[GFX] Primaire kleuren?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65545

Topicstarter
Beste Tweakers,

Op school heb ik geleerd dat rood, blauw en geel de primaire kleuren zijn.

Wat ik echter vaak in de computer-wereld tegenkom is dat rood, blauw en groen de primaire kleuren zijn. De secundaire kleuren zijn Cyan, Magenta, Yellow en Black.

Wat zijn nou de primaire kleuren ?

Rood Geel Blauw ?
of
Rood Groen Blauw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

de primaire kleuren zijn rood, blauw en geel.
licht bestaat uit rood groen en blauw, en geel maak je dan met rood en groen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

licht bestaat uit rood groen en blauw
weer iemand die geen natuurkunde heeft gehad op school... licht is een golfbeweing en bestaat uit alle kleuren van de regenboog (echt waar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38470

De primaire kleuren zijn rood blauw en geel.
Wit licht bestaat inderdaad uit alle kleuren van de regenboog.
overigens is groen in dit geval de combinatie van geel en blauw.

Wat Clay bedoelt heeft volgens mij meer te maken met de ondergrond waarop de kleuren worden geprojecteerd. Om op een donkere achtergrond de kleur wit te vertonen heb je de kleuren rood groen en blauw nodig. Waarschijnlijk kan iemand anders dit beter toelichten, maar volgens mij zit ik wel iets in de goede richting

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 38470 op 08-01-2003 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Anoniem: 39303 schreef op 08 January 2003 @ 20:55:
[...]

weer iemand die geen natuurkunde heeft gehad op school... licht is een golfbeweing en bestaat uit alle kleuren van de regenboog (echt waar...)
Niet dat je het ergens had kunnen vinden, maar doe ff wat naslagwerk voordat je met zulke uitspraken op de proppen komt :P Ik heb het niet alleen gehad, ik heb er examen in gedaan (en dat ging heel ergens anders over ;) ). En wat ik bedoel is dat je waar je met "verf" met rood geel en blauw werkt, dat je met "licht" met rood groen en blauw werkt.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65545

Topicstarter
Khoor net van een vriend
> In de schilderkunst zijn de primaire kleuren rood, geel en blauw
> Kleur wordt gevormd door de eigenschappen van licht en van ons oog. Ons oog heeft drie verschillende kleurreceptoren: rood, groen en blauw.
Dit zijn de primaire kleuren van het spectraal licht, omdat de meeste kleuren gevormd worden door de combinatie van deze drie kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Haal ergens eens een prisma vandaan, en houd deze eens voor je ogen, in het licht, liefst tegen een witte achtergrond. Wat zie je? Juist, rood, groen en blauw, de drie kleuren licht waarmee je ieder andere kleur in ons spectrum kunt vormen.

Teken nu eens een zwarte streep met een viltstift op een wit vel papier. Richt het prisma nu hierop en kijk er doorheen. Nu zul je cyaan, magenta en geel zien. Dit zijn de kleuren die in de drukwereld gebruikt worden, omdat dit de primaire drukkleuren zijn :)
Hieraan is zwart toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

Clay schreef op 08 januari 2003 @ 21:11:
[...]
En wat ik bedoel is dat je waar je met "verf" met rood geel en blauw werkt, dat je met "licht" met rood groen en blauw werkt.
Toch snap ik nog steeds niet wat je hiermee bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75128

tis heel makkelijk, tis precies wat friso zegt.

> In de schilderkunst zijn de primaire kleuren rood, geel en blauw
> Kleur wordt gevormd door de eigenschappen van licht en van ons oog. Ons oog heeft drie verschillende kleurreceptoren: rood, groen en blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58

nog even een plaatje ter ondersteuning :) Het kleurenspectrum:
Afbeeldingslocatie: http://www.photo.net/photo/edscott/spectrum.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

Anoniem: 40013 schreef op 08 January 2003 @ 22:57:
Haal ergens eens een prisma vandaan, en houd deze eens voor je ogen, in het licht, liefst tegen een witte achtergrond. Wat zie je? Juist, rood, groen en blauw, de drie kleuren licht waarmee je ieder andere kleur in ons spectrum kunt vormen.

Teken nu eens een zwarte streep met een viltstift op een wit vel papier. Richt het prisma nu hierop en kijk er doorheen. Nu zul je cyaan, magenta en geel zien. Dit zijn de kleuren die in de drukwereld gebruikt worden, omdat dit de primaire drukkleuren zijn :)
Hieraan is zwart toegevoegd.
* Anoniem: 9542 vraagt zich af of FoOL dat zelf heeft uitgeprobeerd, vette onzin dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

edit:
excuses, dat was quote ipv edit

het verschil tussen licht en verf is dat verf alle kleuren absorbeerd, en z'n "eigen" weerkaatst, als je dus alle verf door elkaar gooid, wordt alles geabsorbeerd en krijg je zwart (bruin omdat er toch nog wel wat terugkomt). als e alle kleuren licht door elkaar gooit heb je wit, omdat je simpel weg steeds meer kleuren krijgt; wit is alle kleuren, zwart is het ontbreken van kleur.

als je met geel licht op een rrod vlak schijnt zie je... zwart. waarom, geel is 1 golflengte die het rode vlak nou net niet weerkaatst (want hi kaatst alleen rood), dus zie je niks.

prisma voor (zon) licht en je ziet een hele regenboog omdat zonlicht (bijna) alle golflengten bevat, prisma voor rood licht en je ziet alleen een rode streep, evengoed voor alle andere kleuren, want ook gekleurd licht is in de regel niet opgebouwd uit meerdere golflengten (kan overigens wel, da's precies wat je monitor doet)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 09-01-2003 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Primaire kleuren voor computers zijn die van licht: RGB (rood, groen, blauw). Die zijn de primaire kleuren van licht, meng maar eens licht van een rode, een groene en een blauwe lamp, dan zul je zien dat dit licht wit wordt, opgeteld dus.

Primaire drukkerskleuren zijn CMYK (cyaan, magenta, geel, zwart). Zwart is in principe niet nodig, omdat deze kleuren aftrekken en het dus zo is dat cyaan+magenta+geel samen ook zwart vormen, maar dit kost erg veel inkt. Die kan kan naast voor blacK ook staat voor Key, want als een drukker wil drukken op zwart papier, dan gebruikt hij wit als extra kleur ipv zwart.

En dan schilders, die gebruiken rood, blauw en geel. Een hele maffe keuze eigenlijk, want daardoor kun je cyaan en magenta maken met de primaire schilderskleuren. Wel zwart, want deze drie kleuren samen vormen zwart. Voor wit heb je een witte tube nodig. Eigenlijk is het vreemd dat deze kleuren worden gebruikt terwijl je er niet alles mee kunt maken. Maar het is eigenlijk niet zo vreemd, want in de natuur zie je amper cyaan en magenta en ze zullen vroeger ook wel haast niet te maken zijn geweest.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie hier dat veel mensen de boel hier hebben omgedraaid :)

Het oog heeft 3 soorten staafjes (of waren de kegeltjes nou voor kleur? ) Een groep is gevoelig voor rood, eentje voor groen en eentje voor blauw. Hoeveel zo'n dingetje wordt gestimuleerd hangt af van de helderheid van het licht, en hoe dicht de frequentie bij de 'eigenkleur' van het dingetje zit. Doordat de bereiken van de 3 types iets overlappen (soort klokkrommen) kunnen vervolgens de hersenen uit de drie verschillende activatie niveaus op een plek 'terugrekenen' wat de orginele kleur en helderheid was.

Een kleurenscherm werkt doordat doordat ze de 3 type dingetjes zo activeren dat het voor de hersenen lijkt dat er een bepaalde kleur te zien is! De kleur wordt dus pas gemengd in de hersenen!

Waneer er bv aliens op aarde zouden komen die een compleet ander type dingetjes zouden hebben (wel in hetzelfde bereik, maar op andere frequenties) zouden ze geen reet snappen van wat wij op monitoren zien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542 schreef op 09 januari 2003 @ 08:52:
[...]

* Anoniem: 9542 vraagt zich af of FoOL dat zelf heeft uitgeprobeerd, vette onzin dus
hmm probeer het zelf zou ik zeggen, ik ga er vooralsnog vanuit dat mijn vermogen tot het waarnemen en onthouden van dingen die ik zie dik in orde is.
dus ja, ik heb het zelf geprobeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1139

Anoniem: 40013 schreef op 09 January 2003 @ 14:37:
[...]

hmm probeer het zelf zou ik zeggen, ik ga er vooralsnog vanuit dat mijn vermogen tot het waarnemen en onthouden van dingen die ik zie dik in orde is.
dus ja, ik heb het zelf geprobeerd :P
Als je doet wat jij beschrijft, wit licht door een prisma, veroorzaakt gewoon de regenboog. 'Alle' kleuren van licht dus en niet maar 3 kleuren.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat door de prisma heen kijken, gebeurt er dan iets anders dan wanneer je het licht breekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08-2024
Anoniem: 1139 schreef op 09 januari 2003 @ 15:59:
[...]

Als je doet wat jij beschrijft, wit licht door een prisma, veroorzaakt gewoon de regenboog. 'Alle' kleuren van licht dus en niet maar 3 kleuren.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat door de prisma heen kijken, gebeurt er dan iets anders dan wanneer je het licht breekt?
Hij bedoelt de 3 bredere stralen die je het duidelijkst ziet neem ik aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zmn schreef op 09 januari 2003 @ 16:03:
[...]

Hij bedoelt de 3 bredere stralen die je het duidelijkst ziet neem ik aan. :)
uiteraard, tussen de drie kleuren zal je altijd een overgang hebben (duh)
okee ik was niet duidelijk genoeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 1139 schreef op 09 januari 2003 @ 15:59:

een prisma breekt het licht naar golflengte, wit licht word dus gebroken in een regenboogspectrum (het bestaat uit licht va alle golflengtes) enkel als dit afkomstig is van een monitor wordt dit opgebroken in slechts drie kleuren.

kijken door een prisma heeft geen zin, je ziet domweg niks erdoorheen enkel een vage blur, omdat alle verschillende frequenties licht anders gebroken worden.

als mn kennis goed is en laat een witte lichtstraal reflecteren via een groen vlak, worden enkel de rode en blauwe kleuren geretourneert, het vlak sborbeert de groene kleur. en juist het ontbreken van groen licht afkomstig van reflectie over dit vlak wordt door het oog gezien als de kleur 'groen'

verder is er een duidelijk verschil tussen de drukkerskleuren CMYK en het primaire kleurenstelsel met rood-groen-geel:
in CMYK worden dmv rasters kleuren gesimuleert: oranje ontstaat door rasters van gele en magenta stippen over elkaar heen te leggen.
het oog voegt dit samen tot een indruk van 'oranje' echter als je er met een microscoop naar kijkt zie je de onafhankelijke kleuren (en neem aan dat FoOL dát heeft gedaan).
Als je echter zelf verf gaat mengen kun je met rode, gele, blauwe en witte verf bijna alle kleuren bereiken, de gemixede verf krijgt dus ook die werkelijke kleur oranje.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:43
RM-rf schreef op 09 January 2003 @ 17:16:
[...]

als mn kennis goed is en laat een witte lichtstraal reflecteren via een groen vlak, worden enkel de rode en blauwe kleuren geretourneert, het vlak sborbeert de groene kleur. en juist het ontbreken van groen licht afkomstig van reflectie over dit vlak wordt door het oog gezien als de kleur 'groen'

[...]
Juist andersom. Een groen opppervlak is groen, omdat alleen groen licht wordt weerkaatst. Alle andere golflengten worden geabsorbeerd.

[RunaR is afgestudeerd in fotonica]

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
RM-rf schreef op 09 January 2003 @ 17:16:
verder is er een duidelijk verschil tussen de drukkerskleuren CMYK en het primaire kleurenstelsel met rood-groen-geel:
in CMYK worden dmv rasters kleuren gesimuleert: oranje ontstaat door rasters van gele en magenta stippen over elkaar heen te leggen.
het oog voegt dit samen tot een indruk van 'oranje' echter als je er met een microscoop naar kijkt zie je de onafhankelijke kleuren (en neem aan dat FoOL dát heeft gedaan).
Als je echter zelf verf gaat mengen kun je met rode, gele, blauwe en witte verf bijna alle kleuren bereiken, de gemixede verf krijgt dus ook die werkelijke kleur oranje.
Maar vreemd genoeg kun je met verf dus niet gewoon puur cyaan of magenta maken, want dát zijn de primaire kleuren.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30844

stukje aantekening
----
De basiskleuren van een schilder zijn geen primaire kleuren.
De schilder gebruikt dekkende verf en mengt op het palet.

Primaire Kleuren:
Hoofdkleuren, niet door mengen samen te stellen

Secundaire Kleuren:
Ontstaan door mengen van 2 primaire kleuren van gelijke intensiteit

Licht
Primair - rood - groen - blauw
Secundair - rood + groen = geel
groen + blauw = cyaan
blauw + rood = magenta
rood + groen + blauw = wit

Inkt
Primair - geel - magenta – cyaan
Secundair - geel + magenta = rood
geel + cyaan = groen
cyaan + magenta = blauw
geel + magenta + cyaan = zwart

Additieve Kleurmenging = mengen van licht
Subtractieve Kleurmenging = mengen van kleurstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rood Blauw Groen zijn de primaire kleuren......neemt niet weg dat voor drukwerk dus gewerkt wordt met CMYK zoals eerder gezegd werd. Oog werkt net als beeldschermen met RGB als primaire kleuren.

[ Voor 19% gewijzigd door Cartman! op 11-01-2003 14:54 ]

Pagina: 1