[Suse 8.1]Installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de 7 cd's van Suse 8.1 liggen. Ik wil naast mijn Win2k Server testomgeving en WinXP normaal gebruik ook Suse 8.1 installeren. Ik dacht een eitje want heb een jaar 7.1 gedraaid.

Nu komt het probleem:
Wanneer ik de installatie van 8.1 wil starten blijft hij hangen bij de Partion Check.
Krijg het volgende te zien:

Partion check:
hda .......
hdb en verder niets

Hij blijft hangen op hdb partion check.
Dit vind ik vreemd omdat 7.1 wel doorstart wat doe ik verkeerd. Het zijn beide de prof versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens in je bios alles op default te zetten, dat loste bij mij het probleem op. Ik had dit nl. ook bij Suse 8.0. Wat je ook kan doen is die 2e schijf er tijdelijk even los koppelen en na de installatie weer 'mounten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peobeer eens de " Setup safe mode" van Suse te doen, verhelpt hier meestal heel wat 'probleempjes' met de setup.. ;)

Niet vergeten achteraf de ACPI en UDMA voor de HD wer aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Hooi dat werkt. Maar waarom moet je dan de "Setup safe mode" aan zetten. Dat begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan draait de hele setup (en linux zelf ook, dat moet je later dus veranderen) met de harde schijven op PIO-mode, en de ACPI en APM uit.

(Redhat 8.0 heeft dat probleem hiet ook een beetje trouwens.)

Zo draait de boel wat stabieler tijdens de installatie en hardware detectie.

Zodra Suse goed draait, kun je bij de bootmanager opties (Yast2) alle opties weer aanzetten (ACPI=on en APM=on) voor het powermanagement en apart daarvan in Yast de UDMA naar keuze voor de harde schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt. Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
Het installeren duurt zo dus wel veel langer dan normaal, mjah.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in een wat oudere kernel versie gecombineerd met een 'minder goede' ondersteuning voor je IDE chipset (en in PIO-mode is dat dus niet nodig, gebruikt 'ie de meest 'generic' driver).

Ik had dit gezeik ook op een Abit BP6-bordje, een andere/nieuwere kernel gebruiken loste bij mij het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Suse 8.1 heeft Kernel versie 2.4.19, ik weet niet wat je oud vindt ;)

Maar ik weet niet of het daaraan ligt. Suse 8.0 en Redhat 8.0 hebben 2.4.18 enhetzelfde probleem. Mandrake 9.0 weet ik zo snel niet.

Ik denk dus, dat de diverse Linuxen nog niet 100% elke mogelijke hardware combinatie correct kunnen detecteren en installeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 09:13 ]

Pagina: 1