Mandrake 9 videokaart probleem?

Pagina: 1
Acties:

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Ben even een middagje bezig geweest om voor het eerst wat Linux-distros te installeren op mijn HD.. Gaat allemaal perfect tot de laatste en dat is Mandrake 9, want bij het configureren van X geeft hij alles goed aan, maar als ik de instellingen test dan ziet mijn scherm er raar uit (aan de bovenkant weggebogen) en het flikkert om de paar seconden.
Ik heb een ATI MACH 64 3D Rage II en die herkent hij ook
met een Highscreen MS1779P.
Ben al een poosje bezig geweest met andere monitoren en videokaarten proberen (softwarematig), maar heeft weinig effect. 8)7
Bij de andere distros (Red Hat, Caldera en Slackware) heb ik geen problemen ondervonden en ook het scherm van de installatie is perfect dus ik vind het nogal vreemd.? :S

Verwijderd

probeer in console X -configure en gebruik die configfile
die moet in /etc/ of in /etc/X11 komen te staan met de naam XF86Config-4
als je die andere Xconfig nog hebt van RedHat of Slackware ofzo, dan kun je die ook proberen

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Klinkt een beetje als een te hoge refreshrate... Kun je niet bij het instellen van de monitor kiezen voor generieke monitor die 1024x768 @ 75 Hz kan oid?

De installer maakt vaak of gebruik van vesafb of XFree met de vesa of vga driver, en die gaan afaik allemaal niet hoger dan 60 Hz, dat zou verklaren waarom het bij de install wel goed uitziet.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:40
Zal wel gelul wezen wat ik zeg maar diezelfde problemen kreeg ik toen ik mijn drivers verkeerd had geinstalleerd.. kwam ie in een loop met het resetten van de Xserver.. maybe heeft mandrake de drivers fout gedaan dan ?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 10:58

WiD

'k Heb hier niet hetzelfde probleem met een ATI Rage Pro Turbo. Ik dacht echter dat het de voodoo2 was die ook nog in het systeem zat die het probleem veroorzaakte. 'k Heb het ding er nog wel niet uitgehaald, dus nog niet getest. De refreshrate is hier niet te hoog. Monitor kan vlot 100hz aan bij 1024*768, maar het probleem doet zich ook voor bij 85hz

[ Voor 24% gewijzigd door WiD op 09-01-2003 09:30 ]

• mazzzterrr
Er zitten inderdaad 2 voodoo 2 kaarten in, maar het probleem was ook als ik de stekker direct op de videokaart zette, dus dacht ik dat het daar wel niks mee te maken zou hebben!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 23:16
Heeft die videokaart van jou een nvidia chip?
Daar staat iets over op de errata-pagina:
http://www.mandrakelinux.com/nl/errata.php3#nvinstall

Misschien heb je er wat aan...

Verwijderd

als je bij de install de vraag krijgt om X te laten draaien met 4.2.1 met 3D acceleratie meot je eens zonder 3d hardware acceleratie kiezen... toen deed mijn ATI mach64 II 2MB het oowk opeens goed... ook wil die test overslaan ook helpen :) want zie dat als je opniewopstart dat ie het goed doet

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

hoe heb je de cd's gemaakt (mandrake) ?

eagle

• mazzzterrr
Brothar: De cd's het ik gedownload van linuxiso.org en gewoon gebrand, maar heb eerst alleen met de eerste gedaan en ga het nog proberen met alledrie.

NeonTetra: Die vraag krijg ik niet bij de install, maar die test overslaan heb ik al geprobeerd, maar toen was het in X precies hetzelfde dus knipperen en bovenste rand heel vreemd..

reinouts: Volgens mij heeft mijn kaart geen ATI chip, dus helaas!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

"gewoon gebrand" = ??
je krijgt een bestand (bij Caldera eindigend op CD1) , en dan gewoon "knippen en plakken "? Of moet je iets aanvinken ? (kijk nu op de site, ben van de week al bezig geweest, maar kon niks vinden)

Laat maar, ik zie dat uitleg op de site staat.
Bedankt !

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 09-01-2003 18:19 ]

eagle

Pagina: 1