[Zoekmachines] Kunnen ze js lezen?

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21

André

Analytics dude

Topicstarter
Mijn site (zie huisje) bestaat uit 1 html file. De rest van de pagina's zijn html strings die in een js variabele staan.

Voor de verduidelijking:
JavaScript:
1
2
pageHome = "<h1>Home</h1><p>Bla, bla en hoi</p>";
pageTest =  "<h2>Test</h1><p>Bla, bla en nog eens hoi</p>";

Als ik in het menu op een link klik zet hij die string in een div:
JavaScript:
1
document.getElementById("Page").innerHTML = pageHome;

Dus als er nu een zoekmachine op visite komt om mijn pagina te indexeren ziet die alleen maar de index.htm. Kan hij dan ook in de js kijken :?

Als dat niet zo is, mist hij toch wel een heleboel content. :'(

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

volgens mij wordt er gekeken naar bepaalde elementen die text bevatten zoals comment-containers, javascript-comment-tags, H1 (in mindere mate door de H1 in bgcolor onderop page truc).
Wil je echt zeker zijn dan zou ik een zooi steekwoorden in comment-containers zetten (denk aan zoals Flash dat doet).
Maar misschien dat er peeps zijn die je daar (nog) meer over kunnen vertellen.

En je kunt hier nog even een blik werpen of die er meer over weten :)
http://www.metatags.nl/

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

overigens: ik vindt et niet echt een chique manier van coden?! Er hoeft maar 1 js foutje in je site te sluipen (een ") bijvoorbeeld... en je kunt geen kant meer op.....

Verwijderd

Waarom zet je de content niet direct in de pagina, en zorg je met CSS welk gedeelte wel zichtbaar is, en welke niet? Persoonlijk vind ik dat gedoe met innerHTML eigenlijk maar niks. Ik het begin is het even cool, maar je hebt er verder niks aan als je toch enigszins vaste content hebt. Bovendien is het niet echt te rijmen met DOM scripting, vind ik.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 18:43:
overigens: ik vindt et niet echt een chique manier van coden?! Er hoeft maar 1 js foutje in je site te sluipen (een ") bijvoorbeeld... en je kunt geen kant meer op.....
bij raketlanceringen draait het om minder ;)
kwestie van goed coden dus :)

Verwijderd

|HunterPro| schreef op 08 January 2003 @ 18:49:
[...]

bij raketlanceringen draait het om minder ;)
kwestie van goed coden dus :)
maar dat soort dingen gaan een keer fout....

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Het is meer dat het nergens op slaat om het zo te doen.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
2 schreef op 08 januari 2003 @ 21:28:
Het is meer dat het nergens op slaat om het zo te doen.
Of het nergens op slaat bepaal ik altijd nog zelf, dank u :(

En Cheatah: Inderdaad, het is geen nette DOM scripting. Ik kan beter die pagina's in layers gooien en zichtbaar of onzichtbaar maken. :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Yogho schreef op 09 January 2003 @ 08:06:Of het nergens op slaat bepaal ik altijd nog zelf, dank u :(
sorry ik was vergeten "IMHO" erachter te zetten O-)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33

Pelle

🚴‍♂️

Voor zover ik weet wordt JS ook geindexeerd. Laatst kreeg ik een keer argwaan bij iemand die zei een script zelf gescreven te hebben, en bij het invullen van een willekeurige regel uit dat script in Google, bracht me op alle sites die hetzelfde script ook in gebruik hadden.
Weet alleen niet of het ook geindexeerd wordt als het in externe files staat, in plaats van tussen <script>-tags.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Pelle schreef op 09 januari 2003 @ 10:31:
Voor zover ik weet wordt JS ook geindexeerd. Laatst kreeg ik een keer argwaan bij iemand die zei een script zelf gescreven te hebben, en bij het invullen van een willekeurige regel uit dat script in Google, bracht me op alle sites die hetzelfde script ook in gebruik hadden.
Weet alleen niet of het ook geindexeerd wordt als het in externe files staat, in plaats van tussen <script>-tags.
Als dat zo is indexeerd hij ook wel externe files. Want ik neem aan als hij binnen <script> tags kan kijken dat hij ook wel <script src="bla.js"> kan ontleden om dan in bla.js te kunnen kijken.

2: als je IMHO bedoeld word de :( een ;)

[ Voor 4% gewijzigd door André op 09-01-2003 12:34 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Yogho schreef op 09 januari 2003 @ 12:34:
Als dat zo is indexeerd hij ook wel externe files. Want ik neem aan als hij binnen <script> tags kan kijken dat hij ook wel <script src="bla.js"> kan ontleden om dan in bla.js te kunnen kijken.
Ik heb net ff een proef op de som genomen, maar kan niet zoeken op inhoud van externe js-files. Soms, ook niet altijd, vind ik wel sites terug via Javascript regels die direct in de html-files zitten.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
BtM909 schreef op 09 January 2003 @ 12:49:

Ik heb net ff een proef op de som genomen, maar kan niet zoeken op inhoud van externe js-files. Soms, ook niet altijd, vind ik wel sites terug via Javascript regels die direct in de html-files zitten.
Hoe heb je dat getest? Met google ofzo?

Want er zal natuurlijk ook wel verschil zitten in de zoekmachines onderling. Dus de ene kan wel in externe files zoeken en andere weer niet, nog weer anderen kijken helemaal niet naar javascript, enz, enz.

Ik denk dus dat ik mijn pages.js maar even omzet naar pages.htm :|

Verwijderd

Okay, stel je schrijft iets voor een zoekmachine. Zou jij hem dan javascript files laten lezen? En zo ja, wat zou je dan precies willen dat hij leest? Alles, of alleen strings?

Kun je die tijd niet nuttiger besteden door alleen HTML files in te lezen en te analyseren? Natuurlijk is zoiets te maken als het zou moeten, maar ik zie het grote voordeel er niet van. De gemiddelde javascript levert je echt vrijwel niets op.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Yogho schreef op 09 January 2003 @ 13:17:
[...]

Hoe heb je dat getest? Met google ofzo?

Want er zal natuurlijk ook wel verschil zitten in de zoekmachines onderling. Dus de ene kan wel in externe files zoeken en andere weer niet, nog weer anderen kijken helemaal niet naar javascript, enz, enz.
Heb idd alleen gekeken met Google.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Voor zover ik weet slaat google alle content welke in js variabele wordt opgeslagen gewoon over, en zal het vinden van je site ook een moeilijke opgave worden.
Dit komt met name omdat je in feite dynamische content weergeeft welke getriggerd wordt door een event.
Als ik in het menu op een link klik zet hij die string in een div.....
Ik zie google zo een twee drie dan ook niet op een link klikken ;)
Maak anders gewoon een crawler.html waarin je de content laat weergeven en submit deze bij google.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
devraux schreef op 09 januari 2003 @ 18:34:
Ik zie google zo een twee drie dan ook niet op een link klikken ;)
Google klikt dan ook niet op een link maar hij kan een link wel ontleden zodat hij weet welke pagina's nog meer geindexeerd moeten worden. Anders zouden bij alle sites alleen de voorpagina's geindexeerd worden.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Klopt inderdaad het verhaal van het ontleden van hyperlinks. Dit gaat echter niet op voor een onClick="window.navigate ('link.html') type constructie.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wat je misschien kan helpen is om voor zoekmachine-indexering <noscript>-tags te gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<doctype ..>
<html>
  <head>
     <title>ingewikkelde DHTML-pagina</title>
     <script type="text/javascript" src="lib/init.js">
   </head>
<body onload="init()">
   <noscript> <a href="robots.html">link-index 
   voor de zoekmachines</a>. 
   Voor de bezoekers, deze site werkt enkel 
   als u javascript aanzet.</noscript>
</body>
</html>

in je robots.html zet je links naar alle content, keywords etc. tevens zorg je ervoor dat je bovenaan <script> window.location = 'index.html'</script> gebruikt zodat mensen die deze pagina bezoeken via en search-engine alsnog doorgestuurt worden naar de 'echte' site.

eventueel, als content gegenereerd wordt kun je beide systemen dynamisch laten genereren, waardoor je index-site ook een goede fallback voor non-dynamische browsers is

[ Voor 56% gewijzigd door RM-rf op 10-01-2003 10:55 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Yogho, uit ervaring kan ik je verzekeren dat js-content niet wordt geindexeerd door zoekmachines. Is op dit moment ook wel terecht, natuurlijk omdat daar onevenredig veel moeite in zou moeten worden gestoken. Hoeveel content op het internet komt er op dit moment nou uit JavaScript?

NOSCRIPT tags helpen al een heel stuk, maar het is natuurlijk het mooist als je je content ook alternatief/traditioneel aanbiedt.
Pagina: 1