Toon posts:

[ASP.NET] Inherits werknemer_data.vb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb een aspx pagina gemaakt waarmee je werknemers gegevens kan muteren.
alles (insert, update, delete en details opvragen) gebreurd op de zelfde pagina. om de lap functies die dit met zich mee brengt een beetje overzichtelijk te houden heb ik een werknemer_data.vb via de volgende code toegevoegd

ASP:
1
<%@ page Debug="true" Inherits="werknemer_data" src="werknemer_data.vb"%>

nu werkt dit prima :) alleen moet ik alle sub functies onderbrengen
in 1 Public Class (niet overzichtelijk)

Is het mogelijk om twee Public Classes aanroepen, waarbij bijvoorbeeld alle Overzicht functies en alle Inser/delete/update functies worden gegroepeerd.

dus:

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Public class werknemer_overzicht
    sub overzicht()
    end sub
end class

Public class werknemer_invoeren
    sub insert_werknemer()
    end sub
end class

bevonstaat voorbeeld werkt natuurlijk niet, maar wie weet wel een merhode :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 16:51 ]

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:51

mulder

ik spuug op het trottoir

* mulder is puzzeled

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld?

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Topicstarter
normaal gesproken werk je met maximaal (denk ik) 1 public class functie waarin je alles losse functies onderbrengt. ik wil op 1 pagina meerdere public class functies begruiken,

dat tweede voorbeeld.

je kan de Inherits "functie" vergelijken met de oude include optie in asp (alleen dan vele malen beterzz)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sorry, maar ik vind dat je heel erg raar bezig bent. Misschien is het handig om eens ff wat over classes en het nut hiervan door te lezen. Waarom maak je per 'functie' een class? Waarom maak je niet gewoon een werknemer object die verschillende methoden heeft???

[ Voor 2% gewijzigd door Janoz op 08-01-2003 17:17 . Reden: Owh, en inherit heeft absolutely niks nakkes nada te maken met include whatsoever... ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Volgens mij heb je nog even geen idee waar je mee bezig bent en ga je dingen doen, die je helemaal niet wilt doen. Ik kan je aanraden om een tutorial over Vb.Net en Object Oriented Programming door te nemen. Waarschijnlijk zal een en ander dan wel duidelijk worden.

Daarnaast gok ik dat je bedoelt dat je met verschillende control-bestanden (.ascx) wilt werken om de boel te ordenen en functionaliteiten te scheiden.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 08-01-2003 17:21 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik kan enkel Janoz en gorgi_19 bijtreden.

ASP.NET is heel iets anders dan ASP. Met ASP.NET ga je nl op een object georienteerde manier gaan ontwikkelen. Ik stel dus voor dat je eerst eens nagaat wat dat juist inhoudt en hoe dat precies in z'n werk gaat.
Het is de bedoeling dat je op een goede OO manier jouw programma bouwt, en niet dat je het in elkaar 'prutst' als ik het zo mag zeggen.

Het is beter dat je, zoals Janoz zegt die functies en gegevens logisch groepeert. Je maakt bv een class Werknemer die er als volgt uit ziet

(Let op, C# code ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
class Werknemer
{
   private int      primKey;
   private string Naam;
   private int      aantalJaarErvaring;

public void Load ( int primKey)
   {
   }

public void Save()
   {
   }

public static DataSet getWerknemerList()
   {
   }
}

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
klopt helemaal, (het verhaal dat ik niet precies weet waarmee ik bezig ben)

aan de hand van het boek ASP.NET UnLeashed bezig met het uitpluizen van de verschillende methoden en technieken die asp.net in zich heeft.

een voorbeeld van Inherints heb ik hieruit gehaald.

het boek geeft op zich goede informatie over de werking van elk onderdeel maar de onderling samenhang / verschillen kan ik niet echt goed terug vinden.

iemand een suggestie ?

even reageren op bovenstaande reactie.
deze oplossing had ik totdat ik begon te rommelen :).

class werknemer_data
sub werknemer_overzicht
sub_werknemer_invoeren
enzz

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 18:18 ]

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 18:12:

een voorbeeld van Inherints heb ik hieruit gehaald.
Het inherits keyword geeft (implementation) inheritance tsn classes aan. Misschien moet je maar eens opzoeken wat dat juist betekent.

linkje

Verwijderd

Class Werknemerdetails
zooi
End Class

Class Werknemer
zooi
Public Function GetWerknemerOverZicht(ByVal WerkNmrId as Int) As Werknemerdetails
zooi
end function
zooi
End Class

Ja... dus en het is nog de mooiste oplossing ook (zie best practise in .NET)

Overigens geen asp.net maar vb.net vraag

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 03:22 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom de werknemer details niet bij de werknemer in? Waarom moet dat in 2 apparte classes?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• whoami
Janoz schreef op 09 januari 2003 @ 09:26:
Waarom de werknemer details niet bij de werknemer in? Waarom moet dat in 2 apparte classes?

Tja...
* whoami vraagt het zich ook af.

Wat zijn die Werknemerdetails?

Verwijderd

Ik gebruik de werknemer class om werknemer aan te maken, te verwijderen etc... en werknemerdetials om gegevens van een werknemer te tonen...

dim nieuwewerknemer as new werknemer
nieuwewerknemen.add("jan","de groot","administratie")

dim werknemerinfo as new werknemergegevens("jan","de groot")
textboxtafdeling = werknemerinfo.afdeling

vind ik het handigst werken...

kijk maar eens naar ibuyspy (www.asp.net), is een webwinkel van MS die best practises van .NET aangeeft.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik heb ook met die applicaties gewerkt; een aantal best practices hadden ze goed toegevoegd; echter vind ik dit nu niet een van de sterkste applicaties van ze.

Om te beginnen 'overtreden' ze een aantal regels van normalisatie(alle rollen worden als array opgeslagen in de database) en er is nu niet echt een stricte scheiding tussen DAL, BLL en PL. Kortom: Het wordt een ramp als je zowel MySQL en SQL Server wilt kunnen gebruiken.

Daarnaast hebben ze bepaalde problemen wel een beetje vreemd opgelost, imho. Ze geven ze zowel een tabID als een tabindex mee, terwijl deze uit elkaar af te leiden moet zijn.

ASPNetforums vind ik wat dit betreft dan weer een stuk beter in elkaar zitten en een stuk flexibeler. IBuySpy vind ik een leuke beginapplicatie om te laten zien wat ASP.Net allemaal als voorbeeld heeft, maar om deze echt als leidraad te gebruiken, heb ik zo mijn twijfels over.

Als jij deze methodiek het handigst vind werken: perfect! Ik heb alleen mijn twijfels bij een groot aantal oplossingen die IbuySpy biedt.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Tja.. is altijd een afweging maken van alles doen via regeltjes of wat het makkelijkst is....

• whoami
Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 16:36:
Tja.. is altijd een afweging maken van alles doen via regeltjes of wat het makkelijkst is....

Tja, ... 't is niet omdat oplossing A makkelijker is dan oplossing B, dat opl. A daarom ook een betere oplossing is.... Meestal is de makkelijkste oplossing niet altijd de beste.

Verwijderd

whoami schreef op 10 January 2003 @ 17:02:

[...]

Tja, ... 't is niet omdat oplossing A makkelijker is dan oplossing B, dat opl. A daarom ook een betere oplossing is.... Meestal is de makkelijkste oplossing niet altijd de beste.
Wil het woord makkelijk niet in me mond nemen.....

bedoel dus dat wat volgens de regels moet niet altijd het beste is
Pagina: 1