Toon posts:

[Debian] Overgang naar gcc3.2 - gevolgen voor gebruikers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Debian is bezig unstable over te zetten naar gcc3.2. Wat zijn de gevolgen hiervan voor mij als gebruiker? Blijft alle software (zoals Karolina's KDE3.1) gewoon werken of niet?

Ik heb geprobeerd de thread hierover op debian-devel te lezen, maar als onschuldig gebruikertje kan ik daar geen chocola van maken. Ook op debianplanet.org vind ik hier niets over.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Ik draai in gentoo al tijden 3.2, en er waren alleen in het begin problemen met bepaalde mozilla plugins die nog door 2.9.x gebouwd waren, dat is nu allemaal geen issue meer en verder werkt alles hier ok...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Wat exact de gevolgen zullen zijn voor de stand van unstable is moeilijk te zeggen, maar niet alle software compileert probleemloos met gcc 3.2. Maar op een unstable release mag je er ook niet van uit gaan dat alles voor de volle 100% werkt, daarvoor is het een development versie lijkt me. Ik ben dan ook geneigd te zeggen dat een gewone user hier niks van merkt aangezien die toch niks te zoeken heeft bij een unstable versie van Debian.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
nouja, ware het niet dat er een heleboel mensen unstable draaien omdat ze aan de ene kant echt up2date software willen en aan de andere kant van apt en dpkg willen genieten. Dat is dus bij mij ook het geval. Zeker de laatste tijd is het eerder aan te bevelen om unstable te draaien ipv testing aangezien Gnome2 nog steeds niet in testing zit. He tlijkt erop dat de debian developer sinds de problemen rond de Bonobo packages wat voorzichtiger zijn geworden, echter wil dat natuurlijk al lang niet zeggen dat het nu allemaal stable is. Uiteraard kun je ook sid packages in sarge installeren, maar dan hoef je al helemaal niet meer te zeuren over packages die niet goed willen installeren, rare problemen enz.

Ik heb op mijn bakje debian unstable, probeer zo veel mogelijk gebruik van apt te maken en als ik echt een andere versie moet hebben of een package wat niet in apt zit compileer ik het zelf, enwel met gcc3.2. Ik heb hierdoor nog nauwelijks problemen ondervonden, althans niet met de door mij gebouwde software.

Moraal van het verhaal, het heet niet voor niets unstable, al betekent unstable in debian termen misschien wat anders dan bleeding-edge-cvs-code.

Ik neem trouwens aan dat de developers van debian ook al over de incompatibiliteiten tussen de 2 major gcc's hebben nagedacht en proberen het zo veel mogelijk netjes te houden, echter garantie is er natuulijk nooit, unstable dus. Anders blijf je nog even een stable of testing draaien, desnoods up- of downgraden en kijk je eerst welke problemen anderen krijgen alvorens het toch maar zelf te proberen.

Ooit moet je over.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai unstable inderdaad omdat ik toch wat meer recente software wil hebben (zoals ook Gnome2). Over het algemeen vind ik het ook heel stabiel, het aantal problemen is minimaal. Laatst waren er wat problemen met bonobo-activation, maar die waren makkelijk op te lossen door tijdelijk even te downgraden. Hetzelfde geldt voor OpenOffice, dat een probleem had met een nieuwe libfreetype. Dit soort dingen wordt echter gelukkig altijd snel opgelost, via de mailinglists is ook vaak snel te achterhalen wat er loos is.

Afgaande op jullie reacties maak ik me dus maar geen al te grote zorgen.

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
OO werkt hier nu perfecto met freetype (gisteren geinstalleerd, draaide meteen als een zonnetje, en het is sneeeeeeel vergeleken met zijn voorgangers).

Ik baal de laatste tijd nog van een enorm brakke gstreamer, en die nieuwe packages blijven hier maar 'kept back' :(

Dat Bonobo bugje vond ik trouwens vrij irritant, ik was best blij toen ze het eindelijk op hadden gelost.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29

deadinspace

The what goes where now?

Mja, de C++ ABI van gcc 2.* naar 3.* is veranderd, dus C++ progs die met gcc 3.2 gecompiled zijn gaan niet werken met C++ libs die met 2.95 gecompiled zijn (zo heb ik het althans begrepen). Dat kan problemen veroorzaken.

Je kunt er op rekenen dat er tijdens de transitie wat brakkigheid zal zijn, maar hoe erg het precies wordt weet ik niet.
Als je geen risico wil nemen moet je geen unstable draaien :P moet je gewoon de komende tijd niet updaten, en pas weer updaten als de transitie compleet is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Je kunt heel simpel upgraden: je kent waarschijnlijk wel die pakketjes als "libpam0g" en "zlib1g", die letters hebben ze er destijds aan toegevoegd toen ze naar een andere glibc gingen. Datzelfde doen ze straks weer, je hebt ze waarschijnlijk al gezien bij KDE 3.1.0: libqt3c-mt,libartsc0, etc. Alle C++ zooi wat met gcc-3.2 gecompileerd wordt, krijgt een C als toevoeging om onderscheid te maken.
Stel je voor: je installeert KDE 3.1.0, die heeft libqt3c-mt nodig, en stel, je installeert een ouder KDE 3.0 app die bij de oude Sid zat: dat gaat niet, want ten eerste zijn die dingen niet binary compatible, en ten tweede heb je een dependency probleem: dat oude programma heeft libqt3-mt nodig, welke in het conflicts veld staat van libqt3c-mt.

Unstable is wat een zandbak: vandaag doen we dit, morgen doen we dat en wat deden we gisteren ook alweer? Persoonlijk zou ik gewoon bij Woody blijven en dan je sources.list flink aanvullen vanaf www.apt-get.org, persoonlijk gebruik ik die fs.tum.de mirror van Bunk graag, die heeft Mozilla-1.2.1, XFree86-4.2.1, kernel-source-2.4.20 en de nodige zooi eromheen allemaal een backport gegeven naar Woody. Zolang die er nog zijn zie je mij niet naar Sid trekken met dat leuke Glibc-2.3 en GCC-3.2

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

deadinspace schreef op 08 januari 2003 @ 16:42:
Mja, de C++ ABI van gcc 2.* naar 3.* is veranderd, dus C++ progs die met gcc 3.2 gecompiled zijn gaan niet werken met C++ libs die met 2.95 gecompiled zijn

Sterker nog: de ABI is weer veranderd t.o.v 3.0/3.1 bij 3.2. Ook proggels gecompiled met GCC3.0 en 3.1 gaan niet compatible zijn met GCC3.2 proggels. Leuk wel, ik wacht iig lekker af wat betreft packages :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 08 januari 2003 @ 16:57:
Je kunt heel simpel upgraden: je kent waarschijnlijk wel die pakketjes als "libpam0g" en "zlib1g", die letters hebben ze er destijds aan toegevoegd toen ze naar een andere glibc gingen. Datzelfde doen ze straks weer, je hebt ze waarschijnlijk al gezien bij KDE 3.1.0: libqt3c-mt,libartsc0, etc. Alle C++ zooi wat met gcc-3.2 gecompileerd wordt, krijgt een C als toevoeging om onderscheid te maken.
Ah, kijk, dan zal het met de rotzooi wel meevallen als ik op blijf letten bij het upgraden.

Thx

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat wordt overigens geen c maar c102 e.d... om de ABI revision aan te geven.

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Je kan in je sources.list ook het volgende zetten en dan heb je gcc-3.2 en je hebt gnome2 terwijl je voor de rest gewoon woody blijft draaien. Tenministe zo heb ik het gedaan.
## KDE 3.0.4
deb ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0.5/Debian/woody/ ./
deb-src ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0.5/Debian/woody/ ./

## Gnome 2
deb http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2
deb-src http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2
deb http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/bunk-1 main contrib non-free
deb-src http://www.fs.tum.de/~bunk/debian woody/bunk-1 main contrib non-free

## OpenOffice
deb http://borft.student.utwente.nl/debian woody main contrib
deb-src http://borft.student.utwente.nl/debian woody main contrib

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

deadinspace schreef op 08 januari 2003 @ 16:42:
Mja, de C++ ABI van gcc 2.* naar 3.* is veranderd, dus C++ progs die met gcc 3.2 gecompiled zijn gaan niet werken met C++ libs die met 2.95 gecompiled zijn (zo heb ik het althans begrepen). Dat kan problemen veroorzaken.
En "de C++ ABI" is ...... :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

http://people.debian.org/~rmurray/c++transition.html

[ Voor 10% gewijzigd door deadinspace op 09-01-2003 16:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 12:05:
[...]

En "de C++ ABI" is ...... :?
*sgop*kick* Niemand?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ABI staat voor "Application Binary Interface". Een ABI definieert hoe binaries met het operating system en libraries comminuceren. Denk hierbij aan de manier om system calls te maken, hoe dynamic linking gebeurt, e.d..

GCC 3.2 hanteert voor C++ dus een andere ABI dan voor GCC 2.95, waardoor libs die met GCC 2.95 gecompiled zijn niet met binaries die met GCC 3.2 gecompiled zijn werken, en vice versa.
Dit komt grotendeels omdat pas sinds kort de volledige, officiele C++ standaard gespecificeerd is, waardoor GCC 2.95 niet aan die standaard kon voldoen.

• Wirf
  • Laatst online: 12:27
deadinspace schreef op 08 January 2003 @ 16:42:
Als je geen risico wil nemen [Knip!]:P moet je gewoon de komende tijd niet updaten, en pas weer updaten als de transitie compleet is.
En hoe weet ik nou wanneer de transitie compleet is?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat wordt vast wel in Debian Weekly News gemeld, genoeg mensen die dat lezen :)
Mailinglists kan ook, maar dan krijg je meteen zoveel junk :P

[ Voor 29% gewijzigd door Jordi op 09-01-2003 22:11 ]

Pagina: 1