch: Bridge, maar met meer poorten (grofweg)

Router: Koppelen verschillen (sub)netten aan elkaar

Gateway: omzetten diverse protocollen

Brouter: combinatie van Router en Gateway

Ik ben effe in mijn geheugen gaan graven. Ik hebt zoiets ook gehad bij zowel w2k als XP bij ICS. Ik weet nog wat er toen misging:

- Ik deelde eerst de verkeerde kaart
- Toen ik daar achter kwam, zette ik dat delen weer uit
- Daarnma deelde ik de andere kaart ->>>>>>>>>>>> foutmelding net als jij

Het blijkt dat door het aanzetten van het delen , de gedeelde kaart 192.168.0.1 wordt. Als je vervolgens delen uitzet op die kaart en aan op de andere, probeert ie die kaart ook 192.168.0.1 te geven. Dat kan niet, want de andere NIC had dat al: dus foutmelding die jij hebt.

M.a.w. controleer effe of je andere NIC ook op 192.168.0.1 staat, zo ja, effe wijzigen in 192.168.1.1 ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Geen enkele NIC of client heeft dit IP adres!
De tweede NIC in de Windows XP machine is dus een wireless kaart ( pci>>pcmia adapter). Hier heb ik div.instellingen met ip adressen geprobeerd. Probleem van sharing op NIC 1 blijft bestaan??

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

je kunt probreen te kijken of er uitgeschakelde apparaten zijn die evt dit adres gebruikt kunnen hebben in het verleden (ik denk dan aan geschuif met netwerkkaarten in pci-sloten)

Verwijderd

Topicstarter
Alles gecontroleerd, niets gevonden. Wordt dit ergens in een cache vastgehouden??
Zou ik nu toch een sharing progje zoals sygate moeten installeren? De optie die XP heeft moet toch kunnen werken.
Pagina: 1