HomeTheater 5.1 zonder sub?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-07 11:13

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hoi,

Ik draai al tijden een (eenvoudige)hometheater setup zonder subwoofer (Yamaha RX-V496 receiver, Philips 711 DVD speler, 4 Eltax symphony 4.2 speakers voor surround, en een Eltax Liberty center speaker) en vroeg me eigenlijk af wat er met het LFE/.1 geluid gebeurt als je geen subwoofer hebt.
Mis ik een hoop special effects? Wordt het LFE kanaal bij de surround speakers gemixt?
Wat zou een aardige subwoofer zijn voor bij mijn huidige setje? (geen high end €1000,- sub dus)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een goede versterker (die yamaha van jou ook), heeft een instelling voor de speakers. Als je 'm instelt dat ie geen sub heeft, dan stuurt het lfe signaal naar de fronts, dus je fronts moeten het wel aan kunnen.
Ook kan je elke speaker instellen of ie large of small is, zonder sub zouden in ieder geval de fronts large moeten zijn, zodat alle lage tonen (onder een bepaalde frequentie) naar de fronts worden gestuurd. Als je een speaker als large insteld, dan krijgt ie gewoon alles.

REL (quake is zo'n 500 euro) maakt goede subs of een Yamaha (yst 800 is zo'n 500 euro, maar er zijn ook goedkopere modellen).

[ Voor 63% gewijzigd door Scarp op 08-01-2003 20:43 ]

Verwijderd

Ja, dat klopt, je receiver stuurt het dan wel naar je fronts of naar het betreffende kanaal waar het laag heen moet. Maar speakers gaan (bijna) nooit zo laag als een sub.

Een opstelling zonder sub , oftwel 5.0 , vind ik echt een gemis.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 00:17 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Ik vind een subwoofer (mits goed) een extra dimensie toevoegen aan de belevenis.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 19:14
Ik heb zelf geen subwoofer omdat er mijn fronts als een powered
subwoofer zit. Hij gaat vanaf 22Hz (+/-3dB) en mis absoluut geen
extra subwoofer.
Het hoeft dus niet maar als je speakers hebt die vanaf zo'n
40/50 Hz gaan dan zul je het wel merken.

• Scarp
  • Niet online
Mijn speakers gaan vanaf 30 Hz (B&W 604s3) en je merkt toch dat een sub nog een stuk lager gaat en daar op die lage frequenties meer power heeft dan je fronts voor mekaar kunnen krijgen. Het geeft bij films toch echt een extra dimensie. Als je van die subs in de fronts heb zitten (zoals bij die THX set van Mordaunt-Short), dan zal je een aparte sub niet missen.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

de meeste yamahas hebben een speakerinstelling ja,
meestal kun je dan kiezen tussen small/large/none, als je de fronts op large zet, dan passt hij de lage tonen naar de fronts ipv naar het LFE kanaal...

er zijn btw genoeg aardige subs te koop die niet te duur zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door beschuitfluiter op 09-01-2003 08:54 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00

Outerspace

Admin General Chat
ik zou er wel een subwoofer bij plaatsen. Dan krijg je ook diepte in het geluid door de lage tonen die je satellietspeakers niet kunnen produceren.

Doen dus!!

Wauw, een sig!

• fisherman
  • Laatst online: 10-08 17:12
Scarp schreef op 09 januari 2003 @ 08:52:
Als je van die subs in de fronts heb zitten (zoals bij die THX set van Mordaunt-Short), dan zal je een aparte sub niet missen.
Ik denk toch dat je dan toch nog veel aan een sub hebt. Een speaker als de mordaunt kan dan wel heel laag, maar een sub heeft toch een veel hogere sound pressure level dan die mordaunts, dus ik ben van mening dat je dan toch nog een heleboel mist, maar wanneer je hem niet hoeft te "voelen" en alleen gaat voor het horen van het laag zijn die volledige full-range vloerstaanders wel ok.

• Tadream
Nog lager en nog meer druk?
De buren aan het einde van de straat zitten nu al mee te genieten. :-)
Vind de 22Hz van m'n boxen laag genoeg en als je de volume een
tikje hoger zet beginnen de ramen te trillen. Zou niet weten waarom
ik nog meer druk nodig heb, misschien om daadwerkelijk ook de ramen
te laten springen. :-)

• Scarp
  • Niet online
fisherman schreef op 09 januari 2003 @ 10:22:
[...]

Ik denk toch dat je dan toch nog veel aan een sub hebt. Een speaker als de mordaunt kan dan wel heel laag, maar een sub heeft toch een veel hogere sound pressure level dan die mordaunts, dus ik ben van mening dat je dan toch nog een heleboel mist, maar wanneer je hem niet hoeft te "voelen" en alleen gaat voor het horen van het laag zijn die volledige full-range vloerstaanders wel ok.
Volgens mij had Darkman (dacht ik, ben nick ff vergeten) zo'n M-S set (thx certified, dus kan het best wel wat bas produceren) en het zijn echt grote subs in de 2 fronts, waardoor je een gewone losse sub niet nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Scarp op 09-01-2003 12:43 ]

• Tadream
Had die Mordaunts nog nooit gezien en wat lijken die dingen (908) veel op
mijn speakers zeg.
(http://www.energy-lautsprecher.de/energy/energy_exl28p.html

Specificaties zeggen natuurlijk niets maar wel grappig om te zien
dat bv. de Rel Quake vanaf 26 Hz (-6dB) gaat en mijn fronts
vanaf 22Hz (-3dB) en de druk van de Rel Quake 80dB is terwijl die
van mij 92dB.
Laat er geen misverstand over zijn, ik wil hier absoluut niets mee
zeggen (je krijgt hier vaak reacties van: pfff je bent een opschepper). :-)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tadream schreef op 09 januari 2003 @ 11:38:

Zeg het dan niet ;)

Heb hier 2 Kef's staan (staande speakers) en die gaan redelijk laag, maar een SUB er bij is gewoon anders.

Daarnaast hangt het er ook vanaf hoe het klinkt.
Sommige kamers kunnen veel meer bas aan, zeker wat grote kamers zijn met een simpele SUB niet zomaar te vullen. Dan kom je al snel uit op large speakers MET een sub om niet een achterlijk grote SUB neer te moeten zetten.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Daytona schreef op 08 January 2003 @ 20:38:
Hoi,

Ik draai al tijden een (eenvoudige)hometheater setup zonder subwoofer (Yamaha RX-V496 receiver, Philips 711 DVD speler, 4 Eltax symphony 4.2 speakers voor surround, en een Eltax Liberty center speaker) en vroeg me eigenlijk af wat er met het LFE/.1 geluid gebeurt als je geen subwoofer hebt.
Mis ik een hoop special effects? Wordt het LFE kanaal bij de surround speakers gemixt?
Wat zou een aardige subwoofer zijn voor bij mijn huidige setje? (geen high end €1000,- sub dus)
en sub kan jij zeker gebruiken met die "plankspeakers" die je hebt.
zelfs als je zuilen voor hebt staan schroeft een sub de bassen in dd/dts mode op.
omdat dvd's gewoon 5.1 worden gemaakt met een gescheiden sub channel.
en de meeste receivers slagen daar nooit zo goed in als een subwoofer. :)

voor de HELFT van je budget kun je al aardige subs vinden.
denk aan:
-REL quake(II), 400 euro
-Tannoy mxsub, 300 euro
-Maganat omega 380, 500 euro, dit is hele aardige sub met zeer hoog frequentieberijk
-Chario sw1 - 600 euro (wordt misschien wel goedkoper).

maar let wel goed op de prijzen, vaak worden subs voor hele leuke aanbieding prijsjes verkocht, kijk maar naar tannoy mxsub bv. sommige zaken verkopen de sub voor 440 euro, andere voor 300 euro, scheeld dus veel geld >:)
dus je kunt beste ff prijzen vergelijken voor je een sub koopt. ;)

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Duncan: waar heb jij de Rel quake voor € 400 gezien?

• Tadream
Zeg het lekker toch. :P

Duncan, ja DVDs worden met een apart subwoofer kanaal opgenomen
maar die kan je gewoon naar je fronts sturen.
(zoals eerder gezegd).

Er zullen zeker sets zijn waar een subwoofer iets toevoegd aan het
geheel maar er zijn ook fronts die een subwoofer 'overclassed'.

• fisherman
  • Laatst online: 10-08 17:12
Tja ik vind een subje toch altijd nog wel de moeite waard, maar als die speakers echt zo laag gaan.
prijs van die mordaunts valt trouwens wel mee, rond de 400 euro ofzo.
Voor een euro of 600 heb je toch wel een leuk subje iig. En dan kan je je je fronts minder laten werken. Ik ben nooit zon voorstander geweest van subs in een speaker, (B&W had volgens mij ook een speaker met een sub erin, die was niet echt om aan te horen, ik heb die mordaunts nooit trouwens)

• Dnc1n

Verwijderd

is de REL quake ja voor 400 euro ik dacht ff dat je de REL quake II bedoelde

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 12:59

ranzige pad

kwaaak kwaak

Chario SW1 zou ik zeker niet kiezen als je hem in een home cinema opstelling wilt gebruiken. http://www.chario.it/syntar/sw1.htm
Persoonlijk vond ik het maar een slap ding. Komt niet tot zijn recht en gaat ook niet superlaag. Daarnaast was de mijne niet goed. Heb hem in garantie omgeruild voor een Audio Pro Sub Nova

http://www.audiopro.com/products/stage_subnova.htm

Deze gaat lekker laag en kan mijn kamer van ongeveer 25 vierkante meter laten trillen.

De SW1 en Sub Nova kosten tussen de €450 en €500

[ Voor 8% gewijzigd door ranzige pad op 10-01-2003 22:32 ]

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

Over een subwoofer kiezen die een goede aanvulling is op fronts die al heel laag gaan: Wat vinden jullie van de Canton AS 50 SC? Hij heeft adviesprijs van 900, maar hijs voor minder dan 500 te koop heb ik gezien.

De crossover kun je tot 25HZ (ipv bijv. 50HZ) regelen, das mischien wel fijn als je speakers hebt die heel laag gaan.

Specs zijn ook wel leuk:

Nominaal / muziekvermogen 250/350 Watt

Frequentiebereik 20...150 Hz

Crossoverfrequentie 25...150 Hz (regelbaar)

Lagetonenchassis 310 mm, cellulose/polyester

Afmetingen (BxHxD) 36 x 56 x 46 cm

Gewicht 26.7 kg

• Dnc1n
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 20:06:
is de REL quake ja voor 400 euro ik dacht ff dat je de REL quake II bedoelde
dat duurt ook niet lang meer tot ie zakt in prijs.
de qauke 2 heeft namelijk de zelfde adviesprijs van 599 euro. ;)

Verwijderd

specs zien er idd erg veelbelovend uit, mis alleen een db opgave bij de 20hz.

Zeker als je fronts erg laag gaan is zo'n crossover handig, wat heel handig is om hem echt onzichtbaar te plaatsen of hem mooi voor muziek in te stellen (zodat hij alleen bij films werkt)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Tadream schreef op 09 January 2003 @ 11:38:
Had die Mordaunts nog nooit gezien en wat lijken die dingen (908) veel op
mijn speakers zeg.
(http://www.energy-lautsprecher.de/energy/energy_exl28p.html

Specificaties zeggen natuurlijk niets maar wel grappig om te zien
dat bv. de Rel Quake vanaf 26 Hz (-6dB) gaat en mijn fronts
vanaf 22Hz (-3dB) en de druk van de Rel Quake 80dB is terwijl die
van mij 92dB.

Ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat jouw (ingebouwde) subs niet 92 dB gevoelig zijn als ze een F3 hebben van 22Hz :). Zelfs wel een hele koelcel vol met bier :P.
Daar zou je een sub voor nodig hebben met 2 m3 inhoud ofzo.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 10:06
ik heb zelf ook een set zonder sub, en ik kan niet echt zeggen dat ik het mis.

Mijn front boxen zijn daarentegen vrij groot (220/330 watt 4-8 Ohm en 17 - 30.0000 hz, sorry meer specs heb ik niet) Zijn magnet concept boxen.

Ik zie ook vrij vaak een DVDtje bij een vriend van mij die 5 van die kleine ieniemienie boxjes heeft + sub en ik kan echt niet zeggendat het geluid daar beter is, integendeel.

Vaak genoeg moet ik de versterker zachter zetten omdat de bassen mijn buren pesten. Ben al eens naar mijn audiozaak geweest en daar demonstreerden ze een sub van 700 euro. Ik vond het geen wereld van verschil.
Pagina: 1