[HDD]Kan HD niet formateren

Pagina: 1
Acties:

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 18:52

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Ik heb nu al zo'n 1.5 a 2 jaar een IBM 60 gig 7200 HDD...

Hij heeft het altijd wel gedaan soms wat slomer dan anders, maar sinds kort doet "het" een beetje raar:

1: als ik een file wil bekijken, loopt die vast (alleen met ctrl+alt+del en dan 1 min wachten), hij maakt dan een raar gelijk van die 4 korten geluiden achter elkaar. Dan ff 1 sec niks en dan weer opnieuw.

2: ik wil hem eerst defraggen, maar dit mag niet omdat er fouten opzitten. Ik dus die fouten scanner van Windows proberen uit te voeren. Maar als ik de pc opnieuw opstart (om de scanner te laten beginnen) geeft die na 2 a 3 sec al een heleboel foutmeldingen en loopt zelfs vast.

3: dus ik denk kleine kans op virus, dus norton laten lopen. Maar als deze een tijd ook vast (was eten en toen ik terug kwam was die nog maar bij 5000 files na 1 uur) en was dus ook vast gelopen. En lukte niet om afgestuite me ctrl alt del, dus werd het een reset.

4: dus het werd formatteren, belangrijke files stonden er niet op omdat het een download schrijf ik. Dus ik probeer eerst ff in win wat file te dellen, maar ook zonder succes:( dus word het Windows XP cd erin en dan proberen voor de installatie te dellen, maar ook hier loopt die na 3% helemaal vast:|

Enige suggesties? (kan nog wel in sommige dir's van de schrijf komen ongeveer 50% maar dit duurt wel stukken langer dan normaal)

specs:
1x IBM 60 gig 7200
1x IBM 80 gig 7200
tb 1400
256 DDR ram

Flying High!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:24

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik denk dat je HDD bijna in de hemel is. Niet meer te redden laat maar zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hurricane op 08-01-2003 20:49 ]

Verwijderd

Nou, als ik het zo hoor, is hij duidelijk defect aan het gaan. Als het goed is heb je nog garantie, dus zou ik daar maar even naar informeren.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

AMDFreak

Intel is zo..

low level format al geprobeerd?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
AMDFreak schreef op 08 januari 2003 @ 20:56:
low level format al geprobeerd?
ga ik nu wel ff proberen.... maar ik vrees dat ik al weet wat er gaat gebeuren :(

Flying High!

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
het snelformateren heeft geholpen hij is leeg....

dus ik denk YES, maar toch niet toch ik ff een paar bestanden terug ging zetten vond ik het al lang duren, dus ik run sandra maar ff, en ik denk dat dit ongeveer de laagst mogeljik score in met een ibm 60 gig 7200 :(
SiSoftware Sandra

Disk Status
SMP Test : No
Total Test Threads : 1
SMT Test : No
Dynamic MP/MT Load Balance : No
Processor Affinity : No
Windows Disk Cache Used : No
Use Overlapped I/O : Yes
Command Queue Depth : 4 command(s)
Test File Size : 255MB
File Server Optimised : No

Benchmark Breakdown
Buffered Read : 3011 kB/s
Sequential Read : 2933 kB/s
Random Read : 2369 kB/s
Buffered Write : 3567 kB/s
Sequential Write : 3568 kB/s
Random Write : 3584 kB/s <== (niet leuk:|)
Average Access Time : 5 ms (estimated) hoeveel is dit normaal?

Drive
Drive Class : Fixed
Total Space : 57.3GB
Free Space : 56.6GB, 99%

Performance Tips
Notice N5008 : To change benchmarks, click Options.
Notice N5004 : Synthetic benchmark. May not tally with 'real-life' performance.
Notice N5006 : Only compare the results with ones obtained using the same version!
Tip T102 : Consider using the Unicode version of Sandra.
Tip T5202 : Use cache on to measure Windows performance.
Warning W5206 : Low Disk index. Check DMA bus-mastering is enabled.
Tip T2 : For more information about tips, press F1 and scroll to the Tips section.
btw totale score was: 2881 kb/sec :(:(

hmz dat word een grote mp3 server :(

(kan het eigelijk ook zijn dat er een sector / gedeelte van de HD kapot is? en als ik daar iets op schrijf dat de hele hd fouten gaat geven?)

edit:
ook nog ff ATTO gedraait deze kwam niet boven de 3.5 mb/sec over de volle test

[ Voor 4% gewijzigd door Plaagje op 08-01-2003 21:34 ]

Flying High!

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
verkeerde edit:D
nog 1 vraagje:
dus er moet nog garantie opzitten?

[ Voor 89% gewijzigd door Plaagje op 08-01-2003 21:36 ]

Flying High!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

als je de 8 mb cache uitvoering hebt wel ;)

---
edit: overigens moet ie dan wel naar de fabrikant mbv een RMA....eerste jaar garantie is alleen in winkel.....en btw: draai powermax ff...als die een error code geeft van 6 digits...dan ben je verzekerd van een vervanging ;) check de site voor specifieke voorwaarden en uitzonderingen!
---

[ Voor 78% gewijzigd door Michael Knight op 08-01-2003 23:29 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Ga naar:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

Download Drive Fitness Test (v3.30)

Voer hiermee een full disk erase (lowlevel format uit)

Klaar, ie zal daarna weer 100% zijn :)

Als je hem opstuurd zal dit het enigste zijn wat IBM ook doet, en als je hd voor de rest nog ok is( dus de lagers niet beschadigd enzo) waarom zou je dan moeilijk doen. :P

PS: Zet meteen DMA aan want die scores slaan nergens op !! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KBDE op 17-01-2003 23:02 ]

Verwijderd

Nog geen lowlevel format doen
Dan is je garantie dus pleite.

Gewoon teruggaan naar de winkel en da ding (laten) opsturen.

• KBDE
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 20:14:
Nog geen lowlevel format doen
Dan is je garantie dus pleite.

Gewoon teruggaan naar de winkel en da ding (laten) opsturen.
Waar slaat dat nou weer op ?! |:( 8)7

IBM adviseerd juist om dit wel te doen, dit met name als je partities door elkaar zijn gegooid, je een virus hebt gehad, je bad sectors hebt, eigenlijk alle problemen die je niet met een normale format weg krijgt.

Een tuurlijk is je garantie dan niet pleite, doh :D

Verwijderd

Zucht. Een moderne IDE HDD kan niet eens een low-level format doen al zou je het nog zo graag willen. De schrijfkoppen zijn niet fijn genoeg om de tracks neer te leggen. Het enige dat je doet is je schijf vernaggelen, en als je geluk hebt doet ie 't nog maar met veel minder capaciteit.

Low-level ... mooi niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 20:28 ]

• KBDE
Ok HlpDsk... Domme uitspraken heb ik vaak genoeg gehoord, maar dat die uitgerekend van een MOD moeten komen...

Tja...

Dat het geen lowlevel formaat is in de zin zoals die vroeger was dat snapt iedereen, maar het is bijna hetzelfde...
Zelfs IBM noemt het LOWlevel formaat.

Dus, check yer facts before you talk shit. :/

Ik zou zeggen, lees mijn bericht boven nog een keer, klik je eens op die link voordat je onzin uitkraamt.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je zou eens kunnen kijken wat een SMART programma ervan zegt als die disk+moederbord dat ondersteunen. Gewoon even zoeken op download.com.
Ik heb ook wel eens een hd met tikken gehad en die was volgens SMART echt aan het einde van zn leventje.

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 18:28
Plaagje schreef op 08 January 2003 @ 21:31:
het snelformateren heeft geholpen hij is leeg....

dus ik denk YES, maar toch niet toch ik ff een paar bestanden terug ging zetten vond ik het al lang duren, dus ik run sandra maar ff, en ik denk dat dit ongeveer de laagst mogeljik score in met een ibm 60 gig 7200 :(

[...]

btw totale score was: 2881 kb/sec :(:(

hmz dat word een grote mp3 server :(

(kan het eigelijk ook zijn dat er een sector / gedeelte van de HD kapot is? en als ik daar iets op schrijf dat de hele hd fouten gaat geven?)

edit:
ook nog ff ATTO gedraait deze kwam niet boven de 3.5 mb/sec over de volle test
Je kan met scandisk oid wel een uitgebreide controle doen (dat duurt laaaaaaang), maar zodra ie nou eenmaal weet waar de bad sectors zitten, markeert ie ze en doet je HD het weer goed.
Alleen ben ik uit je beginpost toch bang dat je IBM dood is en je het beste gewoon die shit terug kan sturen.

• KBDE
Thijs schreef op 17 januari 2003 @ 23:16:
[...]

Je kan met scandisk oid wel een uitgebreide controle doen (dat duurt laaaaaaang), maar zodra ie nou eenmaal weet waar de bad sectors zitten, markeert ie ze en doet je HD het weer goed.
Alleen ben ik uit je beginpost toch bang dat je IBM dood is en je het beste gewoon die shit terug kan sturen.
Kijk dat is dus het grappige van dat utility wat ik al eerder aangaf, deze doet nl de bad sectors markeren, en geeft daarvoor in de plaats andere sectoren vrij die reserve staan maar normaal nooit gebruikt worden.

Hierdoor heb je naderhand 0 bad sectors, en je hebt ook gewoon dezelfde hoeveelheid vrije ruimte.

Het probleem is bij de eerdere ibm series dat het mechanisme dat dit automatisch zou moeten doen gewoonweg niet werkt.

Elke HD heeft reserve ruimte, en ook ELKE hd heeft bad sectors, alleen worde deze volledig automatisch geremapped. Dit gaat dus veelal goed, maar soms wat minder en moet het handmatig gebeuren.

En de benchmarks bewijzen dat hij gewoon DMA heeft uitstaan.
Daardoor heeft hij zulke lage waardes in benchmarks, en daardoor is de overal performance ook bagger.
Windows XP zal ultra DMA wel uit hebben gezet omdat die read / write errors heeft gedetecteerd, maar dit kwam waarschijnlijk gewoon door die bad sectors.

Verwijderen van de ide controller en het laten redetecteren door windows xp is hier de oplossing. (dit is ook vaak een oplossing als je CDrom niet in UDMA wil draaien)

Verwijderd

Een kennis van mij had een problematische Maxtor daar een maxtor diag op uitgevoerd, conclusie soort low level format uitvoeren schijf draait nu nog steed probleemloos ik denk dat het te maken heeft met het herverdelen met reserve sectoren.

• KBDE
Als je helemaal op safe wilt gaan kun je de firmware van de HD ook nog upgraden, deze zou het probleem met de bad sectors ook moeten verhelpen...

Echter, voor een optimaal resultaat zul je eerst een full disk erase (lowlevel format) moeten uitvoeren zodat ie weer 100% ok is, DAN firmware flashen, en daarna direct WEER een full disk erase.

Is nogal een tijdrovende aangelegenheid.

Heb hiermee mijn 30Gig HD gered die 0% smart status had in speedfan en alleen nog maar klikte en ratelde met over de 50MB aan bad sectors. (maar da's dan ook eentje van de helemaal beruchte GXP75 serie)

Is nu een half jaar geleden, tot nu toe NOOIT meer een enkel probleem gehad !! 0 Bad sectors, nooit meer geklikt, en performance zelfs beter als nieuw ! (mooie rechte lijn in HDtach, eerst altijd dipjes zelfs toen ie nieuw was)

PS: Zelfs de smart status staat nu weer mooi op 100% (die klom weer elke dag vanaf 0% een beetje omhoog, totdat ie na een week ongeveer weer op 100% stond)

[ Voor 11% gewijzigd door KBDE op 17-01-2003 23:39 ]

• KBDE
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 23:33:
Een kennis van mij had een problematische Maxtor daar een maxtor diag op uitgevoerd, conclusie soort low level format uitvoeren schijf draait nu nog steed probleemloos ik denk dat het te maken heeft met het herverdelen met reserve sectoren.
100% correct _/-\o_

Verwijderd

KBDE schreef op 17 januari 2003 @ 22:49:
Ok HlpDsk... Domme uitspraken heb ik vaak genoeg gehoord, maar dat die uitgerekend van een MOD moeten komen...
Dank je. Ik weet waar ik het over heb.
Tja...

Dat het geen lowlevel formaat is in de zin zoals die vroeger was dat snapt iedereen, maar het is bijna hetzelfde...
Zelfs IBM noemt het LOWlevel formaat.
Wat het dus niet is.
Dus, check yer facts before you talk shit. :/

Ik zou zeggen, lees mijn bericht boven nog een keer, klik je eens op die link voordat je onzin uitkraamt.

Ik zou zeggen, let op je taalgebruik. Het is niet de 1e keer dat je moderators niet op een normale manier kan aanspreken. Hoewel het wel je laatste kan zijn. We hebben hier bepaalde omgangsnormen, en ik adviseer je er lering van te trekken.

Verwijderd

Ik zou zeggen, let op je taalgebruik. Het is niet de 1e keer dat je moderators niet op een normale manier kan aanspreken. Hoewel het wel je laatste kan zijn. We hebben hier bepaalde omgangsnormen, en ik adviseer je er lering van te trekken.
Ik ben het met je eens dat er niet gescholden moet worden of dat iemand een ander voor dombo uit mag maken omdat hij/zij niet geheel correct een advies of slechte informatie geeft, maar deze reactie komt op mij over als een dreigement en een vorm van "machtsmisbruik' puur omdat je een MOD bent.

Is een beetje vuur met vuur bestrijden denk ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 00:41:
[...]

Ik ben het met je eens dat er niet gescholden moet worden of dat iemand een ander voor dombo uit mag maken omdat hij/zij niet geheel correct een advies of slechte informatie geeft, maar deze reactie komt op mij over als een dreigement en een vorm van "machtsmisbruik' puur omdat je een MOD bent.

Is een beetje vuur met vuur bestrijden denk ik.

Als je het zo wilt interpreteren is dat je goed recht. Zo is het niet echter. Dat is het 1e wat er geroepen wordt namelijk. Oh zo makkelijk. Ik ben het wel gewend.

• KBDE
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 00:56:

[...]

Als je het zo wilt interpreteren is dat je goed recht. Zo is het niet echter. Dat is het 1e wat er geroepen wordt namelijk. Oh zo makkelijk. Ik ben het wel gewend.
HlpDsK: Je hebt helemaal gelijk jongen, glas chocolade melk ?
Pagina: 1