[win2K] ander mobo/cpu, zelfde HDD

Pagina: 1
Acties:

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
ga ik serieuze problemen tegenkomen als ik enkel moederbord en CPu verander, maar wel zelfde HDD gebruik ? Ik bedoel : gaat het OS (Win 2000 SP2) blijven werken ?

Ik verondestel dat ik wel heel wat fouten en eigenaardige dingen ga tegenkomen, maar wat juist ? En bestaan er misschien methoden om dit te voorkomen ? (zonder format, want data op HDD moet bewaard blijven ten allen koste). Een herinstallatie van Windows OVER de huidige ? Recovery ?

Heb geen idee, maar verondestel dat iemand het mij zeker gaat kunnen zeggen.

Verwijderd

Ik heb het een keer geprobeerd met alleen het moederbord vervangen en daar ging Windows 2000 al niet mee akkoord. Dus denk dat jij het wel helemaal kan vergeten. En ik denk niet dat je onder een format uit kan komen.

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Toen ik laatst mijn mobo van ECS k7S5a naar EPOX 8k9A2 veranderde kreeg ik een critical error toen ik wilde booten..........er zat dus niets anders op dan format c:........

ik draai trouwens windows XP

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48
Format c is denk ik toch het beste na zo'n change ;)

• Daggie
format is ECHT onmogelijk
in uiterste nood installeer in win2k opnieuw op een andere partitie, waar ook reeds niet-windows data opstaat ...

Zou linux er mee overweg kunnen ? Dat had ik ook staan ..

edit : nadien zal ik alles wel backuppen en nadien formatten :)

ik moet gewoon op mijn Windows-partitie geraken en alles naar een andere sleuren

[ Voor 28% gewijzigd door Daggie op 08-01-2003 20:43 ]

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 21:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 20:38:
Ik heb het een keer geprobeerd met alleen het moederbord vervangen en daar ging Windows 2000 al niet mee akkoord. Dus denk dat jij het wel helemaal kan vergeten. En ik denk niet dat je onder een format uit kan komen.
Vreemd.

Mij is het anders wel gelukt. en dat niet 1 keer. maar wel 8 keer.
Had tot half jaar terug een windows 2k install die foutloos op 8 verschillende machines draaide.
En ja ze hadden alle verschillende hardware configs. Procs waren wel allemaal van AMD, dus het zou kunnen dat van AMD naar Pentium anders is.

Zolang je maar zorgt dat je drivers voor al je hardware hebt zou het goed moeten gaan.
Een herinstall van OS kan ook, die overschrijft geen data dat niks met de os te maken heeft. Alleen data van vorige install.

• Daggie
Vae Victis : bedankt voor je reply, ik ga het nu zeker proberen zonder iets te veranderen ...
mobo : asus->msi
cpu : Athlon -> Athlon xp

en als ik dan geen geluk heb, kan ik nog altijd herinstallen :)

• Daggie
m3gA : wat bedoel je ? herinstallatie zonder format vergeten ? want dat je selecteren in installatie ... of het gaat werken is iets anders.

en installatie herstellen ? herschrijft hij dan niet de nodige bestanden ? en tegelijkertijd mooi van al mijn files afblijven ?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48
ik heb zelf tig maal een herstel gedaan, maar kwam uiteindelijk allemaal wel problemen uit. opnieuw updaten terwijl de helft al geupdate was. programma's die niet wouden werken /niet meer wouden werken etc.In uiterste nood, kun je ook de windows map verwijderen incl. my documents, program files en opnieuw installen.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Bij zoiets probeer ik altijd een Ghost kopietje van m'n Windows te maken. Als het dan fout gaat kun je makkelijk zat nog terug naar de oude situatie :)

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Yngwie- schreef op 08 januari 2003 @ 22:21:
Bij zoiets probeer ik altijd een Ghost kopietje van m'n Windows te maken. Als het dan fout gaat kun je makkelijk zat nog terug naar de oude situatie :)
als die oude situatie het dan nog doet wel ja ;) ..........

• Daggie
idd
als oude CPU doorgefikt is, gaat dat niet :)

• Daggie
maar ik ga dus eerst gewoon is zien wat het geeft en anders boot ik van cd en installeer ik het op een andere partitie, zodanig dat ik aan mijn data kan en nadien format ik die partitie dan wel eens .. lekker omslachtig werk :)

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

soms wil het wel, soms wil het niet. Ik heb er met win2k geen problemen mee gehad (av7->a7v266). Windows XP wilde echter niet van die a7v266 naar de a7v8x zonder herinstallatie (en het stond er nog niet eens een week op :'( ) anyway, ik denk dat je met win2k een aardige kans maakt.

Localhost is where the heart is

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Het hangt een beetje van de hardware af. Andere chipset is not-done, dat gaat flink mis en kan zelfs tot verlies van data leiden. Zolang het meeste spul overeenkomt kan het vrij "probleemloos" gaan.
Ik werk zelf dagelijks met allerlei laptops met verschillende image files en het wil wel eens gebeuren dat de verkeerde image op de verkeerde laptop tercht komt. Komt de hardware ongeveer overeen (twee dezelfde Toshiba laptops, echter een met een 166MMX de ander een 233MMX, belangrijkste componenten gelijk) dan gaat windows prima allerlei nieuwe hardware detecteren en installeren. Komen de laptop totaal niet overeen dan heb je een prachtig blauw scherm te pakken en/of een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE....
Het kan eigenlijk alle kanten op, uitproberen zou ik zeggen.

Maar waarom niet gewoon de win2k CD erin, booten en een nieuwe installatie erop? Je windows installatie is nu toch al naar de haaien en met de rest van je data gebeurt niets bijzonders...

de betaler vervuilt

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 12:34

Scighera

swim-bike-run

idd,
een schone windows installatie op z'n tijd is ook handig (windows raakt sbnle bevuild)
ern je kunt het wel vergeten om met een exact dezelfde installatie op een een ander chipset te draaien. (KT266a -. KT400 bijvoorbeeld)

www.triathlete.nl

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Scighera schreef op 09 January 2003 @ 04:37:
idd,
een schone windows installatie op z'n tijd is ook handig (windows raakt sbnle bevuild)
ern je kunt het wel vergeten om met een exact dezelfde installatie op een een ander chipset te draaien. (KT266a -. KT400 bijvoorbeeld)
Dat is op zich trouwens niet logisch, ik bedoel: voor de aansturing wordt beiden de via 4in1 (hyperion) driver gebruikt. De interne werking zal zeker anders zijn, maar windows is meteen totaal de kluts kwijt.

Daarbij, een kt133 chipset upgraden naar een kt266 gaf geen enkel probleem. Nu zal ook de southbridge, power management, bios versie en nog een aantal andere factoren van invloed op de verandering zijn, maar dat geeft geen directe verklaring wanneer het wel en niet mogelijk is.

offtopic:
A7V8X KT400 Chipset (KT400 North Bridge / VT8235 South Bridge)
A7V266 KT266 Chipset (KT8366 North Bridge / VT8233 South Bridge)
A7V133 KT133 Chipset (VT8363 North Bridge / 82C686A South Bridge)

Ik moet trouwens zeggen die die 'vervuilingsrate' wel steeds minder wordt. Om alles even op een hoop te gooien: met de 9x lijn was dat met een beetje intensief gebruikt gewoon nodig na 3 maanden. Met de nt-lijn, en daarbij vooral xp, met zijn verbeterde driver-management, kun je op dezelfde manier een jaar bezig zijn en nog steeds weinig van die vervuiling merken. (Behalve de kleine, weinig met performance geralateerde ergernissen. Net even die onhandigheden die er met een volgende versie waarschijnlijk wel weer uit zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door SilentStorm op 09-01-2003 05:12 ]

• Daggie
Naar't schijnt zou Linux er wel mee overweg kunnen (heb ik mij laten wijsmaken), dus ik ga eerst proberen booten in Linux en dan alles herslepen naar veilige partitie :)

Enige waar ik wat schrik voor heb is dat ik data ga kwijt zijn als in Win2k OVER mijn andere Win2k installeer

Hoop dus dat Linux het aankan ... En anders hoop ik dat Win2k het lang genoeg uithoudt om alles te verplaatsen ... Of anders installeer ik naar andere partitie ...

Het wordt een leuke tijd-dodende avond :) (vandaag wordt mijn Athlon 2000+ normaal geleverd)

Ik zal het resultaat van mijn pogingen hier neerschrijven, misschien heeft iemand er later nog iets aan ...

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Je raakt geen data kwijt. Als je alles wilt behouden, maak ff een partitie aan met bv partition magic, zet windows erop, zodra die windows werkt, kun je data bij je andere win partitie weghalen.

beste is dan wel eerst een beetje met data te gaan slepen:

code:
1
2
3
4

Vervolgens data overslepen of eventueel mergen.

[ Voor 10% gewijzigd door SilentStorm op 09-01-2003 19:21 . Reden: sleutelen met uitlijnen ]

• Daggie
probleem is dat ik niet in Windows kan geraken om een andere partitie te maken.
ander moederbord heeft het finaal begeven. Andere fysieke schijf is natuurlijk ook makkelijk :) Dat zou "normaal" zeker moeten werken.

Normaal gezien had ik al iets nuttiger kunnen zeggen, maar de winkel heeft vergeten ram meegeven (is iemand achter geweest voor mij die dit niet gecheckt heeft)

Ik vrees dat het dus maar voor NA het weekend zal zijn.

Gelukkig houdt men laptop me warm :)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

er is ook een dosversie van partitionmagic. Deze wordt zelfs standaard meegeleverd en staat in je partitionmagic directory. Als je deze vanaf cd gebruikt (liefst bootable, moet je wel iets kunne n beginnen denk ik. Anders boot je met bv een win98 cd of bootschijf. Vervolgens kun je de pm cd erin stoppen en daarmee je partities aanmaken.

Vrij vaak zelf gedaan op deze manier, nooit problemen gehad (iig niet met pm that is :) )

Verwijderd

Bij mij is het prima gegaan, ik ging van een kt 133a via 4 in 1 verhaal mobo naar een sis 735 k7s5a, het enige wat ik dus wel van te voren moest doen, is het deïnsatlleren van de 4 in 1 drivers, hierna het systeem rebooten + aanmelden, dan meteen weer afsluiten.
Hierdoor word de IDE driver verwijdert die voor menig inaccessible bootdevice error verantwoordelijk is.

Hierna kan je dus gewoon je nieuwe mobo plaatsen en daar de benodigde drivers op installeren. Je kunt indien noodzakelijk zelfs al de nieuwe chipset drivers voor het nieuwe mobo installeren als deze noodzakelijk zijn. voordat je het nieuwe mobo plaatst. Hierna is echter wel een reboot benodigd, zodat de nieuwe setup en drivers goed geregisterd zijn in het systeem. Ik weet niet zeker of dit eindeloos maar door kan gaan, maar bedenk dat het vaak niet de chipset, maar de agp/mass storage driver is die in de fout kan gaan, een nieuwe chipset word immers altijd gedetecteerd en geïnstalleerd na de eerste start up. Maar als je 2k install een via ide controller verwacht, maar ineens een sis voorgeschoteld krijgt dan krijg je die error al, het systeem zal dan geen default ide controller laden, wat natuurlijk erg jammerlijk is.

• Daggie
voor de geinteresseerden (misschien handig voor anderen)

Moederbord 1 : Asus A7V133
cpu 1 : Athlon 1400 @ 1400
ram 1: 256 SDRAM

Moederbord 2 : MSI KT3 Ultra 2
cpu 2 : Athlon XP 2000+ @ 1666
ram 2 : 256 DDRAM

na plaatsing linux geboot, wou niet booten omdat hij root filesystem niet kon vinden (HDD's staan Cable Select, ik had blijkbaar Cable verkeerd ingestoken)

Dan windows geboot, gaf VEEL errors, installeerde VEEL nieuwe hardware (alles) en werkt zoals het voordien werkte

Aangezien ik het graag goed doe, heb ik kabels omgewisseld (en master/slave handmatig veranderd)

Linux : Boot, maar kan geen windowmanager opstarten omdat grafische kaard niet geinstalleerd staat

Windows : boot, zoals voordien

Het gaat dus blijkbaar wel :) Er wel bijzeggen dat beide moederborden VIA chipset hebben.

Hopelijk is iemand er ooit iets mee :)
Pagina: 1