If there is life out there in space, why don't we hear them laugh
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham
Verwijderd
Ze gaan namelijk een soort ronk geluid maken op lagere rpm's, dat komt door de ball bearing.
misschien is een papst wel wat voor je.
Papst 8412NGMV met temp sensor
Specificaties:
-Type: 8412NGMV
-Grootte: 80 x 80 x 25 mm.
-Vermogen: 1,4 Watt ~ 2,0 Watt
-Toerental: 1600 ~ 2600 RPM.
-Luchtverplaatsing: 35 ~ 58 m³/h
-Geluidsproductie: 13 ~ 26 dBA
-Spanning: 12 Volt
-Aansluiting: 3-dradig
-Lagering: Sintec
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
ik weet um ZO niet meer, maar staat wel meerdere keren op tweakers genoemt. verder sluit ik me aan bij de papst en etermax
Verwijderd
De fans zelf hoeven dus niet regelbaar te zijn? dat ga je dus doen met je klax baybus + digidoc5 ?The Barfly schreef op 08 januari 2003 @ 14:45:
ze komen namelijk in een high -end systeem waarin dmv van een klax baybus de snelheid wordt geregeld en hun speed wordt uitgelezen d.m.v van een digidoc 5
anders ga je dubbelop doen he
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Luchtverplaatsing is evenredig met geluid en vrijwel elke casefan is stil te maken door het voltage te verlagen.
Verwijderd
Niet helemaal corrext. Ik heb weleens een fan gehad die op een laag voltage begin te tikken en te stuiteren, zelfs te zoemen. Dit waren dan ook wel oude voedingsfans, maar dan nog. Niet elke fan heeft dezelfde soort lagers, dus lopen anders en kan bij hetzelfde aantal cfm toch meer db produceren.Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 21:41:
Er bestaat geen antwoord op je vraag. Niemand heeft alle fans gestest en geluidsniveaus gemeten. Ieder oordeel is (voor een deel) een objectief iets.
Luchtverplaatsing is evenredig met geluid en vrijwel elke casefan is stil te maken door het voltage te verlagen.
Verwijderd
Ik heb toevallig zelf een digidoc 5 en nu zit ik te denken he ,The Barfly schreef op 08 januari 2003 @ 14:58:
yep, alleen via de klax regelbaar, en temp en speed via de digidoc...maar ik vraag me af of ik de interne speed en temp sensor van papst aan kan sluiten op de digi...normaal heeft die hiervoor van die bolle sensors....
- klax regelt fanspeed dus daar sluit je ook je elecro kabeltjes op aan .
- dan kan je dus alleen nog maar de temp uitlezen met je digidoc d.m.v temp
sensors
Tenzij je dus je kabeltjes splits en ze op beiden aansluit , (overigens weet ik niet of dat dan ook goed gaat werken
Iig suc6
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 21:28
Ik denk dat de enermax dan een betere optie, zijn ook stil genoeg en maken meer airflow.
Verwijderd
De logica hiervan ontgaat me. Je gebruikt NIET de meegeleverde potmeter maar een andere? Wat maakt dat nou uit?pierre-oord schreef op 08 January 2003 @ 14:44:
Ik heb papsten en enermax 120mm fans, die enermax maakt meer herrie als de papst. Nou geeft die ook wat meer luchtverplaatsing. Met een potmeter ertussen wordt die enermax ook wel stil, dus je maakt niet gebruik van de meegeleverde potmeter.
Verwijderd
Nadeel van deze Papst fans is dat ze geen speed sensor hebben en geen instelbare snelheid. Nou ben ik wel haast gedwongen zo'n extreme baybus te maken/kopen. O wat erg!
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 22:58 ]
Maar de enermax voluit is wel meer CFM's dan de papstjes. Dus hoe meer CFM je wilt, hoe meer herrie.Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 22:56:
Oja, ik heb 3x papst (8412NMGL) en 2x enermax (UC-8FAB) in mijn systeem. In silent mode maken die enermaxen net zo weinig lawaai als de papsten (papst 19 vs Enermax 21db), maar als ze voluit draaien zijn de papst fans VEEEL stiller (papst 19 vs Enermax 33db).
Nadeel van deze Papst fans is dat ze geen speed sensor hebben en geen instelbare snelheid. Nou ben ik wel haast gedwongen zo'n extreme baybus te maken/kopen. O wat erg!
Baybus -> zelfbouw doen, als je goed kan solderen enzo.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Das idd waar, gare lagers kunnen veel herrie maken. Smeren kan vaak prima, sticker in het midden eraf, 2 druppels olie erin en nieuw plakbandje.Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 22:11:
[...]
Niet helemaal corrext. Ik heb weleens een fan gehad die op een laag voltage begin te tikken en te stuiteren, zelfs te zoemen. Dit waren dan ook wel oude voedingsfans, maar dan nog. Niet elke fan heeft dezelfde soort lagers, dus lopen anders en kan bij hetzelfde aantal cfm toch meer db produceren.
Er is ook verschil in sleeve en ballbearing. De eerste is stiller maar gaat korter mee. Ook de afwerking van een fan scheelt iets in het geluid. Schuur je fanbladen en randen maar eens en je zult merken dat het iets scheelt. Maar luchtverplaatsing en herrie hebben een nauw verband. Als je redelijke kwaliteit fans hebt zullen de verschillen erg klein zijn. Meer flow = meer herrie.
Verwijderd
Iemand die ook zijn Papst fan bij Alternate heeft gekocht?
http://www6.alternate.nl/html/nodes_info/tz-l01.html (plaatje hoort volgens mij nie bij de fan 3412 serie is 90x90 toch?)
WELKE IS DIT?????
Hier iig de site met allerlei fannetjes in een tabel
http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 01:36 ]
Verwijderd
welke papst is dat?
en loopt ie op z'n standaard 12V?
en als je een regelbare weerstand haalt voor 0,poppus bijna dan zijn ALLE fans goed regelbaar. ik zou geen EXTRA geld uitgeven voor de regelbaarheid
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 18:31 ]
Verwijderd
Dat is deze als het goed is:Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 14:53:
[...]
De fans zelf hoeven dus niet regelbaar te zijn? dat ga je dus doen met je klax baybus + digidoc5 ?
anders ga je dubbelop doen he
http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm